X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שצ'יץ' אולי שלא במתכוון, יצר דגם חדש של ראש עירייה, כבר מראשית כהותנו. החתירה לשינוי פני העיר ע"י צ'יץ' התאפיינה בבולדוזריות חצופה ועזת פנים, וסחפה אחריו ראשי עיריות מכל הארץ. צ'יץ' דגל, בקודם נעשה ואחר נראה מנין יבוא המימון. כך צמחה תל אביב
▪  ▪  ▪
שלמה להט ז"ל. להט של עשייה [צילום: בוצ'צ'ו]

פגשתי את שלמה להט (צ'יץ') ז"ל באחת הפעמים, בעת שכיהן כראש עיריית תל אביב יפו. הוא מאוד הקפיד לומר תל אביב - יפו בנשימה אחת, חלילה, שלמאן - דהוא לא יהא ספק, שיפו ותל אביב אחת המה. שאלתיו "כראש העיר תל אביב.."..אבל הוא לא נתן לי להמשיך את המשפט. ידידי הצעיר (הפגישה התקיימה לפני כעשרים וחמש שנים) השיב, ממתי אני ראש העיר? אני לא מכיר תואר כזה, אני ראש העירייה, נבחרתי ככזה, מעולם איש לא בחר אותי לראשות העיר, אלא לראשות העירייה. בהמשך דבריו הוסיף, כפי שלא מכנים את ראש הממשלה בתואר ראש המדינה, כך אין לכנות ראש עירייה כראש העיר. אגב, הדברים לתשומת ליבו של ראש עירייה אחר, קצת צפונה מהמרכז, שמזמין ברדיו את תושבי המדינה לחגוג את חג הסוכות בעירו, ובפתח דבריו מציג עצמו כ"ראש העיר". צא ולמד אדוני ראש העירייה הנכבד, מצ'יץ'.
לא מעט גלום בתשובה זו של צ'יץ', שמעולם כמדומני לא הצטייר כעניו וצנוע דווקא. תשובתו שהייתה בקול רועם ובלהט טיפוסי, אמרה, אני נבחרתי לעבודה, לבנייה ועשייה, לא לכבוד או לכיבוד.
צ'יץ' כבר במסע הבחירות שלו בשנת 1974 מול ראש העירייה המכהן דאז יהושע רבינוביץ, הפיח רעננות ושינוי. עם בלוריתו הלבנה המתנפנפת לא בחל לשחק במטקות בחוף הים של תל אביב לעיני המצלמות, להראות, שעומד להכניס חיים לעיר הראשונה והעייפה משהו בימים ההם, טרם הפיכתה לעיר ללא הפסקה.
יש שיאמרו, שצ'יץ' בנצחון על רבינוביץ שלוש שנים בטרם המהפך בשלטון בארץ היה הסנונית הראשונה שסימלה את בוא המהפך. משלטון (המערך) שהצטייר כדורך במקום, ואחראי למחדל יום הכיפורים למשהו חדש ושונה. למרות שצ'יץ' עצמו לא היה בדיוק הליכודניק במלוא מובן המילה. הוא בכלל שירת בהגנה אך לשם כיבוש ראשות העירייה חבר לליכוד כדי להתמודד לראשות העירייה.
כמדומני שצ'יץ' אולי שלא במתכוון, יצר דגם חדש של ראש עירייה, כבר מראשית כהותנו. החתירה לשינוי פני העיר ע"י צ'יץ' התאפיינה בבולדוזריות חצופה ועזת פנים, וסחפה אחריו ראשי עיריות מכל הארץ. צ'יץ' דגל, בקודם נעשה ואחר נראה מנין יבוא המימון והאישור. לא שיש לאמץ שיטה זו כפשוטה וכלשונה, אבל כך צמחה תל אביב (סליחה - תל אביב יפו) למה שהינה היום.
לא כאן המקום לפרט את העשייה של צ'יץ' לאורך כעשרים שנות כהונתו, די בסיור קצר בעיר כדי להיווכח שמישהו הפכה למרכז תרבות ומטרופולין שוקק. בקיצור לעיר ללא הפסקה. צ'יץ' ולא אחר!
לצ'יץ' הבנאי והיוזם, גם אם זכרו, סלחו, על כינוי ה"עריקים" שכינה את אלה שעזבו את העיר בזמן מלחמת המפרץ. מותר היה לו, ונדמה לי שרק לו, מכוח העשייה להיות בעל הפה גדול ולהוקיע את אלה שזנחו את פאר יצירתו עליה שקד כל העת, תל אביב יפו.
צ'יץ' ניחן בעוד משהו שאין לרבים אחרים, קבלת האחריות. כמארגן של אותו ערב המכונה "עצרת השלום" בנובמבר 1995, שבסיומה נרצח ראש הממשלה רבין, הוא התהלך עם רגשי אשם וייסר את ליבו. הרצח אירע כשלוש שנים אחרי שסיים את כהונתו כראש העירייה, אך המשיך לזעוק מדם ליבו שהרצח התרחש במשמרת שלו.
לתשומת לב הקברניטים דהיום. יהי זכרו ברוך!!

הכותב הוא עו"ד, בעל משרד עו"ד העוסק בדיני משפחה.
תאריך:  05/10/2014   |   עודכן:  05/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שלמה להט
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצ'יץ' ופגע
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
צ"יץ" החוצפן וגס הרוח יזכר
שבץ חלובה  |  5/10/14 13:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
אחרי היוזמה הזריזה של שר הכלכלה, "האח" נפתלי בנט, צפוי מצב חדש במשק הישראלי שאותו מוביל בזהירות, שר האוצר יאיר לפיד: המעסיקים ייאלצו לפטר הרבה מאבטחים כדי לצמצם את הוצאותיהם, או שלא יהיה להם מנוס אלא להביא כסף מהבית כדי שיוכלו להתקיים בכבוד
יורם אטינגר
ההנחה ש"אויבו של אויבי הוא בעל בריתי" היא מבית היוצר של ממסד החוץ האמריקני השוגה בשיטתיות בהבנת המזרח התיכון: הגדרת "הצונאמי הערבי" כ"אביב ערבי" הנמצא במעבר לדמוקרטיה; הפניית עורף למובארק, תמיכה ב"אחים המוסלמים" והסתייגות מהגנרל סיסי
יוסף מנדלביץ
במחנה הכפייה השתדלתי לשמור מצוות - שבת, תפילה, חגים, למרות שעל כל קיום מצווה קיבלתי עונש. ישבתי שלוש שנים בכלא "איקסים" על שמירת שבת. רק מצווה אחת אי-אפשר היה לקיים - מצוות ישיבה בסוכה. מי כבר יירשה לי לבנות סוכה במחנה של הקג"ב?
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - גשם בעִתו, נפוטיזם, משל ושנינה, ביזיון וחוצפה    חתימה טובה
יהודה דרורי
אני מצפה משר החוץ שלנו ליברמן להשאיר בשטוקהולם נציג קונסולארי זוטר ובו-זמנית לבקש מהשגריר השבדי הנכבד בתל אביב לעזוב אותנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il