X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רוב מדינות העולם המערבי - או שקבעו שאין מקום למשפט פלילי חוזר בשום תנאי או שקבעו שכאשר ישנו מידע חדש וקריטי לקביעת האמת, קובעים שחקר האמת דורש משפט חוזר. רק תורתנו הקדושה הכריעה שהחמלה דוחה את האמת - כאשר אדם יצא זכאי אין לחייבו במשפט חוזר
▪  ▪  ▪
סומכים על העובדה שהקב"ה יושב בקרב השופטים [צילום: פלאש 90]

רבות נכתב על השאיפה המשפטית הגדולה שבתורתנו הקדושה - "צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף" (שופטים טז, כ), אך נשאלת השאלה: היכן נמצאת השאיפה המשפטית לאמת? במילים אחרות, מדוע אין בתורתנו משפט מקביל: אמת אמת תרדוף?
למעשה שאלתי זו מכוונת לעובדה שלמראית עין נראה שמערכת המשפט התורנית אינה סימטרית. למה הכוונה? במסכת סנהדרין כתוב שבדיני נפשות אין מחזירים לחובה אלא לזכות. במילים אחרות, כאשר אדם יוצא מבית הדין והוא חייב, ואחד אומר שיש לו ללמד עליו זכות, עורכים לו משפט חוזר ע"פ הפסוק בתורה "וְנָקִי וְצַדִּיק אַל-תַּהֲרֹג" (שמות כג, ז) מכיוון שהוא נקי מעוון. אך אם אדם יוצא זכאי ואחר אומר שיש ללמד עליו חובה, אין עורכים לו משפט חוזר ע"פ הכלל "וְצַדִּיק אַל-תַּהֲרֹג", כי מי שיצא צדיק בדינו, אף על-פי שאינו נקי, אין הורגים אותו.
ההלכה הזו קשה, ומדוע? כי למעשה, מערכת המשפט בדיני נפשות לפחות אינה סימטרית. מטרתה אינה רדיפת האמת אלא רדיפת מטרה אחרת שכנראה נמצאת ע"פ חז"ל מעל האמת. מה יכולה להיות אותה מטרת התורה - מעבר לאמת? התשובה אולי נמצאת בברכה ה-י"א שבשמונה עשרה - "הָשִיבָה שׁוֹפְטֵנוּ כְּבָרִאשוֹנָה...וּמְלוֹךְ עָלֵינוּ מְהֵרָה אַתָּה ה' לְבַדְּךָ בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים, וְצַדְּקֵנוּ בְּצֶדֶק וּבְמִשְׁפָּט: בָּרוּךְ אַתָּה...מֶלֶך אוֹהֵב צְדָקָה וּמִשְׁפָּט". כלומר: ה' מעדיף צדק, חסד, רחמים וצדקה לפני משפט. ומאחורי ההלכה שכביכול מאפשרת את התחמקותו של הזכאי החייב מגזר דינו "האמיתי", יש את אמונתנו שאת הצדק שלא נעשה ע"י בית הדין של מטה יתקן הקב"ה בדרכו שלו - אם בעולם הזה ואם בעולם הבא.
מן ההלכה שתיארנו פה יצא לעולם המערבי רעיון סיכון כפול - קרי, שאין לשפוט אדם פעמיים במשפט פלילי על אותן האשמות. אך מקצת מן המדינות הלכו רחוק יותר מן התורה, כמו ארה"ב שבתיקון החמישי לחוקתה ביטלה כל משפט חוזר במשפטים פליליים, ללא קשר לתוצאות המשפט הראשון, וגם ללא התייחסות כלל לגילוי מידע חדש ומכריע. בניגוד לארה"ב, רבות מן המדינות המערביות אכן שמו את האמת בראש מעיינם. בצרפת החוק דומה להלכתנו כך שאדם שהורשע זכאי לבקש משפט חוזר, אך אדם שזוכה, אחרי אחרון הערערים בתיקו, אין פוגעים בו בסיכון כפול. בהולנד, בסקוטלנד, בבריטניה כאשר ישנן ראיות חדשות, פותחים משפט חוזר כי במדינות הללו השגת האמת ע"י בית המשפט נחשב ליעדו העליון של הדין.
יש לציין שמדינת ישראל של ימינו, שבדרך כלל אינה ידועה כמתחשבת במיוחד בתורתנו הקדושה בבניית מערכת המשפט, גם פה לא הלכה בעקבות ההלכה, אלא אימצה למעשה את "ההלכה האמריקנית" וקבעה בסעיף 5 לחוק סדר הדין הפלילי כך: "אין דנים אדם על מעשה שזוכה או הורשע קודם לכן".
לסיכום, אנו רואים שרוב מדינות העולם המערבי - או שקבעו שאין מקום למשפט פלילי חוזר בשום תנאי שהוא - או שקבעו שכאשר ישנו מידע חדש וקריטי לקביעת האמת, פוסלים את רעיון פסילת הסיכון הכפול, וקובעים שחקר האמת דורש משפט חוזר. רק תורתנו הקדושה הכריעה שהחמלה דוחה את האמת - כאשר אדם יצא זכאי אין לחייבו במשפט חוזר כי אנו סומכים על העובדה שהקב"ה יושב בקרב השופטים כשופט-שותף והוא יתקן את הטעויות של הדיינים בדרכיו שלו.
כרחמנים בני אברהם אבינו וכענווים בני משה רבינו. אנו מאמינים לדברי הנביא "כִּי-גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ כֵּן גָבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶם" (ישעיה נה, ט).

חננאל ובר ז"ל היה רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים.
תאריך:  29/08/2014   |   עודכן:  29/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אמת אמת - לא תרדוף?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
במדינות אנגלו אמריקאיות זכאי
אפשטיין  |  29/08/14 20:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: מה לומדים מחגיגות הניצחון בעזה?    שמנפוביה? דוקטור, רַענן את אמנת זכויות החולה    אני יהודי גאה    עושים עלייה    ולקינוח פסוקו
אריאל י. לוין
סיכום אירועי השבוע בצפון: כיבוש מעבר הגבול בין ישראל לסוריה בידי האופוזיציה הסורית, בא לצד המשך ההתקדמות של דאעש במדינה ודיבורים בוושינגטון על מתקפה אפשרית נגד הארגון
יעקב עמר
זוהי קריאה נואשת לנשיאנו לשעבר מר פרס זכור את קורה כריסטיאן. אתה ממרום גילך המופלג עדיין יכול לעשות מעשה שיציל ולו במעט את כבודה של ישראל - קום והחזר את פרס נובל
איתמר לוין
לצוק איתן לא הייתה אסטרטגיה    חמאס מנהל נגדנו מלחמת דת    אין פתרון לסכסוך הישראלי-פלשתיני    לא יהיה מנוס מהעלאת מיסים    היום יש מוצא למי שסובל מאנטישמיות    החינוך הוא המפתח לקיומנו
ראובן לייב
כדי שלא לחזור על משגה העבר, רצוי לצרף לשיחות העתידיות עם מחמוד עבאס, איש הפתח, גם את ארגון החמאס, כדי שלא לקפח בכך את חלקו בעוגה הפלשתינית, שממנה נושל עד עתה. סביר להניח כי הכרה בזכויותיו עשויה לתרום להפסקת פעולות האיבה שלו נגד מדינת ישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il