X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
לא ראיתי חוברת הדרכה אחת של משרד החינוך מאוקינוס החוברות, שנקרו בדרכי בעשרות שנות הוראה, שתעורר דיון, חילופי דעות בכתה, מה עלול לקרות לחברה שלנו, המקבלת כדבר נתון את עובדת קיומם של חוטבי עצים ושואבי מים, וזה היעוד לדורות, שנקבע להם לחיים בשולי השולים של החברה הישראלית
▪  ▪  ▪
מנוף לחינוך לשלום [צילום: AP]

בתקופה האחרונה תיבת הדואר האלקטרוני שלי פגשה מכתב זועם עם מידה כזאת או אחרת של השתלחות על דברים שכתבתי. פגשתי בוטות כְּלָפַּי בשם מה שנקרא "אהבת ישראל".
תיבת הדואר האלקטרוני שלי פגשה "אהבת ישראל" חסרת סבלנות וסובלנות לאני מאמין שלי, אני מאמין של אדם שנולד בארץ הזו, אוהב אותה וחש כבוד רב ואהבה רבה לתאומים שנולדו בארץ הזו. פגשתי בוטות לאהבה הרבה שלי לאחים, בני אברהם. אהבה שמנחה אותי כאדם.
תיבת הדואר האלקטרוני שלי פוגשת מדי פעם ביטויי בוטות וגילויי איבה לאהבה שלי לספר התנ"ך ולדרכי הביקורתית כלפי הדרך בה הוא נלמד.
צר לי, שאני מתקרב לעבר סיומו של העשור השמיני לחיי ונתקל אישית בביטויי בוטות. לעברה של אותה בוטות אני מבטיח נאמנה "שֶׁכָּל עוֹד הָרֶגַע עָלַי זוֹרֵחַ, יְהִי דְּבַר אֱלוֹהִים אֵלַי לֵאמוֹר: קַח לְךָ עֵץ אֶחָד וּכְתוֹב עָלָיו - יִצְחַק וְקַח לְךָ עֵץ אַחֵר וּכְתוֹב עָלָיו יִשְׁמָעֵאל, וְקָרֵב אוֹתָם אֶחָד אֶל אֶחָד וַעֲשִׁיתֶם לְעֵץ אֶחָד בְּיָדִי" (מתוך השיר "והיו אחד בידי" על-פי חזון העצים, יחזקאל ל"ז 19).
בן לעמי הארץ
כל עוד הרגע עלי זורח אהיה נאמן לדרכי המבקשת לכתת איבה בין עמים לאהבה. כל עוד הרגע עלי זורח אשאר נאמן לדרכי לראות בספר הספרים גשר בין עמים, ובמיוחד בין העמים החיים על אותה פיסת קרקע הנקראת ארץ ישראל.
אנחנו מרבים לדבר על שלום. מקיימים שיחות שלום. שיחות השלום נתקלו במחסומים ואף בגילויי משבר כמו באלו הימים. נציגיו של ראש ממשלת ישראל נשאו ונתנו עם נציגי העם הפלשתיני. למרבה הצער, השיחות לא הבשילו לקראת פתרון מיוחל.
במיוחד בימים, שהתקווה לשלום מובסת סביב שולחן הדיונים, מן הראוי שנבחן, האם בשיעורי התנ"ך במערכת החינוך בישראל אנחנו נותנים את מלוא תשומת הלב לחינוך לשלום.
כשמדברים על שלום חובה לחתור לדפוסי חינוך, שלא יצא משיעורי תנ"ך תלמיד שישפוט אוטומטית לכף חובה אדם, אם הוא בן לעמי הארץ הקדומים, בן לעמי הנכר שחיו בארץ, אליה באו בני ישראל הן בימי האבות והן בדורו של יהושע.
קולת אחרים
לצערי, התנ"ך ערש התרבות, ספר מכונן בהיסטריה של העם היהודי, אינו מוצג בין כתלי בתי הספר שלנו כמנוף להשתתת דפוסים של שלום בין עמים החיים בארץ הזו.
ספר התנ"ך אינו מוצג לתלמיד בבית הספר הממלכתי בצורה המכבדת קריאה בספר. נעלמה בשיעורי המקרא הקריאה של שקלא ותריא במפגש עם הטקסט המקראי. נעלמה הקריאה המקשיבה גם לקולות אחרים.
במערכת החינוך הממלכתית נעלמה קריאה מבוססת על חידוד מגמות שונות ועל בחינת סתירות תוך דיון נוקב. את מקום הדיון הפתוח תפס דיקטאט מְכֻוָּן מראש וקבלת המוסכם כמובן מאליו. הדבר בולט במיוחד בעת לימוד ספר יהושע.
לאור העובדה, שספר יהושע נלמד בעיקר בבית הספר היסודי וכמעט שאין לו מקום בתקופת בית הספר התיכון, אני רואה בדאגה רבה עיצוב דיקטאט נוקשה, המעצב דמות של תלמיד חד ממדי נעול בפני התייחסויות לגישות אחרות, ולפחות לגלות נכונות להקשיב להן.
הארץ המובטחת
