X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צבי שוב עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
גרוניס דחה בקשה לדיון נוסף בפסק דין העוסק בסיווג פגיעה שנגרמה ליתרת מקרקעין שלא הופקעה ושהוחלה לגביה מגבלת "קו בניין" - וגם שלח מסר למחוקק
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: יח"צ]

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, דחה (29.9.14) בקשה לדיון נוסף בהלכת סבח בית עדה (ע"א 3159/09).
בפסק הדין המקורי נדונה בין היתר השאלה כיצד יש לסווג פגיעה שנגרמה ליתרת מקרקעין שלא הופקעה ושהוחלה לגביה מגבלת "קו בניין": האם כפגיעה שנגרמה עקב ההפקעה עצמה, או כפגיעה שנגרמה עקב אישור תוכנית מתאר שקודמה בד-בבד עם פרסום צו ההפקעה?
לסיווג זה יש השלכות שונות, הנוגעות בין היתר לחישוב הפיצוי, מיסוי, פרק הזמן לנהל הליכים משפטיים ועוד. כך למשל, אם ייקבע שמדובר בפגיעה במקרקעין עקב תוכנית, הרי שעל תביעת הפיצויים להיות מוגשת תוך שלוש שנים מיום תחילת תוקפה של התוכנית [בהתאם לסעיף 197(ב) לחוק התכנון והבנייה]. לעומת זאת, אם ייקבע שמדובר בפיצויי הפקעה, פרק הזמן העומד לרשות התובע להגיש את תביעתו הוא ארוך יותר, בהתאם לדיני ההתיישנות החלים בדיני ההפקעות.
באותו מקרה דובר ברצועת קרקע הידועה כיום כחלקות 27-25 בגוש 6353, אשר הופקעה בשנות ה-50 מכוח פקודת הדרכים ומסילות הברזל (הגנה ופיתוח) ונסללה עליה מסילת ברזל יחידה.
בשנת 1986 נכנסה לתוקף תמא/23 במסגרתה נקבעו הוראות כלליות בקשר למרחק בין "קו הבניין" למסילת הברזל.
בתחילת שנות ה-90 רכשו המשיבים (בית עדה ובן-סימון) את יתרת הזכויות במקרקעין אשר לא הופקעו. ב-28.8.1997 הופקדה תוכנית מח/113 לסלילת מסילה כפולה עבור רכבת הפרברים בתוואי הכולל חלק מן המקרקעין.
ב-13.8.1998 פורסם צו המורה על הפקעת 5,563 מ"ר בצפון חלקה 25 ואת חלקה 27 בשלמותה (160 מ"ר) על-ידי רכבת ישראל מכוח פקודת הדרכים. ב-9.11.2000 אושרה תוכנית מח/113, אשר קבעה, כי בקרקעות שהופקעו תיסלל מסילת רכבת כפולה בין פ"ת לרעננה, כאשר סעיף 16 קובע שקווי הבניין מצידי המסילה יהיו על-פי הנחיותיה של תמא/23. בשנת 2003 נתפסה חזקה במקרקעין על-ידי רכבת ישראל.
בפסק הדין נקבע, כי יש לסווג את מגבלת "קו הבניין" שנוצרה ליתרת המקרקעין כפגיעה הנובעת מן ההפקעה. על כך הוגשה העתירה לדיון נוסף, בטענה שקביעה זו עומדת בסתירה להלכות משפטיות קודמות של בית המשפט העליון.
קביעה והערה
הנשיא הזכיר את ההלכה המושרשת, המבחינה בין זכות לפיצוי הנובעת מן ההפקעה לבין זכות לפיצוי הנובעת מתוכנית המתאר, ואת ההלכה לפיה מגבלת בנייה על מקרקעין שלא הופקעו תסווג ככלל כפגיעה הנובעת מתוכנית. הוא קובע, כי לא הייתה בפסק הדין כוונה לשנות את ההלכה הפסוקה בתחום זה חרף התוצאה שלו, ולפיכך אין מקום לערוך דיון נוסף.
