X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בני ראובן ובני גד גם לא רצו ליטול חלק במצות כיבוש הארץ וגם שמו את רכושם לפני משפחותיהם. שני החטאים הללו נובעים מאותו מקור, והלקח המוסרי שלהם רלוונטי גם לימינו
▪  ▪  ▪
[צילום: מרים צחי/מקור ראשון]

כאשר קוראים את הפתיחה לפרשת בני גד ובני ראובן, ניתן להבין את הלגיטימיות שבבקשתם. הפסוק מדגיש את המקנה הרב שהיה ברשות. בני גד וראובן החזיקו ברשותם מקנה רב והיו זקוקים לארץ הירדן המזרחי, ששם יוכלו להחזיק את המרעה בצורה מכובדת.
אם כן, מדוע משה כה ביקורתי אליהם ותוקף אותם בחריפות? מדוע הוא מאשים אותם ברצון להשתמט ולהכניס מורך בלב העם? זאת ועוד: וכי ראויים בני גד ובני ראובן שישווה משה בין מעשיהם לבין המרגלים? ר' יצחק עראמה, בספרו "עקידת יצחק", תמה על התנהלותו של משה וכך הוא כותב: "יש לעורר ספק עצום על דבריו של משה רבינו עימהם, והוא: כי היה מהראוי שישאל להם בתחילה אם היה רצונם לעבור עימהם למלחמה, אם לאו. ואם יאמרו לו מה שאמרוהו באחרונה, למה יחרפם על פניהם באמור להם כל אותן קנטורין וחירופין?!"
כדי להבין את דרך ההתנהלות של משה, עלינו לזכור שמשה מלווה את עם ישראל במשך ארבעים שנה והוא מכיר לעומק את השבטים. גם העומדים מן הצד רשאים להקים ועדת ביקורת ולשאול כיצד היה ברשותם של בני גד ובני ראובן צאן ומקנה רב, שהרי כל השבטים הלכו יחדיו במדבר והתפרנסו מהמן. ייתכן שמשה ידע את התשובה, וסבר שמדובר בשני שבטים הרודפים אחר הרכוש באופן מוקצן.
נקודה זו מודגשת אף בניסוח בקשתם: "גדרות צאן נבנה למקננו פה וערים לטפנו". ומסביר רש"י: "חסים היו על ממונם יותר מבניהם ובנותיהם, שהקדימו מקניהם לטפם. אמר להם משה: לא כן עשו, העיקר עיקר והטפל טפל, בנו לכם תחלה ערים לטפכם ואחר כך גדרות לצאנכם".
שיבוש בסדר העדיפויות מעיד על רדיפת בצע ותאווה. בני גד וראובן מצטיירים בעיני משה כאינטרסנטים הדואגים לרכושם הפרטי. הרצון להישאר בעבר הירדן נובע מניסיון להשתמט מהמטלות ומהמשימות הערכיות של ירושת ארץ ישראל. הסיטואציה הזו מדאיגה את משה והוא מזכיר להם את חטא המרגלים, שמוקדו במאיסה בארץ הקודש. הצד השווה הוא הזלזול בירושת הארץ.
בני גד ובני ראובן הבינו שהם נדרשים להיות הראשונים שייכנסו לארץ ישראל - "ואנחנו נחלץ חושים לפני בני ישראל". אולם משה אינו מוותר להם, ודורש מהם בצורה ברורה וחד-משמעית, שהדאגה למשפחה תקדם לדאגת הרכוש, וכך מדגיש: "בנו לכם ערים לטפכם וגדרות לצאנכם". הדאגה למשפחה קודמת לרכוש. תחילה יש לבנות ערים ורק לאחר מכן מכלאות לצאן. בני גד ובני ראובן מקבלים את תביעתו של משה ואומרים לו: "טפנו נשינו מקננו וכל בהמתנו יהיו שם בערי הגלעד" - יש לדאוג קודם לבית ולמשפחה ולאחר מכן לרכוש.
אם כן, ביקורתו של משה על בני גד ובני ראובן הייתה כפולה. ראשית, משה מוחה על כוונתם להישאר בחלק המזרחי ולא להיות שותפים במלחמת מצווה של כיבוש ארץ ישראל. שנית, משה מוחה על תאוות הממון של בני גד וראובן ששיבשה את שיקול דעתם וגרמה לכך, שדאגתם כלפי רכושם תהיה גדולה מהתמסרותם למשפחתם. שתי המחאות של משה יונקות מאותו שורש: מי שאוהב כסף, סביר להניח שזה יגרום לו לפגיעה קשה בערכיו, וסדר העדיפויות ישתבש בהתאם.
נדמה שנקודה זו משמעותית גם כיום. כל אחד חי במתח שבין ההתמסרות לעבודה לבין הטיפול במשפחה. לא בהכרח מדובר בין הרצון להרוויח יותר כסף לבין שעות איכות עם המשפחה. כיום המסגרות הן תובעניות יותר, ואדם חייב לעבוד שעות רבות על-מנת שיוכל לשמור על מקום עבודתו. אבל גם כאשר נמצאים מחוץ לבית, יש צורך לשמור על קשר חם עם הבית ולהיות מעורבים בכל המתרחש בבית, ובמיוחד בצדדים הערכיים והחינוכיים.

הכותב הוא רב המושב משואות יצחק. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  17/07/2014   |   עודכן:  17/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כסף ומשפחה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
יישר כח הרב, מילים כדורבנות ל"ת
יהודי1  |  18/07/14 11:01
2
לא מיני ולא מקצתי
פועה  |  18/07/14 19:04
3
בני גד וראובן השתתפו בכיבוש
חשדנית  |  19/07/14 10:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב בועז גנוט
מאמציו של בלעם לקלל את ישראל והברכה היוצאת מפיו בעל כורחו, מלמדים אותנו על מקומן של הברכה והקללה בחייו של האדם המאמין: מדובר במידה בה מעשיו יכולים להתחבר לתוכניותיו של ריבון העולם
הרב דב ברקוביץ
יחסה של התורה למצרים, אדום, מואב ועמון מלמד אותנו רבות על סולם הערכים היהודי ועל הצורה בה הוא מודד את האדם על-פי התייחסותו לחברו המצוי בצרה
הרב שובאל כהנא
אם קרח היה מתמקד בטענות על חלוקה לא הוגנת של סמכויות ומשאבים- אפשר היה לנהל איתו ויכוח תרבותי. אך כאשר הוא יוצא נגד ההלכה וסמכותו הרוחנית של משה, אחת דתו: להיבלע באדמה
הרב אלי קפלן
פרשת ציצית והאיסור הכלול בה להסתכל על דברים אסורים, מלמדים אותנו מה משפיע על אישיותו ומעשיו של אדם: הבגד שהוא לובש ומה שהוא רואה. בעידן בו הפתיחות הפכה להפקרות, הדברים רלוונטיים יותר מתמיד
הרב יוסף צבי רימון
לפני היציאה ממצרים מצטווה עם ישראל על הלוח העברי - משום שעבד מאבד את תחושת הזמן    הבה ונשמור על הלוח העברי, שהוא סממן של חרות ומנחה אותנו כיצד לא להשתעבד - לא לבני אדם ולא לאופנות
רשימות נוספות
הבדלה  /  ערן כהן
מצה ושמחה  /  הרב זאב קרוב
מישהו לדבר איתו  /  הרב בועז גנוט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il