X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יחסה של התורה למצרים, אדום, מואב ועמון מלמד אותנו רבות על סולם הערכים היהודי ועל הצורה בה הוא מודד את האדם על-פי התייחסותו לחברו המצוי בצרה
▪  ▪  ▪
נדודי ישראך במדבר. לקחים מוסריים
שום חמלה ורחמים
התורה מחמירה דווקא כלפי העמונים אשר לא ניסו לפגוע בעם באופן ישיר ואלים, אבל הפגינו התעלמות מוחלטת מכל תחושה של חמלה ורחמים כלפי אדם בצרה, נמנעו מלתת לעם לחם ומים, ובמקום זאת שכרו קוסם כדי לפגוע בשורש קיומם הרוחני. התורה מצווה שלא ייכנסו מידות אלו בעם ישראל "עד עולם"

קהל העמים וקהל ה'
מי שמטיל פצצות אימה של חומרים כימיים על אוכלוסיות אזרחיות, אין לו חלק בקהל העמים. מי שמענה מתנגדים פוליטיים במרתפים חשוכים, אין לו חלק בקהל העמים. מי שמכניס מפגינים לבתי חולים כדי להוציא איברים מגופם ולמכור אותם סביב העולם, אין לו חלק בקהל העמים. וביחס לעם ישראל, מי שאינו בעל חמלה ורחמים ואינו מוכן לתת לחם לרעב ומים לצמא - גם כאשר מדובר במי שנראה כמאיים - אין לו חלק בקהל ה'

פרשת חוקת מהווה מעין פרשת מים של מסעי עם ישראל בכלל ושל ספר במדבר בפרט. ללא כל רמז ואזהרה, הפסוק הראשון בפרק כ' מהווה שער לאירועים המכוננים של שנת הארבעים למסעיהם: "ויבואו בני ישראל כל העדה מדבר צין בחודש הראשון ויישב העם בקדש ותמת שם מרים ותיקבר שם" - האזכור היחיד לדילוג של כמעט 39 שנים מאז מחלוקת קורח ועדתו שתוארה בפרשה הקודמת.
אחד המאפיינים המעניינים בשלב זה במסע ההתהוות של עם ישראל, הוא המפגש המתחדש עם אומות האיזור. מאז יציאת העם מתחת עול הכבד של המצרים, הקרב הטעון עם עמלק וביקורו של יתרו בסמוך להר בסיני, העם נחשף לייעודו ההיסטורי ולעיצובו של עצם זהותו העצמי מתוך מציאות של בדידות זוהרת מכל מגע עם זר. כעת, כהכנה להתמודדויות קיומיות - מדיניות ורוחניות - שיתחייבו לעמוד בהם בכניסה לארץ ישראל, מתקיימים מפגשים עם עמים מבני צאצאים של קרובי משפחת אבותיהם, ועם עמים אשר יהוו במשך דורות אויבים מרים שיתנגדו לצמיחת ריבונות ישראלית בקרבתם.
המפגש הראשון הוא עם מלכות אדום, צאצאיהם של עשו אחי יעקב אביהם. בציפייה להתקדם במהירות לכיוון הארץ הנכספת שולח משה נציגים לחצר המלך בבקשה: "נעברה נא בארצך, לא נעבור בשדה ובכרם ולא נשתה מי באר, דרך המלך נלך, לא נטה ימין ושמאל עד אשר נעבור גבולך". מול תשובתו הנחרצת של מלך אדום "לא תעבור בי, פן בחרב אצא לקראתך", שולח משה התחייבות לפצות על כל נזק העלול להיגרם במעבר העם: "ואם מימיך נשתה אני ומקנַי - ונתתי מכרם". כתגובה למשלחת החדשה, מלך אדום משגר את צבאו להדוף את הפליטים שהגיחו מהמדבר.
שאלה של חיתון
בספר דברים משה חוזר על קורות ישראל בהנהגתו במשך ארבעים שנה. שם נלמד שבאותה תקופה עברו בני ישראל בקרבה לגבולות של עמים אחרים, עמון ומואב, על-אף שלא מסופר שם מה היה אופי המפגש עם אותם העמים, גם הם מקרובי אבות האומה. בזיכרון העם בוודאי נשאר אותם מעשי חסד של אברהם אשר גם לקח איתו את לוט, אבי-אבותם של בני עמון ומואב, מאור כשדים לארץ כנען ואף יצא למלחמה כדי להציל אותו מידי צבאות גדולים אשר לקחו אותו לשבי.
איזה רושם השאירו אותם מפגשים בנפש העם? אלו נורמות נקבעו בתשתית חיי העם על בסיס התנסויות אלו? תשובה חלקית לשאלה זו ניתנת בתורה במקום מפתיע. במרכזן של המצוות הקובעות את גבולות החיתון, מופיעים שוב תיאורם של אותם מפגשים ראשוניים של העם עם אומות האזור שעת יציאתם מהמדבר בהתקרבותם לארץ נושבת:
"לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה', גם דור עשירי לא יבוא להם בקהל ה' עד עולם. על דבר אשר לא קידמו אתכם בלחם ובמים בדרך בצאתכם ממצרים, ואשר שכר עליך את בלעם בן בעור מפתור ארם נהרים לקללך... לא תדרוש שלומם וטובתם כל ימיך לעולם. לא תתעב אדומי כי אחיך הוא, לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו. בנים אשר ייוולדו להם דור שלישי יבוא להם בקהל ה'".
מערך הצווים הזה מתמיה. וכי יש לצאצאי המצרים אשר שעבדו את עם ישראל באכזריות, יותר זכויות מאלה אשר לא "קידמו אתכם בלחם ומים"? המקרא נימק את ההקלה היחסית באיסורי החיתון עם צאצרי מצרי באומרו, "כי גר היית בארצו". בחלק ממפרשי המקרא נאמרו על כך דברים נוקבים ביותר. למשל, הרמב"ן אומר: "וכן המצרים הרחיקם שלושה דורות מפני רשעם אשר עשו עימנו רעות רבות וצרות, אבל לא יתעב אותם לעולם, בעבור שהיינו גרים בארצם ונמלטנו עמהם בימי הרעב בכבוד שעשו לאבינו [יוסף] והמליכו עליהם ממנו קצין ומושל".
נבואתו של עמוס
בשורש מערך הצווים הללו עומד עניין יסודי בהנהגת האדם, בחייו כפרט בחיי חברה ואף בנורמות האמורות לעצב יחסים בין מדינות. האכזריות של המצרים והנוקשות של אדום מחייבות אומנם הרחקה של היטמעות מידות אלו בעם ישראל על-ידי מניעת חיתון עם צאצאיהם, אך רק לשלושה דורות לאחר הגיור.
לעומת זאת, התורה מחמירה דווקא כלפי העמונים אשר לא ניסו לפגוע בעם באופן ישיר ואלים, אבל הפגינו התעלמות מוחלטת מכל תחושה של חמלה ורחמים כלפי אדם בצרה, נמנעו מלתת לעם לחם ומים, ובמקום זאת שכרו קוסם כדי לפגוע בשורש קיומם הרוחני. התורה מצווה שלא ייכנסו מידות אלו בעם ישראל "עד עולם".
בפתיחת נבואתו מתאר הנביא עמוס את גבול הסבלנות של בורא העולם בכל הקשור לנורמות המעצבות את מדיניות העמים כלפי אויביהם. סכסוכים בין עמים, ובין קבוצות המתגוששות בינן לבין עצמן בתוך מדינות לשם השגת עמדות כוח, מהוות לצערנו חלק מנוף קיום האדם. גם אז קובע הנביא יש להתייחס ל"אויב" מתוך גבולות אנושיים: על שלושה פשעי... ועל ארבעה לא אשיבנו".
ברוח הנביא עמוס יש לחזור ולשנן: מי שמטיל פצצות אימה של חומרים כימיים על אוכלוסיות אזרחיות, אין לו חלק בקהל העמים. מי שמענה מתנגדים פוליטיים במרתפים חשוכים, אין לו חלק בקהל העמים. מי שמכניס מפגינים לבתי חולים כדי להוציא איברים מגופם ולמכור אותם סביב העולם, אין לו חלק בקהל העמים. וביחס לעם ישראל, מי שאינו בעל חמלה ורחמים ואינו מוכן לתת לחם לרעב ומים לצמא - גם כאשר מדובר במי שנראה כמאיים - אין לו חלק בקהל ה'.

