X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נתונים של משרד האוצר עצמו חושפים פתאום: הביקוש של זוגות צעירים לדירות יד ראשונה קטן מהתחזיות רוב הפעילות בשוק והביקוש הם בדירות יד שנייה, שבהן אין מע"מ
▪  ▪  ▪
לא יעזור הרבה [צילום: פלאש 90]

מההר יצא עכבר, וזו מהומה רבה (כמעט) על לא מאומה - כך מתברר מנתונים של משרד האוצר עצמו, שפורסמו הבוקר (יום ג', 24.6.14). מתברר, שהביקוש של זוגות צעירים לדירות יד ראשונה נמוך במכל התחזיות וההערכות, וממילא ביטול מע"מ לא יעזור הרבה. לא מאמינים? הנה הנתונים הרשמיים, על-פי נתוני הרבעון ינואר-מרס, מוכפלים ב-4 כדי לקבל אומדן לכל שנת 2014:
  • השנה יימכרו בישראל 102,000 דירות, אך רק 27,000 מהן יהיו דירות יד ראשונה. 74% מהשוק הוא בדירות יד שנייה, שעליהן אין מע"מ ואין מה לבטל.
  • כ-35 אחוז מרוכשי דירות יד ראשונה הם זוגות צעירים, וזה אומדן מוטה כלפי מעלה. כלומר, לכל היותר מדובר בכ-9,000 זוגות צעירים בשנה כולה.
  • חלק מהזוגות הצעירים קונים דירות בתל אביב וירושלים, שבהן המחיר הממוצע הוא יותר מ-1.6 מיליון שקל, וממילא לא יחול עליהן הפטור ממע"מ. רבים אחרים קונים דירות בנתניה ופתח תקוה, הנמצאות על הגבול מבחינת המחיר. על-פי הערכה, המבוססת על נתונים חלקיים של האוצר, מגבלות אלו משאירות בשוק הזוגות הצעירים ליד ראשונה כ-6,000 זוגות.
  • לטענת האוצר, הוזלת הדירות תביא לגידול הביקוש ולהצטרפות זוגות צעירים רבים למעגל הקונים. זוהי הנחה לא מבוססת: חלק גדול מהזוגות הצעירים מתגוררים, כידוע לכל, בשכירות. הסיבה: פשוט אין להם כסף לקנות דירה. לכן, ברוב המקרים, גם הוזלה של 15% לא תאפשר להם לרכוש דירה.
  • טענה אחרת של האוצר היא, שהוזלת דירות יד ראשונה תביא, על-פי חוק הכלים השלובים, גם להוזלת הדירות יד שנייה. מי שמכיר את השוק יודע, שרק חלק מבעלי הדירות יהיו מוכנים להוזילן בשיעור ממשי. האחרים יעדיפו להמתין לעלית מחירים מחודשת.
  • עוד לא דיברנו על קומבינות אפשריות של קבלנים, שיביאו לכך שההוזלה בפועל תהיה פחות מ-15%. על החלטה אחת כבר ידוע: יפסקו מבצעי ההנחות וההוזלות, שהביאו עד עתה להוזלת הדירות בשיעור של עד 7%.
איך להוזיל את כל הדירות ב-20% ויותר
כל התרגילים הללו לא יעזרו, כל עוד הצע הדירות בישראל נמוך מהביקוש. כדי להגדיל את ההיצע יש להביא לארץ או להכשיר כאן עשרות אלפי פועלים, מנהלי עבודה ומהנדסים, וכן להקל על מימון הפרויקטים ולהאיץ את הליכי התכנון. אחת הסיבות ליוקר הדירות, למשל, היא השכר האסטרונומי שמשתכרים אלפי פועלי בנין מסין, בגלל המחסור החמור בפועלים.
לו נקטה הממשלה ב-16 החודשים האחרונים בצעדים ממשיים אלו, היו הדירות כבר היום - גם יד שנייה - מוזלות ב-20%, ואולי יותר. אבל, הממשלה לא עשתה עד היום דבר חוץ מדיבורים והחלטות על הנייר. אין בונים דירות בדיבורים.

תאריך:  24/06/2014   |   עודכן:  24/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מע"מ 0% לדירות: ההר הוליד עכבר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אלעזר - ניתוח נכון ומדויק .
י.צ.  |  24/06/14 21:12
2
שטויות במיץ
א.מ  |  24/06/14 22:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
כל הסיפורים על אין כסף הם רק סיפורים. יש כסף ואפילו הרבה, אבל האוצר בישראל היה ונותר חזק על חלשים וחלש על חזקים ומניפולטיביים. בכדי להגיע לכסף הגדול באמת, צריך שר האוצר לשנות את סדר העדיפויות של תפקודו
עו"ד יוסף פנדריך
ועדת האתיקה המרכזית של לשכת עורכי הדין חיה בימי המנדט ושמה את עצמה בנעליו של בית המשפט. אלו המשמעויות של החלטתה המופרכת לאסור על עורך דין לזהות מצהיר באמצעות שיחת וידאו
ישראל רוזנבלט
רוח השנאה הגורפת שזרעו ערפאת, אבו-מאזן יורשו וחבריהם במשך שנים, הפך עתה לסערה    יש גיוס כללי של מעריצים, ודומה שמעולם לא זכה פוליטיקאי כלשהו באזורנו, בלא הבדל דת, גזע ולאום, לצבור כל כך הרבה סופרלטיבים
יוסי קרמר
הסכסוך הישראלי פלשתיני הוא בסך-הכל סכסוך שבין בן האנוש שלו עם עצמו שמשליך בהתנהגותו שנובעת מעצם ייצור והפעלת רגשותיו הפנימיים על בן האנוש האחר, שהופך להיות הקורבן להתנהגותו האלימה
ציפורה בראבי
הנשיא, שמעון פרס, נוסע למסיבת פרידה אצל אובמה שכן על-מנת לקבל פרס    מהו הפרס אותו יביא לנו משם?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il