X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אשת חיל אמוּנית, הצליחה לנסח את ההפך הגמור מטענותיהם של מחשבי חשבונות שמים הירהורים בענייני אמונה
▪  ▪  ▪
רחל פרנקל. אמונה עד כלות [צילום: מן הטלוויזיה]

לב מי לא החסיר פעימה לשמע דבריה המרטיטים, האמוניים עד כלות, שהשמיעה רחל פרנקל, אמו של נפתלי, שנחטף עם חבריו אייל וגיל-עד, בשיחתה עם תלמידים: "השם לא עובד אצלנו". כמה אמונת אוֹמן מזוקקת, מקופלת בארבע מלים אלה.
רחל רק חזרה במילים משלה על מה שלימדונו אבותינו ואבות אבותינו: "כִּי לֹא מַחְשְׁבוֹתַי מַחְשְׁבוֹתֵיכֶם וְלֹא דַרְכֵיכֶם דְּרָכָי, נְאֻם ה'". במילים אחרות: הקב"ה מנהל את עולמו בדרכו שלו, שאינה נתפסת בשכל האנושי. כל מה שאנחנו, יצירי כפיו, רשאים לעשות, הוא לקיים את חובת ההשתדלות, במובן הרחב של ביטוי זה: הפעלת כוחות צבא ומודיעין, ותפילה למען יצליחו במשימתם.
מותר כמובן ורצוי לקוות, ש'הן א-ל כביר לא ימאס תפילת רבים'. אבל אין לנו שום ערובה שתפילותינו יתקבלו. ביטוי ציורי לכך נתן חכם בן זמננו, פרופ' ישעיהו לייבוביץ המנוח (אפשר להסכים או לא להסכים לעמדותיו המדיניות, אך לכל הדעות היה עובד ה' באמת ובתמים, בלב ונפש), שהסביר לקבוצת תלמידים: "תפילה אינה מכונת קוקה קולה אוטומטית. זה לא שאתה משלשל מטבע ומיד מקבל פחית משקה. תפילה לא תמיד נענית, ואין בכך כדי לפגוע בכהוא זה באמונתנו האיתנה בבורא עולם, ובחובתנו להיות עבדיו שלא על-מנת לקבל פרס". דברים כדורבנות. תמצית האמונה.
הבועטים בנס
ואגב כך יוזכר, שלמרות זאת הוא לא שלל, כמובן, את חובת ההשתדלות בפועל, בתוך עולם הטבע סביבנו, וזאת במקביל לאמונתנו בכוחה של תפילה (שלפעמים אינה נענית). פעם אמר, כי עצם העובדה שהיהודי המאמין נוהג בעת הצורך ללכת לרופא בקופ"ח, אף שרק באותו בוקר הצהיר בתפילת העמידה בשם ובמלכות כי הקב"ה רופא חולי עמו ישראל, מעידה כי לא פטר עצמו, ובצדק, מחובת ההשתדלות. המתכון האמוני הנכון הוא, גם תפילה גם השתדלות.
מן התפיסה ש"השם לא עובד אצלנו", נגזרה ההבנה, שאיננו רשאים 'לבעוט' (חלילה) במהלכיו של הקב"ה, כשאלה אינם מוצאים חן בעינינו. מי שבועט, מצהיר כי הוא בדעה, שהקב"ה עובד אצלו. רק במי שעובד אצלך, מותר לך לנזוף, אם אינו נוהג על-פי ציפיותיך.
