X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פסק דין בג"ץ בנושא המסתננים מהווה רמיסה של כבוד הכנסת והכרזה מקוממת לפיה ישראל אינה מדינה הומאנית השאלה כעת איננה האם יש שופטים בירושלים, אלא האם יש כנסת בירושלים
▪  ▪  ▪
תתעוררו [צילום: פלאש 90]

"בית המשפט העליון מבצע הפיכה שלטונית". דברים אלו נאמרו בשנת 2003 על-ידי יו"ר הכנסת דאז והנשיא היום, ראובן ריבלין. והנה כאילו לא חלף יום אחד מאז שנאמרו הדברים ושוב נפל דבר בישראל: בית המשפט העליון רמס את כבודה של הכנסת, הריבון המייצג את העם. בית המשפט העליון, שלא נבחר על-ידי העם, הפך את עצמו לשליטה של המדינה ועיקר את הרשות המבצעת מלבצע את שליחותה החשובה ביותר - להגן על מדינת ישראל מפני הגירה של מאות אלפי מסתננים אל שטחה.
אפילו הנשיא אשר גרוניס כתב בפסק הדין, כי חבריו השופטים לא מתירים מרחב תמרון למחוקק ואף לקחו לעצמם את השלטון כאשר שמו עצמם כמחוקקים. הנה כי כן, נשיא בית המשפט העליון לא מצליח לשים את האצבע בסכר מול חבריו השופטים ההופכים את "בית המשפט למחוקק, אם לא להלכה, הרי למעשה".
ומה בעצם ביטלו שופטי בג"ץ? את זכות ההגנה של ישראל נגד פלישת מאות אלפים אליה. הפעולות שנקטה ישראל על-מנת להגן על גבולותיה ועל ביטחון אזרחיה, עולות בקנה אחד עם עקרונות חוקתיים המגשימים את האיזון בין מוסר והומאניות, בהתאם למקובל בעולם המערבי, לבין הצורך הדחוף להגן על ריבונותה של ישראל, על עקרון היותה מדינת העם היהודי ועל זכויות האדם של אזרחיה מאידך.
מעבר לכך שהחלטת בג"ץ ואדנותו מקוממת כל מי שהדמוקרטיה ומדינת ישראל חשובה לו, יש פה גם תפיסה בלתי נסבלת לפיה ישראל איננה מוסרית ואיננה עומדת בסטנדרטים של הומאניות. אז תנו לי לספר לכם, שופטי בג"ץ הנכבדים, על טוהר הנשק שגובה את חיי חיילינו, על נכדתו של איסמעיל הניה ועל אלפי ילדים עזתים שמקבלים כאן טיפול רפואי מסור, על מאות סורים שמקבלים כאן יחס אנושי ועל משלחות הצלה ישראליות לכל קצוות תבל. מי שמכם לקבוע שאיננו מוסריים דיינו?!
לחזור למגילת העצמאות
בשעה קשה זו למשטר הדמוקרטי במדינת ישראל, שעה שאין בעצם הפרדת רשויות שכן הרשות השופטת באה בנעלי הכנסת והממשלה, יפים דבריו של המשנה לנשיא בית המשפט העליון (בדימוס), מישאל חשין. הוא קבע: "גם חוקי היסוד אינם בפסגת הפירמידה, שמא נאמר: בתשתית התשתיות. נעלים עליהם עקרונות יסוד בחיינו, עקרונות שאף חוקי היסוד יונקים מהם את חיותם. עקרונות אלה הם עיקרים במשפט הטבע ועיקרים בתורת הדמוקרטיה היהודית. אלה הם ה'גבוה מעל גבוה שומר'".
המאבק בהסתננות הוא אחד המקרים בהם יש להגביל את חוקי היסוד אל מול ערכים לאומיים. יש לשוב אל המסמך המהווה חזון העם והאני מאמין של מדינת ישראל: מגילת העצמאות. זו קבעה: "זוהי זכותו הטבעית של העם היהודי להיות ככל עם ועם עומד ברשות עצמו במדינתו הריבונית". אף חוקי היסוד קובעים, כי זכויות בני האדם "יכובדו ברוח העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל'.
