X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בית המשפט העליון חולה בשתי מחלות שאין קשר ביניהן: מחלת האקטיביזם השיפוטי ומחלת הניתוק מערכים לאומיים. השופטים מתייחסים לכל חוק שמתקבל בכנסת כהצעת חוק, שתלויה ועומדת עד להכרעתם. את שתי הבעיות יש לפתור בדרכים שונות
▪  ▪  ▪
לא בהיכל השיש [צילום: פלאש 90]

ניתן לכתוב רבות, ומן הסתם עוד ייכתב רבות, על פסק הדין מרובה המלל של בית המשפט העליון שהחליט ברוב דעות לפסול את החוק למניעת הסתננות ולמנוע מישראל את היכולת להילחם באופן אפקטיבי בשיטפון של מהגרי העבודה ממדינות אפריקה.
ניתן לנתח את המשמעות החוקתית, איזה הסדר יכולה הכנסת לחוקק במקום החוק שנפסל, והאם המסתננים השוהים במרכזי שהייה צריכים לעבור שלוש ביקורות ביום לעומת ביקורת אחת בלילה ועוד סוגיות רבות שככל הנראה מעניינות מאוד את שופטי בג"ץ.
בדרך כלל, בעימותי בג"ץ-כנסת, מתייחסים כל הדוברים למערך האיזונים והבלמים (שאינו קיים) בין הכנסת לבין בית המשפט, וממילא ההצעות לפתרון מנסות לייצר תיקון לשיטה. החל מהרעיון של פסקת ההתגברות, שיאפשר לכנסת להתגבר על בג"ץ ברוב מיוחד, דרך הקמת בית משפט לחוקה, שייקח מבג"ץ את סמכויותיו הרחבות לפסילת חוקים, וכלה בהטלת מגבלות שונות על זכות העמידה, שנועדה לצמצם את השאלות העקרוניות העומדות בפני בג"ץ תוך התמקדות בתפקידו המקורי של בית המשפט: שיפוט ודיון בבעיות של אנשים בשר ודם.
חובתם של חברי הכנסת
כל ההצעות האלה נובעות מתוך תפיסה שמשהו לא תקין בשיטה שלנו. ואכן, אין ספק שיש בעייתיות רבה באקטיביזם השיפוטי של שופטי בג"ץ. נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כותב, כי לפי גישתו של השופט עוזי פוגלמן (שכתב את דעת הרוב) "כמעט ולא נותר מרחב תימרון למחוקק". אם בית המשפט העליון משתמש בעניין המסתננים בנשק הבלתי קונבנציונלי של פסילת החוק פעמיים באותה שנה, אין מנוס מהמסקנה ששופטי בית המשפט העליון, שיכורים מכוח מוגזם, הפסיקו מזמן להאמין לאפולוגטיקה שלהם על ריסון שיפוטי ומרחב התמרון של המחוקק, ומינו את עצמם למחוקקי-על.
לא ייתכן ששופטי בג"ץ יציבו את עצמם כמחוקקים. כדי לקבל חוק במדינת ישראל, יש צורך בהצבעה עליו בשלוש קריאות במליאת הכנסת. שופטי בית המשפט העליון מתייחסים לכל חוק שמתקבל בכנסת כהצעת חוק, שתלויה ועומדת עד שבית המשפט יואיל לאשר שלמרות הפגיעה בזכויות הגלומה בו, החוק עובר בדוחק. כך קרה למשל לחוק ועדות הקבלה שפסק הדין בעניינו ניתן בימים האחרונים.
אולם האקטיביזם, שכבר מזמן הפך להיות אימפריאליזם, אינו הבעיה היחידה בבית המשפט העליון. אמירתו של השופט יורם דנציגר בפסק הדין בעניין המסתננים, מהווה דוגמה לבעיה השנייה. לא די בכך שעל הכנסת לתמרן בשביל הצר שהותיר לה השופט פוגלמן, מוסיף השופט דנציגר חובה חדשה החלה על המחוקק: "על המחוקק מוטלת החובה לאמץ פתרון חקיקתי העומד בדרישות החוקתיות ושהפגיעה שתהייה בו במסתננים מחד ובתושבי דרום תל אביב וערים אחרות מאידך-גיסא, תהא מצומצמת ככל האפשר ומידתית".
לגישתו של דנציגר, חברי הכנסת ככל הנראה לא הבינו מהו תפקידם. הם חשבו שמתפקידם ומחובתם לדאוג בראש ובראשונה לאזרחי מדינת ישראל ובהם תושבי דרום תל אביב. בדיעבד מסתבר שבכך מעלו חברי הכנסת בחובתם, שכן דנציגר אינו מאפשר למדינת ישראל להעדיף את האינטרסים של אזרחיה ותושביה. העבריינים ושומרי החוק, התוקפים והמותקפים, הסובלים וגורמי הסבל - כולם שווים הם בפני בית המשפט העליון.
מובן שמדובר במצב אבסורדי. לא ייתכן שבית המשפט העליון של מדינת ישראל יימנע מלהכיר באינטרסים הלגיטימיים של המדינה. בית המשפט הישראלי חייב לתת מקום של כבוד לשיקולים לאומיים. אם כן, בית המשפט שלנו חולה בשתי מחלות שאין כל קשר ביניהן: מחלת האקטיביזם השיפוטי ומחלת הניתוק מערכים לאומיים. אי-אפשר לצפות שתרופה אחת תטפל בשתי בעיות אלה. הטיפול חייב להיות מפוצל.
שימוע פומבי למועמדים לשפיטה
את הניתוק של חלק מהשופטים מהעם חייבים לפתור באופן מערכתי. אין מדובר רק בבעיה של בית המשפט העליון. שינוי שיטת בחירת השופטים לכל הערכאות הוא הכרח. יש צורך בעריכת שימוע פומבי לשופטים לפני בחירתם. חייבים למנוע את המצב הנוכחי של בית משפט הממנה את עצמו, ואין לאפשר מצב בו דיוני הוועדה לבחירת שופטים ושיקוליה הם תעלומה שאור השמש, המחטא הטוב ביותר, לא שוזף.
לעומת זאת, את החרות המוגזמת שנטלו לעצמם שופטי בג"ץ אסור לפתור בעדינות. שופטי בג"ץ הראו בעבר, פעם אחר פעם, שהם אינם חוששים להשתמש בפרשנות הדחוקה ביותר כאשר זו תעניק להם סמכות, כוח ושררה. פסקת התגברות רק תחזק את המגמה של ביטול חוקים ותפגע עוד יותר במעמדה של הכנסת. גם בית משפט לחוקה יוביל לנטילת סמכויות מנבחרי הציבור. התיקון הנדרש צריך לעשות בשינוי חד וברור בחוק יסוד השפיטה. יש צורך לקבוע חד-משמעית שביטול חוק אינו סעד שבית המשפט העליון מוסמך לתת.
אין שום סיבה בעולם שמשפטנים היושבים בהיכל השיש, מכובדים ככל שיהיו, יידעו יותר טוב מנבחרי הציבור מהם ערכיה של מדינת ישראל ומהי פגיעה מידתית. אין שום דבר בהכשרתו של משפטן שמעניק לו יכולת לקבוע מהי תכלית ראויה ומהי תכלית שאינה ראויה. הכרעה של שופט בנושא זה אינה טובה יותר מהכרעתו של סנדלר.
שחרור הרסן מצידו של בית המשפט העליון, לא היה מתרחש לו הייתה לנו כנסת חזקה ובטוחה בעצמה. נבחרי הציבור צריכים להאמין בעצמם ובשליחותם ולהבין שהעם בחר אותם כדי לחוקק ולהנהיג, ולא כדי להכין טיוטות חקיקה לבית המשפט העליון. התעלמות מההכרעות הערכיות של הציבור בישראל והשלטת דיקטטורה של משפטנים על מושגי יסוד אנושיים, אינה דמוקרטיה, ולא משנה כמה עמודים עמוסי מלל של פסקי דין בג"ציים יטענו זאת. משמעותה של דמוקרטיה היא שלטון העם ומתן האפשרות לנבחריו לנווט את ספינת המדינה בהתאם לערכי העם ולאינטרסים הלאומיים.
ישראל זקוקה לדמוקרטיה. ישראל זקוקה למשילות. האם נבחרי הציבור שלה יידעו לספק לה את המצרכים הללו?