האמירה ש"השם לא עובד אצלנו", מכוונת לא רק כלפי התלמידים בני שיחה של רחל פרנקל, אלא גם כלפי ציבור חשוב בישראל, שעל-פי התנהגותו מעיד, שלא הפנים את המסר. זהו ציבור שרואה את המציאות הפיסית המיוחדת במינה שבתוכה חי עם ישראל בארץ ישראל. הוא ער להתגשמות חזון הנביאים: נס קיבוץ הגלויות, הקמת ממלכה יהודית בארץ ישראל לראשונה אחר אלפיים שנה, פריחתה של הארץ, כמויות התורה והמדע האדירות ה'מיוצרות' כאן, הכלכלה האיתנה שממקמת אותנו בצמרת המדינות היציבות והעשירות, אך מסרב להודות לבורא עולם 'על כל מה שנתת'. הוא 'כועס' על הבורא, שהפקיד את יישום חזון התקומה בידי החילוניים (בעיקר), שאינם מאנ"ש; ולכן לא יֹאמר תפילות הודיה ביום העצמאות וביום ירושלים ובאף יום אחר. רק מי שסבור שהקב"ה עובד אצלו מרשה לעצמו לבעוט במתנותיו.
הבוכהלטריה האלוקית
הדברים קשים ונוקבים, אבל גם חומר למחשבה. נכון אומנם שלא הכל דבש ונופת צופים, ועוד רבה המלאכה. הסכנות הביטחוניות טרם נמוגו ואף החמירו באחרונה; הר-הבית, לב לבה של האומה, עדיין אינו בידינו ומשמש מגרש שעשועים לילדי האויב, ומידי פעם יש תקלות נוראות, כמו חטיפת שלושת הנערים ועוד. אבל האם בשל כך נעז להתעלם מכל הטובה שגמל עימנו בורא עולם? זה בעצם המסר העמוק שבמילותה המצמררות של רחל פרנקל.
המתיימרים להיות יודעי דעת עליון, מבקשים, אולי, לסמוך על דברי הרמב"ם וגדולי הדורות, שלימדונו שבעת צרה, חייב הציבור לפשפש במעשיו. אולם לא הרמב"ם ולא גדולים אחרים לימדונו שיש נוסחה אלגברית להתנהלות האלוקית.
אבל המומחים בבוכהלטריה האלוקית, יודעים – כך ניתן להבין מדבריהם - את הנוסחה, אחד על אחד. היתד נאמן החרדי, למשל, ידע להסביר שהכל בשל "הגזירות נגד לומדי התורה". אחד הרבנים קבע שהחטיפה אירעה בשל חוק הגיור. ורב שלישי קבע: "האסונות לא באים בגלל פגיעה בצדק חברתי, אלא בגלל עלבונה של תורה". נהירים להם חשבונות שמים.
מרן חֹש"ך
אם זו באמת הנוסחה, כי אז מורה היגיון מתימטי זה, שכל אותן מאות מזימות חטיפה שסוכלו תו"ל, מעידות שכולנו צדיקים. זו משמעות המתמטיקה של אחד על אחד. ומכאן גם נובע, שתושבי דרום הארץ הינם בעלי זכויות כבירות בפנקסאות האלוקית, שהרי בעטיין מן הסתם מתנדבת יד נעלמה להסיט את הרקטות המשוגרות מעזה, לעבר שטחים פתוחים. לפי היגיון זה יש ל-6,135,000 יהודי המדינה הציונית, מגילת זכויות אדירה, בבחינת "וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים", שהרי כיום משגשגת מדינתם ונחשקת בעולם כולו. אולי דווקא על-פי היגיון זה, צריך להעריך להפך, שה'גזירות' וההקלות בגיורים, דווקא הן שמשפיעות שפע רב מידי עליון. לא הגיוני?
וברצינות, האם לא יותר הגיוני להניח, שיש סיבות נוספות לחטיפה: למשל העובדה, שמאות אלפי עולים שחשו עצמם יהודים כל ימיהם בגולה, סבלו כיהודים, חיו כיהודים – נתקלים בעלותם ארצה בחומות אטומות בבתיה"ד, ומתהפכים על משכבם בלילות, מתייסרים ובוכים בחשאי על עושק יהדותם. אולי בגלל הכתף הקרה בבתי הדין, בא עלינו הסער הזה?
