X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אם קרח היה מתמקד בטענות על חלוקה לא הוגנת של סמכויות ומשאבים- אפשר היה לנהל איתו ויכוח תרבותי. אך כאשר הוא יוצא נגד ההלכה וסמכותו הרוחנית של משה, אחת דתו: להיבלע באדמה
▪  ▪  ▪
מוות על-טבעי [ציור: גוסטב דורה]
גם בימינו
גם בימינו ניתן לזהות את החוט הדק שבין מחאה על צדק לבין מחלוקת שאיננה לשם שמים. כאשר אנו דורשים צדק חברתי, אנו חייבים תחילה לוודא שאנו מקיימים צדק חברתי ושהמחאה מבוססת על טענות אמיתיות המבטאות הפליה, חוסר שוויון, שחיתות שלטונית. אולם כאשר הבקשה לצדק נובעת ממניעים אישיים, מסטיגמות, הכפשות והטלת רפש על ציבורים אחרים - זוהי לא מחאה; זוהי מחלוקת שאינה לשם שמים

לפני כשלוש שנים נחשפנו למה שמכונה "המחאה החברתית". רבבות אנשים, נשים וטף יצאו לרחובה של העיר והפגינו כנגד האי-צדק שיש לטענתם בחברה הישראלית.
לאורך ההיסטוריה היו שטענו ואף מחו כנגד עוולות חברתיות. כולנו זוכרים את המהפכה הצרפתית, או את המאבק של האפרו-אמריקנים בארה"ב. אולם נראה שהראשונים למחות היו דווקא... קרח ועדתו, בפרשת השבוע שלנו.
קרח מגיע עם כ-250 איש ועומד בהפגנה מוחצנת מאוד מול משה והזקנים וטוען: "רב לכם, כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה' ומדוע תתנשאו על קהל ה'?". לכאורה, מחאה לגיטימית למדי: מדוע משה ואהרון משתלטים על ההנהגה? מדוע הם ממנים לבדם את 70 הזקנים? הרמב"ן מבאר את טענתו של קרח: הרי כל העדה עמדו בהר סיני ושמעו את עשרת הדברות ומדוע דווקא אהרון נבחר להנהיג? קרח יוצא כנגד משה וטוען ל"אי צדק חברתי".
המדרש מתאר לנו את טענת המוחים: "מיד התחילו שונאי משה להתגרות בו את ישראל ואמרו: משה מלך, ואהרן אחיו כהן גדול, ובניו סגני כהונה, תרומה לכהן, מעשר לכהן, כ"ד מתנות לכהן". הוא אומר: ראו את משפחת עמרם שלקחו את ההנהגה לידיהם, ולא זו בלבד - אלא אף הטילו עלינו "קנסות" בצורת תרומות ומעשרות. טענתו העיקרית של קרח כלפי ההנהגה של עם ישראל במדבר היא: "העם דורש צדק חברתי"!
נקודת משבר
הרמב"ן מביא לנו את הצד של עם ישראל במחלוקת: "מתחילה היה לב העם אחרי משה ואהרן, וכאשר לקחו קרח ועדתו איש מחתתו וישימו עליהם קטורת ועמדו פתח אהל מועד עם משה ואהרן - אז קרא קרח לכל העדה ואמר להם, כי בכבוד כולם הוא מקנא. וייטב הדבר בעיניהם, ונקהלו כולם לראות, אולי יישר בעיני האלוהים ותשוב העבודה לבכוריהם".
העם נסחף אחרי קרח והייתה לו כנראה סיבה טובה. הופעתו של קרח באמצע המדבר לא מקרית. קרח מגיע בנקודת שבר גדולה מאוד בין העם לבין משה. בפרשה הקודמת מבשר משה לעם את הבשורה הקשה: "במדבר הזה יפלו פגריכם וכל פקודיכם לכל מספרכם מבן עשרים שנה ומעלה ...ובניכם יהיו רועים במדבר ארבעים שנה".
קרח מבין שזו שעתו. לאחר בשורה כזו, מי ירצה במנהיג כמו משה? עדיף מנהיג כמו קרח שיבטיח להם הליכה מהירה לארץ ישראל. במצב כזה, כמעט כל דבר שקרח יגיד - ישמעו לו. העם חובר אל קרח בזמן "ניסוי המחתות" בדרישה למה שהם מכנים "צדק חברתי".
דווקא תגובתו של משה תמוהה. מצופה היה ממנהיג שישיב לקרח על טענותיו ויוכיח את צדקתו. אולם תגובתו של משה אחרת לגמרי: "ואם בריאה יברא ה' ופצתה האדמה את פיה ובלעה אותם ואת כל אשר להם וירדו חיים שאולה". משה מייחס חומרה מאוד גדולה לטענת קרח, עד שהוא מבקש מהקב"ה שישנה מהטבע.
