X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החמאס טרם הוכה קשות כדי שירד מתנאיו להפסקת אש (בכלל זה שחרור האסירים); הוא מתנהג בנוסח "תמות נפשי עם כל האוכלוסייה האזרחית". אבו מאזן אינו רלוונטי כלל ועיקר לעצם הלחימה. הוא רלוונטי, כשחקן צדדי, למרכיבים בהסדר אחרי הפסקת אש
▪  ▪  ▪
חמאס בעזה [צילום: פלאש 90]

ההנהגה הישראלית הצליחה לשכנע את רוב העם ב"צדקת הדרך", ולפי שעה מטרות היסוד לא השתנו: להשמיד את מירב היכולות הצבאיות של החמאס ולהביא לשקט ארוך טווח. החמאס טרם הוכה קשות כדי שירד מתנאיו להפסקת אש (בכלל זה שחרור האסירים); הוא מתנהג בנוסח "תמות נפשי עם כל האוכלוסייה האזרחית". אבו מאזן אינו רלוונטי כלל ועיקר לעצם הלחימה. הוא רלוונטי, כשחקן צדדי, למרכיבים בהסדר אחרי הפסקת אש. מצרים היא שחקן מרכזי חיוני לכל הסדר ולפיקוח עליו. קיימת זהות אינטרסים ביטחונית בינה לבין ישראל. וארה"ב? כוחה בזה שהיא יכולה לתת זמן "לשעון הצבאי" שלנו.
אחרי כשבועיים של לחימה, הנה הערכתי על "השחקנים" הראשיים והמשניים שבה: אנחנו.
את הלחימה מובילה שלישיה ובראשה ביבי ולצידו בוגי שר הביטחון ובני הרמטכ"ל. להוריד בפניהם את הכובע על צורת ניהול הלחימה וקבלת ההחלטות: שקולות, ממלכתיות, מאופקות, היודעות לשלב מהלכים צבאיים מדודים עם מהלכים מדיניים ריאליים. המטרות הבסיסיות שהוצבו הן ברורות (למרות שכל השונאים מנסים לטעון שאין מטרות או שהן לא ברורות): לפגוע קשה בחמאס על-ידי השמדת חלק גדול מיכולותיו הצבאיות (בכללן המנהרות) ולהביא לשקט ולהפסקת המצב בו המדינה סובלת מירי מהרצועה (מה שלטווח רחוק יותר עשוי להיות הסדר לפרוז הרצועה מנשק רקטי וכבד).
המטרות לא הוגדרו ככיבוש עזה, כהשמדת החמאס ומיגורו. יכול מאוד להיות שהחמאס לא יותיר ברירה ובסופו של דבר תוצב מטרה רחבה יותר של השמדת הכוח הלוחם של החמאס וגרורותיו, אך עוד חזון למועד. לדעתי, ההישג הגדול ביותר של ממשלת ישראל הוא בכך שבהתנהגותה ודרכה עד עכשיו היא ידעה להנחיל לעם ישראל את "צדקת הדרך שלנו". עד עכשיו "השעון המדיני" תקתק לאט, בשל מכלול של סיבות בינלאומיות ואזוריות, כאשר ישראל נהנית מתמיכה נרחבת בעולם (זוכרים איך היו בתוכנו כאלו שכל הזמן יללו שישראל מבודדת ואפילו "מצורעת"?).
האם כך יהיה גם בימים הבאים? קשה לדעת, אך ברור שאחת מהמשימות של ההנהגה היא ש"לשעון הצבאי" יהיה מספיק זמן על-מנת למלא את המשימות שלו. בצד הממשלה וצה"ל אנו מוצפים כל הזמן, ללא הרף, באוקיאנוס של "מביני דבר" ו"נותני עצות", שלמרביתם אין טיפת מודיעין אמין על מה שקורה, ואפס אחריות לתוצאות העצות: מכיבוש חסר רחמים של הרצועה ועד מהלכים מדיניים הזויים על ארגון מדינות המזרח התיכון והעולם למען הסדר עם החמאס.
