X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חוק מע"מ-אפס, אם יתקבל, יכניס תזזית, רוח חיים ועליזות רבה לנותני שירותים בענף הנדל"ן, שכן הקומבינות יפרחו והיצירתיות באזורנו תרשום שיאים חדשים
▪  ▪  ▪
מבוא לכלכלה [צילום: הדמיה]

לפיד שר אוצרנו החליט שצריך לעודד אוכלוסיות מסוימות (להלן "זכאים") באמצעות סיבסוד דירות. אלא שנוצרה בעיה. במקום לתת להם מענק, הוא האמין שאפשר לשחק עם כללי המס. היו מי שהזהירו/ התריעו/ וכו', אך לפיד ענה למיקרופון בסמכות: "הורדת המע"מ על דירות לא מיועדת לכלכלנים, לפוליטיקאים ולבעלי אינטרסים אלא לזוגות הצעירים". בהמשך, ניווכח שאין זה בטוח שהורדת המע"מ אכן תגיע לכיסי הזוגות הצעירים.
מי שלא השתכנע, הופנה לעמוד הפייסבוק של לפיד ושם נכתב: "הצעירים האלה יודעים עכשיו שהתכוונו לכל מילה כשאמרנו שבניגוד לעבר המדינה מוכנה היום להפסיד מיליארדי שקלים כדי להוריד את מחירי הדיור". בהמשך ניווכח כיצד המדינה אכן תשלם מיליארדים, אך לא בטוח שהמחירים ירדו.
נתחיל בהנחה שיש "חוסר היצע" כלומר, חסרות דירות. זו אגב שאלה שאין עליה תשובה כי הקריטריונים משתנים כל הזמן וגם מצב השוק לא ברור. מה שבטוח, שצפוייה תחרות על כל דירה, ואתם יודעים מה יקרה?
נניח שאיציק (הזכאי) מגיע לשוקי (הקבלן) ומתעניין בדירה שהמע"מ עליה 250,000 שקל. בעודו חוכך כפות, שוקי מצנן אותו ואומר שיש עוד שלושה מתעניינים לגבי הדירה הזו. איציק מתבלבל ומתקשר לנסיכתו שמסבירה לו באיטיות, שעדיף שיציע יותר. לא נורא אם ירוויחו פחות, אך לפחות יישאר להם משהו.
מחיר מציאה
כך מתנהל מו"מ ידידותי בין איציק ושוקי, המסתיים בכך שאיציק משלם לשוקי עוד 150,000 לפני מע"מ ("אתה רואה?, אומרת הנסיכה, "לפחות הרווחנו 100,000"). ואז איציק שולח ללפיד מכתב ומסביר לו את מה שלומדים במבוא לכלכלה, שהשינוי במס לא מקל לעולם על צד אחד במלואו, אלא ההטבה מתחלקת בין הקונים והמוכרים. נותר עוד לשאול את לפיד, האם הוא עדיין בטוח שהמיליארדים שהמדינה תאבד באמת ילכו לצעירים? ומדוע בעצם לא לחלק לזכאים את כל המיליארדים במענקים, במקום לשחק במיסים שגם כלכלנים לא כל כך מבינים בהם?
הלאה. צילה ממזגני צילה, מקמבנת לו מזגן מרכזי מעולה במחיר מציאה: "במקום שאתה תשלם, שוקי ישלם ואתה תקנה ממנו ומכיוון שהמע"מ יוחזר לך, תחסוך 18% במחיר". שוקי מאשר לאחר שסוכם על עמלה ואיציק, שקולט מהר, רץ לברר מחירי מטבחי יוקרה, חימום תת-ריצפתי, תאורה על-תקרתית וכו' וכו' עד לתקרה המותרת.
בשלב כלשהו, יתחיל ויכוח עם פקידי רשות המיסים שיטענו מה כן ומה לא נכלל בחוק, ואם הדירות נמכרו לפי השווי שקבע השמאי הממשלתי. מכאן ואילך, המסלול ידוע, מוכר ופשוט, ושולחים שמאי במסגרת ההליכים המשפטיים שיימשכו מספר שנים, להנאת נותני שירותים שונים. איציק אולי יפסיד במשפט אך אחרים ירוויחו. מה שבטוח, שכל המחירים יעלו, גם של דירות שאינן של זכאים.
