X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השחיתות בשלטון המקומי

שלומי על ישראל

עונשו הקל של שלומי לחיאני מסביר השלטון המקומי ימשיך להיות החצר האחורית הסרוחה של המשטר בישראל - כפי שמלמד גם דוח מבקר המדינה שפורסם באותו יום
▪  ▪  ▪
לחיאני. הא בהא תליא [צילום: פלאש 90]
שגיא. מסר שגוי

שפירא. לא אפקטיבי [צילום: פלאש 90]

שאלה של גרעונות
המבקר יוסף שפירא אינו אומר מדוע הסבריה של סיעה זו או אחרת לאופן כיסוי הגרעון לא הניחו את דעתו, אבל סביר להניח שרובן דיברו על כך שהמועמדים יכסו אותו מכיסיהם. זה מן הסתם נכון במיוחד לגבי ברקת, יזם היי-טק מיליונר. אלא שכיסוי כזה מהווה תרומה בלתי חוקית, שכן גם למועמדים אסור לתרום יותר מ-5,000 שקל לסיעות שלהם.
יש היגיון בכך שמועמדים לא יוכלו לפזר כסף ללא הגבלה מכיסם הפרטי, משום שהדבר מגביר את השוויון בין מי שהפרוטה מצויה בכיסו לבין מי שאיננה. אבל מצד שני, אם המועמד לא יוכל לממן בעצמו את הקמפיין – הוא מגייס תרומות, ואנחנו נכנסים לשדה הבעייתי של הון-שלטון (במיוחד כאשר רואים תרומות של מי שכלל אינם מתגוררים באותה עיר ושל יזמים שפועלים בה). אולי הפתרון הוא כמו זה שהצענו כאן (ושגם שפירא תומך בו): מימון ממלכתי מלא. בבחירות המקומיות האחרונות, כיסתה המדינה 152 מיליון שקל והתרומות הסתכמו בעוד 31 מיליון שקל – סכום זניח תמורת יותר טוהר בחירות.

