X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הערוצים המסחריים והזכיינים מצויים כבר תקופה ארוכה בקשיים כלכליים לא פשוטים, כך נכנס תחום "התוכן השיווקי" - פרסום במסווה של אייטם מערכתי בתמורה לתשלום - לוואקום, באופן מסוכן
▪  ▪  ▪
הערוצים בקשיים כלכליים [צילום: איתמר לוין]

יותר ויותר נתקלים אנשי התקשורת והפרסום והצופים הלא תמימים וחדי העין, "תכנים שיווקיים" במסווה של "אייטמים" תמימים לכאורה. למעשה מדובר בפרסום לכל דבר ועניין, חוץ מהמסווה.
כמובן שנכון להיום "תוכן שיווקי" מסוג זה אסור לשידור, אבל כבר מזמן ברור כי "הרגולטור", כמו הרשות השנייה, חסרי אונים, מרצון או מחוסר יכולת אמיתית לפקח ולאכוף את האיסור.
הבעיה החמורה לא פחות ואולי הרבה יותר היא הסיבה לתופעה הנ"ל שהיא קצה קרחון.
הערוצים המסחריים והזכיינים, מצויים כבר תקופה ארוכה בקשיים כלכליים לא פשוטים, המטילים צל כבד על פעילותם השוטפת. במיוחד בולט לרעה במצבו הרעוע ערוץ, 10 עם חובות למדינה ולרשות השנייה.
כלל בולט וידוע בעולם התקשורת, הוא שככל שהמדיה יותר חזקה פיננסית, אם זה עיתון או ערוץ טלוויזיה /רדיו /אינטרנט וכו', היכולת שלה לבחור את התכנים עבור צרכני התקשורת שלה תיגדל.
למה הכוונה? אם מדיה תלויה לקיומה רק בפרסום שוטף, ואין לה יכולת קיום אוטונומית, או לפחות גב כלכלי איתן של מו"ל ו/או בעלים, עם "כיס עמוק" ורצון לתמוך במדיה ללא קשר ל"תזרים השוטף" של ההכנסות מפרסום, מצבה מורכב וקשה, ויכולת ההישרדות ככלי תקשורת מוערך רציני ובלתי תלוי נפגעת.
השינויים הטכנולוגים המהפכניים והמואצים, הביאו לדעיכה של ענפים שלמים בעולם התקשורת, ובמיוחד לעיתונות המודפסת. התפתחות אדירה בעולם האינטרנט, והפרסום הדיגיטלי הפחיתה מהאטרקטיביות של ערוצי הטלוויזיה, כאפיק בלעדי כמעט לחשיפה המונית.
ועכשיו, תחשבו איך מרגיש מו"ל, או בעלים של מדיה, או מנהל מדיה עיתון או ערוץ טלוויזיה למשל, כאשר בסוף החודש מסתבר שההוצאות והחובות השוטפים עולים על ההכנסות מפרסום...?
כאן נכנסים לתמונה כל מיני "מתווכים" או "מאכערים" אם תרצו, שמביאים לפריחתו של תחום "התוכן השיווקי" קרי, פרסום במסווה של אייטם מערכתי בתמורה לתשלום.
המפרסמים הגדולים וגם הקטנים יותר, באמצעות אנשי הפרסום והמדיה שלהם ממליצים ללקוחות "להיכנס" לדוגמה לתוכניות "לייף סטייל" המשודרות בד"כ בשעות הבוקר היום או הערב בתשלום עבור "תוכן שיווקי".
וכך אנו צופים במחזה מגוחך עד מביך, מישהי מרשת כלים סניטרים, מציגה לנו ..אסלה חדשנית, ולצידה מסביר לנו "רופא פלסטיקאי בכיר", למה כדאי להגדיל (או להקטין) את החזה, ולהזריק בוטוקס לכל מיני מקומות בגוף...
יותר ויותר מנהלים ו"בעלי עניין" באותם ערוצים מתפתים להכניס "אייטמים בתשלום" כדי לגייס מימון שוטף. לכאורה ניתן להבין את האינטרס שלהם, אבל מדובר בתהליך הרסני בהיבט הציבורי.
מי שניפגע למעשה בעיקר זה הציבור, שבמסווה של תוכן מערכתי מקבל למעשה פרסומת שהקריטריון היחידי כמעט בה, הוא יכולת התשלום של המפרסם.