מול זכויות האדם של המסתננים, חשוב להזכיר את זכויותיהם של אזרחי ישראל הנפגעים מן המסתננים, וחשוב לזכור, כי זכותה של מדינת ישראל לשמור על גבולותיה כמו כל מדינה ריבונית. חשוב שמי שעוסקים בנושא לא יירתעו ויידעו, כי יש להם גיבוי ציבורי ומשפטי לפעול לתיקון החוק ולמען זכויות האזרח הישראלי, תוך שמירה מירבית על זכויות האדם.
לא זו מטרת החוק
ועתה די לנהי ולבכי. על ממשלת ישראל ועל-כנסת ישראל להתעורר. שר הפנים, גדעון סער, הערב להגביל את התערבות בג"ץ בחקיקת הכנסת בסוגיית ההסתננות, זו חובת המחוקק ויפה שעה אחת קודם. אין פה סוגיה של ימין ושמאל, קואליציה ואופוזיציה. יש פה הגנה על אזרחי ישראל ושמירת גבולותינו מזרם אדיר של מבקשי עבודה, שלא השופט עוזי פוגלמן ולא הנשיאה הנבחרת מרין נאור יטפלו בו.
וזכרו: החוק שבוטל הפעם כבר בוטל ב-2013 על-ידי בג"ץ. הכנסת כופפה את ראשה בפני בית המשפט וחוקקה גרסה מרוככת, שכיבדה את החלטת בג"ץ הקודמת, שאיזנה בין ערכי מוסר ואנושיות לבין דאגה לריבונות, לדמוגרפיה ולכלכלת ישראל. אולם לבג"ץ לא די. תעוזתו יוצאת דופן והוא בחר לבטל את החוק בשנית. הדבר מלמד, כי אין עוד גבולות לשופטים שהפנימו את דברי הנשיא אהרן ברק: "מלוא כל הארץ משפט". ספק אם חברי הכנסת שהצביעו בעד חוק יסוד כבוד האדם וחירותו שיערו שזו תהיה התוצאה: ביטול כבודה של הכנסת וסמכותה לחוקק, בנושאים שבעיני השופטים הם "מוסריים וחוקתיים".
מדינה חפצת חיים חייבת להסדיר את היחסים בין הרשויות. חוק יסוד כבוד האדם התקבל במארס 1992. בחוק תמכו 32 חברי כנסת מול 21 מתנגדים. כך לא משנים את פני הדמוקרטיה הישראלית, כך לא משנים את הכללים.
הדברים היו ברורים לחברי הכנסת, וכשהציג את החוק אמר יו"ר ועדת החוקה חוק ומשפט, אוריאל לין: "אנחנו לא מעבירים את המשקל לביהמ"ש העליון. אנחנו לא עושים כפי שהוצע בחוק יסוד החקיקה ולא בחוק יסוד זכויות האדם שהוגשו בזמנם. אין מוקם בית משפט לחוקה שמקבל כוח מיוחד לבטל חוקים".
אסיים בדבר הנשיא גרוניס הנוזף בחבריו: על בית המשפט לגלות "זהירות כפולה ומכופלת עת מעביר הוא דבר חקיקה ראשית דרך המסננת החוקתית, אין מקום לעשות שימוש בנשק בלתי קונבנציונלי - ביטולה של הוראת חוק, שעה שניתן לעשות שימוש בנשק קונבנציונלי - פירוש של החוק ולהגיע למעשה בדרך זו לאותה תוצאה".
