X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד משרתים ארבעת המינים שאנו מצווים לקנות וליטול בחג הסוכות את אותה תודעה היסטורית, אם בכלל?
▪  ▪  ▪
לולבים בסוכות [צילום: פלאש 90]

ידוע לכולנו שתפקידם המרכזי של שלושת הרגלים הינו להזכיר לעם ישראל את עברו: מיציאת מצרים שלזכרה אנו חוגגים את חג הפסח, דרך חג שבועות שבו אנו חוגגים את מתן התורה, ועד לחג סוכות שמטרתו על-פי התורה היא "לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם (ויקרא כג, מג).
מכיוון שזו מטרת החג, נשאלת השאלה: כיצד משרתים ארבעת המינים שאנו מצווים לקנות וליטול בחג הסוכות את אותה תודעה היסטורית, אם בכלל? נתחיל עם יציאת מצרים ממנה יצאנו כעבדים, במצב רוחני נורא של שער מ"ט מתוך נ' שערי הטומאה. היינו אז כמובן ללא תורה וכמעט ללא מעשים טובים, בהתאמה לרמתם של עבדים. וכשם שעבדים בעבדותם זקוקים וחייבים לקבל ממקור מים כדי לשרוד, כך גם בני ישראל היו זקוקים אז לתורה יותר מכל. משאב השרידות, החיים, היא התורה שמשולה למים עבור עם ישראל.
אחרי חמישים יום מיציאת מצרים הגענו להר סיני שבו הסכמנו לקבל את התורה. הסכמתנו הייתה ללא תנאי ולפני שידענו מה טִיבַה. "נעשה ונשמע" הצהרנו בפני אבינו שבשמים. קרי, הסכמנו לקיים את כל מצוותיה מבלי שנבין את משמעותן, מפני שהאמנו שאבינו רק ייטיב עמנו. זה היה מעשינו הגדול והטוב מכולם שנעשה כאיש אחד בלב אחד, שטעמו הטוב נותר "בפיו" של אבינו שבשמיים עד עצם היום הזה כאשר הוא מתבונן בנטילת הלולב שהמוני בניו עושים לכבודו.
בשלב הבא, עקב חטא העגל, נאלצנו להישאר במדבר ולנוע בו ארבעים שנה עד שהדור ההוא כלה. אך באותן שנים לא התבטלנו אלא למדנו את התורה ממשה רבינו. לימוד תורתנו הביא אותנו לרמה רוחנית גבוהה שדרכה כיפרנו על חטא המרגלים וזכינו להיכנס לארצנו הקדושה. הרוחניות התורנית שרכשנו מסומלת בענפי ההדס הריחניים שהינם חלק מאגודת הצמחים שאנו נוטלים בחג.
לבסוף הגענו לארצנו שבה יכולנו לקיים סוף-סוף את תרי"ג המצוות (כולל מצוות התלויות בארץ ובבית המקדש) וגם ללמוד את סתרי תורתנו. זה היה שיא הווייתנו בעבר - קיום מצוות התורה ולימודה, שהם השילוב העליון של טעם וריח, שבא לידי ביטוי באתרוג, שיש בו גם טעם וגם ריח. הוא אף דומה בצורתו ללב האדם, שמקביל לבית המקדש כלבה של האומה כולה.
ומדוע נוטלים את ארבעת המינים? ראשית, כדי לשמר ולהזכיר לנו את ההיסטוריה המפוארת שלנו, כי כאשר ניטול אותם יבואו התמימים בינינו (כמו אותו בן תם בפסח) וישאלו:
"מה זאת?" נספר להם על יציאת מצרים (ערבה), על החלטתנו לקבל את התורה (לולב), על לימוד התורה שעמלנו בו במדבר (הדסים), ועל בית מקדשנו לפני שחרב שבתקופתו עסקנו בקיום התורה ובלימודה (האתרוג). לעתיד לבוא, על-פי נבואתו של זכריה, בימי המשיח "וְהָיָה כָּל-הַנּוֹתָר מִכָּל-הַגוֹיִם הַבָּאִים עַל-יְרוּשָׁלָם וֱעָלוּ מִדֵי שָׁנָה בֱשָׁנָה לֱהִשְׁתַּחֲוֹת לְמֶלֶך ה' צְבָאוֹת וְלָחֹג אֶת-חַג הַסֻּכּוֹת" (זכריה יד, טז). גם אז הם ישאלו אותנו: "מה זה"? ונסקור בפניהם את ההיסטוריה של עם ה'.
