X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרוב המכריע של תקציב החטיבה להתיישבות איננו מופיע כלל בספר התקציב, אלא מועבר בהיחבא, בסדרה של העברות חוץ תקציביות, הרחק הרחק מעין הציבור הישראלי שמממן את החטיבה עד הגרוש האחרון. האם מסתירה החטיבה להתיישבות את התקציב שלה כי היא לא מעוניית שיראו עד כמה ההתנחלויות מופלות לטובה?
▪  ▪  ▪
בנייה בהתנחלויות. היכן השקיפות? [צילום: פלאש 90]

לפני שבוע פרסם מכון מולד תחקיר שבו נחשפו לראשונה לעיני הציבור הישראלי התקציבים הסודיים של החטיבה להתיישבות, שכולם עד השקל האחרון מגיעים מכספי משלם המיסים הישראלי. התחקיר מגלה כי 74.5% מן התמיכות ליישובים בחטיבה מגיעים להתנחלויות ביו"ש, ועוד עשרות מיליונים מועברים למקורבי הבית היהודי במקומות כמו רעננה, הוד השרון ורמת אביב ג', שביניהם לבין התיישבות ופריפריה אין דבר וחצי דבר. הנתונים יש לציין, מגיעים כולם מן האתר של החשב הכללי למשרד האוצר.
והנה, לאחר שבוע של מתקפות לא ממוקדות מצדי דוברי ימין שונים, אשר שהתעלמו במופגן מן העובדות והנתונים, פרסמה כאן אדוה נוה נתונים של מועצת יש"ע, המנסים להוכיח כי תחקיר מכון 'מולד' היה מוטה ומסולף. יש לברך על השינוי המרענן בקו ההגנה של מועצת יש"ע, המתייחסת כעת לראשונה גם לגופו של העניין, ולא מסתפקת בהכפשות הלעוסות על מקורות המימון או העבר הפוליטי של כותבי הדוח. עם זאת, מאמרה של הגב' נוה ונתוני מועצת יש"ע שהיא מצטטת רק מחזקים את טענות 'מולד'.
כדי לא לטבוע במספרים, בואו נתמקד בנתון אחד בלבד:
מועצת יש"ע טוענת שהתחקיר על החטיבה להתיישבות מציג תמונה מעוותת, שכן הוא מתמקד בגוף מממן אחד ומתעלם מהתמונה הכוללת. אם בוחנים את התמונה במלואה, כך טוענים ביש"ע, תקציבו של משרד ממשלתי שלם, המשרד לפיתוח הנגב והגליל, מוקדש כל כולו לתמיכה בפריפריה שבדרום ובצפון הארץ, וכל תפקידה של החטיבה להתיישבות הוא לאזן את התמיכה הזו מעבר לקו הירוק. ובכן, לא איזון ולא נעליים.
תקציבו השנתי של המשרד לפיתוח הנגב והגליל הוא 136 מיליון ש"ח. אם נחלק זאת לשניים, רק לשם הדיון, הנגב זוכה ל-68 מיליון ש"ח והגליל גם הוא מקבל 68 מיליון ש"ח מתקציבי המשרד. אלא מה? לפי נתוני החשב הכללי לאוצר, החטיבה להתיישבות העבירה ליישובים מעבר לקו הירוק, רק במחצית הראשונה של 2014, תמיכות על סך 148.7 מיליון ש"ח. כלומר גם כשמסתכלים בתמונה הכוללת, עדיין החטיבה להתיישבות מעבירה להתנחלויות פי 2.18 ממה שמקבלים תושבי הגליל או הנגב מן המשרד שמוקדש לפיתוחם.
בואו נישאר עם ההשוואה הזו, כי היא מחדדת נקודה קריטית שעליה מצביע התחקיר של מולד. כמו כל משרדי הממשלה, תקציבו של המשרד לפיתוח הנגב והגליל זמין לכל גולש וגולשת. משלם המיסים הישראלי יכול להיכנס לאתר המשרד, או לאתר החשכ"ל באוצר, ולראות לאן מגיע כל שקל במשרד. הרוב המכריע של תקציב החטיבה להתיישבות, לעומת זאת, איננו מופיע כלל בספר התקציב, אלא מועבר בהיחבא, בסדרה של העברות חוץ תקציביות, הרחק הרחק מעין הציבור הישראלי שמממן את החטיבה עד הגרוש האחרון.
