X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יותר ויותר בעלים שחויבו בתשלום מזונות, פונים לבית המשפט המחוזי ונכנסים בקלות להליך פשיטת רגל - וכך מתחמקים ממילוי חובותיהם. בעוד בית המשפט למשפחה בוחן בקפדנות את היכולת והצרכים בתחום המזונות, בהליך פשיטת הרגל הכל פועל במהירות ובקלות לטובת הגבר
▪  ▪  ▪
האישה נתפסת כ"נטל" על קופת הכינוס

בשנים האחרונות אנו נתקלים בבעיה שתחריף ותתעצם: בן הזוג שאינו מרוצה מפסיקת בית המשפט לענייני משפחה או חושש מפסיקתו - פונה לבית המשפט לענייני פשיטת רגל, וכך נמלט ועוקף את ההליך בבית המשפט לענייני משפחה.
ההנחה שאדם נורמטיבי לא יהפוך עצמו ל"פושט רגל" מיוזמתו אינה כיום אלא אשליה. לנוכח הסרת "מחסום הבושה" הכללי ורפיון הידיים המטפלות בנושא, לא מעטים המקרים בהם אנשים מחפשים התחמקות מתשלום חובות ואכיפתם בדרך פשיטת הרגל. המצב חריף ואקוטי הרבה יותר כאשר מדובר בתיק משפחה, שם שולטים אמוציות ויצר נקמה והמושג "להתאבד על התיק". הנפגעים העיקריים במקרה זה הם בת הזוג והילדים הקטינים .
הליך פשיטת הרגל מורכב כידוע משני חלקים. החלק הראשון: צו כינוס נכסים או צו קבלת נכסים. החלק השני: צו הכרזת פשיטת רגל. בהליך קצר שכמעט ואינו נבדק, ומותנה רק במילוי טופס בסיסי ולא מדויק ביותר, מצד מבקש פשיטת הרגל ניתן צו כינוס נכסים לטובת בן הזוג הנמלט. איש אינו בודק את הפרטים שהלה ממלא בטופס, וכך הוא יכול לציין נושים פיקטיביים, פרי המצאה של הרגע האחרון.
כך, ובטרם נקבע בכלל אם ראוי בן הזוג להיות פושט רגל, הוא "נהנה" מהפסקת תשלום עיקר המזונות וממטריה רחבת שוליים המגנה עליו בפני המשך ההליכים נגדו, כאשר כל העול והנטל המשפחתי עובר לאישה והילדים הקטינים.
מתעלמים מהאישה והילדים
צו קבלת הנכסים, הניתן כמעט אוטומטית, מקפיא למעשה כל הליך התלוי ועומד כנגד בן הזוג הנמלט, כולל החלטות ופסקי דין אופרטיביים של בית המשפט לענייני משפחה, לרבות בענייני מזונות, ואפילו כאלו שניתנו לאחר ששופט המשפחה חקר היטב את מצבו של בן הזוג וקבע את מצבו הכספי ויכולותיו הכלכליות.
למרבה הפליאה, הליך פשיטת הרגל על כל רבדיו כמעט ומתעלם לחלוטין ממסקנות פסק הדין וההחלטות שניתנו נגד בן הזוג הנמלט. כך נוצר הליך נפרד ומקביל, המהווה מרוץ סמכויות חדש. לביהמ"ש לפשיטת רגל עלול להיות מעמד עדיף ללא כל הצדקה, תוך גרימת נזק בל ישוער לאישה והילדים שמהחובות כלפיהם נמלט בן הזוג.
הבקשה לפש"ר אינה מגיעה לידיעת בת הזוג השני ( והילדים הקטינים המיוצגים על ידה). הכנ"ר אינו מפנה את הבקשה לתגובתה, ובית המשפט אינו מפנה את הבקשה אפילו לידיעתה. לאישה ולילדים נודע בדרך כלל על קבלת צו קבלת נכסים רק לאחר שניתן.
כבר מהצעד הראשון שעושה בן הזוג בבית המשפט לפשיטת רגל, הוא הופך את בת זוגו והילדים ל"שקופים" בהליך פשיטת הרגל. הם לא מוזמנים לדיונים, לא מוזמנים להגיב, ואפילו קציבת מזונותיהם והפחתתם לסכומים מגוחכים נעשית בהליך קצרצר, ללא ראיות ותוך התעלמות מההליך החקירתי וההחלטות שהתבצעו בבית המשפט לענייני משפחה. בעוד שבבית המשפט לענייני משפחה לאישה ולילדים תפקיד מרכזי, הרי שבבית המשפט לפשיטת רגל הם "שחקני ספסל" ונחשבים "מפריעים" להליכים המקוצרים והדלילים המוקדשים לנושאים אלה.
אין זה סוד, כי לכנ"ר אין רצון וכוח אדם לטיפול בתיקים אלה, ואילו עיניו של בעל התפקיד המתמנה על-ידי כונס הנכסים נתונות לקופת הכינוס שממנה נגזר שכר טירחתו. תביעות האישה והילדים "מפריעות" לקופת הכינוס, וכך עמדתו של בעל התפקיד כבר מתקבעת מראש נגדם. ואילו השופט בהליך פשיטת הרגל נוטה לסמוך על בעל התפקיד כמעט ללא סייג וללא ביקורת.
יחס שלילי אוטומטי
היחס כלפי האישה והילדים הוא שלילי כמעט באופן אוטומטי. לדוגמא: כאשר החייב מעוניין לנהל הליך כנגד אשתו, הוא מקבל אישור כמעט אוטומטי, מאחר שהנאמן מעוניין להכניס כספים לקופתו. לעומת זאת, כאשר האישה מעוניינת לקיים הליך נגד בן זוגה הנמלט - מתנגד לכך נמרצות הנאמן, כי הרי כאן עלולים כספים ורכוש לצאת מהקופה. הוא מעדיף להשאיר את תביעתה במסגרת הוכחת חוב - שהוא הנאמן יפסוק בה, למרבה הפרדוכס.
הליך הכרזת פשיטת הרגל, שאמור להיות הליך חקירתי מעמיק בו בוחן ביהמ"ש את כנותו ותום ליבו של המבקש את פשיטת הרגל, הפך להיות זניח ונתון כולו לשפיטתו של בעל התפקיד שמונה על-ידי הכנ"ר לבדוק את הבקשה לפש"ר. ביהמ"ש אינו נוהג להזמין את הנושים לדיון בהכרזת פשיטת רגל - למרות סעיפי החוק המחייבים אותו לעשות כן ולמרות התייחסות מפורשת של בית המשפט העליון לחשיבות ההליך. בכלל זאת, ביהמ"ש לפשיטת רגל נמנע מלהזמין לדיון את האישה והילדים ואינו מבקש לדעת מה דעתם בנושא זה.
אין להקל ראש בנזק הנגרם לנושים מהתנהלות זאת של הליך פשיטת הרגל, כי הרי גם נושים רגילים עומדים חסרי אונים מול אדם החייב להם כספים, כאשר לפתע הוא נכנס ל"מקלט גן עדן" בדמות הליך פשיטת הרגל. ואולם, אישה וילדים שקיומם היומיומי תלוי בבן הזוג הנמלט, סובלים סבל רב, שאין להשוותו כלל לנזק הנגרם לנושה רגיל מאותו חייב המתחמק מהליכי הוצל"פ. מזונותיהם וכל קיומם האנושי נגדעים במחי בקשה אחת שאינה נבדקת, החייב נמלט מתשלומים של מיליוני שקלים, והנטל עובר לכתפי הציבור.

