X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם הסירוב של שר הפנים לאשר את חוק העזר המאפשר פתיחת חנויות ברחובות תל אביב הוא כפייה דתית, או שבכלל השבת אינה ציווי דתי אלא ציווי חברתי
▪  ▪  ▪
שבת שלום [צילום: י. בלינקו]

מצוות שמירת השבת נמצאת בעשרת הדיברות והיא המצווה הרביעית בחמשת המצוות הראשונות שנחשבות מצוות בין אדם למקום, כלומר מצוות בין האדם לאלוהים.
"שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲבֹד, וְעָשִׂיתָ כָּל-מְלַאכְתֶּךָ. וְיוֹם, הַשְּׁבִיעִי-שַׁבָּת, לַה' אֱלֹהֶיךָ" (שמות כ, ח-ט).
נראה שהאנשים צודקים הסיבה לשבת היא צו אלוהי זו מצווה דתית-פולחנית. אנו שובתים בשבת כי אלוהים הפסיק את עבודתו בשבת.
"כִּי שֵׁשֶׁת-יָמִים עָשָׂה ה' אֶת-הַשָּׁמַיִם וְאֶת-הָאָרֶץ, אֶת-הַיָּם וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר-בָּם, וַיָּנַח, בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי; עַל-כֵּן, בֵּרַךְ ה' אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת—וַיְקַדְּשֵׁהוּ" (שם, י)
חדי הבחנה ודאי ראו שהחסרתי את פסוק ט: "לֹא-תַעֲשֶׂה כָל-מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ, עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ וּבְהֶמְתֶּךָ, וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ".
וכאן מגיע השינוי לא רק אתה לא תעבוד גם בני בתך הסרים למרותך וגם עבדים שמטרתם עבודה, ולא רק עבדים אלא גם חיות שאין להם תודעה אנושית והבנה של ישות אלוהית וידיעת ימי השבוע. ואם חשבנו שהאיסור להעביד את העבד כי הוא למעשה שלוחה שלך, חלק ממך מבאר לנו משה בדברים ה, יג:
"לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ, כָּמוֹךָ".
זכותו של העבד לנוח שווה לזכותך מחמת היותו אדם. ומשה אף מוסיף ואומר: "וְזָכַרְתָּ, כִּי עֶבֶד הָיִיתָ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, וַיֹּצִאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ מִשָּׁם, בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה; עַל-כֵּן, צִוְּךָ ה' אֱלֹהֶיךָ, לַעֲשׂוֹת, אֶת-יוֹם הַשַּׁבָּת."
זכור איך נהגו בך שהית עבד ונהג בעבדך כמו שהיית רוצה שינהגו בך. עכשיו בוא נחזור אחורה לספר בראשית שם מופיעה לראשונה השבת. לאחר שאלוהים בורא את העולם בשישה ימים:
"וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה; וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי, מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה . וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת-יוֹם הַשְּׁבִיעִי, וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ. כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ, אֲשֶׁר-בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת. " (בראשית ב, ב-ג)
אך למי שיעיין בעבודה הקשה של בריאת עולם שלם מתברר שאלוהים עושה זאת בדיבור, במספר מילים. כך שלא קושי העבודה הוא הסיבה ליום המנוחה ולא העובדה שהעולם נברא ואין עוד עבודה, כי בפרק ב מסופר לנו איך אלוהים יוצר את גן עדן.
בשמות כג, יב אנו מוצאים: "שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת--לְמַעַן יָנוּחַ, שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ, וְיִנָּפֵשׁ בֶּן-אֲמָתְךָ, וְהַגֵּר".
אם בן אמתך נופש קל וחומר אתה.
ומהו נופש לרובנו, לשבת מול חוף ים עם איזה משקה קר ביד ובריזה קרירה על הפנים. לטייל בניחותא ולהביט דברים שהזמן הדחוק בשבוע העבודה לא מתיר לנו.
עדיין בתל אביב אנשים יוכלו ללכת למסעדה ולקולנוע בשבת, אבל לא יוכלו ללכת לקנות סיגריות, חלב או לחם. האם באמת פגעו במנוחה שלנו?! מי באמת קלקל למי את השבת, זה שאינו יכול לרכוש בשבת או זה שנאלץ לעבוד בשבת!.

הכותב עורך ומתרגם.
תאריך:  03/07/2014   |   עודכן:  03/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
ניתן לראות כי השדר והפרשן אמורים להשלים הזה את זה. כך בעוד השדר עושה את כתבת הצבע, הפרשן אמור לספק תובנות כדי שלצופה הסביר יוכל לראות את התמונה המלאה
איתן קלינסקי
אל מול הטירוף משני הצדדים הקוראים לנקם, אני מברך את רחלי פרנקל על תגובתה, המגנה את דורשי הנקם
אפרים הלפרין
ראש הממשלה פנה בישיבת הממשלה לשר התקשורת, השר ארדן, בשאלה מה הוא עושה בעניין ה"שמאלניות" של ערוץ 2, האם זו סתימת פיות? פגיעה בחופש הביטוי?
צ'לו רוזנברג
מערכת החינוך העל-יסודית היא רובוט מימי הפרהיסטוריה, חלודה, בלתי יעילה בעליל, מאובנת ושמרנית בצורה שלא תתואר
אריאל י. לוין
כמה מחשבות, תובנות ומבטים קדימה לאחר הסוף המר של חטיפת שלושת הנערים: ההבדל בינינו לבין הפלשתינים, המצוקה של חמאס, עתיד הרשות הפלשתינית והשאלה לאן הולכים מכאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il