X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאנשי חמאס יש מטרה חדשה: למשוך את המלחמה אל מעבר ל-33 ימים, מספר הימים שארכה מלחמת לבנון השנייה, יותר זמן מכל המלחמות הקודמות (למעט מלחמת 1948). הסיבה לכך היא רצונם להוכיח שהם שרדו זמן ארוך יותר מחיזבאללה מול "מכונת המלחמה הציונית"
▪  ▪  ▪
חמאס ברחובות עזה [צילום: פלאש 90]

לפני תחילת מבצע "צוק איתן" שמענו בתקשורת הישראלית "מומחים" רבים שסיפרו לנו כמה חמאס חלש, כי סגרו לו את החמצן מהמנהרות, כי מצרים הפנתה לו עורף, כי סעודיה נגדו, כי אין לו כסף לשלם משכורות, כי בעזה יש לו מדינה והוא רוצה לשמור עליה מכל משמר, וכי... וכי... וכי... מכיוון שכך הם פני הדברים, יכולת העמידה שלו מוגבלת, ואנו נצליח להכניעו, כי יש לנו "כיפת ברזל" שתגן עלינו ותעניק לדרג הפוליטי זמן ומרחב להפעיל את הכוח צבאי - ובפרט האווירי - הגדול לאין שיעור מכוחו של חמאס. והנה, אפילו העולם מסכים איתנו ותומך במאבקנו באופן מפתיע.
היום, אחרי ארבעה שבועות של מכות מהאוויר ושבועיים של מבצע קרקעי, אחרי שבעזה יש יותר מ-1200 הרוגים ו-7000 פצועים, חמאס אינו נכנע, אינו מרים דגל לבן, ממשיך לירות טילים לתל אביב ולכל הדרום וגם האוכלוסייה בעזה אינה מתמרדת. (רק לחשוב מה היה קורה לממשלת ישראל אם בישראל היה מספר כזה של הרוגים ופצועים). פתאום מתברר לנו שכל אותם "מרכיבי חולשה" של חמאס - המנהרות לסיני שא-סיסי אטם, סעודיה, הכסף והמדינה - אינם עושים את מה שתכננו כל אותם "מומחים" עבור הארגון. ואולי חמאס כלל אינו מה שציירו עבורנו אותם "מומחים"?
אכן, טעותנו נבעה מכך שאנו נוטים לראות את אויבינו דרך משקפי התרבות שלנו: אנו זקוקים לכסף, לצבא חזק, להגנה מפני טילים, לחברים אזוריים ולתמיכה בינלאומית, ובהעדרם נהיה חלשים. לכן, נדמה לנו שאם לחמאס אין המרכיבים הללו, גם הוא יהיה חלש כמונו. אין טעות גדולה מזו, שכן חמאס בנוי על תרבות אחרת, שונה משלנו, ומרכיבי העוצמה והחולשה שלו הם אחרים לחלוטין מאלה שלנו.
אי-הסימטריה של המלחמה
  • ההבדל הבסיסי, העמוק, בינינו ובין חמאס הוא שחמאס מסתמך על "שחקן חיזוק" גדול, בדמותו של אללה, היושב במרומים. הארגון קם על בסיס תוכנית שיעדה הסופי הוא להשליט את אללה על כל באי עולם, וכוחו של חמאס נועד לבצע את מצוות הג'יהאד למען אללה. לוחמיו חדורים בתחושה זו, והבנדנה שעל ראשיהם היא "השהאדה", העדות שאין אל מבלעדי אללה ומוחמד הוא שליחו. בנקודה זו יש לתנועת הטרור יתרון עלינו. אצלנו הצבא נלחם למען המדינה, העם והארץ, שכולם מרכיבים אנושיים או פיזיים, ורבים מאיתנו נפרדו מ"שחקן החיזוק" שלנו היושב במרומים, ומחקו אותו מהווייתם התרבותית. אילו העז מפקד בצה"ל לכלול בפקודת מבצע מרכיבים דתיים, מיד הייתה מתנפלת עליו משטרת המחשבות של הארץ ומכפישה אותו ואת המסר היהודי שהוא מנסה לקדם.