ואולי האסון בא מפני שמנהיג ש"ס, מרן חֹש"ך, חירף וגידף יהודים תמימים, על לא עוול בכפם עד כדי הגדרתם כעמלק, שמצווה מן התורה להשמידם? ואולי בעצם באה החטיפה בשל השתמטותם ממצוות הגנת ישראל מיד צר, של אלה שאינם לומדי תורה אבל מתבצרים בהיכלי הישיבות והינם, על-פי השקפת החזון אי"ש, הסטייפלער והרב שך זצ"ל, בגדר רודפי עולם התורה ודינם דין רודף?
אם כבר חשבונאות-על, אז בואו נלך עם זה עד הסוף.
חומר למחשבה.

תאריך:  26/06/2014   |   עודכן:  26/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עולם התורה / Olam HaTorah
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"השם לא עובד אצלנו"
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
להביא את ליבוביץ מעוות המחשבה
יעקב444  |  26/06/14 20:25
 
- תגובה ליעקב
ורדי  |  26/06/14 22:10
2
צודקת
אהרון שחר  |  26/06/14 21:01
3
אמונית זה לא בגד ספורט ל"ת
קוזה  |  26/06/14 22:37
4
צודק, צורך פסיכולוגי ותו לא
במבה  |  27/06/14 07:47
5
ציבורו היודע לנצל טרגדיות
מנחם רהט המייצק  |  29/06/14 07:02
6
פשוט מאמר מלא בגועל
בוחלת   |  29/06/14 15:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חטיפת הנערים
אריאל י. לוין
אבו מאזן ממשיך לשתף פעולה עם חמאס, כי הישרדותו הפוליטית חשובה לו יותר מאשר עתידו של העם הפלשתיני    מותר לשער שלא כל משוחררי עסקת שליט שחזרו לטרור כבר נתפסו
ציפי לידר
בשולי הכותרות: קשישים בין קו העוני לעוני    קפה אקספרס - הכחלון של בתי הקפה?    פרופ' שכטמן קול הפוליטיקה    המוגבלים - כן לנישואים    ולקינוח האמונה והגינוי
עידן יוסף
ייבחנו שורת צעדים נגד העברת כספי תגמול שמשלמת הרשות הפלשתינית למחבלים תמורת ביצוע פעולות טרור שביצעו    ועדת השחרורים של בית המשפט הצבאי בשומרון החלה לדון בבקשת המדינה להחזיר לכלא 21 אסירים ששוחררו בעסקת שליט
רפי לאופרט
אם אנו מניחים ובצדק שהסבירות לשת"פ עם הרשות בפעולת החטיפה נמוכה מאוד, ישראל חייבת להערך למתן תשובה אפקטיבית לתרחישים אחרים, שתגדיל את הסיכוי שאם החטופים בחיים הם גם ישארו בחיים, ואם הם כבר אינם בין החיים, המשבר מול הרשות שהוגדרה ע"י הממשלה כאחראית לחטיפה, יהיה בלתי הפיך בין היתר משום שיכלול צעדים מדיניים בלתי הפיכים
אברהם פכטר
נאום אבו-מאזן בוועידת שרי החוץ הערביים נגד החטיפה ושחרור הנערים, הגיע בבחינת הפתעה לרבים בארץ ובחו"ל. הצהרתו שחמאס מחבל ופוגע בעם הפלשתיני, נשמעה אותנטית וכנה והיא למעשה חזרה על מספר הצהרות שלו בעבר ברוח זו. ויהי לאחר כל הדברים האלה - אבו-מאזן נכנס בראש גלוי לממשלת אחדות עם חמאס. מה אנחנו צריכים ללמוד מכך?
רשימות נוספות
בכיר באו"ם לישראל: איפוק בחיפוש החטופים   /  רן דגוני
חאלד משעל: "יבורכו ידי החוטפים"  /  עידן יוסף
אסירים תכננו לחטוף חייל לצורכי מיקוח  /  איתמר לוין
"המחיר הנקוב" - זוכרים?  /  בעז שפירא
גם אני נגד זועבי  /  אליהו קאופמן
רס"ן שמועתי.קום  /  פרופ' אביעד הכהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il