X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שמיטת כספים אינה חינוך לחוסר אחריות, אלא מתן סיוע למי שבאמת נזקק לו. המצוה מסייעת לנו לזכור את ייעודו האמיתי של הכסף שאנו מקבלים מה'
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בפרשה לומדים אנו דין שמיטת כספים, שבו החובות נשמטים ומתבטלים בסיומה של שנת השמיטה: מהו הרעיון של שמיטת כספים? מדוע שהחובות יתבטלו?
באופן כללי ניתן לציין שני סוגי הלוואות: יש אדם הלווה כספים כדי לשרוד, מפאת עניותו או מחמת משבר כלכלי פתאומי שאליו הוא נקלע; ויש מי שאינו במצוקה כלכלית, והוא לוקח הלוואה על-מנת להשקיע ולייצר רווחים. כאשר אדם נמצא במצוקה כלכלית, התורה רוצה לאפשר לו להתחיל מחדש. מחיקת ההלוואות מאפשרת מהיום לעמוד על הרגליים.
ככלל, התורה איננה סוציאליסטית כי אם קפיטליסטית: היא מאפשרת מסחר חופשי, ללא הגבלות, כך שככל שאדם מצליח יותר בעבודתו כך הוא ירוויח יותר. עם זאת, התורה אינה "מפקירה" את העניים והחלשים, ובמצוות רבות מחייבת את החברה לדאוג להם, הן ברמה האישית והן ברמה הכלכלית, ולכן יש בה מצוות רבות של עזרה וחסד: צדקה, הלוואה, מעשר עני, מתנות עניים ועוד. מצוות אלו באות לתקן את העוול שעלול להיווצר בשיטת כלכלה קפיטליסטית, כך שהאיזון שמציבה התורה מייצרת חברה צודקת ומתוקנת.
במובן זה, שמיטת כספים היא חלק ממעגל העזרה שהתורה מחייבת אותנו להושיט. העזרה הראשונית באה לידי ביטוי בחובת ההלוואה - "אם כסף תלווה את עמי". במקרה בו הלווה אינו מצליח להחזיר את חובותיו, מחייבת אותנו התורה להושיט עזרה נוספת, ופעם בשבע שנים לשמוט את החובות. באופן זה יתאפשר לחייבים להתחיל מחדש, להיות בלתי תלויים באחרים, ולאפשר להם ולחברה חיים תקינים ובריאים יותר.
לפי הבנה זו מסתבר, שכאשר אדם נמצא במצב שבו הוא יכול להחזיר את הכסף, ובמיוחד בהלוואה שניתנה לקניית ציוד נוסף (מכונית וכדומה) - אין סיבה שהוא לא יחזיר את הכסף. אדרבה, יש עניין שהאדם יהיה אחראי ויידע לקחת אחריות על מעשיו. במקרה זה, אומנם ההלוואה עשויה להימחק, אבל בהחלט יש עניין להחזיר את ההלוואה, ואף המלווה רשאי לרמוז לכך.
הסבר זה מאיר באור חדש גם את תקנת הפרוזבול. הפרוזבול הוא תקנה שתקן הלל. המלווה מוסר את שטרות החוב לבית הדין וממילא ההלוואה אינה מתבטלת (לא צריך להעביר את השטרות בפועל, אלא די לכתוב שטר שבו החוב עובר לבית הדין). באופן זה, לכאורה עקר הלל את דין התורה של שמיטת כספים שבו ההלוואות מתבטלות.
אולם, נראה שאין כאן ביטול, אלא דרך שבה יתקיים דין התורה באופן הנכון. ומדוע? הלווה איננו יודע האם המלווה יעשה פרוזבול אם לאו, ולכן הוא יתאמץ מאוד להשיג את הכסף על-מנת לפרוע את חובו. באופן זה יצר הלל מתח ואיזון נכונים ביחס לשמיטת כספים. מחד-גיסא, חוסר הידיעה אם יהיה פרוזבול יגרום לכך שהלווה יעשה מאמץ להחזיר את חובו. מאידך-גיסא, אם באמת מדובר על לווה שאינו יכול להחזיר את החוב, אנו מקווים שהמלווה אכן לא יעשה פרוזבול ויוותר על החוב.
במציאות שלנו, טוב היה ליצור קרן הלוואות המסייעת בעיקר לאנשים שעשויים ליפול או אולי לאלו שנפלו; קרן המסייעת לא רק במתן כסף, אלא גם בהנחיה לכלכלה נכונה מהיום והלאה (כדוגמת "פעמונים" וכדומה); קרן שמלמדת מצד אחד כיצד להחזיר את ההלוואה (ואף עומדת על כך), אך מצד שני, בסיום השמיטה, יודעת גם לשמוט את החובות שבהם הלווים באמת ובתמים לא הצליחו להשיב, ובכך מאפשרת להם להתחיל חיים חדשים.
כמו-כן, אנו מנסים להקים מיזם "משפחה מחבקת משפחה", ובו כל משפחה תאמץ משפחה אחת, ותנסה במשך שנה שלמה לאזן אותה מבחינה כלכלית. דבר זה ייעשה גם בסיוע כספי (על-ידי קרובים וידידים) וגם על-ידי עצות מכוונות.
צריכים אנו לזכור שהכסף שנתן לנו הקב"ה לא נועד רק להנאות ולעושר, אלא גם לעזרה, לחסד ולסיוע לכלל החברה. שמיטת כספים מחזקת הבנה זו, מלמדת אותנו שכל אשר לנו, הוא מאת ה', ומנתבת אותנו לסייע לסביבה להתחיל תקופה חדשה, ללא חובות וללא משקעים, תקופה שבה יוכלו להתחיל לעמוד על רגליהם ללא תמיכת הציבור.

הכותב הוא רבה של אלון שבות דרום, ראש מרכז הלכה והוראה, יו"ר תעסוקטיף וחבר מועצת צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  21/08/2014   |   עודכן:  21/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב אלישע אבינר
רשעת הגויים והבטחת ה' לאבות - אלו הסיבות בזכותן יורש עם ישראל את ארץ ישראל. השאלות שניצבו בפני יורשי הארץ הראשונים, נותנות תשובות גם לדורנו
הרב שלה חברון
השבת דורשת מאיתנו כל השבוע לזכור שבסוף יש שבת, ובה צריך לדאוג שכל הכפופים לך ינוחו. לכן השבת משפיעה על החסד והיחס שלנו לעובדים שלנו לאורך כל השבוע
הרב איתמר אלדר
נאומיו של משה והפריזמה האישית שלו מצטרפים לארבעת החומשים הראשונים בתורה - ללמדנו שהפריזמה האנושית-חברתית היא חלק בלתי נפרד מהעולם הדתי-אלוקי
הרב יובל שרלו
הפתרון לבעיית נחלתן של בנות צלפחד מלמד אותנו, שלא מתקנים עוול אחד על-ידי יצירת עוול אחר, אלא על-ידי ניסיון לממש את המירב שניתן מטענות הצדק שבכל הכיוונים
הרב מאיר נהוראי
בני ראובן ובני גד גם לא רצו ליטול חלק במצות כיבוש הארץ וגם שמו את רכושם לפני משפחותיהם. שני החטאים הללו נובעים מאותו מקור, והלקח המוסרי שלהם רלוונטי גם לימינו
רשימות נוספות
מזל וברכה  /  הרב בועז גנוט
לחם, מים ומוסר   /  הרב דב ברקוביץ
"צדק חברתי" נוסח קרח  /  הרב שובאל כהנא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il