X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם "צוק איתן" יוליד שיר אנטי-מלחמתי מובהק? בינתיים מסתמן שלא שירי מלחמה מחבקים עדיין כאן ותפקידם עדיין לא נמוג; אין מקום להספידם
▪  ▪  ▪
אריאל הורוביץ [צילום: יח"צ]

יתכן שהתפקיד של שירי המלחמה הולך ונמוג? זאת שאלתו של בן שלו שעליה הוא משיב בעצמו: "רבבות האנשים שעזבו הכל ובאו להשתתף בלוויות של החיילים הבודדים - פעולה שהתאפשרה בעיקר בזכות הרשתות החברתיות - אינם זקוקים לשיר מאחד ברדיו. סוכני הלכידות הלאומיים הולכים ומשתנים".
החייל הבודד
בתוכנית של הבוקר (אברי והילה) שמעתי לראשונה את השיר "עשרים אלף איש", מילים, לחן וביצוע של אריאל הורוביץ (בנה של נעמי שמר). השיר נכתב לזכרו של שון כרמלי ז"ל הועלה לרשת לפני ימים ספורים בלבד, וכבר יש לו למעלה מעשרים אלף כניסות ועשרות תגובות.
"עשרים אלף איש/ ואתה הראשון/ עשרים אלף איש/ אחריך, שון..."
אחרי שאתמול (יום א', 27.7.14) קראתי בהארץ את מאמרו של בן שלו, המתלבט בנוגע לרלוונטיות של שירי מלחמה כגורם מלכד גם בימינו, הרי שהיום קיבלתי תשובה מדויקת על השאלה - במבצע "צוק איתן", הסמל המלכד הוא החייל הבודד. ויותר מכך - השיר "עשרים אלף איש" שנכתב לזכרו של שון כרמלי ז"ל, צובר תגובות מחזקות ומרגשות והכניסות לשיר ביוטיוב מתרבות בקצב מסחרר.
לאחר שהאזנתי לו עד תומו בהתרגשות ובעיניים דומעות, קראתי ביוטיוב את התגובות לשיר זה, "(...) שיר שממחיש יותר מכל שאנו באמת עם אחד וכולנו אחים"; "ברגעים כאלה אפשר לראות את עם ישראל בגדולתו"; "מחוזק!"
זאת תופעה שמדברת בעד עצמה. זה הסמל; זה המלכד הלאומי.
תמונה מגויסת?
האם נראה לכם שהשיר מציג תמונה מגויסת? זאת השאלה שמציג לנו בן שלו (הארץ, גלריה 27.7.2014)
- חד וחלק לא!
- גם השיר -"הדם הצהוב" של שלום גד (מתוך האלבום" שירי ארץ ישראל" 2011) - אינו הולם את התחושה הלאומית שלנו בימים אלו. שכן דגימה מתוך "הדם הצהוב" מתארת חיילים שמתו ולא כל כך אהבו את הגדוד, לא כל כך קפצו לעזור ולא תמיד אהבו את מה שעשו שם:
"וזה לכבוד החיילים המתים/ שלא כל כך אהבו את הגדוד/ שלא כל כך קפצו לעזור כשצריך/ זה לכבוד החיילים המתים/ שלא תמיד אהבו לטייל/ שלא תמיד שמרו חיוך בשבלך/ ונזכור את כולם/ את חסרי הבלורית והתואר/ ונזכור את העשב המר/ שגדל אצלי בכפר".
אז מי שסבור שהתמונה המתקבלת ב"עשרים אלף איש" היא תמונה מגויסת שילך ויבדוק את אחד הכוכבים הגדולים של השנים האחרונות במוזיקה הישראלית - עידן עמדי, שביטא בכמה מלהיטיו ("כאב של לוחמים", "נגמר") את "הלך הרוח ששולט גם כעת במרחב הציבורי הישראלי, זה שמקדש את צה"ל וחייליו, ומתנגד לכל קול ספקן וביקורתי," כותב בן שלו.
האם "צוק איתן" יוליד שיר אנטי-מלחמתי מובהק? בינתיים מסתמן שלא. ייתכן מאוד ששירים כגון "עשרים אלף איש" ואלה של עידן עמדי, שזוכים היום לפופולריות עצומה ומשקפים משהו בסיסי וטהור שנמצא עמוק בתוך הנפש הלאומית, הם הסמל המלכד. בל נטעה, שירי מלחמה מחבקים עדיין כאן ותפקידם עדיין לא נמוג; אין מקום להספידם.

תאריך:  28/07/2014   |   עודכן:  28/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
ב"ב היא אחת מהערים המלוכלכות בארץ, אם לא המלוכלכת ביותר. כך לא צריכה להראות עיר במדינת ישראל בשנות ה-2000. תופעת הלכלוך ברחובותיה חצרותיה ושכונותיה אינה חדשה ונמשכת שנים, והגיע הזמן לטפל בבעיה בנחישות ביסודיות ובאינטנסיביות
אלון הסגל
כל עוד השמועות בנויות על מידע אמין אין בהם נזק, במיוחד אם המקור להפצתן יפעל לפי כללים מקובלים והגונים יותר
ציפורה בראבי
ארצות הברית אינה מתנהגת כבת ברית. אולי הגיע הזמן שנפנים זאת? מתווה הפסקת האש של קרי הזוי ומתנותק מן המציאות המסכנת את ישראל. הלחץ שהוא מפעיל מאוס. אישיות בלתי רצוייה!
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - שוחה, בונים, בארץ הלמה, הזוי, סירבו וחרם
עמוס גלבוע
המודיעין זכה בסוף השבוע להשתלחות של העתונאי בן כספית שקבע כי ב"עופרת יצוקה" היה לכוחות מודיעין טוב יותר; שהמודיעין לא ידע מספיק על המנהרות ועוד כהנה וכהנה "מחדלים" המחייבים ועדת חקירה. לא היו דברים מעולם. לרשות צה"ל עמד עכשיו המודיעין הטוב ביותר האפשרי, לפני כניסת כוחות היבשה ובזמן לחימתם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il