האם מסתירה החטיבה להתיישבות את התקציב שלה כי היא לא מעוניית שיראו עד כמה ההתנחלויות מופלות לטובה ביחס לפריפריה שבתוך תחומי הקו הירוק? האם מה שהחטיבה מבקשת להסתיר זה את עשרות המיליונים שהיא מעבירה ישירות לעמותות המקורבות למפלגת הבית היהודי ברמת השרון וברמת אביב, וכלל לא ליישובים בפריפריה? ואולי הסיבה להסתרה היא דווקא העובדה שחלק מן הממונים על החטיבה להתיישבות דואגים לשלשל את הכספים שלה לעמותות בניהולם? את זה לא נדע.
לאורך השנים הושקעו מאמצים כבירים בניסיונות לפצל, להסתיר ולטשטש את תמונת המימון המלאה של פרויקט ההתנחלויות. עד היום, קשה לשים תג מחיר מדויק על עלות ההתנחלויות לקופת המדינה ולמשלם המיסים הישראלי. תחקיר החטיבה להתיישבות של מכון מולד משלים עוד חתיכה בפאזל הגדול והמרכב שבאמצעותו מממנת המדינה את מפעל ההתנחלות מעבר לקו הירוק. חלקים רבים בפאזל הזה עוד חסרים, ואנחנו במולד נתאמץ להמשיך ולחשוף אותם. אם הנהגת המתנחלים סבורה שהתמונה המלאה תוכיח את צדקת טענותיה, שקיפות היא הדרך לעשות זאת. הצצה חטופה לתקציב החטיבה להתיישבות מוכיחה שלפחות עבור מועצת יש"ע, מוטב להמשיך בהסתרה. הזעם הציבורי המוצדק שיתעורר כשתתגלה התמונה המלאה יוביל למפלתה.

הכותב הוא מנהל תוכניות ב"מולד".
תאריך:  16/09/2014   |   עודכן:  16/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כן, ההתנחלויות עדיין מקבלות יותר
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מולד- לא ארגון סמול קיצוני ?
מתעב בוגדים  |  16/09/14 15:57
2
לחריון שממומן ע"י אנטישמים
רני  |  16/09/14 18:43
3
התחפושת תתפורר עם הגשם הראשון
באום  |  19/09/14 16:18
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב שלמה אבינר
הדפסת דיוקנו של שאול טשרניחובסקי על שטר החמישים היא ביזיון לעם ישראל, ולא רק בגלל שטשרניחובסקי נישא לאישה גויה
איתן אראל
דומני שצה"ל של "צוק איתן" כמו גם כֹחות הביטחון הנוספים וכן רֹב רובו של העם היהודי בישראל נמצאים היום על מישור לאומי שוֹנה לחלוטין
יאיר דקל
התקשרתי באחרונה אל חברת החשמל ושמעתי את התשובה האוטומטית: "עקב עומסים כבדים ייתכן זמן המתנה ממושך מאד". אבל אחרי דקה אחת, היה מוקדן על הקו וקבלתי מיד תשובה מלאה ומפורטת. זו לא פעם ראשונה, שמוקד השירות של החברה משיב לי במהירות ובצורה עניינית ואין לי פרוטקציה אצלם
יורי מור
יאיר היקר, למרות המראה המרשים שלך, אין לך מה לחפש בתחום המדיני; אין שם בשורות, אין גילויים, אין משהו שלא ניסו לפניך. למרות זאת בתחום הכלכלי אין שום מניע לפתור הרבה בעיות, והעיקרית - יוקר המחיה, כפי שהסביר העם למנהיגיו במחאה החברתית
איתמר לוין
אביטל בן-נון באה עם סיפור שהתיישן, ציפי לבני רצה לתקשורת אחרי שקראה עיתון ויהודה וינשטיין פתח בבדיקה מבלי לדעת שאין לו מתלוננת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il