X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כדי שיקרה והחלום הגדול של כולנו לשינוי שוק הדיור אכן יגיע, גם עלינו מוטלת אחריות לא קטנה. כזו שאומרת מהיום לא קונים. מהיום לא שוכרים בכל מחיר. מתווכחים ומתמקחים
▪  ▪  ▪
מחאת הדיור. הגידו קודם כל - לא! [צילום: פלאש 90]

אני מאמין ליאיר לפיד. אני חושב שתוכנית הדיור שלו טובה. שהיא יכולה לעבוד. כמובן שיש בה דברים שחסרים לי. דיור ציבורי למשל. דירות שהמדינה תקבל לרשותה עבור זכאי הדיור הציבורי, כדי לתת להם בשכ"ד מופחת מאוד להרבה שנים. מה שאני קורא, הדיור הציבורי החדש.
אני מאמין ליאיר לפיד. אני חושב שבסוף יהיו כאן יותר ממאה אלף דירות חדשות לזוגות צעירים, למעמד הביניים, יהיה כאן דיור בר-השגה למכירה, יהיה דיור בר-השגה להשכרה (ותזכרו שעד לפני שנתיים אף אחד בכלל לא רצה להוציא את המילה "להשכרה" מהפה שלו), יהיו כאן פרויקטים מיוחדים שחלקם ימכר בשוק החופשי מיד וחלקם ימסרו להשכרה לתקופה בינונית בשכר דירה מופחת שלאחריה ניתן יהיה לרכוש את הדירה במחיר ריאלי.
אבל שזה יקרה והחלום הגדול של כולנו לשינוי שוק הדיור אכן יגיע גם עלינו מוטלת אחריות לא קטנה. כזו שאומרת מהיום לא קונים. מהיום לא שוכרים בכל מחיר. מתווכחים. תיקחו אותי למשל. כבר שבע שנים גר באותה דירה שכורה בירושלים. לא גדולה, לא מפוארת, במקום טוב. כשחתמתי על חוזה השכירות שלי שילמתי 2,700 ש"ח. 600 דולר. לא בשמיים. לפני 10 ימים בדיוק שילמתי את הצ'ק הראשון לשנה השמינית. על הנייר התנוססו הספרות 4,300 ש"ח. כמעט 100% עלייה. כבר לפני שנתיים חשבתי שזו שערורייה לבקש סכום כזה, אבל אז הבנתי שאם זה לא יהיה אני זה יהיה מישהו אחר.
הבנתי שאם אגיד לבעל הבית שלי שאני לא מקבל את התנאים שלו אז בתוך עשר דקות, אולי פחות תעמוד מחוץ לדלת שורה ארוכה של אזרחים ישראלים, אנשים עובדים, שיריבו ביניהם מי יהיה הראשון להכנס פנימה ולחתום על הסכם השכירות החדש של הדירה שלי. כן כן שלי. כך אני חש אחרי 7 שנות מגורים בה.
ואני, שאומר, כמו שר האוצר "באתי לשנות", נתקעתי. לא הייתי מסוגל לזוז ולחשוב שאולי יהיה לי קצת לא נוח אם אצטרך לחפש מקום מגורים אחר, אולי לגור בשותף, אולי לבקש מההורים לרבוץ אצלם בחדר האורחים כמה חודשים. אולי קצת יותר, עד שאארגן עוד כאלה כמוני שפשוט יגידו לא. כי זה כל מה שצריך לעשות. להגיד לא.
בקיץ 2011 יצאנו למאבק על הדיור. מה בעצם הייתה המטרה. מה רצינו להשיג. להוריד את שכר הדירה? לגרום לממשלה לסבסד שכר דירה לסטודנטים וזוגות צעירים? לחייב את הקבלנים והיזמים לבנות דירות קטנות שימכרו במחיר נמוך? להפוך את צפון תל אביב לאזור בו יש תמהיל חברתי שונה מהקיים בו היום?
הבעיה הגדולה היא מחירי שכר הדירה. זו גם הבעיה שגם אם ראש הממשלה יודיע היום או מחר או בעוד שלושה ימים שהוא מתכוון לפתור הרי שהיא לא תבוא לסיום מוצלח לפני שיחלפו שנה או שנתיים ואפילו יותר. אז מה עושים? את הדבר היחידי והבסיסי שכולנו יכולים לעשות. אומרים לא. כי בעצם מה הבעיה עם שכר הדירה הגבוה. הבעיה היא שבעלי הדירות יודעים שהם יכולים לקבל מאיתנו כמעט כל סכום שיבקשו. למה? כי אנחנו לא מאוחדים, כי בעלי הדירות יודעים שאם אני, או אתה או את לא נהייה מוכנים לשלם, יבוא מיד מישהו או מישהי אחרת וישלמו, זה יקח בדיוק חמש דקות לא יותר.
