X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סיכום ביניים, לידיעת הקורא יאיר לפיד ניתן לממש במהירות פרעון מלוות המט"ח של המדינה, רווחים כלואים ועוד ניתן לצמצם את מס' הרשויות המקומיות... המלצות לצמצום הגרעון
▪  ▪  ▪
יאיר לפיד. המלצות [צילום: יוסי זמיר]

במרבית המאמרים הקודמים הצבעתי על מקורות מימון ששימוש בהם יכול לצמצם ואולי אף לאפס את הגרעון התקציבי. רוב המהלכים המוצעים ניתנים לביצוע מהיר. במאמר זה אסקור בקצרה את הצעדים שניתן לבצע תוך הערכת סיכויי הבצוע והזמן הדרוש. מהלכים אלה הם פרי ניתוח מידע זמין. אינני מתיימר לסקור את כל המקורות. סביר להניח שניתן למצוא עוד מסלולים ברובם לא כואבים לגיוס כספים:
1. כספים שניתן לממשם במהירות יחסית
א. פרעון מלוות המט"ח של המדינה- ניתן לחסוך כ-4.5 מיליארד ש"ח. כבר בשנת התקציב 2015. סיכויי הביצוע - אפסיים האוצר עלול להמשיך לגייס מילוות במט"ח. האירוניה בדבר שבנק ישראל יתחיל בקרוב להשקיע את כספי מיסוי הגז במט"ח.
ב. ועדת שישינסקי 2- דוח הביניים של הוועדה מעיד על התקפלותה בפני החברות. מדוע יש לדחות את תשלום המס לכימיקלים לישראל ל-2017? האם יש להתחשב בחברה שמוציאה סכומים מכובדים על תיקון הנזקים לים המלח שהיא גרמה? האם החברה לא ידעה ש"יום הדין יגיע"? מדוע לא ביצעה הפרשות במאזנה כדי לשריין הכספים בעוד מועד? מדוע לא למסות את המוצרים (כמו ברום) המיוצרים ע"י חברות בנות מחומרי גלם שהם מחצבים?
בנושא אחר, הוועדה מהססת למסות את מחצבות החצץ בנימוק שהמיסוי יעלה את מחירי הדירות. אם המחצבות היו יכולות הן היו מעלות מחירים בלי לחכות לתרוץ של מיסוי.
אנו עדים לוויכוח בין כימיקלים לישראל (שהיא מונופול) לבין חיפה כימיקלים על מחיר האשלג הגבוה שהיא גובה עוד לפני הטלת מס נוסף. במילים אחרות אל לה לוועדה להתייחס למחיר המוצר הסופי. היצרן תמיד ישאף לגבות מחיר גבוה יותר. הוא הדין מניסיון המנעות לגבות מס ממונופול המלט, יצרני המים, וכורי החול לבניה. ועדת שישינסקי תגדיל הגביה ב-1 מיליארד ש"ח בטווח הקצר בעוד הפוטנציאל הוא 2 מיליארד ש"ח. הסיכוי הוא שהוועדה תתעשת לקראת הדוח הסופי.
ג. רווחים כלואים - הפוטנציאל הוא בן כ-10 מיליארד ש"ח. סיכויי הגביה אפסיים.
ד. כספים אצל גופים עלומים - יש הצלחה מידית לגבי ק.ק.ל. ניתן לגבות 4 מיליארד חד-פעמית ו-0.5 מיליארד כל שנה. להערכתי יגבה סכום של מילירד ש"ח לשנה. עם כתיבת שורות אלה התבשרנו שבקופת נמל אשדוד מונחים מאות מיליונים עקב הפרשת יתר בגין התחייבויות פנסיוניות. יש לסרוק את כל הגופים המיצרים סליקים כספיים במקום להעבירם למדינה.
ה. תרופות הסל - ניתן לחשוף את ההתחשבנות מידית אך נראה שדבר לא יבוצע.
2. כספים שמימושם יארך.
א. שרות חובה - בעוד שהמכניזם ניתן לביצוע מידית הרי שתהליך ההתיעלות יארך מספר שנים החסכון למשק עשוי להגיע לכ2-4 מיליארד ש"ח.
ב. שרות קבע - אזרוח משרות התהליך יארך זמן הסיכוי לבצוע הוא נמוך חסכון משוער עשוי להגיע ל-500 מיליון ש"ח.
ג. רשויות מקומיות ותאגידי המים. בעוד סגירת תאגידי המים יכולה להיות מבוצעת מידית תוך חסכון של מאות מיליוני ש"ח לשנה. הרי איחוד רשויות עשוי לארוך כ-15 שנה אך הוא יכול לגרום לחסכון של 5-10 מיליארד ש"ח.
הקורא יאיר לפיד יכול ללמוד מהאמור לעיל שכל ההצעות הן בתחום סמכותו. יש דברים שהוא יכול לבצע מידית ובקלות יחסית, כך שיוכל לקצור את תשואות הקהל בעוד הוא משמש בתפקיד. כמו-כן פעולות ארוכות טווח, כמו צמצום מספר הרשויות המקומיות, היכולות להקטין הוצאות ולאפשר פקוח יעיל יותר על הנעשה בהן. אם יעשה אך מקצת מהפעולות תורם קרנו מחד ואם יסוג מהמעשה הנואל של 0% מע"מ ובמקום זה יבטל מע"מ על מצרכים שבפקוח הוא יגרום לתמרוץ הפעילות הנרפית של המשק ויצא גדול.
אחרי הכל אם נבחן את השגי המדינה עד עתה הרי שיש במה להתפאר. אולם יש תחושה בצבור, והסקירה דלעיל מצביאה על כך, שניתן היה להשיג הרבה יותר והתחושה של העשירון ה-8 ומטה היא שההישגים לא מגיעים אליהם. אם נלקט את הכסף החסר ניתן יהיה לפתור הרבה בעיות.

תאריך:  08/06/2014   |   עודכן:  08/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד צבי שוב, עו"ד נפתלי פרידמן
הניסיון לעקוף את חוקי התכנון והבנייה החלים על רצועת החוף באמצעות רכישת "דירת נופש" שהיא למעשה דירת מגורים, נתקל במחסום גם בדמות דיני המס
אריאל י. לוין
סוריה הופכת להיות דמויית-אפגניסטן: לוחמי ג'יהאד קיצוניים עושים בה את ה"התמחות" שלהם ולאחר מכן פונים לביצוע פיגועים מחוצה לה. 3,000 מהם הגיעו מאירופה לארגון ISIL, המסוכן שבארגונים מסוג זה
איתן אפוד
התחדשות עירונית היא דרך להגדיל את היצע הדירות בשוק, בלי להגדיל את כמות הקרקעות
רון בריימן
ישראל חייבת להקפיא את הבנייה הערבית ביהודה ובשומרון, ואת עיר הדגל שלה - רוואבי. ישראל צריכה לבנות ולא רק "לאשר ניירות"
נסים גבאי
לראות את המושחתים הללו מחזיקים בכל אוצרות המדינה כאילו היו נחלתם הפרטית, מכתירים איש את רעהו כמו כת סודית שזר לא יצליח לחדור אליה – והכל מגובה בחוקים חיצוניים שההמון מחוץ למחנה חייב לתמוך ולחזקם שוב ושוב, הוא תרחיש שחייב להיפסק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il