X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מערך איסוף המודיעין הוא בעיקרו משימתי, כנדבך משמעותי בתהליך ההערכה שהוא שלב הכרחי טרם קבלת החלטות. משמעות הדבר היא כי ל-8200 גם בהיותה גורם איסוף מרכזי אין "SAY" מובן מאליו בתהליך קבלת ההחלטות, בהתייחס לממד האסטרטגי, אופרטיבי או טקטי. תפוקותיה במענה לצי"ח כזה או אחר ייחשבו כסוג של "תשומה" קריטית או משלימה טרם ביצוע
▪  ▪  ▪
אילוסטרציה [צילום: AP]

את מכתב סרבני יחידה 8200 ניתן להגדיר כ"רוב מהומה על לא מאומה". קמה לה חבורת ילדים מגודלים והחליטה כי זהו התזמון האופטימאלי להוסיף נדבך של רפש על פניה של מדינת ישראל, ייתכן גם כסוג של "קבלת פנים על גבי שטיח אדום" לוועדת החקירה של האו"ם בראשות השופט וויליאם שאבאס.
בסופו של דבר זהו גימיק יחצני, מונחה השקפת עולם פוליטית מוגדרת, המתיימר לפתוח צוהר אל תוככי קודש הקודשים של יחידת האיסוף הבכירה והחשובה ביותר בקהילת המודיעין הישראלית. המהלך ה"משוכלל" זכה למינוף מרשים ומגמתי באמצעות העיתון ידיעות אחרונות, אשר מצידו, ייחס רצינות תהומית למסרים "המוסרניים" והמצפוניים לכאורה, שנכללו במכתב הסרבנים, ללא שמץ של ביקורת או הטלת ספק.
יש כאן ניסיון נואל ליהנות מהילת המוניטין של יחידה 8200 ששמה הולך לפניה ברחבי תבל, ובה בעת להטיל רפש במפקדיה ובאמצעותם בקברניטי המדינה. לכל הדעות, תפלול מתוחכם שנועד לנצל הלכי רוח אנטי ישראלים בעקבות מבצע "צוק איתן" ולחולל פולמוס ציבורי בארץ, מתוך הנחה סבירה כי יתפוס עד מהרה כותרות בכלי תקשורת מובילים בעולם.
בדרך הצגת הדברים במכתבם, ממצבים הסרבנים את יחידה 8200 לא רק כגוף מודיעיני ראשון במעלה, אלא אף כחוליה מרכזית בעיצוב מדיניות ישראל כלפי הזירה הפלשתינית. במלים אחרות, הם מנסים להנחיל מסר שקרי לפיו ניתנו ליחידה סמכויות אקזקוטיביות ישירות שעל-פיהן יישק דבר. זאת ועוד, בהצגה מגמתית כזו הם מגמדים את תרומתן של סוכנויות איסוף אחרות, שלהן חלק בלתי מבוטל הן בהתרעה והן בכיסוי המודיעיני הבסיסי של משימות איסוף הנכללות בצי"ח התקופתי או בצי"ח ממוקד משימה.
חשוב להדגיש כי מערך איסוף המודיעין הוא בעיקרו משימתי, כנדבך משמעותי בתהליך ההערכה שהוא שלב הכרחי טרם קבלת החלטות. משמעות הדבר היא כי ליחידה 8200 גם בהיותה גורם איסוף מרכזי, אין "SAY" מובן מאליו בתהליך קבלת ההחלטות, יהיה זה בהתייחס לממד האסטרטגי, אופרטיבי או טקטי. תפוקות היחידה, במענה לצי"ח כזה או אחר ייחשבו כסוג של "תשומה" קריטית או משלימה טרם ביצוע.
אשר על כן, טענת סרבני 8200 כי השנים הארוכות בהן שירתו ביחידה הוכיחו להם בצורה חד-משמעית כי "התפקיד של היחידה בשטחים חורג מהגנה עצמית", אינה אלא הטעיה בוטה המייצגת אי-הבנה יסודית של משימות האיסוף המוטלות על היחידה. למצער, זוהי היתממות בלתי בוגרת, בבחינת משחק מסוכן ובלתי אחראי ב"אש", בעל פוטנציאל היזק בעייתי למדינת ישראל.
אין לשלול את האפשרות שיד מכוונת זדונית מסתתרת מאחורי מכתב הסרבנים, אשר אף ייתכן כי הולכו שולל בידי גורמים בעלי אוריינטאציה פוליטית העויינת את מדיניות ממשלת ישראל, תוך ניצול מניפולטיבי של חוסר בשלות אישיותית ובורות מקצועית של חותמי המכתב.
סביר להניח כי הבנה רחבה יותר של חלוקת תחומי האחריות בקהילת המודיעין ותרשימי הזרימה של תהליכי קבלת ההחלטות במדינת ישראל, הייתה מנחה מיצוב פרופורציונאלי יותר של יחידה 8200 בפסיפס המודיעיני הרחב.
יש אפוא ליצור הבחנה חדה בין "הווי" יחידתי העשוי לעתים "לשכנע" את החייל הפשוט או המפקד הזוטר כי רובצת עליו אחריות של "חיים או מוות", כל זאת במגמת דרבון הפעילות המקצועית במסגרת משימות האיסוף השוטפות והמיוחדות של יחידה 8200, לבין משקלה הסגולי של היחידה בעיצוב המדיניות ברמה הלאומית.
ההד העצום שיצר הפרסום העיתונאי המודגש בהקשר זה עלול לחולל סוג של "כדור שלג", על-אף התשתית הרעועה עליה מתבסס "מכתב הסרבנים". כבר עתה נמצאו לא מעט פרשני צמרת שמיהרו "לעלות על העגלה" במגמה לנצל את הסוגיה כ"קרדום לחפור בו" לתכלית ברורה - העצמת הלחצים הבין לאומיים והפנימיים על ישראל בסוגיית הסכסוך הישראלי - פלשתיני.
מן הדין אפוא שקברניטי מערכת הביטחון יבהירו באורח חד-משמעי כי ממשלת ישראל היא ורק היא אמונה על עיצוב המדיניות, ותשומותיה המצויינות של יחידה 8200 כמו גם גורמי המודיעין האחרים, לא יסולאו בפז.