נכון שלפיד היה מסוגל להגדיל את ההיצע (וכל ילד יודע היום שהגדלת ההיצע מורידה מחירים) אם הזכאים היו רשאים לרכוש דירות גם מקבוצות רכישה, מפרטיים שבנו בעסקת קומבינציה (כמוני למשל), מיד שנייה או אפילו לרכוש קרקע ולבנות בעזרת קבלן. זו אולי מחשבה תמימה מצדי, כי ככה המון קבלנים היו נדפקים, חוץ כמובן מנותני שירותים, ושלא לדבר על הגדלת הפקידות. ייתכן שבשלב כלשהו, לפיד יתפוס שזה מהלך מוטעה, אך מפאת כבודו, הוא וכל הח"כים שלו יילחמו להוכיח שהוא מצליח להעביר את החוק, ואת מי מעניינים הצעירים?
כאן הייתי רוצה לחזור לרגע למסיבת הניצחון של "יש עתיד". יאיר לפיד עומד לפני המיקרופונים, מניף את הגיטרה שבידו וסוחף את הקהל בזימרתו. "מה דעתך על יאיר?" נשאלת ליהיא לפיד, והיא משיבה "מה יש לומר, גבר הורס". רק עכשיו נפל לי האסימון והבנתי למה היא התכוונה.

הכותב הוא מהנדס תעשיה וניהול, יו"ר נפגעי מס רכוש (נמ"ר), מחבר הספר "מערכת המשפט במשפט הציבור.
תאריך:  19/08/2014   |   עודכן:  19/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאיר לפיד / Yair  Lapid
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קומבינות במבצע לחוק מע"מ-אפס
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מדוייק.
חנן כפיר  |  20/08/14 00:48
2
אז לפיד הוא לא חכם גדול
urixo  |  20/08/14 00:54
3
כל הסיעה שלי תילחם
לפיד ההורס  |  20/08/14 10:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
נהג האוטובוס מעלה עשרות נוסעים בכל כיוון נסיעה    בתוך כל זאת, גובה הנהג כסף מהנוסעים, מעביר כרטיסיות במחשבים שאוהבים לתעתע... ועוד לא דיברנו על תפקידו "הזוטר" לנהוג באוטובוס בסבך התנועה הסואנת והמסוכנת
אהרון שחר
אז מה היה לנו? צה"ל הובס בידי כנופיה, נסראללה מחייך מתחת לשפם, האימפריה המוסלמית דוהרת לכיבוש העולם כשהיא עוקפת את גרמניה הנאצית בסיבוב, ואלוהים ממשיך לישון
שמעון זיו
בארהב יושב נשיא שחרת על דגלו את אימוץ האיסלאמים הקיצוניים אל חזהו המדלדל    לטובת זה הוא הקריב את אלו שהיו בעלי בריתו זה שנים וביניהם את מצרים, ערב הסעודית ועירק
עמוס גלבוע
זו הייתה כותרת סקר קוראים בעיתון ידיעות אחרונות לפני מספר ימים    כותרת מטעה מאין כמותה כי נזק בלתי הפיך הוא כזה שלא ניתן לתקנו, ולכן ארה"ב וישראל אינן יותר כביכול בעלות ברית    יותר מקישקוש    יש לעשות הבחנה חדה בין מערכת היחסים האישיים בין נתניהו לאובמה, שהם גרועים מהרגע הראשון בשל סיבות הקשורות בשניהם כאחד, לבין מערכת היחסים בין מדינת ישראל לארה"ב, שהם הדוקים ושורשיים ועומדים בפני פגעי מחלוקות אישיות
ציפורה בראבי
יש לנו הפסקת אש לעוד עשרים וארבע שעות! בינתיים נענו הפלשתינים לכמה מדרישותיהם    ומה עם דרישותנו שלנו? מה, קצת שקט זה לא מספיק? ותראו מה תכננו לעשות למחמוד עבאס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il