X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
סימי ראש השנה נאמר הפיוט "היום הרת עולם" ששם מחברו אינו ידוע. דימוי לכך שבריאת העולם נעשתה כמו לידה ועל-כן במהלכו של הפיוט מזכירים בני האדם בתפילותיהם כי הקב"ה יכול לשפוט את יצוריו מכל זווית ראיה, כבנים, כעבדים או כבני אדם
▪  ▪  ▪
ביום ראש השנה על האדם לשפר את מעשיו [צילום: פלאש 90]

ראש-השנה הוא יום בריאתו של העולם ויום בריאתו של האדם. הוא יום תחילתה של השנה היהודית, זמן של תפילה ותקווה והזדמנות להתבונן בעצמנו כפרטים וכחברה, ובו הקב"ה דן את כל יציריו ושופט אותם על-פי מעשיהם.
במהלך תפילות המוסף של ימי ראש השנה נאמר הפיוט "היום הרת עולם" ששם מחברו אינו ידוע. דימוי לכך שבריאת העולם נעשתה כמו לידה ועל-כן במהלכו של הפיוט מזכירים בני האדם בתפילותיהם כי הקב"ה יכול לשפוט את יצוריו מכל זווית ראיה, כבנים, כעבדים או כבני אדם. הרעיון הטמון בדימוי ללידת העולם מתקשר לכך כי הבורא יכול לשפוט את בני האדם כאילו היו בניו אשר הגיעו לעולם מתוך הריון ולידה.
האימה המובעת בפיוט, שבני האדם אינם יודעים מה יהיה גזר הדין אותו יקבע הבורא לבני האדם, כפי הנכתב במשפט האחרון שבפיוט: "עינינו לך תלויות עד שתחננו ותוציא כאור משפטנו איום קדוש", מביאה את יצוריו של הקב"ה לפסגות גבוהות לתשובה אמתית וכנה למירוק עוונותיו. ממד יום הדין שבראש השנה מגלה לנו כי יש דין ויש דיין לעולם. העולם אינו מתנהל ללא השגחה, הוא מגלה לנו גם את ערכם של החיים. האדם הוא היחידי הנותן דין וחשבון לפני בית דינו של מלך מלכי המלכים.
על יום ראש השנה נאמר בתהילים: "תקעו בחודש שופר בכסה ליום חגנו" (פ"א, ד'). המילה "שופר" רומזת על שיפור המעשים ואילו המילה "חודש" רומזת על התחדשות, ללמד את האדם שביום ראש השנה עליו להיעשות כבריה חדשה בכך שישפר את מעשיו ויעמיד עצמו בקרב אנשי אמונה ותורה.
לכאורה היינו מצפים לקרא בתורה בראש השנה את סיפור בריאת העולם, אולם למעשה אנו קוראים את סיפורו של יצחק. לידתו ביום הראשון של ראש השנה וסיפור העקידה ביום השני של ראש השנה. לידת יצחק וסיפור העקידה מקבילים לשני המושגים החוזרים ונשנים לאורך תפילות ראש השנה: "היום הרת עולם" מחד-גיסא, ומאידך-גיסא ו"היום יעמיד במשפט כל יצורי עולמים". לידתו הנסית של יצחק באה לעורר אותנו על הפן הניסי והפן הפלאי שבכל לידה, לכך שכל אדם הוא בבחינת התהוות יש מאין, וכיציר כפיו של הקב"ה ששותפים לו הוריו, זהותו העצמית היא ייחודית לו בלבד ואין לו מחליף ולא תמורה לענות במקומו על מעשיו ביום הדין.
זכותו של יציר כפיו של הבורא לחייו נקנית לו על-ידי מסירות נפשו במילוי ייעודו. אם הוא יקיים מצוות ומעשים טובים הרי הוא מגביר את זכויותיו לפני יום הדין. בפתחה של שנה חדשה, שנת תשע"ה, הבה נייחל איש לביתו ואיש לרעהו שהקב"ה ישעה לתפילותינו ובקשתנו לשנה טובה ומתוקה, שנת שלום ושלווה, שנה של בריאות טובה וצמיחה, שנה של אחדות ישראל.

תאריך:  21/09/2014   |   עודכן:  21/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"היום הרת עולם" - זמן של תפילה ותקווה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
מרדכי חרובי
עידן יוסף
כללים שהפיץ משרד החקלאות מאפשרים את קיום המנהג עתיק היומין תוך צמצום למינימום צער בעלי חיים והגנה על בריאות הציבור
גלית יצחק-אוגנוב
חלה מקמח מלא מושקת לראשונה דווקא לקראת ראש השנה, אשר בו רוכשים חלות לשולחן החג, ונותנת אפשרות מזינה יותר    מחיר: 13-11 שקלים
הילה חיים
- הודעה מטעם HOME DESIGN
מיטל עזר
אומנם נכנסים לסחרור של ארוחות משפחתיות ויציאה מהשגרה מהווה מצע פורה לעלייה במשקל - אך לא חייבים להיכנע לסטטיסטיקה    פעילות גופנית הינה ביטוח בריאות פיזי ונפשי, היום יותר מתמיד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il