מזה כמה חודשים, סגורים השירותים בסניף בית הקפה "ארומה" (אספרסו בר) בתחנה המרכזית בירושלים בפני לקוחות הסניף. סניף בית הקפה "ארומה" ממוקם בקומת הכניסה הראשית של מבנה התחנה המרכזית החדשה בירושלים וסגירת השירותים בו מאלצת יושבי וסועדי בית- קפה זה הנזקקים לשירותים להיטרטר ולרדת לקומת מינוס 1 או לעלות לשירותים בקומות עליונות כי בקומת הכניסה הראשית לפי מטב ידיעתי אין שירותים ציבוריים.
השירותים בסניף "ארומה" בתחנה המרכזית בירושלים, היו פתוחים ופעלו במשך שנים מדוע ולמה החליטו לסוגרם עתה?
מישהו לחש לי כי החלטת ראשי סניף ארומה (אספרסו בר) בתחנה המרכזית בירושלים, שהוא סניף הומה אדם, לסגור את השירותים במקום התקבלה בעקבות בקשת-דרישת הנהלת התחנה המרכזית בירושלים מסיבותיה שלה. אמנון דגן, מבעלי וזכייני סניף ארומה אספרסו בר בירושלים, מכחיש בשיחה איתי את הטענה שהנהלת התחנה המרכזית היא שהורתה- דרשה לסגור את השירותים".
אומר אמנון דגן:
החלטנו לסגור את השירותים מסיבה פשוטה והיא שאנשים לא החזירו את המפתחות לפתיחת דלתות השירותים שניתנו להם בדלפק המכירה בסניף. מוסיף דגן ואומר "לשירותים ב"ארומה" הגיעו גם אנשים שהם אינם לקוחות הסניף ובאים אלי לסניף רק למטרת עשיית צרכיהם "ואני לא מוכן שהשירותים אצלי בסניף יהיו תחנת מעבר ופתוחים לכל המעוניין". ובכל זאת אני מקשה ושואל את אמנון דגן איך זה, בכל זאת עבד עד עכשיו ובמשך שנים לא מעטות.
דגן משיב: "תאמין לי גם בעבר היו בעיות עם השירותים ואנחנו ספגנו את זה רק כדי לתת שירות ללקוחות שלנו". אם יורשה להעיר בעניין זה, בעבר ישבתי בסניף זה, לא פעם, ולא נתקלתי באנשים שאינם מחזירים מפתחות של השירותים.
אמנם על פניו, זו זכותם של בעלי וזכיני סניף "ארומה" (אספרסו בר) לסגור את השירותים בבית הקפה שלהם לציבור. אבל זו גם זכותם לפחות המוסרית של מאות האנשים שמגיעים מדי יום לבית קפה לשבת ולסעוד ומשלמים סכומים לא מבוטלים -שיהיה בבית הקפה שירותים ולא יאלצו להיטרטר אחר חיפוש שירותים הציבורים שבקומות העליונות והתחתונות בתחנה המרכזית.
נכון, תחזוקת השירותים כרוכה בכאב ראש, וגם בעלויות כמו חומרי ניקוי מים וכיוצא בזה, וצודק אמנון, אכן קיימת גם תופעה של אנשים שאינם לקוחות שבאים לשירותים ב"ארומה" שהם ללא תשלום לעומת השירותים הציבורים שהכניסה אליהם מותנת בתשלום שקל אחד, אולם ניתן לדאוג לכך, אם זו הבעיה, שהשירותים ישרתו בעיקר את לקוחות הסניף. השירותים כבר קיימים ויש לכבד את הלקוחות ולפתוח אותם. ראוי גם לבדוק לעומק את הסיבות לסגירת השירותים וכיצד פותרים את הבעיה.
רשתות בתי הקפה ואני מניח ש"ארומה" בתוכן מרוויחות לעיתים רווח בשיעור של מאות אחוזים על כל לקוח. לדוגמא: עלות כוס קפה בסניף ארומה בתחנה המרכזית בירושלים עולה להערכתי לבעלי בית הקפה מקסימום כ-2 שקלים (גם בשקלול של הוצאות ארנונה, זכיינות, שכר עובדים וכדומה), והיא נמכרת בסניף זה ב-12 שקלים. יש כאן רווח של כ-500 אחוז! ולעיתים אף יותר.
ואני מבקש לשאול לא מגיע ללקוחות אלה שירותים בסניף? למה לאלץ אותם להיטרטר בין הקומות כדי לחפש שירותים? יש ביניהם אנשים מבוגרים עם תיקים גדולים... לטעמי זה סוג של זלזול בלקוח. לו הייתה לאנשים מודעות צרכנית היו מדירים רגליהם מבית קפה זה כמחאה, אבל זה לא יעשה, כי הצרכן הישראלי סופג ומשלים עם הזלזול בו.