החמאס, במו הרקטות והמנהרות שלו תרם להכרה ב"צדקת הדרך" שלנו (כמובן לא בקרב אלו אצלנו שמכירים רק בסבל ובזכויות של הפלשתינים ). מדובר בארגון טרור דתי שיש לו מדינה משלו, תופעה ייחודית. כל הנבואות על מהלכיו האפשריים התבדו: אחרי החטיפה אמרו שיש לו אינטרס ברור שלא להיכנס לעימות אתנו כי הוא חלש אסטרטגית וכלכלית; אחרי ש בכל זאת הוא כן נכנס לעימות, מיד זה הוסבר שהדבר נעשה דווקא בגלל שהוא חלש אסטרטגית; אחרי כמה ימי הפצצות של חיל האוויר אמרו שהוא במצוקה, והפסקת האש ממשמשת ובאה.
לפי מה שמנהיגיו אומרים עכשיו, הם לא רוצים הפסקת אש אלא בתנאים שלהם, וחיים בתחושה שידם תהיה על העליונה. עד כמה שידוע המערך הלוחם שלהם טרם ספג מכה אנושה. נקווה שזה יגיע, אם כי יארך זמן.
ומילה על האוכלוסייה הנפגעת המסורתית. השאלה הגדולה המטרידה אותי היא זאת: מדוע היא לא מתקוממת? מדוע היא לא מפגינה? למה היא מאשימה רק את ישראל? אין לה "אני" משלה? אין לה "זהות ביקורתית" משלה? היא אפס? באים ואומרים, ומאוד בצדק: השלטון הרודני האכזר של החמאס יחסל מיד כל מי שינסה לבקר ולהפגין.
אבל, זה בדיוק היה המצב בכמה ממדינות ערב הרודניות לפני מה שקוראים "האביב הערבי". אולי האפיון המרכזי של אותו אביב/חורף היה שההמונים חצו את מחסום הפחד! סוריה היא המודל! למה בעזה אין הם יכולים לחצות אותו? בהשוואה לסוריה למשל, ובוודאי בהשוואה לטוניס, מצבו של הציבור בעזה הוא חמור הרבה יותר.
פעמיים הוא כבר עבר "מלחמה" מאז תפס החמאס את השלטון, פעמים הוא שימש בשר תותחים, פעמיים הוא כבר ראה כיצד הנהגת החמאס יושבת בטוחה בבונקרים ועליו לברוח מביתו ולזעוק חמס על ישראל. וזאת הפעם השלישית!
האם עזה תהיה כמו ברלין, שהיטלר היה מוכן שתוחרב לחלוטין על-ידי הרוסים, והיה צריך להגיע עד לבונקר שלו?
אבו מאזן. להלכה הוא נשיא הרשות הפלשתינית גם בעזה, מה עוד ובהסכם הפיוס הפלשתיני האחרון החמאס הכיר בכל, והניה חדל מלהיות ראש הממשלה של רצועת עזה. רוב העולם הכיר בכך, ובכלל זה ארה"ב.
ככזה הוא, תיאורטית, אחראי לכל פשעי המלחמה שמבוצעים מרצועת עזה: בירי על אוכלוסייה אזרחית ללא הבחנה ובקריאה לאזרחים בעזה שלא להישמע להנחיות לעזוב את מקומם פן יפגעו. אבל, במציאות זה לא כך. זאת, משום שלאבו מאזן אין שום השפעה על הלחימה של החמאס בעזה ועל התנהגותו כלפי האוכלוסייה האזרחית שם. שום כלום!