ועוד נוסיף לנו היום ולהם בעתיד, שאנו נוטלים את הלולב לששה כיוונים: לשלושת כיווני הזמן - עבר, הווה ועתיד ולשלושת כיווני החלל, לסמל את ציפיותנו להחזיר לעצמנו את מה שהיה לנו בעבר - את בית מקדשנו. ומדוע? כדי שיבנה שוב, אם לא בהווה, אז בעתיד הקרוב ממש. ושהקב"ה ירד מן השמים וישכון בתוכו בצורה גשמית כשם שזכינו בביתו הראשון, מה שיגרום לו לשכון גם בתוכנו, בלבנו.
ואם יהיו ביניהם המשכילים שישאלו: מדוע תורתכם קובעת שהשם השיב אתכם לארצכם בסֻכות, כאשר בלעם ראה את מחניכם וקרא "מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב" (במדבר כ"ד, ה) נענה כך: גם באהלים היינו וגם בסֻכות, כל משפחה ישבה בצניעות באוהלה ולכן זכתה שענני הכבוד ירבצו על אוהלה כסכך רוחני ביום ויגנו עליה בהשגחה פרטית.
ומאז ועד היום לא נטשתנו אבינו מלכנו, וכראיה לכך אנו מקריבים תשעים ושמונה כבשים, ארבעה עשר כל יום, כסמל לעם ישראל המשול לכבש. אותם תשעים ושמונה קורבנות יהיו כנגד 98 הקללות שהשם הזכיר בפרשת "כי תבוא" שיבטלו מאתנו בימי המשיח שיבוא במהירה בימינו, כן יהי רצון.

כותב המאמר ז"ל היה רואה חשבון (ישראל וארה"ב), M.B.A., ופרשן פוליטי, שמאמריו מופיעים באתרי אינטרנט שונים
תאריך:  06/10/2014   |   עודכן:  07/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
4 המינים כסמלים לעבר ועתיד עם ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
יפה לורנצי
הילדים יגדלו בורים ולא יכירו ולא ידעו, כי יום הכיפורים הוא יום קדוש מן התורה. וביום זה דווקא, שלחו אותם הוריהם לרכוב על אופניים
משה חסדאי
בגיל המתקרב לאמצע החיים שלי, הולכת ומתגבשת בקרבי תמונה, שהאבולוציה המיוחסת לטבע ולאנושות ולהיסטוריה, היא גם הסיפור האישי של כל אחד ואחת מאתנו
מחלקה ראשונה
בעוד שבציבור הערבי חוגגים בזיקוקין ובנפצים את חג הקרבן ובמשטרה חוששים מפני חיכוכים, מתעטף העולם היהודי בקדושה ובתפילה מערכת News1 תחדש את פעילותה במוצאי הצום    גמר חתימה טובה לכל בית ישראל
איתמר לוין
בג"ץ הוציא צו ביניים המאפשר לתחנה לפעול, בניגוד לעמדת הרשות השנייה    הסוגיה העקרונית תידון בהמשך בפני הרכב    ארדן: ביהמ"ש פוגע בצביונה היהודי של המדינה
איתמר לוין
כל השנה יודעת התקשורת להכות "על חטא" - על החזה על האחר. בערב יום הכיפורים, מן הראוי שאנחנו בתקשורת נסתכל על עצמנו ונראה במה אנחנו חוטאים ובמה אנחנו יכולים להשתפר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il