X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אם קלע ד"ר גודמן בפרשנותו לכוונותיו של משה במתן עדיפות לערך היחס לגר הרי שניתן להבין זאת על-רקע סיבלם הממושך של בני ישראל במצרים שהאפיל בעיני משה על כל מוטיב אחר כה רב היה הסבל עד שציווה משה - לא עוד הקדימות של הערך הזה צמחה מתוך מצוקה ולא מתוך הגות פילוסופית, כלומר רב בה הרגש מהסקה של מסקנה הגויה
▪  ▪  ▪
בני ישראל

ד"ר משה גודמן, חוקר מחשבת ישראל, פרסם מאמר מפרי עטו בגליון החג "ישראל השבוע" ובו השוואה בין תפישתו של אפלטון לקשר בין אדם לארצו לבין זו של משה רבנו. לנושא הזה התייחס ד"ר גודמן בהרחבה בספרו "הנאום האחרון של משה" שראה אור בהוצאת דביר.
בעוד שאפלטון גרס ש"אם השליט יצליח לשתול בתודעת האומה את רעיון לידת האדם מהאדמה הוא יביא בכך לגיבוש אומה מחויבת יותר לחינוכם של לוחמים מסורים ואמיצים יותר", הטמעה של רעיון כזה תגרום לבני העם לראות בארץ שהם שוכנים בה "את אמם ומחנכתם ולפיכך להגן עליה בעצה ובגבורה שעה שתותקף".
תנועת הציונות נשענת על הערך האפלטוני הזה, כמצוין במגילת העצמאות "בארץ ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית".
משה, לתפישת גודמן, מציע"מהפך מחשבתי" ו"חלופה ערכית מפתיעה למיתוס הילידות". גודמן מעמיד פרשנות לפרק כ"ו בספר דברים פסוקים ה'-י',שם מספר משה לעמו בין היתר כי "ארמי אובד אבי, וירד מצרימה, ויגר שם במתי מעט" ובהמשך "ויוציאנו ה', ממצרים ביד חזקה ובזרוע נטויה, ובמורא גדול-ובאותות, ובמופתים, ויביאנו, אל המקום הזה; ויתן לנו את הארץ הזאת, ארץ זבת חלב ודבש".
רגישות מיוחדת
גודמן מפנה את תשומת ליבנו למה שנעדר בטקסט הזה – הקשר הקדום של התיישבות האבות בארץ כנען כשמשה מדלג מיציאת ארם ליציאת מצרים תוך התעלמות מכל מה שאירע בינהם. כך בוחר משה לתפישתו של גודמן להציג את הנרטיב של עם ישראל כ"אנחנו לא מכאן" וכך מצווה משה בכל שנה לציין זאת מחדש.
ומדוע קבע זאת משה בניגוד גמור למפורט בספר בראשית ש"מעניקים ליציאת מצרים את טעם השיבה הביתה"? על כך משיב גודמן "משום שהסיפור שעל פיו עם ישראל מהגרים בארץ ישראל אמור לקבוע בתודעתינו רגישות מיוחדת כלפי מהגרים אחרים".
כלומר, הערך של ואהבתך את הגר מקודש מזה של הקשר המולד של העם לפרשנותו של ד"ר גודמן ובכך ניתן להבין את התעלמותו של משה מהשתרשותו של אברהם ומ"צבריותם" של יצחק, יעקב ובניו בארצם. אם קלע ד"ר גודמן בפרשנותו לכוונותיו של משה במתן עדיפות לערך היחס לגר הרי שניתן להבין זאת על-רקע סיבלם הממושך של בני ישראל במצרים שהאפיל בעיני משה על כל מוטיב אחר. כה רב היה הסבל עד שציווה משה - לא עוד. את מה שעשו המצרים לבני ישראל לא יעשה לאחרים. הקדימות של הערך הזה צמחה מתוך מצוקה ולא מתוך הגות פילוסופית, כלומר רב בה הרגש מהסקה של מסקנה הגויה.
פרשנות זו מעוררת תחושת אי-נוחות. אם נקבלה נאלץ גם לקבל שמשה לא היסס "להעלים ראיות" כדי להטמיעה את האידאולוגיה שלו ואם לא נקבלה צריך יהיה לתת פרשנות חלופית לעובדת הרצף החסר וארשה לעצמי להציע פרשנות משלי.
משה לאורך כל דרכו המנהיגותית שאף יותר מכל להטמיע בקרב העם את האמונה באלוהים. "והוצאתי אתכם","והבאתי אתכם", ונתתי לכם" אלו מילות המפתח של הנתינה האלוהית שתמורתה הנדרשת היא האמונה בו וההשמעות לציוויו ועל זה הדגש ולא על הייחס לגר (החשוב בפני עצמו אבל לבטח אינו עדיף בעיניו של משה על האמונה באלוהים). כשציווה אלוהים על אברהם לך לך זה היה רצונו להעניק לאברהם ארץ חדשה והמסר לבני ישראל הוא - קבלתם את הארץ הזאת כי הבטחתי ולא בגלל סיבות אחרות.
לא הייתי רוצה לייחס לפרשנות של ד"ר גודמן השפעות אקטואליה ומסרים שאמורים להשפיע על הקורה היום בחברה הישראלית, פסיקות הבג"ץ ששנויות במחלוקת, פעולות החתרנות לשינוי אופיה של מדינת העם היהודי וכו', אך קשה גם להתעלם מכך. מצד אחד הרקע של גודמן והמקום ממנו בא מנוגדים להמרת ערכים כנ"ל, מצד שני האיש פועל באקדמיה וסופג השפעות ורעיונות לא פחות ממה שמשפיע ומקנה. לך תדע...