מעוצבת דמות של תלמיד, שקרא טקסט המלווה בשיעורים ובחוברות עבודה של משרד החינוך, המתמקדות בהיבטים צבאיים מפורטים, ואף יורדים לפרטי פרטים של המערכה הצבאית . אך לא נמצא מקום לדיון באכזריותה של התופעה, הנקראת מלחמה ובמעשי האכזריות מצד צבא כובש. לא נמצא מקום לבחון מהי דמותו של מי שכבש עם אחר.
מכאיב השימוש שנעשה בחומרי לימוד המתלווים לספר יהושע במיוחד בביטוי "הארץ המובטחת", כביטוי שמוצא מהמרחב, ששמור לו בתחום הטקסט ומדגישים את החלק היישומי כאן ועכשיו במציאות בה אנו חיים.
כאשר רעיון "הארץ המובטחת" נלמד מתוך השלכה לפתרון הקונפליקט בין ישראל ופלשתין, אצה הדרך ליצירת דמוניזציה בשיעורי מקרא לכל אדם, שבא לאוויר העולם כבן לעם אחר החי בארץ הזו.
דמוניזציה של האחר מתירה באופן טבעי ביותר להתייחס לכל דמות, שאינה מבני ישראל המוזכרת בספר יהושע, כמי שאין חמלה כלפיה. מכאן הלהיטות לחשוף את התלמיד הישראלי לעובדה שזה דבר מובן מאליו לנקוט בפגיעה המבזה במלכי כנען המובסים כמו שעשה יהושע בן נון.
באשר הוא אדם
כדבר טבעי ומובן מתקבלת דריכה על צוואריהם של מלכים מובסים. אין הטלת ספק בתיאור דרכי הריגה חסרי חמלה או תליית גוויות על עץ, וכלה בהשלכת גוויות אל מערה חתומה על פיה. כל הריגה מתקבלת כנורמה מובנת. אין מקום לליבון של מערכות ערכים אלטרנטיביות, אותן יש להציג בפני התלמיד בבית הספר הישראלי.
התלמיד פוגש את ההשמדה הטוטאלית של כל אשם באשר הוא אדם בפסוק "אֶת כָּל הָאָדָם הִכּוּ לְפִי חֶרֶב עַד הַשְׁמִידָם" (יהושע י"א 14) .
התלמיד פוגש את ההחרמה בפסוק "וַיַּחְרִימוּ אֶת כָּל אֲשֶׁר בָּעִיר, מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה, מִנַּעַר וְעַד זָקֵן, וְעַד שׁוֹר וְשֶׁה וְחָמוֹר לְפִי חֶרֶב" (יהושע ו 21).
התלמיד פוגש את הכרתה בפסוק "וַיַּכְרֵת אֶת הָעֲנָקִים מִן הָהָר מִן חֶבְרוֹן...וּמִכָּל הַר יִשְׁרָאֵל..." (יהושע י"א 21)
התלמיד פוגש את התלייה "עַל הָעֵץ עַד-עֵת הָעֶרֶב וּכְבוֹא הַשֶּׁמֶש צִוָּה יְהוֹשֻעַ וַיּוֹרִידוֹ נִבְלָתוֹ..."(יהושע ח' 29)
התלמיד פוגש את הנצחת היעוד לדורי דורות של עם אחר החי בתוכנו להיות חוטבי עצים ושואבי מים במדרגות התחתונות של משרתי המקדש "חוֹטְבִי עֵצִים וְשׁוֹאֲבֵי מַיִם ...עַד הַיּוֹם הַזֶּה " (יהושע ט' 27).
כבוד לכל בן עם
לא ראיתי חוברת הדרכה אחת של משרד החינוך מאוקינוס החוברות, שנקרו בדרכי בעשרות שנות הוראה, שתעורר דיון, חילופי דעות בכתה, מה עלול לקרות לחברה שלנו, המקבלת כדבר נתון את עובדת קיומם של חוטבי עצים ושואבי מים, וזה היעוד לדורות, שנקבע להם לחיים בשולי השולים של החברה הישראלית.
לצערי, אנחנו נוטים לאידאליזציה של נתינת הארץ בספר יהושע "כָּל מָקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרוֹךְ כַּף רַגְלְכֶם בּוֹ, לָכֶם נְתָתִיו" (יהושע א' 3).
אנחנו בורחים מדיון בכל מה שהייתה כרוכה אותה נתינה. אנחנו מתעלמים שהנתינה הייתה כרוכה באלימות, בסבל אנושי ואובדן חיי אדם במלחמה שהייתה מלווה במעשים כמו - "וְאֶת מַקֵּדָה לָכַד יְהוֹשֻעַ בַּיּוֹם הַהוּא, וַיַּכֶּה לְפִי חֶרֶב, וְאֶת מַלְכָּם החרם וְאֶת כָּל הַנֶּפֶש אֲשֶׁר בָּה לֹא הִשְׁאִיר שָׁרִיד ". (יהושע א'28).
מצערת המגמה, ששיעורי מקרא בורחים מהדיון מכל מה שהייתה כרוכה אותה נתינה אלוקית, אבל נותנים במה בלעדית, להכלת היחס לילידי הארץ בתקופת המקרא כיחס המתחייב לעם החי באלו הימים איתנו.
אני נושא תפילה, ששעורי התנ"ך יהוו מנוף לחינוך לשלום, למתן כבוד לכל בן עם אחר, החי בארץ הזו, ולא לנכס את "כָּל מָקוֹם אֲשֶׁר תִּדְרוֹךְ כַּף רַגְלְכֶם בּוֹ, לָכֶם נְתָתִיו"/