אז איך עושים את עכשיו? זה הזמן שהתאחדויות והסתדרויות הסטודנטים יודיעו להנהלות האוניברסיטאות המכללות ושאר המוסדות להשכלה גבוהה שבגלל בעיית שכר הדירה חלק גדול מהסטודנטים לא יוכל למצוא לעצמו מקום מגורים לקראת שנת הלימודים הבאה ולכן הסטודנטים לא יתנו לפתוח את שנת הלימודים עד אשר ירדו מחירי שכר הדירה.
זה הרגע המכונן, זה הרגע בו הלחץ יעבור, באחת, אל מקבלי ההחלטות, בתחילה במערכת החינוך, לאחר מכן לבכירי הממשלה ומשם הוא יתגלגל במהירות הבזק לפתח דלתם של בעלי הדירות שיבינו שבקרוב הם יהפכו להיות אויבי העם, האנשים שפוגעים בעתידה של המדינה ומעבר לכך הם פשוט יבינו שהיום הגיע, שהסטודנטים מתאחדים ובכל אחד גדול הם אומרים לא!!!.
זו האפשרות שלכם היום, הסטודנטים, להוביל את המהפכה האמיתית בדיור. אתם יכולים להיות היום "כוחות השוק", אתם יכולים לגרום לבעלי הדירות להוריד מחירים, השלב הבא ירדו גם מחירי הדירות למכירה. למה? כי כולנו פשוט נגיד לא. וכשאומרים לא ולא מוכנים לשלם אז למוכרים לא תהייה ברירה, הם יצטרכו להתפשר על פחות.
היום יש הזדמנות אמיתית למהפכת מחירים בתחום הדיור. אנחנו כבר יודעים שלהקים ערי האוהלים הם השלב הראשון והכי קשה. עכשיו צריך לעבור לשלב השני. המכריע ולהגיד ביחד, לא!!!!

הכותב הוא סמנכ"ל מדיניות חברתית והסברה, עמותת ידיד.
תאריך:  25/06/2014   |   עודכן:  25/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאיר לפיד / Yair  Lapid
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יש בעיה בשוק הדיור. ואנחנו אשמים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דמגוגיה
מ.  |  26/06/14 06:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב דב ברקוביץ
יחסה של התורה למצרים, אדום, מואב ועמון מלמד אותנו רבות על סולם הערכים היהודי ועל הצורה בה הוא מודד את האדם על-פי התייחסותו לחברו המצוי בצרה
עו"ד חיים שטנגר
בדרך כלל נוהגים בעלי-החוב, בעת שנכרת חוזה חדש בינם לבין החייבים, לפרעון חובותיהם, בסכום נמוך יותר מסכום החובות המקוריים - הלא היא "התספורת" המפורסמת - להגיע להסדר מקביל עם צדדים שלישיים להם חייבים הם כספים ולבצע "תספורת" מקבילה בחובותיהם כלפיהם
רפי לאופרט
אם אנו מניחים ובצדק שהסבירות לשת"פ עם הרשות בפעולת החטיפה נמוכה מאוד, ישראל חייבת להערך למתן תשובה אפקטיבית לתרחישים אחרים, שתגדיל את הסיכוי שאם החטופים בחיים הם גם ישארו בחיים, ואם הם כבר אינם בין החיים, המשבר מול הרשות שהוגדרה ע"י הממשלה כאחראית לחטיפה, יהיה בלתי הפיך בין היתר משום שיכלול צעדים מדיניים בלתי הפיכים
מוטי קפלן
הציבור שגם ככה יש לו "בטן מלאה" כנגד כל מנגנון האגרה, הגבייה, וכל מה שמכנים רשות השידור, נאלץ לסבול את מצג הפנטומימה המתחסד והפאתטי בעיני רבים, דווקא בזמן הכי פחות מתאים מבחינתו - אווירת המונדיאל והאתנחתה ולו לשעתיים, שכל כך משתוקק אותו ציבור שיאפשרו לו פעם ב-4 שנים
סתיו אדם
הצעת חוק הנותנת תמריץ כלכלי למי שישבץ נשים היא מפתח פטריארכלי, שוביניסטי ומתנשא שלמעשה מקטין נשים ומכניס אותן למקום בו הן נשפטות על-פי מינן ולא על-פי שום דבר אחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il