שמיטה ישראלית. איזה צירוף מלים נחמד. אבל מטעה. סוג של טאוטולוגיה, כפל מלים שמשמעותן זהה. וכי קיימת שמיטה שאינה ישראלית? מעצם היותה מן המצוות התלויות בארץ, מקוטלגת השמיטה כמצווה ישראלית לכל דבר. ובכל זאת, מסתבר שיש גם שמיטה גלותית, רחמנא ליצלן. שמיטה חמאסית-דאעשית-אל-קאעידית.
שנת השמיטה תתקדש עלינו בעוד 30-40 שעות, בפרוס ראש השנה של שנת תשע"ה. זה הזמן להיזכר בהתבטאותו בפיוטית של מרן הראי"ה קוק, ערב שמיטת תר"ע (1910): "שבת הארץ, הולכת ופורשת את כנפיה על אדמת הקודש, ונכנסת ברוח חרישית בלב עם ד' היושב עליה".
הראי"ה הטיל כידוע את כל כובד משקלו ההלכתי, בסוגיית היתר המכירה, שבה ראה הוראת שעה, אשר נועדה לקיים נפשם של חקלאי ישראל בארצם. "אני תפילתי", כתב לרבהּ של ראש פינה לגבי איכרי המושבה שהוֹבירו שדותיהם, "שיתן ד' שיעמדו בניסיון וישבתו שביתה גמורה... ויש לקוות שע"י המעטים הללו, תתפשט קדושת השמיטה בארץ הקודש".
אך בניגוד לטועים ולמטְעים, לא היה זה מרן הרב קוק, שייסד את המהלך. קדמו לו חכמי א"י, ובראשם רבה של חברון הרב מרדכי רוביו, שהמליץ בספרו 'שמן המור' (1793) על מכירת קרקע זמנית. הוא הסתמך על מוהר"י קארו, בעל השולחן ערוך, שהתיר פירות נוכרים בשביעית.
ואולם, הפתרון של הרב רוביו וממשיכיו, נדחה על-ידי גדולי הציבור האשכנזי, המחמיר. מאז ועד היום, מוזר לראות שדווקא הסומכים ללא פיקפוק על פתח המילוט ממצוות שמיטת כספים, הפרוזבול, הם-הם גדולי המטיפים לאחיהם בהתיישבות כנגד היתר המכירה. מה יותר עקום מזה?
למען אלה שאינם סומכים על היתר המכירה, נוסדה שיטת אוצר בי"ד. רבים מהאשכנזים סומכים עליה, אך זו נדחתה בתוקף ע"י חכמי הספרדים, ובראשם הרב עובדיה זצ"ל: פתרון היתר המכירה הוא המהודר, לשון הרב עובדיה, ששלל את שיטת אוצר בי"ד: "כל הסומך עליו מפסיד".