מה שאירע אתמול (יום ג', 30.9.14) בשעה 8:30, מסייע להבין את מה שהתפרסם אתמול בשעה 16:00. עונשו הקל של שלומי לחיאני מייצג חלק מן ההסברים להפקרות השוררת בשלטון המקומי, כפי שבאה לידי ביטוי בדוח מבקר המדינה על מימון הבחירות המוניציפליות אשתקד.
נתחיל מהאירוע המאוחר יותר. 167 רשימות לא הגישו במועד למשרד המבקר את הדוחות על פעילותן הכספית, וחלק מהן לא עשו זאת עד היום. מדובר בין היתר ב-27 סיעות שמועמדיהן זכו בבחירות ומכהנים כיום כראשי רשויות מקומיות, ובהם שמעון גפסו - ראש העירייה המואשם והמושעה של נצרת עילית. זה הבסיס: זלזול בהוראות החוק עד כדי התעלמות מהן.
כאשר נכנסים לפרטי הדיווחים שכן הוגשו, מגלים ש-511 סיעות - 35% מכלל אלו שנבדקו - לא ניהלו את ענייניהן הכספיים בהתאם להוראות. כלומר: אחת מכל שלוש סיעות החליטה שהחוק אינו מחייב אותה. 127 סיעות קיבלו תרומות בלתי חוקיות ו-39 סיעות חרגו מתקרת ההוצאות. 282 רשימות סיימו את הקמפיינים בגרעון, ו-167 מהן לא נתנו למבקר הסברים מניחים את הדעת לדרך בה יכסו אותו. כלומר: ההתנהלות הבלתי-תקינה נמשכת גם לאחר הבחירות.
לא מזיז להם
הסנקציה היחידה שיש כיום למבקר היא שלילת עד 15% מיתרת המימון המגיעה לסיעות מן המדינה. זוהי סנקציה בלתי אפקטיבית, משתי סיבות. הראשונה והעיקרית: הסכומים לא משמעותיים. כאשר ניר ברקת מסיים את הבחירות בגרעון של 10 מיליון שקל, קנס של 400,000 שקל לא ממש משנה לו. כאשר סיעות מוציאות מיליון שקל ומעלה, הוצאה נוספת של 30,000 שקל לא מזיזה להן. השנייה והמשנית: כלפי סיעה שאינה זכאית למימון משום שנכשלה בבחירות, אין למבקר שום סנקציה.
עוד כדאי להזכיר, כי המבקר מצא לא מעט הוצאות פרטיות מובהקות שהתחזו להוצאות בחירות: מסנן מים, חומרי בניין, מזון לתינוקות, דגני בוקר, ממתקים לילדים - אלו רק כמה מן הדוגמאות בדוח. הוא מצביע גם על מקרים של שימוש בכספי הקמפיין לצורך תשלומים לקרובים ומקורבים של מועמדים, ואפילו לכמה מועמדים בעצמם. היו גם סיעות שניפחו את ההוצאות, כדי לקבל את המימון הממלכתי.
בקיצור: ברדק אחד גדול. נכון, לא בכל היישובים ובוודאי שלא כל הסיעות. אך כפי שהראינו בסיקור הדוח, נפלו פגמים משמעותיים בהתנהלות סיעותיהם של לא מעט ראשי ערים גדולות (ניר ברקת, איתמר שמעוני, ישראל זינגר, עלי סלאם, שמעון גפסו, מרים פיירברג-איכר, יצחק רוכברגר, איציק ברוורמן). ומה שהכי חשוב: התחושה לנוכח קריאת הדוח היא, שהשלטון המקומי ממשיך להיות החצר האחורית הסרוחה של המשטר בישראל.
יש לכך לא מעט סיבות, שעל אחת המרכזיות בהן עמד המבקר בדוח השנתי אשתקד: אוזלת יד הגובלת בהפקרות מצידו של משרד הפנים, שאינו עושה כמעט דבר וחצי דבר לנוכח המתחולל ברשויות המקומיות. עוד סיבה קושרת אותנו לאירוע שהתרחש בשעות הבוקר: גזר דינו של שלומי לחיאני.
תגמול כפול
לשופט בני שגיא היו לא מעט נימוקים כאשר החליט להסתפק בשישה חודשי עבודות שירות ובקלון לראש עיריית בת ים היוצא, שהודה והורשע בשלוש עבירות של הפרת אמונים. שגיא אומנם קבע שמדובר בהפרת אמונים חמורה, אשר התבצעה לאורך זמן ואף הכתימה עובדי עירייה בכירים. אבל הוא מצא שיש להעדיף נסיבות מקלות, ובראשן הודאתו של לחיאני.
זהו נימוק בעייתי. לחיאני כבר קיבל תגמול על הודאתו בדמות ויתורה של התביעה על אישומי השוחד והסכמתה לדרוש עונש מירבי של שנת מאסר אחת. כשם שאין ענישה כפולה, אין מקום לתגמול כפול. גם מעשיו הטובים של לחיאני, שעלו בעדויות האופי, לא נראים כנימוק משכנע להקלה כזו בעונשו, כמובן בלא לזלזל בהם. כאמור, שגיא ציין עוד סיבות שלא נפרט כאן, אך נאמר רק שגם למקרא גזר הדין כולו - קשה להסכים איתו.
החמור ביותר הוא המסר העולה מגזר הדין. יוצא ממנו, כי ראש עירייה גדולה יכול לפעול בצורה מתכוננת המעמידה אותו בניגוד עניינים משמעותי, מוחשי, חריף ומתמשך (כלשונו של שגיא עצמו); ללחוץ על עובדיו לו לסייע לו כספית; לפגוע בצורה קשה בערכים עליהם מגנה עבירת הפרת האמונים ולנצל לרעה את מעמדו (שוב: אלו דבריו של שגיא); לפעול "בניצול בוטה וחמור של כוח המשרה לטובת קידום אינטרסים אישיים" היוצר מסד מובהק מאין כמותו של קלון (עוד ציטוט) - ולצאת בעונש קל.
נכשל באיזון
שגיא התייחס לשאלת המסר: הוא סבור שיש צורך ב"מסר מאוזן, לפיו קיים מחיר עונשי וציבורי לא קל על ביצוע עבירות, אולם מעשים טובים שעושה אדם במהלך חייו, אינם נמחקים במחי יד רק לטובת העברת מסר מרתיע לכלל הציבור". נכון, אבל דומה ששגיא נכשל באיזון בין מסרים אלו.
כאשר השחיתות השלטונית אוכלת בכל חלקה טובה בכלל, ובשלטון המקומי בפרט (ראו כמה ראשי רשויות עמדו ועומדים לדין) - לא ניתן להתעלם ממה שקורה מחוץ לבת ים. כאשר מאות מועמדים לראשות רשויות ולמועצותיהן עושים בכספי ציבור כבתוך שלהם (כפי שגילה המבקר כמה שעות מאוחר יותר), לא ניתן לתת משקל יתר למעשים טובים ובכך להעניק משקל חסר למעשים פסולים.
הא בהא תליא. כאשר אי-אפשר להעניש בצורה אפקטיבית את מי שקונה קורנפלקס ומציג זאת כהוצאות בחירות, מגיעים למצב בו ראש רשות כופה על בכיריה להעניק לו הלוואות. וכאשר ראש רשות שמעמיד את עצמו בניגוד עניינים קשה, ממושך ומכוון אינו משלם על כך מחיר של ממש, ההפקרות בכספי הציבור תימשך ואף תחמיר.

תאריך:  01/10/2014   |   עודכן:  01/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שלומי על ישראל
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
בני שגיא שופט חלשלוש ופחדן
הניה  |  1/10/14 08:53
2
בעיה היא בפרקליטות ולא בשופט!
פועה  |  1/10/14 09:17
3
המצפון של שגיא ולחיאני זההים.
בבר  |  1/10/14 11:12
4
ואולי הוא לא אשם?
איתן מרכז  |  1/10/14 11:49
5
חרטה - הדוח לא שווה כלום
אד  |  5/10/14 04:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות - רשויות מקומיות
איתמר לוין
הוצאות פרטיות ברבבות שקלים דווחו כהוצאות של הקמפיינים    127 רשימות קיבלו תרומות בלתי חוקיות    35% מהרשימות לא ניהלו את חשבונותיהן כנדרש
איתמר לוין
כמה ערבויות הצליח להעמיד שלומי לחיאני למרות מצבו הכלכלי הדחוק? מיהו אלוף גיוס התרומות? מי תרמו ליותר מאשר מועמד אחד? ומה לקבלנים מנצרת עילית ולראש עיריית חיפה?
איתמר לוין
כמה מהכוכבים השליליים בדוח המבקר: איתמר שמעוני, ניר ברקת, עלי סלאם, שמעון גפסו, מרים פיירברג-איכר, איציק ברוורמן, אורי אהד, ישראל זינגר, כרמל שאמה-הכהן ויצחק רוכברגר
איתמר לוין
העבריין הבכיר ירצה בפועל עוד תשעה חודשים בפרשת האיומים בעת הבחירות לראשות עיריית נתיבות
איתמר לוין
הסדר טיעון: העבריין הבכיר יישלח ל-15 חודשי מאסר - מתוכם ינוכו ששת חודשי מעצרו    המדינה: ההסדר נובע מכך שחלק מן העדים לא ששו להעיד וממורכבות הראיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il