עם זאת התייחס הנשיא לטענה לפיה יש לייחס משקל לכך שצו ההפקעה פורסם לפני אישור התוכנית, וכי לא אחת כאשר מדובר בפרויקט ציבורי מורכב ורחב היקף, הליכי ההפקעה והתכנון נעשים במקביל (על אף שמוטב שהליך הפקעת מקרקעין ייעשה לאחר סיום הליכי התכנון). על כן דומה, כי על ההבחנות בין סוגי הפגיעות להיעשות באופן מהותי נוכחה מאפייני הפגיעה, בין אם מדובר בהליכי תכנון והפקעה שנעשו במקביל אם לאו.
לבסוף העיר הנשיא, כי לא אחת סיווג הפגיעות אינו בהיר ואף אין זה ברור מהי ההצדקה העניינית לתוצאות המשפטיות השונות הנגזרות מהם. על כן, שולח הנשיא מסר למחוקק ומבקש הסדרה כוללת של תחום זה, באופן שיאחד את סוגי הפגיעות במקרקעין ואת ההסדר למתן הפיצוי בגינן.
קריאה זהירה של ההחלטה מראה את חוסר הנוחות מהעדרו של הסדר חקיקתי אשר יאחד את סוגי הפגיעות במקרקעין לאור הקושי בסיווגם, המועדים הקצובים בדין וכו'. בעניין זה נעיר, כי בית המשפט העליון כבר הביע את דעתו במספר פסקי דין (למשל: בג"ץ 682/82, ע"א 474/83), כי הפררוגטיבה לבחור בקבלת פיצוי במסגרת תביעת 197 או בתביעת הפקעה, תיוותר בידי האזרח. תביעת הפקעה עשויה לכלול גם את מרכיב הפיצוי בגין התוכנית אשר בעטיה שונה ייעוד המקרקעין, בבחינת "המרובה מכיל את המועט".
על-רקע הרפורמה המקודמת כיום בחוק התכנון והבנייה, נראה כי לאור קריאתו של הנשיא להסדיר את האנומליה שנוצרה בנושא, מוטב כי המחוקק יאמר את דברו בסוגיה, ויפה שעה אחת קודם.

דנ"א 3454/13, רכבת ישראל נ' סבח בית עדה.
תאריך:  12/10/2014   |   עודכן:  12/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רכבת ההפקעות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למתי הבקשה נדחתה?
אהרון שחר  |  13/10/14 11:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
דבר אחד צריך להיות ברור למי שעומד מאחורי הקמפיין האנטי ישראלי שחלק מן התקשורת הישראלית מנסה לעודד - סוף האמת לצאת לאור. ועד שהאמת תיחשף על כל רבדיה, גורמיה ומי מטפח את המשך קיומה, ראוי שכולנו נתייחס לסיפור האנונימי הזה, אמתי או בדוי, כעוד גימיק תקשורתי קצר-מועד
איתמר לוין
איומם של פרקליטי המדינה לשבות בשל הקמת גוף הביקורת עליהם, רק מחדד את הצורך בקיומו. הטענות שלהם נגד הגוף החדש הן בחלקן חצופות, בחלקן חסרות היגיון ובחלקן פשוט אינן אמת
משה חסדאי
יוני לא היה רק מפקד, אלא גם מחנך גדול. כך מעידים חבריו ולוחמיו של יוני    נראה לי חיוני עבורי, ועבור כולנו להתמקד במסרים חשובים ממחנך גדול, גיבור דגול זה
ד"ר עודד עמיחי
אין להעלות על הדעת הגנה נאותה מהמסות הגדולות של הירי הבליסטי מהצפון ללא שילוב משמעותי של מערכות הסקייגארד גם שם. הזמן אוזל והעימות הבא מתדפק בשער. אסור למדינת ישראל להגיע לעימות נוסף, חמור יותר, ללא הגנה אמיתית מפני רקטות ופצמ"רים
עו"ד ינון הדאיה
על כל צרה שלא תבוא: תשע עצות להתנהלות נכונה מול המעביד לאחר תאונת עבודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il