X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בסוף שנת 2010 היו אזרחי ישראל חייבים למדינה 60.7 מיליארד שקל הניתנים לגבייה. אם המדינה תשים את ידה על עשירית מהסכום הזה, תיפטר בעיית תקציב הביטחון. יש דרכים מעשיות לטפל בצורה יסודית בבעיה
▪  ▪  ▪
10% היו מספיקים לבטל את הקיצוץ [צילום: פלאש 90]

120 מיליארד שקל - זהו הסכום שאזרחי ישראל היו חייבים למדינתם בסוף 2010. מתוכם, 60.7 מיליארד שקל היו ניתנים לגבייה, כלומר: חובות שאינם של מי שהוכרזו פושטי רגל, הלכו לעולמם או עזבו את הארץ. אני חוזר על המספר: 60 מיליארד שקל. המשמעות היא, שאם המדינה הייתה טורחת לגבות רק 10% מהחובות - היה לה כיסוי מלא לתוספת לתקציב הביטחון, ולא היה צורך להעלות מיסים ו/או להעמיק את הגרעון ו/או לקצץ בשירותים חיוניים.
המספרים הללו אינם הזיה שלי. הם לקוחים מדוח מבקר המדינה שפורסם בשנת 2012, ומתבססים על נתוניה של הממשלה עצמה. אותם 60 מיליארד שקל היו מורכבים מחובות של 20.5 מיליארד שקל לרשות המיסים; 12.5 מיליארד שקל לביטוח הלאומי; מיליארד שקל לרשות המים; 1.9 מיליארד שקל לרשות מקרקעי ישראל; 900 מיליון שקל למשרד הבינוי והשיכון; אותו סכום למשרד התמ"ת; ו-21.7 מיליארד שקל לנושים אחרים, כגון 6 מיליארד שקל לחברות הממשלתיות.
מאז פורסם אותו דוח, נעשו כמה צעדים חלקיים לגביית חובות. רשות המיסים ביקשה וקיבלה את האפשרות להפעיל אמצעי גבייה מינהליים, כגון מניעת דרכון ועיקול חשבונות בנקים. השרים ציפי לבני ויאיר לפיד הגישו לממשלה הצעת חוק לייעול גביית החובות, אבל היא טרם הפכה לחוק. ובכל זאת, המדינה ממשיכה לחפש את הכסף מתחת לפנס - בתקציב הקיים - במקום לצאת מן הקופסה ולקחת אותו ממי שבאמת צריכים לשלם, פשוטו כמשמעו.
צריך לשנות את נקודת המוצא. מי שחייב כסף למדינה - אין להניח לו עד שישלם לפחות חלק מהחוב, או עד שיוכח שבאמת-באמת אין בכוחו לפרוע אותו. אין שום סיבה שכולנו נשלם עוד מיסים או שנוריש לילדינו גרעון גדול עוד יותר, בעוד רבבות ואולי מאות אלפים פשוט לא פורעים חובות. אין שום סיבה שכולנו ננהג בכספי הציבור בצורה שונה מכפי שהיינו נוהגים בכספנו-שלנו, ונוותר על הכסף המגיע לנו כדין. גם בתחום הפיסקלי, המרחם על האכזרים סופו להתאכזר לרחמנים - קרי: מי שמוותר לבעלי זרוע או לבעלי חוצפה, מכביד את הנטל על הצייתנים והחלשים.
כספי ציבור אינם הפקר
אחרי שמחליפים את הדיסקט הזה בראש, צריך לעבור למישור המעשי וכאן יש לפעול בכמה זרועות במקביל. העיקרון המנחה הוא אחד: חובות יש לשלם, כספי ציבור אינם הפקר. הנה הדרכים המוצעות.
  • מבצע גביית חובות לזמן מוגבל, תוך מתן הקלות בריבית ובהצמדה, ובמקרים מיוחדים - גם בתשלומי הקרן. כל החייבים יקבלו הודעות פרטניות והמדינה תפרסם בתקשורת את דבר קיומו של המבצע ואת תנאיו. אפשר לאמץ את הכללים של נוהל הגילוי מרצון במס הכנסה, בשינויים המתחייבים מכך שמדובר במישור אזרחי ולא במישור העשוי להיות פלילי.
  • הפעלת אמצעים מינהליים כלפי חייבים שלא יתייצבו וישלמו. אמצעים אלו כבר קיימים כאמור, לפחות חלקית, בידי רשות המיסים; העיקרון שבבסיסם צריך להיות פשוט: אין זכויות בלי חובות. המדינה אינה חייבת להנפיק דרכונים ורשיונות נהיגה, היא לא חייבת לתת רשיונות עיסוק במקצועות מפוקחים, היא לא חייבת לתת רשיונות עסק לחנויות. אם מי שמוציא עשרה צ'קים ללא כיסוי מגלה שחשבון הבנק שלו מוגבל, אין סיבה לא לנקוט באותם אמצעים כלפי מי שחייב כסף למדינה. אם מי שחייב כספי מזונות לגרושתו מגלה שרכושו עוקל, אין סיבה שלא לעשות זאת למי שחייב כספים לכולנו.
