X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
האם התקנות החדשות לאופניים חשמליים יביאו פתרון אמיתי למצוקת הולכי הרגל? והאם אזרחי המדינה יכבדו את החוק? ומה על הסוגיות שנותרו פתוחות?
▪  ▪  ▪
תופסים תאוצה

שחקן חדש בתחום התחבורה, שנוכחותו הולכת ותופסת תאוצה - תרתי משמע - הוא האופניים החשמליים: אופניים המצוידים במנוע חשמלי קטן, המקבל את הכוח מסוללה חשמלית. בחלק מהדגמים המנוע רק נועד להקל על פעולת הדיווש ולחסוך את המאמץ הפיזי מהרוכב, ובדגמים אחרים הרוכב יכול להיעזר במנוע גם כאשר אינו מדווש. ההבדל בין אופניים חשמליים לבין אופנועים או קטנועים הוא בעוצמה שמספק המנוע - הספק הוואט של המנוע והמהירות אליה יכולים האופניים להגיע.
כשהתחילו להופיע האופניים החשמליים בכבישי - ועל מדרכות - ישראל, הוסדר מעמדם החוקי בתקנות התעבורה באופן זמני. הותר לייבא ולמכור בארץ אופניים חשמליים שמהירותם אינה עולה על 25 קמ"ש והספק המנוע המירבי הוא 250 וואט, בהן המנוע מופעל בעת הדיווש בלבד, וכן נקבע שאין חובת רשיון רכב או ביטוח.
זה היה המצב עד שנת 2011, אז פקע תוקפן של התקנות. מאז עסקו ועדות הכנסת בחקיקה והסדרה של העניין, ובמשך כשלוש שנים מעמדם של האופניים החשמליים לא היה מוסדר בחוק בצורה מסודרת. בינתיים הלכו ורבו בכבישים דגמי אופניים חשמליים מסוגים שונים, ללא רישיון או ביטוח, כאשר כל הזמן הזה - מדובר למעשה בכלי רכב לא חוקי.
ב-1.9.14, בשעה טובה ואחרי שלוש שנות דיונים בוועדות, נכנסו לתוקף התקנות החדשות הקובעות את העיקרים הבאים:
  • מותר לייבא ולהשתמש אך ורק באופניים עד הספק של 250 ואט (או 0.33 כוח סוס).
  • המהירות מוגבלת ל-25 קמ"ש (במהירות גבוהה מזו, המנוע יכבה מעצמו).
  • גיל הרוכב לא יפחת מ-14 שנה.
  • השימוש במצערת מותר רק לשם תחילת הנסיעה - עד למהירות 6 קמ"ש.
  • אין חובה לרישיון נהיגה, רישוי, ביטוח או רישום. האופניים יסומנו במילים "אופניים עם מנוע עזר" על גבי השלדה, ובנוסף יצוינו שם הדגם ופרטי היצרן.
בנוסף סוכם, כי החובה לחבישת קסדה וכן נושא האכיפה יקודמו בחקיקה. בעתיד לא רק המשטרה תאכוף את החוקים הנוגעים לאופניים חשמליים, אלא גם פקחים עירוניים יוכלו לעשות זאת.
יש לברך על הסדרת הנושא בחקיקה, גם אם באיחור, שכן היתרונות בשימוש באופניים חשמליים הם רבים וידועים. מדובר בכלי רכב "ירוק", אקולוגי, זול, קל ונוח, אשר בגלל העוצמה הנמוכה שלו הוא נחשב מסוכן פחות מאופנוע או קטנוע, ואשר השימוש בו מפחית את העומס בכבישים ואת הפגיעה בסביבה, מאפשר גמישות בתכנון הנסיעה ומעניק חיסכון רב בהוצאות חניה ותדלוק. עבור אנשים רבים, מדובר בפתרון המושלם לנסיעות עירוניות.
