X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במזרח התיכון, האונס מהווה כלי מלחמה, שכן הוא נתפס כביטוי החזק ביותר של פגיעה באויב - עוד מאפיין המצביע על הפער בינינו ובינם
▪  ▪  ▪
מזרח תיכון. קודים שונים של התנהגות [צילום: גוגל מפות]

לאחרונה, בראיון ברדיו נשאלתי איך ניתן להרתיע מחבל מתאבד, כזה שאינו פוחד מהמוות. בתשובה מיידית וקצרה עניתי, מהיכרותי את תרבות המזרח התיכון, כי רק איום באונס על האחות או האם של המחבל יכול להניאו מלבצע את פיגוע ההתאבדות. מובן מאליו שבתשובתי לא התכוונתי לאפשרות שמדינת ישראל תנקוט צעד בלתי מוסרי ובלתי חוקי בעליל הן לפי החוק המקומי והן לפי החוק הבינלאומי. דוגמת האונס נועדה להצביע על הפער התרבותי העצום הקיים בינינו ובין שכנינו במזרח התיכון, ואת קשייה של ישראל בהתמודדותה עם מחבלים כאלה.
המזרח התיכון הוא מקום מושבן של תרבויות רבות ומגוונות, שרבות מהן שומרות במידה רבה או מעטה על המנהגים והמסורות שאפיינו אותן לאורך ההיסטוריה. שלא כמונו, מרבית תושבי המזרח התיכון - גם אם נתעלם מהפליטים הסורים, העירקים והפלשתינים - לא עברו הגירה וריסוק, ובמקרים רבים המסגרות (השבטים או החמולות) המסורתיות שבהן הם חיו לאורך ההיסטוריה עדיין חיות וקיימות עד ימינו אלה.
אחת מאבני היסוד של חיי השבט היא "תרבות הבושה". מומלץ לקרוא מה שכותבים חוקרים ערביים וזרים, כמו גם מה שאומרים אנשים מהרחוב המזרח תיכוני, על "ת'קאפת אלעיב" ("תרבות הבושה") ועל השלכותיה על כל מעגלות החיים של הפרט, המשפחה, החמולה, העם והמדינה.
העיקרון המנחה של תרבות זו הוא כי אדם חייב להימנע מכל מעשה המטיל, ישירות או בעקיפין, בושה עליו ועל משפחתו, וכי עליו לעשות רק את אותם מעשים שלא יגרמו לבני משפחתו להתבייש במעשיו.
הבושה הגדולה ביותר לגבר נגרמת מהתנהגות בלתי מוסרית בעלת אופי מיני של בתו או אמו, והתנהגות כזו מצידן תגרום להענשתן.
במקרים רבים העונש הוא מוות, מה שנקרא "רצח נשים על-רקע חילול כבוד המשפחה". גם אישה נאנסת מביאה בושה למשפחה, למרות שנאנסה בעל כורחה. היא נחשבת כ"סחורה משומשת" בשל איבוד בתוליה, והמשפחה תנסה לשמור בסוד את דבר האונס כדי להימנע מבושה.
בהיותם מודעים היטב לתרבות זו, יש גברים המפעילים לחץ על גברים אחרים באמצעות איום באונס אחות או אם. גבר המאוים בכך ייכנע ללחץ הרבה יותר מהר ובקלות, מגבר שאין לו אחות או אם, בפרט אם האיום באונס הוא אמין.
במדינות ערב האונס אסור על-פי החוק, אך במקרים רבים אנשים מתנהגים לא על-פי חוק המדינה אלא על-פי הקוד וכללי המותר והאסור הנהוגים בחברתם.
מקרים של אונס הם פחות מפורסמים ממקרי רצח, שכן להבדיל מאונס, ברצח יש גופה וחסרה אשה. לעומתם, מקרי אונס - אם לא הסתיימו בהריון - ניתנים להסתרה כדי למנוע בושה, ולכן הם פחות מפורסמים, ובפרט אם אינם גוררים רצח כנקמה. נואל אלסעדאוי הקדישה כמה מספריה לנושא הנשים בעולם הערבי.
במזרח התיכון, האונס מהווה כלי מלחמה, שכן הוא נתפס כביטוי החזק ביותר של פגיעה באויב. רבות נכתב על אונס המוני בדארפור שבמערב סודן, כאמצעי להשפיל ולסלק קבוצות גדולות של בני אדם.
מקרי אונס רבים אירעו במהלך מלחמת האזרחים בסוריה שהחלה במארס 2011, ובמרביתם היו המבצעים שליחי השלטון שאנסו בנות ונשים מקבוצות אופוזיציה כדי לנקום בגברים ולהרתיעם מלהמשיך בלחימה.
ב-1990 נאנסו בנות ונשים כוויתיות בידי חיילי עירק שכבשו את כווית. משטר קדאפי בלוב נקט אונס בהיקף רחב ובחורות שנאנסו והרו כתוצאה מהאונס נרצחו בידי בני משפחתן כדי להגן על המשפחה מהבושה. גם אנשי הביטחון של מובארק במצרים השפילו מינית בנות שהפגינו נגד השלטון וערכו בהן "בדיקת בתולים".
ניתן אפוא לומר כי ברחבי העולם הערבי אלימות מינית ומקרי אונס הם חלק בלתי נפרד מהסכסוכים הרבים הקורעים את החברות הערביות. האונס בעת סכסוך הוא כלי מלחמתי בעל השפעה פסיכולוגית קשה על קורבן האונס ועל קרוביה, ותכליתו היא להכניע אותם נפשית, לזרוע בלבם פחד ולשתק אותם מבצעית. הדבר מוצא את ביטויו בפתגם הערבי: "המוות ולא ההשפלה" במשמע: "אני מעדיף את המוות על פני ההשפלה" שכן ההשפלה חמורה מהמוות.
מובן כי בראיון רדיו קצר לא התאפשר לי להביא בפני המאזינים את מלוא ההסבר לתופעה, ואם מישהו הבין מדברי שאני כולל גם את ישראל בין המדינות שראוי כי תתנהגה כך, הרי זה רק מפני שלא הבהרתי את הדברים באופן הראוי.
לצערי יש מי שמנצל את דבריי כדי להתגולל עלי, על מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים ועל אוניברסיטת בר-אילן. אני משוכנע כי מי שעושה זאת מונע מרצון טוב, ממוסריות יתרה ומדאגה אמיתית לשלטון החוק ולדמותה של מדינת ישראל, ולא חס וחלילה ממחלוקת פוליטית או תרבותית עמי או עם המוסדות שבהם אני חבר.

