X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרשתות החברתיות והסלולר הם הכלי המייצג בצורה המוחלטת את הביטוי "מדברים מהשטח" חובה עלינו בכל עת לגלות אחריות אישית ולהימנע מצריכת מידע לא מבוסס והעברתו הלאה
▪  ▪  ▪
להיזהר בשימוש ברשתות חברתיות [צילום: AP]

מבצע "צוק איתן" הדגים שוב את מקומן של הרשתות החברתיות והסלולר, בדגש על הווטסאפ, ככלי להעברת מידע; חומרי תעמולה, מידע, דיסאינפורמציה מכוונת ומקוונת מטעם בעלי עניין. זאת לצד היותן אמצעי להבעת רחשי לב משתמשי האינטרנט בישראל, בעזה, ברשות הפלשתינית, ברחבי העולם המוסלמי ובזה הרחב. כמו באירועי משבר קודמים, גם לאחרונה, הרשתות החברתיות שימשו בתקופה זו זרז להסרת חסמים רגשיים שונים ובמהלכם פורסמו הודעות שנאה והסתה מימין ומשמאל, יהודים וערבים.
הרשתות החברתיות והסלולר הם הכלי המייצג בצורה המוחלטת את הביטוי "מדברים מהשטח" ובשל כך, באמצעותן יכולים המשתמשים כיום לתקשר ביניהם בצורה מיידית, ישירה, חסרת גבולות פיזיים ותוך אנונימיות יחסית.
מרחב זה מאפשר מחד-גיסא תקשורת ישירה ויצירת מחאות חברתיות, לפעמים כפלטפורמה יחידה לשם כך, תקשורת ישירה בין האזרח לבין נבחריו בצורה מקוונת ועוד.
עם זאת הרשתות החברתיות והווטסאפ שימשו במהלך מבצע זה ועוד קודם לכן בסיס לא רק לפרסום הסתה ויצירת מחאות, אלא להפצת שמועות מסוגים שונים. שמועות היו מאז ומעולם, אולם העידן המקוון המפשט ומייעל תקשורת באשר היא, מקל את הליך הפצת השמועה, מקצר תהליכים. זאת בעיקר בשל אופיו של המרחב האינטרנטי בו המידע מגיע מיידית וללא כל צורך בגורם מתווך ומצנזר מאדם לאדם. יהא אשר יהא מיקומו הפיזי.
נוכחנו בעוצמתן של השמועות המקוונות באירוע "שובו אחים" במהלכו כל העיסוק התקשורתי החל ברשתות החברתיות שעות רבות לפני שפורסם מידע רשמי. הן לגבי דבר החטיפה והן לגבי מציאת הגופות.
אין ספק כי שמועות קיימות הן בעיתות שגרה וחרום, אך נוכחנו כי אלו מופצות ביתר שאת בעתות משבר וחרום, ככל הנראה בשל הצורך המתמיד במידע באירועים שכאלה ועל כך יעידו האולפנים הפתוחים במהלך מרבית שעות היום, בכל ערוצי החדשות בטלוויזיה, במשך כל ימי מבצע "צוק איתן".
ציר נוסף הוא הגורם האפשרי להפצת השמועה; זה יכול להיות גורם מבית אשר חפץ לקחת חלק בעשיה התקשורתית, להיות "יודע דבר", "מקורב" לחדשות, עד כדי יצירתן בפועל. זאת לעומת גורמי חוץ, אויבי המדינה ודורשי רעתה, אשר להם עניין ממשי ביצירת השמועה כדי ליצור פאניקה, חוסר אמון, דמורליזציה בקרב מקבלי השמועה, בקרב העורף האזרחי לרוב. בין אם במשלוח הודעה למכותב בודד ובין אם בהפצתה בקבוצה נושאית של משתמשים.
הדבר מביא אותנו לציר השלישי; ברבות מהשמועות שהופצו לאחרונה ניתן היה להיווכח כי אלו כוללות שני רבדים – השמועה המקוונת כגרעין של אמת אשר עטוף ברבדים של דיסאינפורמציה. נוכחנו בכך הן ב"שובו אחים" והן ב"צוק איתן", בין אם מפיץ השמועה הוא גורם מבית ובין אם הוא אויב חיצוני. ככל שגרעין האמת יהיה אמין ומבוסס יותר, היכולת לקבל את רכיב הדיסאינפורמציה של השמועה תהיה קלה יותר.
