X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד מהדרין בשמיטה? מפרנסין את רוצחי החמאס ודאעש שנת השמיטה תתקדש עלינו בעוד 30-40 שעות, בפרוס ראש השנה של שנת תשע"ה. זה הזמן להיזכר בהתבטאותו בפיוטית של מרן הראי"ה קוק
▪  ▪  ▪
שמיטה

שמיטה ישראלית. איזה צירוף מלים נחמד. אבל מטעה. סוג של טאוטולוגיה, כפל מלים שמשמעותן זהה. וכי קיימת שמיטה שאינה ישראלית? מעצם היותה מן המצוות התלויות בארץ, מקוטלגת השמיטה כמצווה ישראלית לכל דבר. ובכל זאת, מסתבר שיש גם שמיטה גלותית, רחמנא ליצלן. שמיטה חמאסית-דאעשית-אל-קאעידית.
שנת השמיטה תתקדש עלינו בעוד 30-40 שעות, בפרוס ראש השנה של שנת תשע"ה. זה הזמן להיזכר בהתבטאותו בפיוטית של מרן הראי"ה קוק, ערב שמיטת תר"ע (1910): "שבת הארץ, הולכת ופורשת את כנפיה על אדמת הקודש, ונכנסת ברוח חרישית בלב עם ד' היושב עליה".
הראי"ה הטיל כידוע את כל כובד משקלו ההלכתי, בסוגיית היתר המכירה, שבה ראה הוראת שעה, אשר נועדה לקיים נפשם של חקלאי ישראל בארצם. "אני תפילתי", כתב לרבהּ של ראש פינה לגבי איכרי המושבה שהוֹבירו שדותיהם, "שיתן ד' שיעמדו בניסיון וישבתו שביתה גמורה... ויש לקוות שע"י המעטים הללו, תתפשט קדושת השמיטה בארץ הקודש".
אך בניגוד לטועים ולמטְעים, לא היה זה מרן הרב קוק, שייסד את המהלך. קדמו לו חכמי א"י, ובראשם רבה של חברון הרב מרדכי רוביו, שהמליץ בספרו 'שמן המור' (1793) על מכירת קרקע זמנית. הוא הסתמך על מוהר"י קארו, בעל השולחן ערוך, שהתיר פירות נוכרים בשביעית.
ואולם, הפתרון של הרב רוביו וממשיכיו, נדחה על-ידי גדולי הציבור האשכנזי, המחמיר. מאז ועד היום, מוזר לראות שדווקא הסומכים ללא פיקפוק על פתח המילוט ממצוות שמיטת כספים, הפרוזבול, הם-הם גדולי המטיפים לאחיהם בהתיישבות כנגד היתר המכירה. מה יותר עקום מזה?
למען אלה שאינם סומכים על היתר המכירה, נוסדה שיטת אוצר בי"ד. רבים מהאשכנזים סומכים עליה, אך זו נדחתה בתוקף ע"י חכמי הספרדים, ובראשם הרב עובדיה זצ"ל: פתרון היתר המכירה הוא המהודר, לשון הרב עובדיה, ששלל את שיטת אוצר בי"ד: "כל הסומך עליו מפסיד".

פולמוס של 16 שמיטות

כך או כך, פולמוס השמיטה כבר נמשך זה 16 שמיטות, מאז ראשית ההתיישבות החדשה. אלה נאחזים בהיתר המכירה, אלה באוצר בי"ד, ואלה ברכישת יבולי נוכרים. הפולמוס עצמו הציב משני צידי המיתרס שניים מענקי הדורות האחרונים – הרא"יה קוק והחזון איש. אך בניגוד לסטיגמות השגויות, אין זה נכון שהחזון איש "רק החמיר" בענייני שמיטה ואילו הראי"ה קוק "רק הֵקֵל".
פרופ' בנימין בראון (בספרו 'החזון איש... מנהיג המהפכה החרדית') מנפץ דימוי זה: "פסיקותיו [של החזון איש] בעניינים אלה, יכולות לשמש דוגמה לנכונותו המפליגה להקל במלאכות השביעית עבור מי שנמנעו מלהזקק להיתר המכירה (ע' 763)...
עמדת החזון איש היא, שיש להבחין בין הפסד סתם להפסד שאי-אפשר לעמוד בו, ובמיוחד הפסד קרוב לפיקוח נפש. סתם הפסד אינו תנאי מספיק להתרת מלאכת חרישה בשביעית, ואילו הפסד שאי-אפשר לעמוד בו, ובפרט אם הוא קרוב לפיקוח נפש, מאפשר היתרים כגון אלה...
בפסיקותיו האינדווידואליות נקט החזון איש קו מֵקֵל הרבה יותר... הוראותיו המעשיות היו גמישות יותר... במשנתו הכתובה אנו מוצאים מגמות הקלה מפתיעות...".
היו אפוא מלאכות שהתיר החזו"א, והן נאסרו בתוקף בידי הראי"ה (ראו: בראון, ע' 771-2). כך למשל למדנו מפי הרב יעקב אריאל, רבה של ר"ג, מומחה להלכות שמיטה, שבעוד שהרב קוק אסר השקיה בשמיטה של ירקות שנזרעו בשנה הששית, החזון איש התיר זאת.
ואולם, הצד השווה שבהם, שנקודת המוצא שלהם הייתה זהה:
איסור "לֹא תְחָנֵּם" (איסור מהתורה החוסם כל אפשרות למכירת קרקע בארץ לנוכרי). הראי"ה פסק שבזמננו 'ביטולה הזמני הוא קיומה', והחזו"א סבר שהארץ לעולם איננה נמכרת.