  • הפיכת סרבנות חובות לעבירה פלילית. מי שבמזיד אינו משלם מיסים, צפוי לסנקציה פלילית. מדוע שיהיה דין שונה למי שאינו משלם אגרת בית משפט או דמי הרשאה לרשות מקרקעי ישראל? מדובר על תאים שונים באותו ארנק - הארנק של המדינה. מי שבכוונה תחילה ובצורה שיטתית אינו משלם למדינה, מקומו מאחורי סורג ובריח.
  • הקמת מסלול משפטי לגביית החובות. בחלק מן המקרים יהיה צורך להפעיל את בתי המשפט, הן במסלול הפלילי שהוצע לעיל והן במסלול גבייה אזרחי. כאן שווה להשקיע, כי ההשקעה תחזיר את עצמה מהר מאוד. יש להקים מסלול ייחודי, שיופעל בשעות אחרי הצהריים בידי שופטים בדימוס שיוחזרו למערכת לשם כך. המדינה יכולה לשכור עורכי דין פרטיים תמורת אחוזים (בתנאי שיהיה עליהם פיקוח הדוק, כדי שלא להגיע למצבים הפסולים שהתגלו ברשות השידור).
ההליכים הללו יהיו מהירים: במישור האזרחי הם יפעלו בסדר דין מהיר (המדינה תתבע על סמך רישומיה, החייב יצטרך להוכיח שיש לו עילת הגנה טובה לפני שיקבל רשות להתגונן), גם במישור הפלילי הם יתבססו על תיעוד שאינו מצריך משפטים ממושכים. ערעורים על פסקי דין אלו יידונו במסלול מהיר בבית המשפט המחוזי, שיופעל באותה צורה.
העיקר, כפי שנאמר בראש הדברים, הוא בתפיסה. העיקר הוא להפסיק להתעצל ולהתחיל לפעול. שהרי הרבה יותר קל ופשוט להחליט על קיצוץ רוחבי ו/או על הגדלת הגרעון ו/או על העלאת מיסים; הרבה יותר קשה להפשיל שרוולים, לצאת לרחובות ולפעול נגד סרבנים ורמאים. אבל מהותו של שלטון אינה לעשות את הדברים הקלים אלא את הדברים הנכונים; חובתה של מדינה היא לפעול בצורה צודקת, ולא בצורה נוחה. כל עוד מתהלכים בינינו רבבות הגוזלים את כספינו לאור היום, אין למדינה זכות מוסרית להוציא עוד ועוד כספים מאלו שפועלים בצורה חוקית וישרה.

תאריך:  21/09/2014   |   עודכן:  21/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אולי תגבו חובות?
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אולי תגלחו את ההון השחור
ספוילר  |  21/09/14 10:02
2
אתה מציע פאשיזם כלכלי
שמעון כ.  |  21/09/14 10:57
3
חלק ניכר מהחובות הם וירטואלים
משה פרץ  |  21/09/14 12:30
4
אתה לא מכיר את החוק
ברוס  |  21/09/14 13:31
5
ב ל"ת
ישע  |  21/09/14 14:26
6
חובה לגבות את החובות .חובה גם
ישע   |  21/09/14 14:42
7
אסור להגדיל את תקציב הביטחון
אופיר  |  21/09/14 15:00
8
עיקול אלקטרוני בשל חוב 650 שח
רמי44  |  22/09/14 07:26
9
אי אפשר לגבות ממי שאין לו ל"ת
זומבי  |  23/09/14 01:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
אחת הבעיות הגדולות של מרבית הפוליטיקאים המנסים לפעול ולהשיג מטרה כלשהי היא: איבוד המטרה כאשר מתרכזים יותר מידי באמצעים להשגתה. דבר זה מתבטא כיום בנושא "חוק מע"מ 0", זה שעומד על סדר היום הלאומי והפוליטי
איתן קלינסקי
הופעתו של השר יאיר שמיר בבית תנועת המושבים יש בה מידה רבה של חוצפה, ולצערי, גם מידה לא מועטה של כסילות
ציפי לידר
מה מלמד סיפור האוצר?    מיהו יהודי בדרגת ניצב? - על שלושת השלבים, גאוות יחידה וגם המלך בשדה    שנהיה לראש    יום תרועה
רועי אורן
מה שבטוח לא יהיה שקט בממשלה אחרי החגים.ובאשר לסער, הוא יתחמם על הקווים בינתיים, וכאשר יבשילו התנאים אין לי ספק שהוא יחזור לזירה הפוליטית
עו"ד אברהם פכטר
הסאגה המשפטית סביב רצח תאיר ראדה ממאנת להסתיים. האם רומן זדורוב הודה ברצח שלא ביצע? הבעייתיות בחומר הראיות מצביעה על כך, שעליו לכל הפחות ליהנות מן הספק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il