במהלך מבצע "צוק איתן" נוכחנו במספר דרכי התמודדות עם גל השמועות; אכיפה במסגרתה דווח על מעצר מספר חיילים אשר נטען כי עמדו מאחורי הפצת אחת מהשמועות במהלך מבצע זה. פעילות מקוונת ברשתות החברתיות הקוראת להגברת המודעות לסכנות שבהפצת שמועות והסתמכות על מידע לא מבוסס ובהן קריאות לא להסתמך על שמועות ולא לקחת חלק בהפצתן. ניסיונות מסוימים של התקשורת להילחם בשמועות ולהזימן גם אם בצורה עמומה.
עם שוך הקרבות אנו עדים לרגיעה במספר השמועות המקוונות, אולם אלו קיימות תמיד – גם אם כאגדות אורבניות – כמעשה שבשגרה.
חובה עלינו בכל עת לגלות אחריות אישית ולהימנע מצריכת מידע לא מבוסס והעברתו הלאה, בין אם הוא שמועה ובין אם אגדה אורבנית, בעת שגרה ובחרום. זאת כדי שלא נהיה עדים בעתיד למקרים דוגמת זה שהיה במהלך מבצע "צוק איתן" בו "בני משפחה קיבלו את ההודעה על מות יקירם בהודעת ווטסאפ" ("אחיו היה באותה השעה בשטחי כינוס ליד הרצועה, לשם הגיע בצו 8. פתאום התחילו לשאול אותו מה קרה, וככה הוא גילה. בסוף הגיעו נציגים מהצבא והודיעו לו שאחיו נהרג בקרבות, ולקחו אותו הביתה. הפצת ההודעות האלה היא אכזרית, מקוממת, וחייבים למצוא ולחקור את מי שהפיץ את זה"). או מקרה אחר בו הופץ שמו של קצין צה"ל אשר לכאורה היה בין ההרוגים במבצע, כאשר בפועל הוא נפצע.

מופץ בעמותת אשנב
מופץ ברשות ובאדיבות עמותת אשנב, שזכויות היוצרים שייכות לה
תאריך:  25/08/2014   |   עודכן:  25/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
עמוס אריכא
הממשלה, בקיימה כל צורת משא-ומתן עם החמאס מנציחה את העובדה המרה שישראל אכן איננה בטוחה יותר לתושביה היהודים. עזות מצח וגסות-רוח היא לשמוע מפי חברי הביבי-נט את תביעתם מתושבי הישובים סמוכי רצועת עזה להתאפק ולגלות סבלנות
עופר וולפסון
מסרה למצרים כי היא מוכנה לשוב לשולחן המו"מ מול חמאס על-בסיס הפסקת אש בלתי מוגבלת    הג'יהאד האיסלאמי הודיע שבשעות הקרובות יוכרע גורל הפסקת האש    אזעקות שווא נשמעו הבוקר בתל אביב ובערי השרון
ראובן לייב
בהתערבותה של מועצת הביטחון תיאלץ ישראל, בעל-כורחה, להפסיק את תקיפותיה בעזה עוד לפני השלמתן. ולהשלים עם הסדר מדיני בלתי-מספק שייכפה עליה
עידן יוסף
כ-61% מבני הנוער טוענים כי מבצע 'צוק איתן' גרם אצלם לעלייה במוטיבציה להתגייס לצבא, וזאת לעומת 9% בלבד אשר טענו כי המבצע גם אצלם להורדת המוטיבציה    מחצית הנוער: טוב למות בעד ארצנו
איתמר לוין
שנת הלימודים לא תיפתח במלואה אם האש תימשך    בכיר בחיל האוויר: פועלים בצורה אגרסיבית יותר נגד משגרי הצפמ"רים, שחלקם פועלים מבתי מגורים ובתי חולים    "אנחנו סוגרים על בכירים בחמאס ונגיע אליהם"
רשימות נוספות
ניתן אישור להצבת מיגוניות ללא היתר  /  עידן יוסף
התמונות של דניאל טרגרמן מבית הנשיא  /  עידן יוסף
מדוע צה"ל אינו מספק את הסחורה  /  מחלקה ראשונה
לפצות מהר ובקלות   /  רו"ח אריאל פטל
מגש הכסף   /   אבי דוידוביץ
אשליות שיקום עזה  /  מתי דוד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il