X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנים האחרונות בכל דיון על תקציב הביטחון מועלה עניין שכר אנשי הקבע והגמלאים הם מואשמים בכך שהתשלומים להם יכלו להיות מופנים ישירות לביטחון בדברים אלו אין דבר מלבד דמגוגיה זולה
▪  ▪  ▪
דמגוגיה [צילום: פלאש 90]

בתחילה יצא הקצף על הפנסיה התקציבית, על-אף שגם במדינות אחרות בעולם עובדי הממשלה זוכים לפנסיה תקציבית. בעיה זו נפתרה כאשר העבירו את אנשי הקבע מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת, אך עתה יוצא הקצף על גמלת הגישור שמקבל פורש משירות קבע עד הגעתו לגמלאות.
מדוע בכלל לשחרר אנשי קבע בשנות הארבעים לחייהם. מדוע שלא יעבדו עד גיל הפנסיה? באמת מדוע?
וכאן המקום לגילוי אישי, אבי ז"ל היה איש קבע ושוחרר לאחר מבצע של"ג (מלחמת לבנון הראשונה) בהתאם לתוכניתו של שר הביטחון אריאל שרון ז"ל להצעיר את כוחות הביטחון.
אבי לא היה מעוניין להשתחרר. הוא אולץ להשתחרר. אבי עבד לאחר שחרורו במספר עבודות, חלקן תוך ניצול קשרים עם מכרים. בחלק מהמקרים נעזר בקשרים שהיו לו עם קצינים בכירים כדי למנוע את פיטוריו כעובד חדש, בהצלחה כזאת או אחרת. בכל המקרים האלו השכר הזה לא ממש הגדיל את ההכנסות, כיוון שהקצבה קטנה בהתאם. כמובן ככל שאבי התבגר עבודות בשכר סביר כבר לא היו בנמצא והוריי נסמכו על הקצבה.
הבעיה שלא תמיד ניתן להשאיר את איש הקבע בשירות. כאשר שירתּי במילואים נתקלתי באנשי קבע שהיו לפני פרישה, שניהם היו מתחת לגיל החמישים עם ילדים בגיל גיוס, שניהם סבלו מבעיות רפואיות כתוצאה מכך שעקב מחסור בחיילים סדירים נאלצו לבצע עבודות פיזיות במשך שנים.
ידוע לנו היום שקיימת אפליה מטעמי גיל בגילאי ארבעים, שבהם משתחררים אנשי קבע מצה"ל. חלקם יתקלו בקשיים כיוון שהידע שלהם לא רלוונטי כלל לשוק האזרחי, למשל מה המקבילה האזרחית לבוחן תחמושת?
למעשה כאשר נעשו בעבר השוואות בין שכר של משרתי קבע לשכר בשוק האזרחי, ישנם תחומים שבשוק האזרחי מקבלים שכר גבוה יותר, כך ששכרם של משרתי הקבע אינו מופרז. יש לזכור גם שגמלאי צה"ל אינם מקבלים גמלה של 100% משכרם.
גם ההשוואה של אנשי הקבע לעובדים רגילים אינה נכונה. אנשי קבע אינם כפופים לחוקי העבודה, בעתות חרום הם יעבדו ככל שיידרש בלי לצאת הביתה, לעתים תוך סיכון חייהם, מבלי לקבל על כך את התמורה שמקבלים עובדים רגילים. לעתים הצבא מכשיר אנשים למקצועות הייחודיים לו, שאין להם מקבילה בשוק האזרחי.
אני בעד שאנשי קבע המסוגלים לכך והמעוניינים בכך יעבדו עד הגיעם לגיל הפנסיה, אבל אין להעניש את גמלאי הקבע על שירותם בצבא. אין מה להשוות אותם לעובדים רגילים. אנשי הקבע כפופים לחוק השיפוט הצבאי ויכולים להיענש על מעשים שלעובד רגיל אף לא יעירו על כך.
האם הגמלה שמעניקים לגמלאי קבע לפני הגיעם לפנסיה היא דבר אבסורדי?! מה אם כל המיסים שמשלמת מערכת הביטחון על מוצרים שהיא קונה? מה אם האבסורד שכדי לספק הכנסה לעיירות פיתוח מספחים אליהם בסיסים צבאיים?
הבסיסים האלו עברו לנגב כדי לפנות קרקע יקרה במרכז הארץ ועכשיו מטילים עליהם ארנונה. כל הבסיס על מתקניו נבנה על-ידי צה"ל ומתוחזק על-ידי צה"ל. אדם מן היישוב הרוצה להוזיל את תשלומי הארנונה יכול לעבור לדירה קטנה יותר. האם בסיס חיל-האוויר יכול לקצר את מסלולי הנחיתה והמראה?
המדינה משתמשת בתקציב הביטחון הגדול לצרכים שאינם ביטחוניים, קודם כל טפלו בהם לפני שתלינו על תנאי הפרישה של משרתי הקבע!

עורך ומתרגם
תאריך:  29/09/2014   |   עודכן:  30/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רדו מאנשי הקבע
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אין שום סיבה "לרדת" מהם
שאול א.  |  29/09/14 15:07
 
- זו הפשטה בוטה
נפתלי גוטמן  |  29/09/14 17:03
2
סתם שאלה: היום,אם איש קבע
בני בנקר  |  30/09/14 10:12
3
לקשקשנים החסכנים
מגיב ותיק  |  1/10/14 01:14
 
- כל מה שכתבת נכון ואני לא מצליח
בני בנקר  |  1/10/14 11:06
4
ב-2003 ביבי שינה את הכללים
דורש צדק  |  2/10/14 14:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
אולי באמת מצא ארדואן שפה לירית משותפת עם הרוצחים המתועבים. אחרי הכול מי שמסוגל להשמיע אמירה אנטישמית הפוסקת כי "פשעי המלחמה הישראלים גרועים יותר מאלה שביצעו הנאצים במהלך השואה" חייב לקבל תמורה איסלאמית הולמת מארגון רצחני כמו דאעש
איתן קלינסקי
אני מברך את בית הדיו האזורי, שניער את ההשתוללות הבלתי מרוסנת של חברת "הוט מובייל" נגד דרישה לגיטימית של עובדיה המסורים להתאגד
משה חסדאי
חייבים לעצור מיידית את זרימת הכספים למערך האירגוניים הפועלים נגד מדינת היהודים    חקיקה חדשה נדרשת לישראל במקביל להקמת סוכנות לביטחון לאומי שתפעל נגדם
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - איוּם מבית, ללא אישור, עושק, בזבוז, שרץ ואוכל    שנה טובה
עמוס גלבוע
אבו-מאזן לא הפתיע בשקריו. מי שהפתיע היה נשיא ארצות הברית ודווקא לטובת ישראל. עבור אבו-מאזן זאת מכת פטיש איומה בראש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il