תאריך:  03/06/2014   |   עודכן:  03/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התנ"ך חייב להיות מנוף לחינוך לשלום
תגובות  [ 52 ] מוצגות  [ 52 ]  כתוב תגובה 
1
70 פנים לתורה
עמי ..  |  3/06/14 09:45
2
חינוך לשלום
חינוך לשלום  |  3/06/14 10:14
 
- אתה כן אבל הם לא- אם תצפה
איריס כהן  |  6/06/14 10:36
3
ה- YouTube חייב להיות מנוף
מגיב ותיק  |  3/06/14 11:20
 
- עושה שלום במרומיו יעשה שלום על
איצי  |  3/06/14 12:52
 
- תיקון קטן לאיצי הטיפש
מגיב ותיק  |  3/06/14 13:34
 
- מגיב ותיק טיפש מדופלם
בז למגיב הותיק  |  8/06/14 10:03
 
- מגיב ותיק טיפש מדופלם
בז למגיב הותיק  |  8/06/14 10:03
 
- מגיב ותיק טיפש מדופלם
בז למגיב הותיק  |  8/06/14 10:03
 
- מגיב ותיק טיפש מדופלם
בז למגיב הותיק  |  8/06/14 10:03
 
- מאחל לך את גורלו של מר
רני  |  4/06/14 14:22
 
- שפעה של חומר לשנאת ישראל
דאגנית  |  3/06/14 14:24
 
- ברית המטורפים של 2 העמים
מדאגן לדאגנית.  |  7/06/14 09:28
 
- ברית הקנאים הדתיים ב-2 העמים. ל"ת
צריכים להביס את   |  7/06/14 18:07
4
חג שמח לשוחרי השלום
איצי  |  3/06/14 11:32
 
- איצי, שכחת לציין שזה שלום של
מגיב ותיק  |  3/06/14 11:49
 
- שממשיך לדבוק בשקר. ל"ת
למגיב הותיק  |  6/06/14 11:54
5
חינוך לשנאת האחר זה אסון
איצי  |  3/06/14 12:33
6
הגיל לא הופך אותך לחכם יותר ל"ת
יולו  |  3/06/14 13:48
7
לא קראתי עד הסוף
איריס כהן  |  3/06/14 16:14
 
- ואני ידעתי
לאיריס כהן  |  6/06/14 08:08
 
- והם לא יבחלו בטבח גם היום
מודאג מאוד  |  6/06/14 09:17
 
- מה אתה מציע לעשות עם "יהודים"
איריס כהן  |  6/06/14 10:53
8
היום ברש"פ וטקסטים מלפני 3500
תוספת ממגיב ותיק  |  3/06/14 17:45
9
לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב
חינוך לעם  |  4/06/14 10:32
10
לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב
חינוך לעם  |  4/06/14 10:32
11
גם הקוראן והברית החדשה
אהרון שחר  |  4/06/14 20:58
12
לאיזה תנ"ך ולאיזה שלום.....
י.ש  |  4/06/14 21:37
 