כולי תקווה שבדבריו אלו שידר גרוניס מסר של הבנה, כי הפעם הכנסת והממשלה יממשו את זכותן הדמוקרטית להפעיל תיקוני חקיקה שיגבילו את כוחו של בג"ץ. מדינת ישראל עומדת כיום בפני הכרעה ברורה: לשמר את הפרדת הרשויות או להישאר בכאוס משטרי. מנחם בגין המנוח אמר, כי "יש שופטים בירושלים". היום אזרחי ישראל שואלים את עצמם: האם יש כנסת בירושלים?!

בג"ץ 7385/13, איתן נ' ממשלת ישראל ואח' + בג"ץ 8425/13, זרי גבריסלאסי נ' הכנסת ואח' / פס"ד
בג"ץ מבטל את חוק המסתננים המתוקן שאפשר לכלוא מסתננים למשך שנה ומורה גם לסגור את מתקן "חולות"
בג"ץ 7385/13, איתן נ' ממשלת ישראל ואח' + בג"ץ 8425/13, זרי גבריסלאסי נ' הכנסת ואח' / תקציר פס"ד
תקציר פסק הדין בו פסל בג"ץ את חוק המסתננים המתוקן והורה לסגור את מתקן "חולות"
הכותב חבר בפורום המשפטי למען ישראל
תאריך:  23/09/2014   |   עודכן:  23/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפיכת 2014
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
יש דיקטטורה שיפוטית בירושלים
ירון זכאי 1  |  24/09/14 01:27
 
- המצב הנוכחי הוא מה שה0מול רוצה
מהידענים   |  11/10/14 11:11
2
פחדניהו יודע רק להתכופף
אהרון שחר  |  28/09/14 10:53
3
לאפשר הדחת שופטים ברוב רגיל
חכ  |  17/10/14 16:44
 
- טרור ודיקטטורה בביה"משפח
שחיתות ב"הסכמה"  |  25/12/14 23:01
4
בית משפט בשירות עצמו ועוכרנו1
צרצר  |  21/10/14 10:47
5
בית המשפט בשרות עצמו ועוכרנו2
צרצר  |  21/10/14 15:05
6
בית המשפט בשרות עצמו ועוכרנו3
צרצר  |  21/10/14 16:07
7
ג'ון קרי my Teresa
israelik  |  26/10/14 20:13
8
אדון אבו הב-הב, זה מה שלימדוך
בשם המסכנים  |  19/11/14 18:53
9
מאמר של הטעייה והסתה
אחד העם  |  13/05/15 13:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
עו"ד שמחה רוטמן
בית המשפט העליון חולה בשתי מחלות שאין קשר ביניהן: מחלת האקטיביזם השיפוטי ומחלת הניתוק מערכים לאומיים. השופטים מתייחסים לכל חוק שמתקבל בכנסת כהצעת חוק, שתלויה ועומדת עד להכרעתם. את שתי הבעיות יש לפתור בדרכים שונות
איתמר לוין
ביטול חוק המסתננים יצר בעיה כפולה: במישור הנקודתי מול המסתננים ובמישור העקרוני ביחסי בג"ץ והכנסת. לבעיית המסתננים יש כבר פתרונות חוקיים שצריך להפעיל. לבעיה השנייה, לעומת זאת, דרוש פתרון מקיף ויסודי
עו"ד תומר ורשה
בג"ץ מאפשר לכולנו לנשום לרווחה: מדינת ישראל אינה יכולה לנקוט מדיניות דורסנית    לבעיית המהגרים יש פתרונות רבים, שיכולים להביא תועלת רבה למדינה וגם לתושבי דרום תל אביב
איתמר לוין
הבעייתיות - ושמא החומרה - המרכזית בפסק הדין בנושא חוק המסתננים, היא שבג"ץ פסל חוק שנחקק לאור הערותיו בפסק דין קודם    ומה שעוד יותר מטריד הוא, שרוב השופטים כלל לא חשבו שצריך להתייחס לנקודה זו
איתמר לוין
קורא למנוע בחוק התערבות נוספת של בג"ץ בחקיקת ההגירה    אריאל: שיא בהפניית העורף לישראל    יחימוביץ: בג"ץ הציל את ישראל מחרפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il