המאמר מבוסס על סקירה שהוכנה לקראת פאנל בנושא בכנס המחוזות של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  08/07/2014   |   עודכן:  08/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
במחי החלטה אחת
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
חברתה לפמניסטיות שרצונם לסכסך
אב גרוש  |  8/07/14 11:13
 
- עו"ד שלא סחט מספיק מהגרושים...
ירון זכאי 1  |  8/07/14 15:09
 
- לעו"ד זאב ולנר
תומכת כליל באב   |  8/07/14 16:15
2
כנסו לקרוא את האמת
עין אחת  |  8/07/14 14:03
3
ולנר קשקשן כתבה מטופשת ומבישה
וכותב מביש  |  8/07/14 14:26
4
זו תולדה של האפליה נגד גברים
פלמוני  |  8/07/14 15:38
5
צריך ביטוח מזונות
אהרון שחר  |  8/07/14 18:01
6
הפחתת אגרת בקשה לפשיטת רגל
pshitatregel  |  3/08/14 11:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פטוקה
רק ממשלות ישראל ראו הבדל בפעילות הלחימה בלבנון בין ספטמבר 1982 לאוקטובר 1982, מבחינתם מי שלחם ברצועת הביטחון בחיזבאללה נחשב למי שמבצע כיום פעילות ביטחון שוטף בגבול הצפון
ישראל רוזנבלט
שוב למדנו כי אין לנו מה להלין על "העולם הנאור" שבקושי מזדעזע מאסוננו, אם בכלל. בישראל מספקים לאינטרנציונל הצבועים הבינלאומי את התחמושת הכי טובה
רועי אורן
כפי שכתב הזמר ג'ון לנון ב-1971 לעם יש כוח, פשוט הוא צריך לתרגם אותו למאבק ארוך בשלל רבדים ומישורים, שכן, אחרת דינו של מאבק זה להיכשל
הרב אליהו קאופמן
בית המשפט הישראלי רומס את הדת ומתערב בנושאים רעיוניים ודתיים, ותוך כדי כך כופף את "בתי הדין הרבניים" להשקפת המיעוט האנטי דתי. מכאן שלמעשה ה"רבנות הראשית" ו"בתי הדין הרבניים" אינם אלא ערכאות עכו"ם בדיוק כמו בתי המשפט שמעליהם. את ה"אקטיביזם השיפוטי" הזה הגה פרופ' אהרן ברק שהרים את הדגל האנטי דתי-יהודי מעל לחצי התורן. כאן נעוצה באמת השאלה "עד מתי"?
איתן קלינסקי
אני מצטרף ליוזמה לפנות לממשלת ישראל לא לנקוט פגיעה מכוונת בכל האוכלוסייה האזרחית החפה מפשע כעונש קולקטיבי על מעשי בודדים. העונש הקולקטיבי מנוגד לכל עיקרון חוקי ומוסרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il