- מעניין מה שמך י.ש.?
צפורה בנאי  |  5/06/14 00:07
 
- מוטב שתקראי היטב את דברי האיש
המתריעים נגד  |  5/06/14 08:09
13
תשובת י.ש לציפורה בנאי
תשובת י.ש לציפורה  |  5/06/14 09:34
 
- עזבו את י.ש
איצי  |  5/06/14 16:10
 
- עידן סובול תביעות אצבעותיך לא
איריס כהן  |  8/06/14 22:22
14
החינוך לשלום ינצח
סתם קורא  |  5/06/14 09:48
15
ברור שהתנ"ך הוא הבסיס לשלום
שינשין  |  5/06/14 09:58
 
- חבל שסיימת עם איום בשואה
לשינשין היקר  |  6/06/14 10:19
 
- לא שינשין מאיים , מתי תבינו ??
איריס כהן  |  6/06/14 10:48
16
כנראה זה הקנביס ???
איריס כהן  |  5/06/14 10:06
 
- ששלחתי את איריס כהן להגיב
אני הקאנביס  |  5/06/14 10:29
17
peace peace peace ל"ת
peace peace ...  |  5/06/14 10:42
18
התנך מקבל את האדם באשר הוא אדם
נאורה בת שלום  |  5/06/14 10:49
 
- התורה היא ספר הברית והאמת
איריס כהן  |  5/06/14 20:42
 
- אינו מיועד לאיריס כהן החשוכה . ל"ת
ספר הברית והאמת  |  7/06/14 09:48
19
הרוצה שלום ייכון למלחמה
אלון פלג  |  5/06/14 13:46
 
- במלחמת לבנון השניה לא היינו
שינשין  |  5/06/14 15:17
 
- ה׳ מכבד את כל ברואי בצלם
לשינשין  |  5/06/14 17:08
 
- האוייב אינו חיצוני אלא הריחוק
איריס כהן  |  5/06/14 18:23
 
- האויב מבית- בדמות איריס החשוכה ל"ת
נילי אלון.  |  7/06/14 17:27
20
שנאה עצמית המוסווית בחמלה
פנחס  |  5/06/14 21:48
 
- לפנחס
מפנחס   |  6/06/14 07:44
21
בקריאה להחזיר את התנ"ך אם רש"י
י-ניב  |  8/06/14 02:28
 
- גם רש״ י וגם קסוטו
גם וגם  |  8/06/14 09:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי קרמר
רוגע פנימי הוא מצב שבו אנחנו לא מייצרים ומפעילים את גופנו באמצעות הרגשות החיוביים הטובים וללא הרגשות השליליים הרעים שבנו    מהות ומטרת החיים הן מבחינת תהליך החקירה, הלמידה, וההתפתחות
תרצה הכטר
זוהי קריאה אחרונה לשר החינוך, ח"כ רב שי פירון    האם אתה מודע לתוכנית הלימודים של מסיימי הכיתה השישית בבתי ספר ממלכתיים? האם ידוע לך מה מסבירים להם ואיך מציגים להם את מה שאמור לייצג את האלף-בית של זהותם?
עו"ד דודי זלמנוביץ'
הרשת החברתית בשירות עורכי הדין - הזדמנות או איום? מהן הרשתות החברתיות הזמינות וכיצד על עורכי דין לפעול בהם? ומהם היבטי האחריות המקצועית והאתיקה? מאמר שלישי
אפרים הלפרין
אין לי שמץ של ספק שהתפקיד שר השלום הוא תפקיד חיוני בממשלה שלנו, השלום כמו חינוך כמו תחבורה כמו ביטחון הוא מטרה מספיק חשובה על-מנת למנות לה משבצת אחראית בממשלה. עם זאת גם משרד השלום או תיק השלום חייבים בניהול תבוני ולא ניהול מתוך פאניקה, כי ניהול חובבני ומזיק של המשרד, בד-בבד עם היסטריה חסרת מעצורים לא רק שלא יביאו שלום אלא יביאו אלינו את המלחמה מוקדם יותר ובעצמה רבה יותר
חניאל פרבר
חג מתן תורה: רק משקיבל עם ישראל את התורה, הפך הוא להיות לעם עצמאי    כל יום ויום הוא זמן קבלת התורה, בבחינת "קיימו מה שקבלו כבר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il