בג"ץ 7385/13, איתן נ' ממשלת ישראל ואח' + בג"ץ 8425/13, זרי גבריסלאסי נ' הכנסת ואח' / פס"ד
בג"ץ מבטל את חוק המסתננים המתוקן שאפשר לכלוא מסתננים למשך שנה ומורה גם לסגור את מתקן "חולות"
בג"ץ 7385/13, איתן נ' ממשלת ישראל ואח' + בג"ץ 8425/13, זרי גבריסלאסי נ' הכנסת ואח' / תקציר פס"ד
תקציר פסק הדין בו פסל בג"ץ את חוק המסתננים המתוקן והורה לסגור את מתקן "חולות"
הכותב הוא יועץ משפטי בתנועה למשילות ודמוקרטיה
תאריך:  23/09/2014   |   עודכן:  23/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המחלה הכפולה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
האמפריאליזם השיפוטי של בג"ץ
בני בנקר  |  23/09/14 13:04
2
אהרון ברק הרס את אמון הציבור
כתומית  |  23/09/14 17:27
3
זה מתחיל בממשלה
הג'וקר  |  25/09/14 01:09
4
בית המשפט הרס את הדמוקרטיה1
צרצר  |  9/10/14 06:03
5
בית המשפט הרס את הדמוקרטיה2
צרצר  |  9/10/14 07:43
 
- תיקון
צרצר  |  9/10/14 11:45
6
בית המשפט הרס את הדמוקרטיה3
צרצר  |  9/10/14 08:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אקטיביזם שיפוטי
איתמר לוין
ביטול חוק המסתננים יצר בעיה כפולה: במישור הנקודתי מול המסתננים ובמישור העקרוני ביחסי בג"ץ והכנסת. לבעיית המסתננים יש כבר פתרונות חוקיים שצריך להפעיל. לבעיה השנייה, לעומת זאת, דרוש פתרון מקיף ויסודי
עו"ד תומר ורשה
בג"ץ מאפשר לכולנו לנשום לרווחה: מדינת ישראל אינה יכולה לנקוט מדיניות דורסנית    לבעיית המהגרים יש פתרונות רבים, שיכולים להביא תועלת רבה למדינה וגם לתושבי דרום תל אביב
איתמר לוין
הבעייתיות - ושמא החומרה - המרכזית בפסק הדין בנושא חוק המסתננים, היא שבג"ץ פסל חוק שנחקק לאור הערותיו בפסק דין קודם    ומה שעוד יותר מטריד הוא, שרוב השופטים כלל לא חשבו שצריך להתייחס לנקודה זו
איתמר לוין
קורא למנוע בחוק התערבות נוספת של בג"ץ בחקיקת ההגירה    אריאל: שיא בהפניית העורף לישראל    יחימוביץ: בג"ץ הציל את ישראל מחרפה
איתמר לוין
הנימוק העיקרי לפסילת חוק המסתננים המתוקן: הוא חל בעיקר על מסתננים מסודן ואריתריאה, שהמדינה החליטה שלא להרחיק אותם מישראל - ולכן אין מקום להחזקתם במשמורת למשך שנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il