הכותב הוא מרבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  25/06/2014   |   עודכן:  25/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 סביב העולם / Sviv Haolam
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לחם, מים ומוסר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שאלה --למה קוראים לנו יהודים
שמעון הצדיק  |  25/06/14 13:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב שובאל כהנא
אם קרח היה מתמקד בטענות על חלוקה לא הוגנת של סמכויות ומשאבים- אפשר היה לנהל איתו ויכוח תרבותי. אך כאשר הוא יוצא נגד ההלכה וסמכותו הרוחנית של משה, אחת דתו: להיבלע באדמה
הרב אלי קפלן
פרשת ציצית והאיסור הכלול בה להסתכל על דברים אסורים, מלמדים אותנו מה משפיע על אישיותו ומעשיו של אדם: הבגד שהוא לובש ומה שהוא רואה. בעידן בו הפתיחות הפכה להפקרות, הדברים רלוונטיים יותר מתמיד
הרב יוסף צבי רימון
לפני היציאה ממצרים מצטווה עם ישראל על הלוח העברי - משום שעבד מאבד את תחושת הזמן    הבה ונשמור על הלוח העברי, שהוא סממן של חרות ומנחה אותנו כיצד לא להשתעבד - לא לבני אדם ולא לאופנות
ערן כהן
התורה אוסרת עלינו מאכלות מסוימים לא משום שאינם טעימים או משום שהם מזיקים, אלא משום שמותר האדם מן הבהמה הוא היכולת להבדיל בין המותר לאסור. ולא רק במה שנכנס לפה, אלא גם במה שנכנס לכיס, וגם במה שיוצא מהפה
הרב זאב קרוב
המצה מסמלת את הענווה ולכן רק היא יכולה לעלות לקורבן - כפי שאנו קוראים בפרשת השבוע. הענווה היא גם מרכיב חיוני בשמחת אמת, כולל בפורים אותו נחגוג במוצאי שבת
רשימות נוספות
מישהו לדבר איתו  /  הרב בועז גנוט
מכרז במשכן  /  הרב יובל שרלו
כוונה בעשייה ובעסקים  /  הרב זאב קרוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il