בעל טור ב News1
תאריך:  26/09/2014   |   עודכן:  28/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אהבת המולדת או היחס לגר - האמנם?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר מעורר מחשבה
דני דין  |  28/09/14 10:47
2
קוראים לו מיכה, לא משה
קורא מבין  |  28/09/14 22:29
 
- למאמר לא לספר
א.נחומסון  |  29/09/14 20:40
3
ואולי, לא משה כתב
שאול א.  |  29/09/14 15:03
 
- בין הגות לטראומה
א.נחומסון  |  29/09/14 20:46
4
כנראה שפייגלין חושב בדיוק כמוך
אהוד פרלסמן  |  30/09/14 10:34
 
- תיקון טעות
א.נחומסון  |  30/09/14 20:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארווין קליין
בסופו של דבר הסניפים נסגרו שוב פעם, חוץ מהסניף המרכזי בחיפה    המיטה תחזור אולי, בצורת שיווק שונה, במקומות שונים בארץ    לאחרונה דיברתי עם בת דודה שלי, שסיפרה לי שהטיפולים האלטרנטיביים (באזור ירושלים) מצליחים מאוד במרכזים הרפואיים דווקא    אם כך אולי הבעיה היא שהישראלי הוא שמרני וסגור מדי לרעיונות חדשים בתחום הבריאות?
עמי דור-און
קשה לעתים לדעת מי הוא באמת נשיא ארה"ב ובשליחות של איזו אלוהות הוא חי בעולמנו הכאוטי
טובה ספרא
תחזית למדינה: את הביטחון של מדינת ישראל צריך לתחזק כל הזמן    תידרש אחריות בהתנהלות הכלכלית    כדי ליצור לעצמנו מרחב טוב יותר, ולחיות ברווחה כלכלית וחברתית    וברמה האישית כדאי להיות פתוחים להזדמנויות המגיעות בפתאומיות    תחזית אסטרולוגית 26.09.2014-03.10.2014
צבי גיל
המילה "שמאל", או "סמול", הפכה לאסקופה שעליה דורסים כולם, בעיקר אנשי הלאומנות המסכנת את עתיד המדינה היהודית    הציבור הישראלי אוהב את מי שנותן "פייט". אז תנו!
מיכאל ברונשטיין
בתקרית בספטמבר הופלו שנים-עשר מטוסים סוריים ולא שלושה-עשר    תקרית הפלת שנים-עשר המטוסים השכיחה את העובדה הבסיסית, שעיבוי המערך הסורי התחיל לפני הקרב האווירי, ולמעשה, גרם בעקיפין לאותו הקרב    צילומי-אוויר חדשים הראו, שהסורים מילאו את המערך הראשון; וסביר להניח שגם המערך השני כבר מלא, או כמעט מלא. ההיערכות הוגדרה כ"הגנתית מעיקרה, אך עם יכולת התקפית"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il