X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שלושה פסוקים בפרק א' בספר ישעיהו חושפים את תהליך ההידרדרות שעברה ירושלים ערב חורבן בית ראשון, היום לפני 2,599 שנה. כדי לזכות לגאולה יש ללכת באותה דרך - במהופך
▪  ▪  ▪
[ציור: פרנצסקו הייז]
ספר ישעיהו במגילות הגנוזות. הפרק הפותח הוא המשמעותי ביותר

ירושלים הפכה לזונה
"איכה הייתה לזונה קריה נאמנה". כאן מגיע השפל העמוק ביותר. רוב הרוצחים הורגים פעם-פעמיים; אפילו אצל רוצחים סדרתיים, הרצח אינו כל דרך חייהם. לעומת זאת, זנות היא מקצוע. ירושלים הפכה לזונה: היא שקועה עד צוואר במדמנת הפשע, השחיתות והסיאוב. מכאן יש רק דרך אחת: חורבן

להתחיל ממערכת המשפט
אבל, אומר לנו ישעיהו, יש דרך לגאולה - והיא במסלול ההפוך מזה שהוביל לחורבן. "וְאשיבה שופטַיִך כבראשונה ויועצַיִך כבתחילה, אחרי כן ייקרא לָך עיר הצדק, קריה נאמנה. ציון בְּמשפט תיפדה ושָבֶיהָ בצדקה". תיקון מערכת המשפט, הבטחת נגישות גם לחלכאים ולנדכאים, שמיעתם של יתום ואלמנה - כך מתחילה דרך הבניין

הנביא ישעיהו פותח את ספרו באחד הפרקים המפורסמים בתנ"ך, פרק "חזון". הקדשתו של ישעיהו לנביא מופיעה רק בפרק ו' - ללמדנו שהדברים שנכתבו לפני כן כה חשובים, עד שיש להקדימם לסדר הכרונולוגי. פרק א' הוא החשוב שבהם, והוא מתאר בצורה נוקבת מאין-כמותה את הגורמים שהביאו לחורבן הבית הראשון - היום לפני 2,599 שנה.
חז"ל אומרים, כי הבית הראשון חרב בשל עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. אך אם נקרא אפילו בצורה שטחית את פרק "חזון", נמצא בו רק את השלישית שבין העבירות החמורות. לעומת זאת, ישעיהו מטפל בהרחבה בחוסר הצדק החברתי, בעיוותים במערכת המשפט ובשחיתות במערכות השלטון. אין זאת, אלא שכאשר המשפט מסואב והשלטון רקוב - קצרה הדרך לא רק לחטאים חמורים במישור הביטחון האישי (שפיכות דמים), אלא גם להרס המוסר המשפחתי (גילוי עריות) ולכפירה בעיקר (עבודה זרה).
ישעיהו אינו מסתפק בכך, אלא נותן לנו תרשים זרימה מדויק: מה מתחיל את תהליך ההידרדרות וכיצד הוא נמשך עד למצב בו ירושלים הופכת לעיר רקובה מן היסוד, שאחת דינה להיחרב. התהליך הזה מתואר בשלושה פסוקים העומדים במרכזו של פרק א' - פסוקים כ"א-כ"ג. נראה, כי כדי לעמוד על מה שאירע בשנים שקדמו לחורבן, יש לקרוא פסוקים אלו מהסוף להתחלה. ישעיהו מתחיל מן המצב הסופי וחוזר אחורה אל הצעדים שהובילו אליו; קריאה הפוכה תספק לנו את התמונה הכרונולוגית-מוסרית.
זה מתחיל במערכת המשפט
וכך אומר ישעיהו: "אֵיכָה הָיְתָה לְזוֹנָה, קִרְיָה נֶאֱמָנָה; מְלֵאֲתִי מִשְׁפָּט, צֶדֶק יָלִין בָּהּ - וְעַתָּה מְרַצְּחִים. כַּסְפֵּךְ הָיָה לְסִיגִים, סָבְאֵךְ מָהוּל בַּמָּיִם. שָׂרַיִךְ סוֹרְרִים וְחַבְרֵי גַּנָּבִים, כֻּלּוֹ אוהֵב שוחַד וְרודֵף שַׁלְמונִים; יָתוֹם לא יִשְׁפּוֹטוּ, וְרִיב אַלְמָנָה לא יָבוֹא אֲלֵיהֶם". נפרק פסוקים אלו למרכיביהם
  • "יתום לא ישפוטו וריב אלמנה לא יבוא אליהם". השופטים אינם מוכנים לבזבז את זמנם על תביעות קטנות של אנשים קטנים. היתום והאלמנה לא מעניינים אותם; הם רוצים "קייסים" גדולים, מעניינים, מתוקשרים.
  • "כולו אוהב שוחד ורודף שלמונים". כאשר מגיעים לפני בתי המשפט רק תיקים גדולים, של עשירים ובעלי מעמד, מתפתים השופטים לבקש שוחד. יכול להיות שהם אפילו מוצאים צידוק: אני עומד לפסוק בתביעות של מיליונים רבים; לא מגיע לי יותר מאשר המשכורת המסכנה שאני מקבל? מה יש, למיליונר הזה לא יקרה כלום אם יעזור למשפחה נזקקת (של השופט, כמובן).
  • "שריך סוררים וחברי גנבים". כאן הסיאוב הוא כפול. השופטים מעדיפים גניבה על פני לקיחת שוחד, כי בגניבה אין שותף העלול להלשין עליהם. ואילו השרים רואים את הריקבון של מערכת המשפט ומרשים לעצמם להצטרף לחגיגה, ביודעם שלית דין ולית דיין.
  • "סבאך מהול במים". עד עכשיו הייתה השחיתות במישור המשפטי והשלטוני, וכעת היא עוברת לחיי היום-יום. כאשר המערכות מושחתות, לא מהססים סוחרי היין למהול אותו במים, כי הם יודעים שאפילו אם ייתפסו - יוכלו להיחלץ בעזרת שוחד.
  • "כספך היה לסיגים". הסיאוב עובר מרמת הסוחר הבודד לרמה הפיסקלית הכלל-משקית: המטבעות שמנפיקה המדינה כוללים יותר ויותר נחושת במקום כסף, וכך היא עושקת את אזרחיה. כל המערכת הכספית מאבדת את אמינותה, והתוצאה המתבקשת היא התפשטות הפשיעה.
  • "ועתה מרצחים". המעבר מפשיעה פיסקלית ופשעי רכוש לפשיעה קשה ובראשה רצח, הוא פחות חד מכפי שנדמה. כבר התורה קובעת, כי גנב הנמצא במחתרת - יש לצאת מתוך הנחה שיהרוג את מי שיתייצב מולו. פעמים רבות אנו שומעים על רצח שהוא "שוד שהשתבש". וכאשר, כפי שראינו, המערכת הפיסקלית קורסת - ודאי שמתרבים השודדים והרוצחים.
  • "איכה הייתה לזונה קריה נאמנה". כאן מגיע השפל העמוק ביותר. רוב הרוצחים הורגים פעם-פעמיים; אפילו אצל רוצחים סדרתיים, הרצח אינו כל דרך חייהם. לעומת זאת, זנות היא מקצוע. ירושלים הפכה לזונה: היא שקועה עד צוואר במדמנת הפשע, השחיתות והסיאוב. מכאן יש רק דרך אחת: חורבן.
מעשיהם של בני אדם
אבל, אומר לנו ישעיהו, יש דרך לגאולה - והיא במסלול ההפוך מזה שהוביל לחורבן. "וְאשיבה שופטַיִך כבראשונה ויועצַיִך כבתחילה, אחרי כן ייקרא לָך עיר הצדק, קריה נאמנה. ציון בְּמשפט תיפדה ושָבֶיהָ בצדקה". תיקון מערכת המשפט, הבטחת נגישות גם לחלכאים ולנדכאים, שמיעתם של יתום ואלמנה - כך מתחילה דרך הבניין. ועל כך אנו מתפללים שלוש פעמים ביום: "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה", ולאחר מכן - "ולירושלים עירך ברחמים תשוב", "את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח".
הדרך לגאולה מתחילה במעשיהם של בני אדם: במשפט ובצדקה. במשפט הנותן מענה לכל הפונים אליו, ובצדקה המתחשבת בחלשים שבתוכנו. כל אחד מאיתנו יכול וחייב לתרום את חלקו למימוש שאיפת הגאולה. וכולנו ביחד נגיע ליעד נכסף זה.