מגזין מראה
המאמר התפרסם לראשונה באתר "מידה", ובמגזין "מראה"
כותב המאמר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  26/07/2014   |   עודכן:  26/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אונס במזרח התיכון
תגובות  [ 18 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
אונס אם ואחות ימנע התאבדות
דאגנית  |  26/07/14 14:12
2
נכון מאוד אמת לאמיתה
יוסף ....  |  26/07/14 14:48
3
יידישקייט אוריינטלי
אהרון שחר  |  26/07/14 19:33
4
אין ספק בכלל שההתנפלות עליך
ע.  |  26/07/14 20:20
5
תמיכה
אהרון פרידמן  |  27/07/14 07:30
6
אונס ככלי מלחמה לא החל באיסלאם
קשקשן צמרת  |  27/07/14 09:33
 
- אדוני היקר, הנך באמת קשקשן
בצמרת שאיננו מבין  |  28/07/14 08:07
 
- תקרא שוב את התגובה,
מטומטם גמור  |  28/07/14 11:32
 
- תגובתך במקום
מתעב צבועים  |  30/07/14 16:20
7
לד"ד המבייש את הדוקטרט שלו
איתן.  |  28/07/14 09:15
 
- יש להבחין בין השחתה של צבאות
אופניק  |  28/07/14 12:16
 
- אכן חשובה הבקיאות במה שכותבים.
אופניק חביב  |  28/07/14 15:58
 
- זה בדיוק...
עמוס-  |  29/07/14 04:27
8
האם מוסלמים אונסים מוסלמיות ?=
יוד יוד  |  29/07/14 21:00
9
דר' קידר האחד והיחיד
רמון  |  31/07/14 07:14
10
דרכי חשיבה
אסתר בכר, חיפה  |  7/08/14 20:30
11
ובכל זאת - רעיון?
יריב דה בוטון  |  9/08/14 14:20
12
Rape is like real estate,
David Moonshine   |  15/08/14 20:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
עמוס גורן
רמאללה ועזה יכולות לקרוא לעצמן מדינות, פדרציות, קיסרויות - כל מה שירצו, אך הן תמיד תישארנה סמוכות אל שולחנה של ישראל, יאכלו מפיתה, ישתו ממימיה, יתפרנסו במקומות העבודה שלה, וימשיכו להיות מחוזות סוררים, רוטנים, עוינים וחורשי רעתה
אריה יצחקי
לפני כשבע שנים, ב-12 בינואר 2007 פרסמתי במדור "דעות" בערוץ 7, מאמר בשם "הטבח בקיבוץ נ", שתיאר התקפה של כוח של 21 מחבלי חמאס המגיח ממנהרה חפורה ותוקף לקראת שחר את קיבוץ נ' ומחנה צבא סמוך. התרחיש כמעט והתבצע בפועל השבוע ליד קיבוץ נירעם וסוכל בנס
יואב יצחק, איציק וולף
ההפוגה - מהשעה 08:00 (יום שבת), שנקבעה ל-12 שעות, הוארכה ב-4 שעות נוספות    דובר חמאס: לא הסכמנו להאריך את הפסקת האש    במהלך ההפוגה יוסיף צה"ל לפעול להריסת המנהרות    קרן החרום של האו"ם: 926 נהרגו ברצועה    טורקיה מבטלת איסור הטיסות לנתב"ג
יואב יצחק
בערב שבת נהרגו: סמ"ר גיא בויילנד וסמ"ר עמית יאורי    הלילה נהרגו: סגן רועי פלס, סמ"ר אברהם גרינצוויג, וסמ"ר גל בסון    מתחילת המלחמה נהרגו 40 קצינים וחיילים    מבצע חיסול המנהרות נמשך
עופר וולפסון
הקבינט דוחה את המתווה האמריקני אך ממשיך לדון באפשרות להפסקת אש    קרי: "הפוגה הומניטרית של 12 שעות משבת ב-07:00 בבוקר    עובדים להשיג הפוגה של 7 ימים, במטרה להשיג הפסקת אש מלאה"    יעלון: "תיתכן הרחבה ניכרת של המבצע בקרוב מאוד"    מטח רקטות כבד לדרום, לשפלה ולשרון סמוך לשעה 20:30
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il