X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עבריינות מדינתית, או המדינה וגופים ממשלתיים כעבריינים - לא מדובר בהכרח בבתי כלא ועינויים
▪  ▪  ▪
אין מקום [צילום: איתמר לוין]

משטרה חשאית המענה אנשים במרתפה, ואנשים הנעלמים באישון לילה הן האסוטציאציות הראשונות שעולות מהמושג המדינה כפושעת, כעבריינית. אולם תחום הפשיעה היינו רחב ומכיל סוגים שונים של התנהגויות - מרשלנות פלילית ועד רצח פוליטי. הרשלנות יכולה להיות זמנית ויכולה להיות מתמשכת, היא יכולה לגרום לאי נוחות וגם לפגיעות בנפש וככזו היא כמובן חמורה במיוחד. במאמר זה אני עוסק ברשלנות פלילית שגרמה לפציעות רבות ושעשויה להביא גם למוות.
אני מתייחס למדרכה בת"א כמרחב בכלל, ובפרט לרחוב אבן גבירול בו אני מרבה להסתובב וגם עם כלבתי. באחרונה יותר ויותר נעשית ההליכה ברחוב יותר ויותר בעיתית בשל עומס רוכבי האופניים, האופנים החשמליות והקורקינטים לסוגיהם. הם שואטים מולי ומגיחים מאחורי. כל פעם שאני חוצה מדרכה אני חייב להסתכל סביבי פן אופתע מהם. הירידה מהאוטובוס דורשת זהירות ובדיקת אזור המדרכה. לפני כשנה הייתי עד לכך שרוכב אופנים הפיל נוסעת שירדה מאוטובוס (ידעתי את ראש העיר על כך ומטעמו קבלתי מכתב מתחמק).
מהו ההסבר למצב?
שפע תנועת האופניים והקורקינטים נובע משתי סיבות עיקריות: א. הצלחת תוכנית "תל אופן" הכוללת היום 180 תחנות השכרה, כשמספר הרכיבות היומיות הוא מעל תשעת אלפים ומספר המנויים השנתיים עומד על 17,500. לטענת עיריית ת"א יש שבילי אופנים באורך של יותר ממאה עשרים קילומטרים והיא מתכננת בשנים הקרובות להוסיף שבילים באורך של 36 קילומטרים. אולם נתונים אלו מטעים באשר השבילים הנם בדרך כלל על המדרכות ובכך פוגעים בתנועת הולכי הרגל בהן, מה גם שברחובות של עסקים תפוס חלק מהשטח של המדרכות על-ידי בתי קפה. שבילי האופנים חוצים בהכרח תנועת הולכי דרך, למשל העולים ויורדים מאוטובוסים או החוצים את הכביש ויוצרים אפשרות לתאונות. מתברר שבשנת 2013 56% הולכי רגל נפגעו מרוכבי אופנים יותר משנת 2012. בשנת 2013 הגיעו לחדרי מיון 1,612 איש לעומת 1,028 בשנת 2012 (הנתונים הם מכתבתו של צפריר רינת" עלייה של 56% במספר הולכי הרגל בתל אביב שנפגעו מאופנים ב-2013", הארץ, מיום 8.7.14).
ב. כניסתם של אופנים חשמליות וקורקינטים לשוק. למרות שמדובר בכלי רכב ממונעים לא הוסדר מעמדם ואין כללים הקובעים מי רשאי לרכב עליהם ואיזו הכשרה עליו לעבור. הדבר מתמיה באשר אופניים עם מנוע עזר חשמלי הינם רכב הידוע בשוק כבר עשרות שנים, ולא ברור מדוע לא הייתה התארגנות במשרד התחבורה, כמו גם בוועדת הכלכלה של הכנסת, האמורה לטפל בחקיקה הקשורה באופנים מסוגים שונים. ועדה זו מעלה בתפקידה ולא יעלה על הדעת שלא תהיה התייחסות החוק לכלי הרכב הניתנים לקנייה בשוק בזמן נתון. במצב הקיים אין שום אפשרות אלא לפגיעה בהולכי רגל. אומנם מהירות האופנים החשמליות אינה גבוהה במיוחד אבל זה עניין של זמן עד שאדם מבוגר או ילד יפגע מהן ויקפח את חייו. זו רשלנות פושעת החלה על גופים מדינתיים (של המדינה). אשמה עיריית ת"א המעודדת הגברת תנועת רוכבי האופנים בת"א תוך גזלת המדרכות של הולכי הרגל. אין זה פתרון רצוי. אופנים לא אמורות לסכן את הולכי הרגל. מאידך ניתן להבין את החשש מנסיעת האופנים בכבישים. מכאן נובע הצורך להפעיל הלכה ולמעשה תחבורה ציבורית כדאית שתפחית את תנועת התחבורה הפרטית. יש צורך במהפכה של ממש. פתרונות שונים קיימים בערים שונות בעולם. כל עוד לא תהיה תחבורה ציבורית אפקטיבית שתפחית את מספר הרכב הפרטי שבעיר, לא ניתן יהיה להעביר את האופנים לכבישים ששם מקומם (גם אם מדובר במסלול ניפרד). אשמה גם ועדת הכלכלה של הכנסת שאינה מסדירה את מעמד אופנים החשמליות והקורקינטים החשמליים לסוגיהם. זוהי הזנחה פושעת שעלתה במחיר נזקי גוף ונפש לאלפי תושבי בת"א.
מן הראוי לנקוט בהליכים פלילים כנגד ועדת הכלכלה של הכנסת מחד וראש עיריית ת"א מאידך אם יקפח אדם את חייו בשל רוכב אופנים או קורקינט. כי זוהי רשלנות פושעת שגרמה להריגה זו.

המחבר הוא פובליציסט ומרצה
תאריך:  13/07/2014   |   עודכן:  13/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 צפריר רינת
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עבריינות מדינתית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אתה מתייחס לעברינות עירונית
אובד מדינה  |  14/07/14 15:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
חרף חילוקי הדעות המהותיים עם מדיניותו השיגרתית של יומיום - זוכה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במבצע "צוק איתן", לגיבוי ואמון מלאים גם מצד יריביו הפוליטיים, החושבים פעמיים אם יש הצדקה לכניסה קרקעית
רביבה בן זאב
ברישעותם מוכיחים הטרוריסטים הללו במעשה הנואל הזה את האמת שלהם, שלא רק ההתנחלויות הן המכשול ל"שלום" אלא כל ארץ ישראל
עו"ד עמי עצמון
לקחת בהשאלה את תיקון 113 גם לדין המשמעתי: קביעת מדרג ענישה לצד עבירות המשמעת של עורכי הדין תקדם את ערך השוויון ותחזק את אמון הציבור בדין המשמעתי
איתמר לוין
בית המשפט קובע, כי הסרת איסור הפרסום בפרשת רונאל פישר הביאה לחשיפת מידע רב בעניינו. בפעם הבאה שחשוד יבקש למנוע את פרסום שמו, כדאי שהשופט יבחן היטב האם אין מדובר בניסיון לשבש את החקירה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - בן, צחוקים, טווח, אין ייתור, הוגן ודמאגוג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il