X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דוברת משרד החוץ האמריקני אמרה כי שניהם ארגוני טרור, אבל ההבדל ביניהם הוא במידת האיום הצבאי של דאעש על ארה"ב. ואם הנשיא אובמה גורס שמול דאעש יש להפעיל רק כוח, שום מו"מ, ושחובתו הראשונה כנשיא היא להבטיח את ביטחון אזרחי ארה"ב - מה יגיד נתניהו על החמאס?
▪  ▪  ▪
נתניהו נואם באו"ם. הבדל מהותי בתפיסת האיום [צילום: מן הטלוויזיה]

בתגובה לנאום נתניהו באו"ם שהשווה בין חמאס לדאעש (שניהם מאותו ענף של עץ מורעל), אמרה דוברת משרד החוץ האמריקני (בתשובה לשאלות בנושא) כי אומנם שניהם ארגוני טרור, אך האיום של דאעש על ארה"ב הוא שונה, במובן הצבאי. והיא הוסיפה: " איננו מאמינים כי נתניהו, או כל מישהו אחר בישראל, מציע שארה"ב תנהל מבצע צבאי נגד החמאס".
צודקת הדוברת, אבל ככל הנראה היא אינה מבינה כלל את המשמעות של דבריה. נתחיל בשוני באיום. אכן, חמאס לא מהווה שום איום צבאי על ארה"ב. דאעש מהווה איום טרוריסטי עקיף על ארה"ב. ברגע זה אין עדיין שום איום צבאי ישיר על ארה"ב; דאעש לא מאיים להשמיד את ארה"ב. הוא כן מאיים על תרבות המערב, על הנוצרים והיהודים באשר הם ועל כל המוסלמים הכופרים, אם לא יתאסלמו ויחזרו בתשובה וישלמו דמי חסות; עד לרגע זה דאעש לא ביצע שום פעולת טרור בארה"ב, ועדיין לא ירה עליה רקטה. מה שברור הוא שארה"ב היא האויב העיקרי שלו, תרבותית, צבאית ומדינית. מה היה קורה אם דאעש היה, נניח, משתלט על דרום מדינת מרילנד, ומתחיל להפגיז ללא הרף את וושינגטון הבירה ובנותיה, ומשתק את שדה התעופה "דאלאס"? כל אחד ודמיונו מה הייתה תגובת "ההגנה העצמית" של ממשל אובמה.
חמאס מהווה איום ישיר, מיידי, על מדינת ישראל, וחזונו הוא השמדת מדינת ישראל והקמת מדינה בה חוקי השריעה הם שינחו את שליטיה. ההבדל המהותי בין החמאס לדאעש הוא שהחמאס מעוניין להרוג רק יהודים שחיים במדינת ישראל, פלשתינים הנתפסים בעיניו כבוגדים או ככאלו שמתנגדים לדרכו, ולסייע לארגוני ג'יהאד בסיני להרוג מצרים; הוא פלשתיני במהותו, מול דאעש שהוא רב-לאומי, אם כי המרכיב העירקי שבו הוא המרכזי. גם חמאס מצטיין באכזריות בלתי רגילה, אלא שהוא, להבדיל מדאעש, נוהג להצניעה. החמאס אינו טובח בנוצרים וצולב אותם, כמו שדאעש עושה, אך דואג (כמו בהרבה מקומות אחרים באזור) שחייהם יהיו בלתי נסבלים, ולכן יהגרו. ועכשיו בואו ונראה מה אמר אובמה על הגישה שלו כלפי ארגון דאעש (בשורה של נאומים בחודש האחרון):
  • "מי שמאיים על ארה"ב לא ימצא מקלט"
  • "הדבר הראשון בסדר העדיפויות שלי הוא ביטחונם של אזרחי ארה"ב"
  • "האסטרטגיה הזאת היא לחסל טרוריסטים שמאיימים עלינו".
  • "אין שום הגיון בניהול מו"מ עם סוג כזה של רשע. השפה היחידה שרוצחים מסוגו של דאעש מבינים היא שפת הכוח".
צריך לשים לב שבאף מקום, באף נאום או ראיון, אובמה לא דיבר בכלל על "זכות ההגנה העצמית" של ארה"ב. למה? כי זה כל כך ברור וטריביאלי, כמו להגיד שאדם צמא זקוק למים. אבל לישראל, בזמן מבצע "צוק איתן", חזרו והזכירו את "זכות ההגנה העצמית שלה" על-מנת להוסיף לאחר מכן כי אין לה למעשה חופש להפעיל אותו כמו שצריך.