  • הבדל נוסף הוא התרבות שלנו המקדשת את החיים, הבריאות, החינוך, הפיתוח וההצלחה הכלכלית, המדעית והאזרחית. המוות הוא שלילה של כל אלה, ולכן יש להימנע ממנו ככל שניתן, הן בנוגע לנו, והן כשמדובר באויבינו. לעומת זאת, התרבות של ארגוני הטרור שבאזורנו מקדשת את המוות למען אללה, ואפילו אימהות שמחות כשבניהן הולכים אל המוות. הבדל זה מסביר מדוע את העובדה שיותר מ-1200 הרוגים אינם גורמת ללחץ על חמאס לבקש הפסקת אש. די אם ההרוגים יוכרזו כ"שהידים" כדי שהם ייתפסו ככאלה שלא מתו, כי על-פי הקוראן "אל תחשוב שאלו שנהרגו למען אללה הם מתים; הם חיים ומידו של אללה הם ניזונים" (קוראן, פרק 3 פסוק 169). אנשי חמאס מתפארים לעתים קרובות בסיסמה: "היהודים רוצים את החיים ואנו רוצים למות". מכאן גם נובעת נטיית ארגוני טרור באזור להשתמש באזרחים כמגינים אנושיים. נטייה זו נובעת מהתפיסה שגם אם האזרחים הללו ייפגעו הם יהיו שהידים שאינם מתים, ולכן מותם איננו נתפס כדבר רע. ובכלל, במזרח התיכון אין הבחנה ברורה בין צבא ואזרחים, כי כולם נכנסים למסגרת "האויב".
  • ההתייחסות לאמצעי התקשורת גם היא מבדילה בין חמאס לבינינו. התקשורת ממלאת תפקיד קריטי בימי מלחמה, שכן זו משפיעה ישירות על קהלים גדולים בארץ ובעולם וקובעת את דעת הקהל כלפי המבצע. דעת הקהל משפיעה במהירות על פוליטיקאים, והם משתדלים להתאים את התנהלותם להלכי הרוח בקרב ציבור בוחריהם. מדינת ישראל מגבילה את הודעותיה לתקשורת על-פי כללי האתיקה העיתונאית, ולכן אינה מציגה גופות, חלקי גופות ותצלומי זוועה שהשפעתם על קהלים בעולם - גדולה. לעומת זאת, חמאס אינו בוחל באמצעים לגרום לעולם זעזוע. הוא משתמש בתצלומי זוועה של הרוגים ופצועים המיועדים ליצור דעת קהל אוהדת.
  • ישראל היא מדינת חוק, המגבילה את פעולותיה הצבאיות לחוק הבינלאומי. חיילים ומפקדים עלולים למצוא את עצמם עומדים לדין, בישראל או בבית המשפט הבינלאומי. לעומת זאת, על חמאס לא חלות מגבלות משפטיות, היות שאינו מדינה, אינו פועל כמדינה ואינו מכפיף את פעולותיו הצבאיות לדיני המלחמה הנהוגים בעולם. כך, ישראל משתדלת להימנע מפגיעה באזרחים שאינם מעורבים בלחימה, בעוד שחמאס אינו מהסס לירות טילי מוות לריכוזי אוכלוסייה ישראלים.