תאריך:  05/08/2014   |   עודכן:  05/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסיאוב לחורבן ובחזרה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
חורבן ראשון-חרבון שני-ביבי 3
ראיס-פוטין-טיל400  |  5/08/14 09:57
2
נקיון יסודי, תחילה במשטרה ל"ת
וינטר הניה  |  5/08/14 15:08
3
בית שני
משהמוישה  |  5/08/14 16:21
4
הקשר בין אז לעכשיו ל"ת
alice  |  6/08/14 06:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
נעמה בן-דוד-טרבלסי
על יתרונות הצום כדרך טיפולית ישנן אי-אילו אי-הסכמות בלשון המעטה    הדעה הרווחת בעולם המחקר היא שהצום לא עוזר בניקוי רעלים וזאת מהסיבה הפשוטה שהגוף מנקה עצמו מרעלים על בסיס יומי דרך הכליות, הכבד, הריאות, המעי הגס, בלוטות הליפמה והעור    מאידך-גיסא, ישנם מומחים מכיוון הרפואה המשלימה ומומחים מעולם הרפואה שאינם מסכימים
זכי הלר
במד"א מטפלים מדי שנה בעשרות קריאות ביום צום תשעה באב, הידוע כאחד הצומות הקשים בשנה עקב החום הכבד    השנה, ישמרו כוחות מד״א על כוננות גבוהה הן בשל הצום והן בשל המצב הביטחוני    מד״א אף מנחה את החיילים לפעול בהתאם להנחיות הרבנות הצבאית הראשית בכל הקשור לשמירת הצום
ראובן לייב
הרעיון לקיום יום-חופשי נוסף במשק ליום השבת עומד לקרום עור וגידים ביוזמתם הפעילה של השרים סילבן שלום וציפי לבני, ובסיועה הגלוי של שדולה רחבה בכנסת, שאינה מסתירה את התלהבותה ממנו
יפעת גדות
עידן יוסף
כוחות רבים של משטרה יאבטחו את החוגגים, שייכנסו דרך הרובע המוסלמי    לעשרות האלפים יוגש כיבוד ויהיו סיורים בעיר העתיקה בשבועות בבוקר
רשימות נוספות
הנשיא ממליץ: "לא להגזים באכילת גבינה"  /  יפעת גדות
חגיגת שבועות בכרמלים 2014  /  גילי עבודי
סדרת מוצרים חדשים לקראת שבועות  /  גלית יצחק-אוגנוב
סירות ודרקונים  /  עופר וולפסון
חג שבועות ועץ הדעת  /  יוסי קרמר
שבועות - יום העצמאות הרוחני  /  חניאל פרבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il