X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבחירות לנשיאות המדינה

בין שני משכנים

שיטת הבחירה הנוכחית של נשיא המדינה היא הרע במיעוטו. בחירות כלליות יעלו מאות מיליוני שקלים ולא יהיו נקיות יותר, והצבעה גלויה בכנסת תמנע מהח"כים לבטא את דעתם האמיתית. מה שכן צריך, הוא צינון בין תפקיד פוליטי לתפקיד הנשיא ופרסום הצהרות הון של המועמדים
▪  ▪  ▪
מערכה פוליטית [צילום: פלאש 90]

"אתה לא רוצה זבל? אז אל תאכל", אומרת קייט קלר לבעלה ג'ו בתחילת מחזהו של ארתור מילר "כולם היו בני". בדומה לכך, מי שאינו רוצה מערכות בחירות מלוכלכות, שיעבור למדיניות דיקטטוריות. במדינות דמוקרטיות יש בחירות ותמיד תהיה בהן מידה של לכלוך.
ההתמודדות על תפקיד נשיא המדינה היא מערכה פוליטית במדינה דמוקרטית. ודאי, גם אני הייתי מעדיף שהכל יהיה טהור ונקי וענייני ומכובד. אבל אני לא חי באוטופיה. כאשר מדובר בבני אדם - יש להם שנאות וקנאות ותחרות. וכאשר בני אדם מתמודדים על אותו תפקיד, טבעי (גם אם מצער) שהם לא תמיד רק ידברו טובה על עצמם, אלא גם ידברו סרה על מתחריהם.
חוץ מזה, אני לא רואה איזה לכלוך נורא ויוצא דופן ראינו במערכה הזו. היו חשדות נגד סילבן שלום, שקשה לומר שהם לגמרי התפוגגו, משום שחלק מהקורבנות-לכאורה סירבו להתלונן. יש חשדות נגד בנימין בן-אליעזר, וקשה לומר שהוא הצליח לשכנע שהם מופרכים. אם זה הלכלוך, אז תנו לנו יותר ממנו; תנו לנו לדעת מראש את האמת על מועמדים לתפקידים בכירים.
יש הטוענים, כי מה שמתחולל בשבועות האחרונות מחייב שינוי בסיסי בצורת בחירתו של נשיא המדינה. אחדים מציעים להעביר אותה לידי העם כולו, אחרים סבורים שעל חברי הכנסת לבחור את הנשיא בהצבעה גלויה. לטעמי, שתי ההצעות הללו בעייתיות והמצב הנוכחי הוא הרע במיעוטו.
המשמעות של בחירת הנשיא בידי העם כולו, היא קודם כל הוצאה כספית אדירה. הרי לא יהיה מנוס מקביעת יום שבתון, כדי לנסות ולהבטיח שיעור הצבעה גבוה ומשום שהקלפיות - כתמיד - ימוקמו בבתי הספר; יום שבתון כזה עולה למשק מאות מיליוני שקלים. והמועמדים יבקשו, בצדק, תקציב כדי לנהל מסע בחירות נרחב על כל המשתמע מכך במדינה מודרנית בת 8 מיליון תושבים. ויהיה צורך להקים מנגנון של ועדות קלפי ומנגנון לספירת הקולות. בקיצור: הוצאה ענקית לטובת תפקיד סמלי.
המועמדים גם עשויים לבקש שיתאפשר להם לגייס תרומות, בדיוק כמו בבחירות לכנסת ובפריימריז. כך נקבל נשיא מדינה שלכל הפחות חייב להכיר תודה לאנשי עסקים עשירים, ואל תגידו לי שבתפקיד הנשיא הוא לא יכול להעניק להם דבר. תמונה עם נשיא המדינה שווה הרבה, והזמנה לביתו שווה עוד יותר, והצטרפות לנסיעותיו לחו"ל שווה הרבה יותר, והתחככות בגבירי עולם בכל מיני ועידות (ע"ע ועידת הנשיא של שמעון פרס) היא בכלל יקרה מפז.
חוץ מזה, איך ייראה קמפיין כזה? הוא יהיה יותר נקי מאשר זה שהיינו עדים לו בשבועות האחרונים? המועמדים רק ידברו בשבח עצמם? לא יימצא איש שלגמרי במקרה ידליף מידע מביך על מתחריהם? הם לא יגידו אף מילה רעה על מי שמתמודד מולם? כאשר מדובר בפוליטיקאים שמתמודדים על התפקיד, מישהו חושב לרגע שהקמפיין לא יהפוך מהר מאוד להתמודדות פוליטית במקום לבחירה באדם המתאים ביותר? בקיצור: רעיון יקר ומיותר.
מעבר להצבעה גלויה בכנסת יוביל למשמעת סיעתית, גם אם באופן רשמי יינתן חופש הצבעה. ואז מה שנקבל, הוא חלוקה לגמרי פוליטית בין המתמודדים והצהרה ברורה לפיה הנשיא הנבחר מייצג חלק מסוים של העם ואינו מייצג חלק אחר שלו. נכון, ההצבעה החשאית מאפשרת לחברי הכנסת להפר הבטחות. אבל במבט נוסף, זה ממש לא נורא: אם ההבטחות הגלויות הן תוצר של לחצים פוליטיים וההצבעה החשאית היא תוצר של בחירה אמיתית, אני מעדיף את השנייה.
מה שכן הייתי משנה, או למעשה מוסיף, הוא שתי דרישות מקדימות. האחת: תקופת צינון של לפחות שנה, ומוטב שנתיים, בין תפקיד פוליטי כלשהו לבין תפקיד נשיא המדינה. כך לפחות תהיה מראית עין של אדם המייצג חלקים נרחבים ככל האפשר מן הציבור בישראל. השנייה: פרסום הצהרת הון מלאה של כל המועמדים יחד עם הגשת עשר החתימות הדרושות להגשת המועמדות - כחובה מסודרת מראש ולא כמחווה של המועמדים ברגע האחרון. כך נוכל לדעת, לשאול ולקבל הסברים. את הפוליטיקה לא נוכל להוציא מהבחירות לנשיאות ומתפקיד הנשיא; אז לכל הפחות, בואו נכניס אליהם יותר שקיפות ויושרה.