  • מתחילת המבצע מספרים לנו ש"העולם מבין אותנו" ולכן יש תמיכה בינלאומית בפעולותיה של ישראל. אלא שתמיכה זו פריכה ושבירה, ודי בתמונה קשה של פגיעה בבית ספר, גם אם הייתה זו רקטה של חמאס, לקעקע את התמיכה הבינלאומית בפעולה הישראלית. השינוי בעמדה האמריקנית הוא הישג אדיר של העמידה האיתנה של חמאס, שכן אפילו נשיא ארה"ב אימץ את התנאים של חמאס להפסקת אש, ובראשם הסרת המצור הימי מעל עזה, אחרי שבתחילת המבצע הוא הסכים עם ישראל ותמך בזכותה להגן על עצמה. חמאס נהנה מתמיכה חיצונית בלתי מסויגת מצד קטר וטורקיה, למרות האבידות ולמרות ההרס והחורבן בעזה. שתי המדינות הללו יזרימו לרצועה סיוע בכסף ובחומרי בנייה שיאפשרו לחמאס לשקם את הארגון, לחדש את מלאי הנשק, התחמושת והטילים שלו, לגייס לוחמים חדשים, לאמנם ולציידם, ולחפור בבטן האדמה מנהרות חדשות על-מנת להסתנן דרכן לישראל ולזרוע בה מוות.
  • בתחילת המבצע הקרקעי נהנתה הממשלה מהסכמה פנימית. החברה הישראלית תמכה באופן גורף בפעולות הקרקעיות שנועדו לחסל את המנהרות ההתקפיות שחפר חמאס כדי לפגוע מטרות אזרחיות בתוך ישראל. אלא שעם הזמן והעלייה במספר החללים, הולכת התמיכה הציבורית במבצע ומצטמצמת, וביקורת - שבתחילת המבצע הייתה מזערית ושולית - הולכת ומתגברת. לעומת זאת, תושבי עזה אינם מותחים ביקורת על חמאס, כי מי שחי בעזה במהלך 7 השנים האחרונות מאז שחמאס השתלט על הרצועה, יודע היטב מה יקרה לו אם יעז לומר משהו נגד הארגון.
ההבדלים הללו יוצרים מצב של מלחמה א-סימטרית. אנו נגיד שניצחנו, אבל גם חמאס יאמרו שהם ניצחו. גם אם מרבית אנשיו ייהרגו או יפלו בשבי, כל נשקו יחוסל וכל מנהרותיו יפוצצו, ייצא מנהיג הארגון מהבור שהסתתר בו, חבוש תחבושות ספוגות בדם, יעמוד על אחת מחורבות הבתים ויסמן בידו "וי" לאות ניצחון. לזרים זה ייראה הזוי, מוזר וגרוטסקי, אך הוא יודע את האמת: תוך שנה הוא יצליח לגייס ולאמן אלפי אנשים, ותוך שלוש שנים הוא ישלים את מלאי הנשק, התחמושת והטילים, ולכן הוא ניצח.
לתחושתו, העתיד שייך לו כי הוא נלחם את מלחמתו של אללה ולכן אללה מסייע לו. הוא אינו פוחד למות, וחיי אזרחים אינם חשובים בעיניו. הארגון מנצל בציניות את מערכות הדין הלאומי והבינלאומי, ומפעיל מניפולציה רגשית על העולם באמצעות תקשורת מגויסת.
לאנשי חמאס יש מטרה חדשה: למשוך את המלחמה אל מעבר ל-33 ימים, מספר הימים שארכה מלחמת לבנון השנייה, יותר זמן מכל המלחמות הקודמות (למעט מלחמת 1948). הסיבה לכך היא רצונם להוכיח שהם שרדו זמן ארוך יותר מחיזבאללה מול "מכונת המלחמה הציונית". מדובר בתחרות בין הסונה (חמאס) והשיעה (חיזבאללה), כשהמלחמה בסוריה נמצאת ברקע. חיזבאללה כינה אז את תוצאת המלחמה "הניצחון האלוהי", כלומר אללה נתן את הניצחון לשיעים דווקא, ולא לסונים. תחרות זו אינה מסבירה מדוע חמאס אינו נוצר את האש, אלא גם מסבירה מדוע חיזבאללה לא החלו לשגר טילים לישראל מצפון בחודש האחרון. עד עתה הם אינם מעוניינים לסייע לחמאס, היות שהחמאס לא התגייס לסייע לבשאר נגד מתנגדיו. האם הנתק ביניהם יימשך לתמיד - קשה לקבוע.