הכותב הוא אל"ם בדימוס, שירת בעבר ב-אמ"ן
תאריך:  14/09/2014   |   עודכן:  14/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על סרבנות ומניפולציה פוליטית
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
הזרוע המבצעת של הממשלה
קצינה זוטרה  |  14/09/14 14:57
2
כמה הערות-
אבנר צפוני  |  14/09/14 16:31
3
מה הבעיה?
איל  |  14/09/14 16:54
 
- להחתים ולשחרר זו המסקנה
ירון זכאי 1  |  17/09/14 00:31
4
מחר המכונאים של אגד יפסיקו
ספוילר  |  14/09/14 17:00
5
אתה אומר
למעשה:  |  14/09/14 21:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים שטנגר
עצם העובדה שאותם 40 אנשים מיחידת 8200, נטלו לעצמם מעמד של מוכיחים ומבקרים בשער, דווקא היא מחייבם להעמידם לדין באשמה של בגידה, שכן איש לא שם אותם להיות דברה ודובריה המוסריים של מדינת ישראל
עמי דור-און
החיים כאילו חזרו למסלולם אבל רק כאילו... צריך רק לשמוע את הצהרות משעל בשביל להבין מה התחזית לשנה החדשה: חידוש האש מעזה
שמעון זיו
האם אין מקום במסגרת חקירת הפרשה שזה עתה התפוצצה לחקור גם את לדור כמשבש הליכי חקירה או כמשתף פעולה עם עבריין?
יהודה דרורי
הם שירתו באחת מזרעות המודיעין במדינה, הם התחייבו לסודיות מוחלטת אבל מנהיגות השמאל החתרני במדינה הורתה להם לפתוח את הפה להשמיץ ולקטר -וכך הם עשו השבוע ובכך ירדו הכי נמוך שאפשר לרדת, כאזרחים נאמנים למדינה
יורי מור
תפקידו של המבקר - לרדת לשורש הבעיה. והבעיה כאן היא לא וועדי עובדים (אם נותנים לך - לא תיקח?). הבעיה היא בחקיקה לקויה, ובהתנהגות מושחתת של אלה שאמורים היו לשמור על כספי הציבור. הם או נרדמו בשמירה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il