ברור איפה הם יסעו
עם זאת - העבודה לא הסתיימה. יש בעיות שהטיפול בהן עדיין לא הסתיים כל צרכו. על-פי החוק, אופניים חשמליים - כמו גם אופניים רגילים - יכולים לנסוע על הכביש או על שבילי אופניים מסומנים, ולא על המדרכה שנועדה להולכי רגל. במציאות, רוכבי אופניים רבים מעדיפים את המדרכה. סיבה אחת היא הרצון להימנע מעיכוב התנועה. סיבה אחרת היא חששו של רוכב האופניים מכביש מלא בנהגי מכוניות מאיצים, אשר בעיניהם הוא נתפס לעיתים קרובות כ"לא בדיוק כלי רכב" ואשר מהם הוא זוכה לזלזול, צפירות ולעיתים אף עקיפות מסוכנות.
מאידך המדרכה עמוסה מהולכי רגל, אשר להם נשקפת סכנה מרוכבי האופניים, כמו גם במכשולים לנסיעה כמו עצים, ספסלים, תמרורים. הדבר מתחזק כשמדובר באופניים חשמליות, שהמהירות אליה הם מגיעים, מגבירה את הסכנה הנשקפת מהם כמו גם להם.
החוק הוא ברור, והוא ממקם את האופניים החשמליים - כמו גם האופניים הרגילים - על הכביש, ולא על המדרכה. המציאות, כידוע לכולנו, היא אחרת. למרות שהוחלט בוועדת הכנסת שלא לעסוק בנושא זה כרגע, מדובר בסוגיה שיהיה צורך להתייחס אליה, ועדיף מוקדם מאשר מאוחר.
הדעות חלוקות באשר לחומרת הסכנה שבהתנגשות בין אופניים חשמליים להולך רגל. גורמים במשטרה טוענים שסטטיסטית, מדובר באירוע שמתרחש פחות ושתוצאותיו חמורות פחות; מנגד בתי החולים טוענים, כי מספר התאונות בהן נפגע הולך רגל או רוכב אופניים חשמליים הולך וגדל, וכי במקרים מסוימים מדובר בתאונות קשות ואף קטלניות. אם נוסיף על כך את העובדה שעדיין לא קיימת חובת ביטוח לגבי אופניים חשמליים, נראה שהסיכון לתאונות הוא משהו שיש להעניק לו יותר מחשבה מזו שהחוק מעניק כיום.

הכותב הוא ממשרד עו"ד מויאל-ברקאי, נזיקין וביטוח
תאריך:  13/10/2014   |   עודכן:  13/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרב אליהו קאופמן
האיש שנפטר לא מכבר שלמה (צי'ץ) להט לא היה רק אחראי לדברים הטובים בפיתוח ת"א (בעיקר בחלקה הצפוני) אלא היה גם אחראי להחלטה הבלתי כתובה, שמאחר שבכל כרך בעולם צריכה להתקיים תופעת ה"דאון טאון" - עיר תחתית לכל ענייני המרעין בישין, הרי שכדי שהמרעין בישין הללו לא יעלו צפונה, ואף יעברו את הירקון ויציפו את העשירונים העשירים, הרי שדרום ת"א יועדה לכך
מתי דוד
כאשר פוליטיקאי בטוח שהוא אחד בדורו, יחיד במינו, המתנשא ולועג על כל סביבתו, מדובר באגו של אדם שמשוכנע שהוא משיח שידיח את כולם וישלוט על כולם
עמוס גלבוע
ידיעה שהגיעה לראש המוסד הייתה מסוג אותן ידיעות "זהב" שיש בהן כדי לשנות מצב אסטרטגי ולהשפיע במישרין על קבלת ההחלטות בדרג העליון תוך כדי מלחמה
שמעון זיו
נכון היו הרבה נופלים, היו הרבה פצועים, צה"ל נתפס לא מוכן אבל באמת במלחמת השחרור היו הרבה יותר נופלים ופצועים, היו הרבה יותר פשלות
מינה פנטון
חילול קדשי ישראל ביום המקודש לעם היהודי    תפילה נוצרית המונית בכותל הדרומי, בהושענא רבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il