קינטור הלכתי
חז"ל מוסיפים לנו פן למחלוקת - מחלוקת "הלכתית" שבאה לקנטר את משה: "קפץ קרח ואמר למשה: טלית שכולה תכלת, מהו שתהא פטורה מן הציצית? אמר לו משה: חייבת בציצית. אמר קרח: טלית שכולה תכלת אין פוטרת עצמה, ארבע חוטין פוטרות אותה?! בית מלא ספרים, מהו שיהא פטור מן המזוזה? אמר לו: חייב במזוזה. אמר לו: כל התורה כולה רע"ה פרשיות אינה פוטרת את הבית, פרשה אחת שבמזוזה פוטרת את הבית?! אמר לו: דברים אלו לא נצטוית עליהן ומליבך אתה בודאן" מבאר הכלי יקר: נראה שדעת בעל המדרש זה לומר שקרח חלק על מציאת ה' יתברך.
המדרש מנסה לתאר לנו מחלוקת שאיננה דורשת "צדק חברתי", אלא מחלוקת הבאה למוסס את הבסיס עליו מושתתת ההנהגה של משה - הלכות לא הגיוניות! ציצית, מזוזה, הקדשת הלויים - אלו הם רק דוגמאות לטענתו של קרח למציאות הלכתית לא הגיונית, או במילים שלו: "פרי דמיונו של משה".
ייתכן שאם קרח היה נשאר במישור של "צדק חברתי", הוא היה יכול לפתח דיון תרבותי. אולם כאשר קרח פונה למאבק חזיתי מול מה שמשה מייצג - הקב"ה - משה חייב להגיב בתגובה הכי קיצונית שהוא יכול: מוות על-טבעי. חז"ל מגדירים את מחלוקתו של קרח כמחלוקת "שאינה לשם שמים". אם קרח היה נשאר בטענתו לצדק - זה לא היה מחלוקת אלא מחאה. אולם כאשר קרח חולק על יסודות ההלכה - זו אכן מחלוקת שאינה לשם שמים.
גם בימינו ניתן לזהות את החוט הדק שבין מחאה על צדק לבין מחלוקת שאיננה לשם שמים. כאשר אנו דורשים צדק חברתי, אנו חייבים תחילה לוודא שאנו מקיימים צדק חברתי ושהמחאה מבוססת על טענות אמיתיות המבטאות הפליה, חוסר שוויון, שחיתות שלטונית. אולם כאשר הבקשה לצדק נובעת ממניעים אישיים, מסטיגמות, הכפשות והטלת רפש על ציבורים אחרים - זוהי לא מחאה; זוהי מחלוקת שאינה לשם שמים.
קרח במחאתו מלמד אותנו מהי "מחלוקת שאינה לשם שמים" שאיננה דרישה לצדק חברתי. ואילו המשנה מלמדת אותנו שמחלוקתם של הלל ושמאי היא "מחלוקת לשם שמים", והיא זו שבסופו של דבר תביא אותנו ליישום של צדק חברתי.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  19/06/2014   |   עודכן:  20/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"צדק חברתי" נוסח קרח
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
קרח
mnm  |  19/06/14 20:15
2
קרח
mnm  |  19/06/14 20:15
3
די מטופש
ארז לוז  |  20/06/14 07:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב אלי קפלן
פרשת ציצית והאיסור הכלול בה להסתכל על דברים אסורים, מלמדים אותנו מה משפיע על אישיותו ומעשיו של אדם: הבגד שהוא לובש ומה שהוא רואה. בעידן בו הפתיחות הפכה להפקרות, הדברים רלוונטיים יותר מתמיד
הרב יוסף צבי רימון
לפני היציאה ממצרים מצטווה עם ישראל על הלוח העברי - משום שעבד מאבד את תחושת הזמן    הבה ונשמור על הלוח העברי, שהוא סממן של חרות ומנחה אותנו כיצד לא להשתעבד - לא לבני אדם ולא לאופנות
ערן כהן
התורה אוסרת עלינו מאכלות מסוימים לא משום שאינם טעימים או משום שהם מזיקים, אלא משום שמותר האדם מן הבהמה הוא היכולת להבדיל בין המותר לאסור. ולא רק במה שנכנס לפה, אלא גם במה שנכנס לכיס, וגם במה שיוצא מהפה
הרב זאב קרוב
המצה מסמלת את הענווה ולכן רק היא יכולה לעלות לקורבן - כפי שאנו קוראים בפרשת השבוע. הענווה היא גם מרכיב חיוני בשמחת אמת, כולל בפורים אותו נחגוג במוצאי שבת
הרב בועז גנוט
דווקא משה רבינו, שלא תרם דבר למלאכת המשכן, זוכה לכך שהקב"ה ידבר איתו - משום שמשה בוחן את המתנות בפרספקטיבה של המקבל ולא של הנותן
רשימות נוספות
מכרז במשכן  /  הרב יובל שרלו
כוונה בעשייה ובעסקים  /  הרב זאב קרוב
מאמינים, לא דתיים  /  הרב יובל שרלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il