X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השבת דורשת מאיתנו כל השבוע לזכור שבסוף יש שבת, ובה צריך לדאוג שכל הכפופים לך ינוחו. לכן השבת משפיעה על החסד והיחס שלנו לעובדים שלנו לאורך כל השבוע
▪  ▪  ▪
[ציור: מוריץ אופנהיים]

בפרשת ואתחנן חוזר משה על עשרת הדברות. למרבה הפלא, אין כאן חזרה מדויקת אלא ישנם מספר שינויים בולטים בין עשרת הדברות כפי שמופיעים בפרשת יתרו (שמות כ') לעשרת הדברות כפי שמופיעים אצלנו.
חז"ל עמדו על ההבדלים ובעיקר על כך שבספר שמות הדיבור על השבת נפתח במילה "זכור" ובספר דברים במילה "שמור", ואמרו: "זכור ושמור בדיבור אחד נאמרו" כלומר על-אף שמדובר במילים שונות, שניהם נאמרו מפי הקב"ה באותו זמן במעמד הר סיני. כיצד ייתכן? אכן, רק הקב"ה יכול לעשות זאת.
התבוננות נוספת במצוות השבת מגלה לנו הבדל משמעותי נוסף. בספר שמות הדגש במצוות השבת הוא בריאת העולם. אנו מקיימים את השבת "כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ... וינח ביום השביעי, על כן ברך ה' את יום השבת ויקדשהו". לעומת זאת, בספר דברים צריך לקיים את השבת "למען ינוח עבדך ואמתך כמוך, וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים... על כן צווך ה' לעשות את יום השבת". אותם עשרת הדברות, בשניהם יש ציווי לשמור שבת, ובכל זאת ההסבר שונה לחלוטין. גם עליהם נאמר שהכל בדיבור אחד נאמר: שני הנימוקים לקיום השבת נאמרו באותו רגע בהר סיני.
בהתבוננות בכל התורה נראה שזו דרכה. האמונה באלוקים כבורא העולם והאדם, מחייבת אותנו להתנהגות של חמלה ורחמים כלפי בריותיו, ובמקום שבו אין יראת אלוקים, אין גם חמלה על בני האדם. השבת היא יסוד האמונה בבריאת העולם, והיא גם אבן יסוד בחינוך האדם לחמלה ודאגה לעבד לגר וגם לבהמה. במקום שבו אין אמונה, וההישגים החומריים הם העיקר, גם לא תהיה חמלה ורחמים. ולהפך: אי-אפשר להיות עובד ה' ושומר שבת מבלי שהדבר יוביל לדאגה לחלש ולמסכן.
שאל אותי פעם חבר למילואים: אני מבין את הרעיון שבשבת לא עובדים, אבל מדוע אי-אפשר לצאת לטיול כל המשפחה, הרי דווקא כך נרגיש יותר את החופש והמנוחה. כיהודי עניתי לו בשאלה: האם בדקת פעם כמה אנשים לא נחים בשבת כדי שאתה תוכל לצאת לטייל? עשינו חשבון ביחד. עובדי תחנות הדלק, המצילים, עובדי רשות הטבע והגנים, שוטרים, עובדים בקיוסקים ובמסעדות, עובדי אתרי הבילוי, עובדי ניקיון ועוד רבים וטובים. ועדיין לא דברנו על פתיחת בתי עסק ושטחי מסחר.
השבת היא המתנה הגדולה שהביא עם ישראל לעולם, והיא מכינה אותנו לכל העבודה בימות השבוע. שבת מזכירה שכולנו בניו של הקב"ה. השבת דורשת מאיתנו כל השבוע לזכור שבסוף יש שבת, ובה צריך לדאוג שכל הכפופים לך ינוחו. לכן השבת משפיעה על החסד והיחס שלנו לעובדים שלנו לאורך כל השבוע. נתפלל לקיום דברי הנביא ישעיהו: "אם תשיב משבת רגליך, עשות חפצך ביום קדשי, וקראת לשבת עונג לקדוש ה' מכובד, וכבדתו מעשות דרכך, ממצוא חפצך ודַבֵּר דָבָר, אז תתענג על ה' והרכבתיך על במותי ארץ".

הכותב הוא ראש הישיבה התיכונית עתניאל ומרבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  07/08/2014   |   עודכן:  07/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב איתמר אלדר
נאומיו של משה והפריזמה האישית שלו מצטרפים לארבעת החומשים הראשונים בתורה - ללמדנו שהפריזמה האנושית-חברתית היא חלק בלתי נפרד מהעולם הדתי-אלוקי
הרב יובל שרלו
הפתרון לבעיית נחלתן של בנות צלפחד מלמד אותנו, שלא מתקנים עוול אחד על-ידי יצירת עוול אחר, אלא על-ידי ניסיון לממש את המירב שניתן מטענות הצדק שבכל הכיוונים
הרב מאיר נהוראי
בני ראובן ובני גד גם לא רצו ליטול חלק במצות כיבוש הארץ וגם שמו את רכושם לפני משפחותיהם. שני החטאים הללו נובעים מאותו מקור, והלקח המוסרי שלהם רלוונטי גם לימינו
הרב בועז גנוט
מאמציו של בלעם לקלל את ישראל והברכה היוצאת מפיו בעל כורחו, מלמדים אותנו על מקומן של הברכה והקללה בחייו של האדם המאמין: מדובר במידה בה מעשיו יכולים להתחבר לתוכניותיו של ריבון העולם
הרב דב ברקוביץ
יחסה של התורה למצרים, אדום, מואב ועמון מלמד אותנו רבות על סולם הערכים היהודי ועל הצורה בה הוא מודד את האדם על-פי התייחסותו לחברו המצוי בצרה
רשימות נוספות
"צדק חברתי" נוסח קרח  /  הרב שובאל כהנא
"העין רואה, הלב חומד"   /  הרב אלי קפלן
תאריך של חרות  /  הרב יוסף צבי רימון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il