אני חושב שישראל צריכה לחרוט את הציטוטים הללו במדיניות המוצהרת שלה כלפי החמאס. אם מול אויב הנמצא אלפי קילומטרים מארה"ב וטרם ירה עליה פגז אחד (ושנופל בעוצמתו הצבאית מהחמאס שלפני "צוק איתן", ובוודאי מחיזבאללה), ארה"ב מגייסת את הקואליציה הגדולה ביותר בעולם, ונשיא ארה"ב מכתיב בפומבי את קוד ההתנהגות המנחה כלפי דאעש- מה תגיד ישראל ביחס לחמאס?
וכאן אני מגיע לדברי הדוברת שארה"ב לא מאמינה שנתניהו מצפה שהיא תפעל נגד חמאס. עצם האמירה הזאת היא קצת מטופשת, כי הרי ברור לכל הדיוט שנתניהו כלל וכלל לא התכוון לכך. אבל, דבריה אלו ממחישים בצורה חדה את הייחוד הגדול של ישראל באזור: היא יכולה לבד להגן על עצמה, בכוחותיה שלה! היא לא נזקקת לכוח צבאי אמריקני; היא לא כמו הרבה מדינות המחכות שצבא ארה"ב יעשה בשבילן, ובמקומן, את העבודה. מה שישראל צריכה, בראש ובראשונה, זה שלא יפריעו לה, שלא ידרשו ממנה לקשור את שתי ידיה בדרישות "מידתיות" ושאר המונחים מהסוג הזה.
אכן, ארה"ב וישראל לא רואות עין בעין את האיום של דאעש והחמאס מסיבות מובנות. אבל, ישנו עוד הבדל מהותי בין התפיסה של ישראל וזו של ארה"ב לגבי האיום הכולל של האיסלאם הקיצוני, ועל כך ברשימה נפרדת.

תאריך:  30/09/2014   |   עודכן:  30/09/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה בין דאעש לחמאס?
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
החמאס הוא שם כפי שדעאש הוא שם
לידיעת הדוברת.  |  30/09/14 14:50
2
מה עם ראשו של שליט קטאר? ל"ת
ספוילר  |  30/09/14 15:35
3
הפלסטינים הם האינדיאנים
דניאל24   |  30/09/14 17:04
4
תפיסה נאיבית
אורי רעננה  |  30/09/14 17:32
5
אנא הודע לי
כאשר לדאעש  |  30/09/14 17:43
6
עבאס = חמאס = דאעש
ד"ר רון בריימן  |  30/09/14 22:15
7
טועה הכותב והמגיבים -
אורה הכפולה  |  1/10/14 00:57
8
אין חדש בגישה של האמריקאים
ישראל בר-ניר  |  1/10/14 04:29
9
בדבריה האומללים של דוברת
משה"ח האמריקני  |  1/10/14 06:04
10
הדוברת פשוט מטומטמת!
עזרא מנצור  |  2/10/14 10:01
11
כשם שאיראן מגורענת מסוכנת לעול
קורןנאוה טבריה   |  2/10/14 15:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
במילים נתניהו טוב מאוד. אבל המלים ששמע אולם העצרת בניו-יורק לא היו דברי מנהיגות. הן לא הובילו דרך. הן לא התוו יעד. הן נשמעו כדברים של מי שמנסה למכור לעולם סחורה משומשת
דב לחמן
במקום לבהות בתוך כדור זכוכית שינבא את העתיד אנחנו מתבוננים בכמות אדירה של נתונים ומשתמשים בטכנולוגיות כריית מידע חדשניות הכוללות סטטיסטיקה, מידול, וחיפוש ממוכן של תבניות אשר יכול להעיד על תופעה
יאיר דקל
הצד הדתי והצד החקלאי של חוק השמיטה, ומי מכיר אותו ומי לאו? וקריקטורה מפתיעה בעיתון הארץ
אליקים העצני
שנת תשע"ד ראתה תהליכי השתחררות מכמה חולשות שצמצמו את אופק החזון הציוני והגבילו את מוטת הכנפיים שלו. נותצו הרבה מיתוסים של חולשה וחוסר אונים, ועל כך נכיר טובה
שולמית קיסרי
ליאיר לפיד יש מורה מעולה, שכבר משחק במילים, מזגזג בהתחייבויות, בהבטחות ובמשחקים פוליטיים עד כי יצא שמו למרחקים - ביבי נתניהו. ביבי הוא אלוף במקצוע: מילה זה לא מילה. הוא המצטיין בתחום ועובד בזה בהצלחה. אנחנו, המדינה האחת לפני האחרונה מבין ארצות ה-OECD - אוכלים את השקרים ומשלמים את החשבון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il