נשיאותו של הנשיא
שמעון פרס עלתה למשלם המיסים הישראלי יותר מ-250.000.000 שקלים. האם לא היינו יכולים להתקיים בלעדיו, ולמצוא שימוש טוב ויעיל יותר לסכום האדיר הזה? אחרי הכול, מוסד נשיא המדינה הינו פונקציה שלטונית עקרה ללא כל הכנסה למדינה. זהו מוסד שיש הטוענים שמביא כבוד לישראל בתפוצות ובמדינות העולם וגורם מלכד (כביכול) לאוכלוסיות בישראל. אבל כאשר מעמיקים לחשוב על הצורך במוסד שלטוני זה, עולים לא פעם הרהורי כפירה בנוסח: האם לא היינו יכולים בסכומים הנ"ל להעביר יותר תרופות לסל התרופות, או להעניק לכל תלמידי ישראל בפריפריה ארוחה חמה בבית-הספר... והאם באמת יש איזו תועלת מעשית במוסד הנשיאות?
הפרדת רשויות הרעיון לבטל את מוסד הנשיאות, ולהפוך את הנשיא לראש ה
ממשלה, עולה שוב ושוב, ורק רשלנות של ראש הממשלה המכהן לא השכילה להוביל מהלך חשוב שכזה בשנתיים האחרונות. 4 מפלגות עיקריות בכנסת תמכו ערב הבחירות האחרונות לכנסת ברעיון הפרדת הרשויות שזה אבן יסוד במשטר של רפובליקה חוקתית אמיתית, דהיינו, מבנה שלטון בו ראש הממשלה נבחר על-ידי כלל אזרחי המדינה ומרכיב את ממשלתו מאנשים מקצועיים (לאו-דווקא חברי כנסת, ואם חברי כנסת, חייבים להתפטר מיד). מכאן שהרשות המבצעת - היא הממשלה, והיא פועלת בנפרד מהכנסת (אם כי רוב החלטות הממשלה דורשות את אישור הכנסת). לפיכך הכנסת גם היא פועלת עצמאית כרשות המחוקקת ואילו הרשות השופטת גם היא עצמאית בפעילותה. זוהי בקצרה הרעיון של הפרדת הרשויות היוצרת מצב של בחינות ואיזונים בשלטון במדינה.
למה כן ולמה לא כאמור, השעה הייתה כשרה בזמן הזה לביצוע ההפרדה אבל ההזדמנות לא נוצלה. יש להאשים בדבר רק את ביבי נתניהו אף שהיה עסוק ביותר עם נושא אירן והפלשתינים, ונזכר באופציה השלטונית הזו מאוחר מידי. כאשר נזכר וביקש 6 חודשים דחייה בבחירת הנשיא, הבינו כולם ש-6 חודשים לא היו מספיקים לחוקק 12 חוקי יסוד שהינם הכרחיים לשינוי הרדיקלי הנ"ל. היו לא מעט שטענו (ועדין טוענים) שהשינוי להפרדת רשויות אינו נחוץ למדינה כי הדברים מתנהלים אצלנו בסדר ואילו מוסד נשיא המדינה במתכונתו הנוכחית רצוי שישאר כי זה עושה טוב לעם היושב בציון ובתפוצות. היו גם כאלו שטענו שביבי מכין לעצמו תפקיד שלטוני בכיר כי בבחירות לנשיא (כראש ממשלה) ברור לו שהוא יבחר... טענה זו יש בה צדק מסוים מאין מנהיג אחר באופק אבל, לך תדע...
מה שנותר לעשות אומרים לי חכי"ם רבים שלא ייתכן שיוחלט על הפרדת רשויות בעת כהונת נשיא כי זה יראה כאילו הוא (או היא) הודח מתפקידו. מראית עין כזו יכולה להיות מכוסה בתיקון מיידי לחוק יסוד לנשיא המדינה הקובעת לו קדנציה רק של 3 שנים + אפשרות להארכה לעוד 3 שנים. תיקון כזה יאפשר לכנסת את מרווח הזמן להכין ולתקן את כל חוקי היסוד שיאפשרו את הפרדת הרשויות בצורה מסודרת וברורה בעוד 3 שנים (ואם לא תהיה הסכמה בנושא תוארך כהונת הנשיא בעוד 3 שנים). מכל מקום, אין ספק שיש ליצור תשתית טובה ויציבה יותר לדמוקרטיה הישראלית על-ידי הפרדת רשויות והפיכת מדינתנו לרפובליקה מתקדמת. וכמעט שכחתי... נוכל לחסוך מיליונים רבים המתבזבזים כיום על בית הנשיא...