אבל, יש לו רלוונטיות להסדר מול החמאס לאחר הפסקת אש בשני תחומים: הוא יכול לאייש את מעבר רפיח (למצרים) באנשי הרשות הפלשתינית כפי שרוצים המצרים, והוא יכול ל"הלבין" כספים המועברים לאנשי החמאס ע"י קטר, או גורמים אחרים. אבל, בסך-הכל הוא שחקן צדדי, ומי שמנסה להפוך אותו לשחקן ראשי, "שמחר" יבוא לעזה במקום החמאס, חי, לדעתי, בחלום. אם בכלל, אזי מדובר בתהליך שיארך הרבה זמן.
מצרים. היא לדעתי השחקן המרכזי והיחידי לכל הסדר עם החמאס. ישנה בתקופה זאת זהות אינטרסים בולטת בין ישראל למצרים הרואה בארגון החמאס (להבדיל מהאוכלוסייה) אויב, ארגון טרור. מצרים היא היחידה היכולה "להסיר את המצור" מעל הרצועה, כזעקת החמאס, על-ידי כך שתפתח את מעבר רפיח בצורה כלשהי עבור אנשים וסחורות לרצועה וממנה (ישראל היא השנייה, אך לא היא זאת שמטילה מצור על הרצועה. ממש שעה שחיילנו נהרגים בעזה ותושבי מדינת ישראל נתונים לירי רקטות בלתי פוסק, ישראל מעבירה לעזה אוכל, דלק, גז, חומרי רפואה, ומספקת לה חשמל ומים, ואף פותחת בית חולים שדה מיוחד לתושבי הרצועה).
לא רק זאת, למצרים תפקיד מפתח קריטי בכל הנושא העתידי של מניעת החמאס משיקום יכולותיו הצבאיות. רק היא, ושום גורם אחר, תוכל למנוע מעבר חימוש לרצועה, חומרים ליצור עצמי של רקטות, בטון לשיקום מנהרות וכיוצא באלו.
ארה"ב. רק לבכות על מעמדה הנמוך בימים אלו באזור של בעלת הברית שלנו. תפקיד המפתח שלה עבור מדינת ישראל, יהיה לדעתי בכך שתתן ל"שעון הצבאי" את הזמן הדרוש לו על-מנת לבצע את משימותיו. כלומר, לסכל כל מיני יוזמות ממאירות במועצת הביטחון.

תאריך:  21/07/2014   |   עודכן:  21/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הערכת עמדות "השחקנים"
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אמריקה ונאטו הם עתה תומכי
ספוילר  |  22/07/14 09:57
2
תשים יד על הלב
ותגיד,  |  22/07/14 16:55
3
תשובה לשאלה במאמר
אברהם שלום  |  23/07/14 13:38
4
אבו מאזן - זאב בעור כבש!!! ל"ת
וינטר הניה  |  23/07/14 19:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
איתמר לוין
קובע שאין מקום להתערב בשיקול דעתם של גורמי הביטחון ודוחה את הטענה שאי-מיגון הפזורה הבדואית מהווה אפליה    ימשיך לדון בעתירה בנוגע להקמת תשתיות מיגון בכפרים
רון בריימן
האם הפלת החמאס היא צורך ישראלי למענו מותר לסכן חיי חיילי צה"ל? עבאס הוא חלק מהבעיה ולא מהפתרון. אסור שהחיילים ישמשו "מגש הכסף" להקמת מדינה פלשתינית. אם זו התוצאה המבוקשת של מלחמה אפשרית בעזה, או של הפסקת אש, כי אז מדובר במלחמה בלתי מוסרית, ועל כן פסולה
איתן קלינסקי
עמוס אריכא
הימים האלה מגשרים בין הקרבות של אותה מלחמת עצמאות בלתי נפסקת, שאינה חדלה מלהיות לדקה אחת, מלחמה מתמשכת על זכות קיומנו בארץ שהעם העברי קשור בה אלפי שנים ומנגד אויב שמנסה לנשל אותנו מנכסי רוח ואדמה
יורם אטינגר
הערכה מציאותית של העניין הפלשתיני חיונית לעיצוב מדיניות מציאותית, לקידום תהליך השלום, ולהישרדות המשטרים הערבים המתונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il