X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
התורה מצווה לקלל נמרצות ובפרהסיה את מי שנראים כלפי חוץ כצדיקים אך בסתר הם עושים עבירות קשות במיוחד מנגד, מי שגם בסתר נוהג בצדיקות - זוכה לברכה של כלל ישראל
▪  ▪  ▪
הר גריזים. פותחים בברכה

בפרשתנו מצווה משה את עם ישראל לקיים את מעמד הברכות והקללות בהר גריזים ובהר עיבל, ומפרט מי משהשבטים יעמוד בהר הברכה (הר גריזים) ומי מהשבטים יעמוד בהר הקללה (הר עיבל). לאחר מכן, מפרטת התורה מהם הדברים שהעושה אותם מבורך הוא, והעובר עליהם ארור הוא: עושה פסל ומסכה, מקלה אביו ואמו, מסיג גבול רעהו, משגה עיוור בדרך, מטה משפט גר יתום ואלמנה, שוכב עם אשת אביו, שוכב עם בהמה, שוכב עם אחותו, שוכב עם חותנתו, מכה רעהו בסתר, לוקח שוחד ומי שלא יקים את דברי התורה.
רש"י מביא את דברי חכמים המסבירים, כי קודם כל בירכו את הנוהגים כראוי, ולאחר מכן קיללו את מי שלא ינהג כך: "ברוך האיש אשר לא יעשה פסל מסכה... ואלו ואלו עונים אמן... חזרו והפכו פניהם כלפי הר עיבל ופתחו בקללה".
יש מן הפרשנים שעסקו בשאלה, מה מיוחד באיסורים אלו מכל יתר האיסורים שבתורה. על כך ענו, כי המייחד את האיסורים הללו היא העובדה שהם נעשים בסתר: אותם אנשים הנראים כלפי חוץ כצדיקים אולם באמת הם מושחתים - הם המסוכנים ביותר לטהרתה של החברה ומהם יש להתגונן במיוחד, כי אין אנו יודעים על מעשיהם הרעים וממילא אין יכולת להענישם. לכן הם צריכים "טיפול מיוחד" (ספורנו).
אך יש עוד להוסיף ולשאול: מדוע התורה מציינת רק את הארורים ואינה מזכירה את המבורכים? האין זה ראוי ויפה יותר לציין בתורה את המבורכים ומהם נלמד על דרך השלילה מהם הארורים? ועוד, מה גדולה יש באדם שאינו עובד עבודה זרה בסתר המזכה אותו בברכה מיוחדת, כך גם במי שאינו מסיג גבול או במי שאינו מכה רעהו בסתר וכן הלאה? הרי אלו דברים בסיסיים של התנהגות אנושית; היש צורך לברך במיוחד את מי שאינו רשע?
כולנו מכירים את החולשה האנושית ואת המשיכה לעשיית דברים רבים על-ידי יצר הרע. אותו יצר הרע מצליח במיוחד כאשר אין רואים את המעשה הרע. הרי על-אף שמעטים הם הגנבים הגלויים, יודעים אנו כי ישנם רבים יותר המרשים לעצמם לגנוב בצורה "נקייה". כך גם באיסורי עריות, בדיני המשפטים ובכל תחומי החיים.
ראשית, באה התורה ואומרת שיש לברך ולשבח באופן מיוחד את אותם אנשים השלמים שתוכם כברם. שאין פער בין התנהגותם כלפי חוץ להתנהגותם בתוך ד' אמותם. שהרי אין הדבר מובן מאליו. אולם, אין התורה מסתפקת במסר זה, אלא מוסיפה ומבהירה בצורה חד-משמעית את ה"ארורים", כי אם הייתה התורה מדגישה רק את הצד החיובי - לא היינו מבינים מספיק עד כמה הפן השלילי הוא חמור, שהרי האדם מרשה לעצמו להקל ולעשות דברים חמורים כשאף אחד לא רואה אותו.
דברים אלו נכונים במיוחד בימי התשובה שבהם אנו ניצבים. אין די לדבר רק על הכיוונים החיוביים. כדי להתקדם ולחזור בתשובה, יש צורך גם לומר אמירות חריפות וברורות כלפי הדברים השליליים, בפרט כלפי מה שאפשר לעשות בסתר, כי שם האדם נכשל יותר. מה שקורה בתוך הבית כשאף אחד לא רואה, הוא הקשה ביותר מחד-גיסא, אולם הוא גם מה שבונה את האדם מבחינה חיובית, לכן הוא זוכה לברכה מיוחדת של כלל ישראל.

ראש הגרעין התורני "בית מורשת" מעלה אדומים ומרבני צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  11/09/2014   |   עודכן:  11/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האמת הנסתרת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אם כך, כל הפולנים מקוללים ל"ת
רשעים בני רשעים  |  11/09/14 12:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב יוסף צבי רימון
שמיטת כספים אינה חינוך לחוסר אחריות, אלא מתן סיוע למי שבאמת נזקק לו. המצוה מסייעת לנו לזכור את ייעודו האמיתי של הכסף שאנו מקבלים מה'
הרב אלישע אבינר
רשעת הגויים והבטחת ה' לאבות - אלו הסיבות בזכותן יורש עם ישראל את ארץ ישראל. השאלות שניצבו בפני יורשי הארץ הראשונים, נותנות תשובות גם לדורנו
הרב שלה חברון
השבת דורשת מאיתנו כל השבוע לזכור שבסוף יש שבת, ובה צריך לדאוג שכל הכפופים לך ינוחו. לכן השבת משפיעה על החסד והיחס שלנו לעובדים שלנו לאורך כל השבוע
הרב איתמר אלדר
נאומיו של משה והפריזמה האישית שלו מצטרפים לארבעת החומשים הראשונים בתורה - ללמדנו שהפריזמה האנושית-חברתית היא חלק בלתי נפרד מהעולם הדתי-אלוקי
הרב יובל שרלו
הפתרון לבעיית נחלתן של בנות צלפחד מלמד אותנו, שלא מתקנים עוול אחד על-ידי יצירת עוול אחר, אלא על-ידי ניסיון לממש את המירב שניתן מטענות הצדק שבכל הכיוונים
רשימות נוספות
כסף ומשפחה   /  הרב מאיר נהוראי
מזל וברכה  /  הרב בועז גנוט
לחם, מים ומוסר   /  הרב דב ברקוביץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il