תאריך:  09/06/2014   |   עודכן:  09/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין שני משכנים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תפקיד הנשיא=כסא מרופד
החלמאי  |  9/06/14 14:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות נשיא המדינה
אברהם פכטר
בחירת נשיא למדינת ישראל, מגיעה לישורת האחרונה והעצובה. המועמד של מפלגת העבודה פואד בן-אליעזר, הסתבך בחקירה פלילית ואם יש אמת בחדשות הוא סיים את המרוץ בצורה מעוררת חשד לעסקנות פוליטית    הזדמנות היסטורית נשיאותית - למפלגת העבודה ולכלל האופוזיציה להתאחד סביב מועמד א-פוליטי דוגמת פרופ' שכטמן או השופטת העליונה דליה דורנר
לילך ויסמן
גם דליה דורנר חשפה את הונה: פנסיה כקצינה בצה"ל וכשופטת לשעבר ב-35 אלף שקל, רכב וולבו שנת 2004 ודירת 4 חדרים בשכונת בית הכרם בירושלים    המועמד מאיר שטרית סירב לשתף את הציבור בהונו הפרטי
עמוס אריכא
פסק זמן נדרש לחשב מחדש את משקל "נבחרינו", ולאפשר לח"כים הזדמנות אחרונה לחזור לשפיות
איתמר לוין
לא הסבירה האם כוונתה בין היתר לפרסום הצהרות הון בידי המועמדים    אומרת שיש לה הרהורים בשאלה האם הבחירה צריכה להישאר בידי הכנסת
מרגלית מולנר גויטיין
מזה זמן רב נשמעים בציבור קולות רמים המעדיפים את איש המדע המחונן, חתן פרס נובל, פרופ' דן שכטמן. רחוק מפוליטיקה ותככים, מקובל בכל שכבות העם ובעולם הרחב, איש אשכולות ונשוא פנים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il