שמיטה כל שנתיים

בימינו הפכה השמיטה לקו פרשת המים, בין אוהבי ישראל לעוכרי ישראל. הראשונים ירכשו תוצרת היתר מכירה או אוצר בי"ד, או גם וגם, בהתאם לנסיבות, ואילו עוכרי ישראל יחזקו ידי העומדים עלינו לכלותנו, ויעדיפו גידולי עכו"ם – מעזה ומיו"ש, מה שיעשיר את קופות החמאס והג'יהאד ודאעש ושאר אויבי ישראל, וישמן את גלגלי תעשיית הקסאמים והפצמ"רים. הבדיחה מספרת, שהסוחרים הערבים מוכנים לתרום לרבנות מיליון דולר לשנה, אם רק תכריז על שמיטה כל שנתיים ושמא תאמרו: אז בואו נצרוך יבולי חו"ל! – אך גם זה הבל, מן ההיבט הסוציאלי. שהרי התורה ציוותה "וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ", ואילו תוצרת חו"ל יקרה; מה גם שצריכת תוצרת זרה, מעשירה את הערבים ו/או הנוצרים, על חשבון התרוששותם של החקלאים היהודים, וזו ודאי לא כוונת התורה.
אבל את ה'צדיקים בעיני עצמם' לא מעניינת העובדה, שדווקא באמצעות רכישת תוצרת ערבית, הם רומסים את "לֹא תְחָנֵּם" בכך שהם מעודדים את החקלאות הפלשתינית העויינת. מה גם שלא פעם הם נופלים בפח תמימותם: ערבים שרוכשים תוצרת יהודית אסורה לחלוטין (שגדלה באיסור גמור), מוכרים אותה בשיטת הדלת המסתובבת, לאותם 'צדיקים' במחירים מפולפלים, כאילו הייתה גידולי עכו"ם.
מעשי נבלה של העדפת גידולי נוכרים, התרחשו גם בשמיטה הראשונה בא"י המתחדשת. הראי"ה קוק זועזע עד עמקי נפשו מן החרפה, וכתב בהתרגשות ובכאב, בתמוז תר"ע: "עֵטִי תרעד בידי למעשה הנבלה אשר נעשתה כעת לאחינו יושבי המושבות... נמצאו חותרי מחתרת, אשר יעצו בסתר לקנות דווקא מהגויים, ולהרים קרן צרינו, השֹוֹחקים על משבתנו. איך שאנחנו בעצמנו רודפים את אחינו בני בריתנו! אֵי שמים! אין לשער גודל החרפה וחילול השם ועוצם הרשעה. דְמֵי לבבי כסיר ירתחו, וכאבי עד לשמים מגיע... מהנפילה של תורה ויראת שמים אמיתית, שיש בעניין זה... ואיך ניקח מִשֶל גויים הבלתי מושגחים [המוכרים פירות עורלה וכלאי הכרם], רק כדי לרדוף עד הנפש את אחינו-בשרנו?" (אגרות א', שנ"ה ואילך).
כאז כן עתה: לא עם הארץ חסיד. שמיטה ישראלית מהודרת, היא זו המתבססת על השיטות המקובלות: היתר מכירה, אוצר בי"ד, מצעים מנותקים, גידולי מים, זרעים מצופים ושאר פיתוחים אגרוטכניים מתקדמים. צריכת יבולי המרצחים, שכל תכליתם לנשלנו מארץ חיינו, כמוה כריקוד על דמנו, והינה שמיטה חמאסית-ג'יהאדיסטית למהדרין.

תאריך:  23/09/2014   |   עודכן:  23/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי בלום הלוי
בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ נוהג בחוקי מדינת ישראל אותם חוקקה הכנסת שנבחרה כדין על-ידי העם, כהמלצה בלבד, בעוד בג"ץ הופך חוקים אלה לחוכא ואיטלולא, בידי קבוצות חתרניות מהשמאל הקיצוני
אליקים העצני
500 איש מתושבי עוטף עזה, לפי הדיווח בעיתונות, התקבצו ליד צומת שער הנגב בדרישה מן הממשלה "להפסיק להפקיר את הדרום ולחתור להסכם מדיני". ההתארגנות הזאת מנוגדת לשכל הישר, שהרי ההיגיון מחייב את המסקנה ההפוכה - ש א י ן עם מי לדבר - הלא אפילו האמריקנים אינם מדברים עם החמאס
חיליק בר
על מבחן המנהיגות הקשה והאמיתי הצפוי לביבי: האם יבחר להישאר מלך הימין הבלתי מעורער, או שיבחר לעשות מעשה שעשו מנהיגי ימין לפניו ויהפוך למלך ישראל?
יעקב עמר
מדינת ישראל הינה מדינה יהודית וזכותה המליאה לקבוע מי רשאי להגר אליה ומי לא. החזון הציוני כמפורט במגילת העצמאות הינו הקמת "בית לעם היהודי" שמעולם לא היה בטוח וגם לא יהיה בטוח בניכר
איתמר לוין
הבעייתיות - ושמא החומרה - המרכזית בפסק הדין בנושא חוק המסתננים, היא שבג"ץ פסל חוק שנחקק לאור הערותיו בפסק דין קודם    ומה שעוד יותר מטריד הוא, שרוב השופטים כלל לא חשבו שצריך להתייחס לנקודה זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il