חמור מכך, הרדידות שלא לומר הוולגריות של רוב התוכניות בערוצים המסחריים, היא גם פועל יוצא של השיקול העסקי כלכלי הקובע.
"הרייטינג הוא המלך". והקנה מידה הכמעט יחידי הוא כמה שיותר צופים לתוכנית, לכאורה כדי לשכנע את המפרסמים לפרסם ולשלם הרבה כסף עבור הפרסום. אבל מסתבר שהעסק לא עובד גם כשמכונים למכנה המשותף הנמוך ביותר, עובדה שמחירי הפרסום בירידה.
התופעה הולכת ומחמירה בשנים האחרונות, היכולת של "אדם אלמוני מהיישוב" או אפילו קבוצה גדולה של אזרחים להגיע לתקשורת ולהביע עמדה בנושא ציבורי, כחברתי או כלכלי נחלשת מאוד. ככל שמנגד עומדים שיקולים ואינטרסים של חברות ומפרסמים גדולים, שכמעט כל ערוצי המדיה תלויים בתקציבי הפרסום שלהם וחוששים מאוד מניגוד האינטרסים שיהיה אם תשודר כתבה או תוכנית בה תוצג עמדה מנוגדת לאותה חברה גדולה, או אפילו ביקורת על נזקים והשפעות שליליות, כתוצאה מפעילות החברה בעלת הכוח והממון, "רק לא להרגיז את המפרסמים" הופך להיות שיקול קובע אם להכניס אייטם או ידיעה לשידור.
ומה עם חופש הביטוי והביקורת הציבורית, ללא מורא ללא משוא פנים? שאלה טובה.
ככל שערוצי התקשורת יהיו תלויים במפרסמים הגדולים להישרדותם, במיוחד במצב כיום של קשיים באותם ערוצים (במיוחד ערוץ 10 לדוגמא), במקביל למצב כלכלי חברתי קשה בכלל במדינה, וככל שהרגולטור יתעלם מקיום חובתו בפיקוח על הערוצים והתכנים המשודרים למשל, חופש הביטוי האמיתי, והאינטרס הציבורי לחשוף ולהביע ביקורת ייקטן מאוד.

כותב המאמר הוא יועץ ומרצה לתקשורת שיווקית ויחסי ציבור
תאריך:  16/09/2014   |   עודכן:  16/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אינטרס ערוצי התקשורת מול זה הציבורי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גלבוע
גימיק של שמאל קיצוני קיקיוני, שמצא ביחידה 8200 קולב סקסי-טכנולוגי להכפשת ישראל כדרכו בקודש, קבל תהודה חריגה בתקשורת הישראלית. בכך תרמה התקשורת להצלחת הגימיק. המדהים הוא שהפכו 43 אלמונים לנושא ציבורי בעל חשיבות עליונה, שעה שלפנינו חבורת שמאלנים קיצונים, גם פחדנים וגם שקרנים, שבינם לבין ייצוג יחידה 8200 אין ולא כלום
אברהם פכטר
ישראל. על חיילי וקציני 8200 ויתר היחידות - המודיעין והשטח, אלה שבעורף ואלה שבחזית - להבין, להפנים ולהקרין, שאנחנו נמצאים במלחמה יום יומית על ביטחון ישראל, קיומה ושרידותה - ובעיקר מלחמה בטרור.
אין מלחמות יפות - אין מלחמות נקיות, אין מלחמות ללא טעויות ואין מלחמות ללא ירי על כוחותינו
ציפי לידר
בשולי הכותרות: המלאכית של גרמניה - מי אמר שהעולם כולו נגדנו?    דַברו עברית    הדתיים בראש מצעד בתי הספר המצויינים, מה הפלא?    אבו-מאזן - האיש והחזות    ולקינוח פסוקו
עמי דור-און
גאולה אבן-סער, כמו כל עובדי רשות השידור החדשה, חייבת להבין שהימים "הטובים" שבהם איש הישר בעיניו יעשה - נגמרו ואינם עוד. בתור מנהלת-עורכת חייבת אילה להמשיך להפעיל את סמכויותיה
מרדכי ליפמן
דין ה-43 מ-8200 כדין עריקים. וכך צריך להיות דינם של כותבי ומפיצי פאשקווילים ספוגי עלילות דם למיניהם כמותם. אלא שכנראה לא יעשו להם כלום. יוזמי האירוע מבינים כי תשומת הלב הציבורית והבינלאומית תושג תוך כדי פגיעה חמורה (שוב), בקרנה של המדינה השנואה עליהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il