X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפקודה הצבאית, הקרויה על שמו של מפקד קרתגו האגדי, לא רק שלא הוכיחה עצמה כיעילה בצה"ל - היא גם גבתה ממנו מחיר כבד מדי
▪  ▪  ▪
סג"מ הדר גולדין ז"ל. נחטף בעזה

"נוהל חניבעל", כקוד-לחימה, ידוע כאקט אכזרי, השנוי מבחינה מוסרית במחלוקת. חרף זאת לא הסתייג ממנו צה"ל מעולם, ובמרוצת שלושים השנים האחרונות הוא הונהג בו מפעם לפעם בהתאם לצרכיו המערכתיים הזמינים. מטרתו המוצהרת ברורה בתכלית ואינה משתמעת לשתי פנים. היא נועדה, חד וחלק, לסכל בכל מחיר את חטיפתו של חייל ישראלי על-ידי האויב ואת נפילתו בשביו, גם אם הדבר כרוך בחייו.
האמת ניתנת להיאמר כי קוד הלחימה האכזרי הזה כבר הופעל בצבא פעמים אחדות, במקרים הרי-גורל, שהאחרון שבהם היה במבצע "צוק איתן", עם חטיפתו של סרן הדר גולדין ז"ל. אלא שהפקודה הצבאית, הקרויה על שמו של מפקד קרתגו האגדי, לא רק שמעולם לא הוכיחה עצמה כיעילה בצה"ל - היא גם גבתה ממנו מחיר כבד מדי.
למען הגילוי הנאות ראוי להודות כי הפעלתו של קוד הלחימה הבלתי-מוסרי הזה כמוה כהימור בין חיים לבין מוות - ממש כמו רולטה רוסית. ברמה מסוימת הוא הופעל, לראשונה, במינכן, במהלכו של טבח הספורטאים הישראלים, כשניסיון-חילוצם על-ידי כוחות גרמניים לא צלח ורק הוביל למותם הטראגי. אסון דומה אירע במעלות, כאשר קבוצת פלשתינים חטפה ילדים ישראלים, שנהרגו לאחר ששר הביטחון דאז, משה דיין, פקד לשחררם בכוח, בעיצומו של מו"מ עם החוטפים.
ללא תועלת
הצרה הגדולה היא ש"נוהל חניבעל" דורש מחיילים לירות גם במי שהוא, לרוב, חברם. ללא ספק הוא פסול משום כך, לפחות מבחינתו המוסרית. יתר על כן: עדיף להימנע ממנו, באשר הפעלתו של הנוהל הזה עלולה לא רק לפגוע בחייל אחד, אלא להוביל למותם של חיילים נוספים.
במקרה של גלעד שליט, למשל, הוכח בעליל כי ב"נוהל חניבעל" לא הייתה כל תועלת. העסק היה אבוד מראש, באשר זמן רב מדי חלף מרגע הפגיעה בטנק שלו ועד להכרזה על הנוהל. ואילו הפעולות שבוצעו לאחר מכן, ובכללן הכניסה לדרום הרצועה, כבר היו חסרות כל תועלת, שהרי בפרק הזמן הזה כבר הספיקו חוטפיו של גלעד שליט להימלט.
אחת מהשתיים
בפיקוד צפון, לעומת זאת, ביקשו ללמוד את הלקח הנדרש. האמינו שם כי אירוע-חטיפה שכזה לא יוכל להתרחש אצלנו . אבל, עוד שש שנים קודם לכן, הותקף סיור שיגרתי של צה"ל בהר דב שבצפון במטח-אש של החיזבאללה. שלושה לוחמים - עדי אביטן, עומר סואד ובני אברהם - הוצאו מן הרכב הבוער שלהם ונגררו אל מעבר לגבול. צה"ל ניסה ליירט את החוטפים מן האוויר, אבל החיילים החטופים פשוט נעלמו. רק בחלוף ארבע שנים הם הוחזרו בארונות-מתים. זה היה גם גורלם של אהוד גולדווסר ואלדד רגב.
בשורה התחתונה מסתמן "נוהל חניבעל" כאקט אכזרי מאין כמותו. עדות מוצקה לכך יכולים לשמש דבריו גלויי הלב של שאול טחנאי, מפקד הטנק של גלעד שליט, שיכול היה למנוע את חטיפתו בעת זיהוי החטיפה. היה זה הוא עצמו שביקש אז להפעיל את "נוהל חניבעל", אך בצדק לא נענה. בדיעבד הגיע מפקד הטנק בעצמו למסקנה העגומה והמתבקשת כל כך, שנוצר מצב ביש-מזל, של "להפסיד, או להפסיד".
כך או אחרת ברור למדי כי למי שמעמיד, כמוהו, חיילים שלו בסיטואציה אומללה שכזו - היה קשה ביותר לצפות שהם אכן יעמדו בפקודה. ובהקשר הזה נאמנים עלינו דבריו של טחנאי עצמו, שקבע כי "אחת מהשתיים: או שאני גומר לחבר שלי את החיים, או שאני גומר אותם לעצמי". ודי לחכימא!

תאריך:  19/08/2014   |   עודכן:  19/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"נוהל חניבעל"- אקט אכזרי
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נוהל חניבעל נחוץ לחסרי חוליות
יגאל הירושלמי  |  19/08/14 09:16
2
אלא גם רצחני.
לא רק אכזרי  |  19/08/14 09:32
3
פוחלץ....
י.ש  |  19/08/14 21:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
עידן יוסף
דיווח פלשתיני: נחתם בראשי תיבות הסכם ולפיו יוסדר עניין המעברים, אזורי החיץ והדיג ותימשך הפסקת אש ל-30 יום בהם יידונו יתר הנושאים השנויים במחלוקת
עופר וולפסון
הן בצד הישראלי ובצד הפלשתיני מביעים הערכה כי העימות רחב ההיקף לא יתחדש גם אם לא תושג עסקה בקהיר    מקור ישראלי: "לחמאס אין אינטרס לחדש את האש"
דוד בדין
ב-26 ביולי נמסר כי במנהרה התקפית שנחפרה מתוך בית פרטי בעזה, מצא כוח צה"ל ציוד של אונר"א שסייע לחפירה ושקי קמח שעליהם חותמת של אונר"א, אשר שימשו להסתרת החול שהוצא במהלך עבודות החפירה
איתן אפוד
ישנם רבים הסובלים מקושי בתנועה או מנכות ולכן חובה על המדינה לדאוג לקידום תוכניות שיקדמו בנייה מאסיבית של דירות בעלות ממ"ד
יעקב עמר
אנחנו רוצים שלום    אנחנו משנים כיוון    ומה עם האחר שאיתו נשנה כיוון, שאיתו נדבר ושאיתו נכונן שלום?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il