לאתר מגזין 'מראה'
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן. [קישור]
תאריך:  02/08/2014   |   עודכן:  02/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שחקן החיזוק הבלתי מעורער
תגובות  [ 28 ] מוצגות  [ 28 ]  כתוב תגובה 
1
החמאס מול החיזבאללה ומולנו.
אסתר בכר  |  2/08/14 12:00
2
האנטיפדות + מלחמת ההתשה  ל"ת
עופרש  |  2/08/14 13:42
 
- לא אינתיפאדה אלא מלחמת אוסלו ל"ת
ד"ר רון בריימן  |  2/08/14 18:53
3
אולי צריך לאנוס את האחיות שלהם
מושהקצב  |  2/08/14 17:35
 
- אדם חסר דעה. ל"ת
הומור עלוב  |  2/08/14 19:22
4
אז מדוע אינך מצטרף ליוזמה שלי
אהרון שחר  |  2/08/14 17:54
5
ההבדל: לחמאס יש מטרה לנו אין!
פועה  |  2/08/14 18:35
 
- מטרת החמאס היא לשחרר את עזה
שניכם טועים  |  2/08/14 19:05
 
- היתממות שמתעלמת מחזון החמאס
פועה  |  2/08/14 21:02
 
- שישראל לא דיברה מעולם שלום
המציאות היא  |  3/08/14 01:05
 
- זאת שוב דילמת הביצה והתרנגולת
פועה  |  3/08/14 09:35
 
- כולל הסכם אוסלו, אינו שלום,
כל מה שתארת,  |  3/08/14 11:11
 
- "לשלום" יש לותר על החלומות!
פועה  |  3/08/14 12:05
 
- הגורם התוקפן פה הוא ישראל.
הפוך גוטה  |  3/08/14 12:46
 
- במבט שטחי חד צדדי ישראל תוקפן
פועה  |  3/08/14 15:01
 
- המבט השטחי רואה רק את העצים,
שוב הפוך גוטה  |  3/08/14 18:16
 
- "חרות" לא נותנים, חרות לוקחים!
פועה  |  3/08/14 19:20
 
- ב-47 חולקה הארץ
PRIMAKUKU  |  5/08/14 11:42
6
למה להסתמך על שחקן חיזוק
לוק  |  2/08/14 19:12
 
- לבור הישראלי [שאינו יהודי]
יהודי ≠ ישראלי  |  6/08/14 06:32
7
מלחמת אוסלו -מלחמה לחיים
מוטי מ.  |  2/08/14 19:47
8
מלחמת השיחרור השניה
אלון פלג  |  2/08/14 23:34
 
- שחרור של עזה מהכבלים של ישראל ל"ת
אכן מלחמת שחרור  |  3/08/14 08:20
 
- שחרור ישראל מהכבלים של עזה. ל"ת
עם  |  3/08/14 09:14
 
- כשישראל הופכת את עזה לכלא,
גם זה נכון  |  3/08/14 13:45
 
- במצב הנתון עכשיו אתה בעד לברוח
מוטי מ.  |  3/08/14 19:02
 
- אחרי שיצאנו מעזה
אלון פלג  |  4/08/14 23:37
9
מלחמה נגד ארגונים
אסתר בכר, חיפה  |  7/08/14 19:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
דן שיאון
העדר הכרעה במערכה או הישג אסטרטגי ראוי אחר, מעמיד את ישראל בעמדת חולשה לקראת סיום המלחמה ופוגע בהרתעה. נכון יהיה להמשיך במבצע עד להכרעה וצה"ל מסוגל להשיג אותה אם רק יקבל את הפקודה
מנשה שאול
אם אספקה של מזון, מים, תרופות ודלק היא אכן חיונית למיליון ו-700 אלף עזתים, הדעת נותנת כי על מצרים לעשות זאת ולא על ישראל הנמצאת במצב מלחמה עם חמאס
אברהם בן-עזרא
ראש הממשלה בנימין נתניהו מנהל היטב את המערכה ומביא כבוד למדינת ישראל בקרב אומות העולם, מבלי להרפות בהשגת מטרות המלחמה. אלא שאולי ראוי לבחון כמה שיפורים, ולהימנע מלהיתפש לקונספציות קבועות
יוסף בן משה
אנו עדים ל"מבצע" מתגלגל שהתחיל כ"שובו בנים" והיה ל"צוק איתן". ראשיתו בגדה והמשכו ובאמצעים יותר קטלניים נגד עזה. חלף לו כמעט חודש וצה"ל לא מצליח לכבוש רצועה ששטחה 365 קמ"ר, לעומת כיבושם של יותר מ-60,000 קמ"ר בששת הימים. התוצאה עד כה נראית כמסע הענישה ונקם נגד תושבי עזה הנקראת בלשון מכובסת "הרתעה
יואב יצחק
עשרות אלפי תושבים שבו לבתיהם    חמאס: אבד הקשר עם החוליה שנלחמה באזור שבו נעלם החייל; ייתכן שהם והחייל נהרגו    צה"ל תקף מאות מטרות ברחבי הרצועה    הפלשתינים דיווחו על 44 הרוגים    רקטות לעבר גוש-דן, אזור השרון ובאר שבע    שני חיילים נפצעו קל; אזרח נפגע קשה מפגיעת מרגמה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il