X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש לי ביקורת על מומחי בית המשפט: רובם מקבלים את מנוייהם ועושים את תפקידיהם - גם במצב בו צד לדיון המשלם שכרם אינו מעוניין בשירותיהם המקצועיים; חמור מכך - רובם יודעים בתוך תוכם כי הם מוטים תמיד לטובת צד לדיון בצורה קיצונית, ולמרות זאת מקבלים לידיהם את המינוי, דבר הפוגע בצד הנגדי שאינו יודע כלל כי הם מוטים ולא אוביקטיביים
▪  ▪  ▪
לוקים בחוסר אובייקטיביות

ידיד שלי, עורך דין במקצועו, מטפל במשרדו בעיקר בשני סוגי תביעות: האחד - נזקי גוף, והשני - ליקויי בניה.
במסגרת טיפולו בנזקי גוף, יצא לו לייצג מומחה המקבל מינויים מטעם בתי המשפט לשם מתן חוות דעת בגין ליקויי בניה נטענים. נרקמו קשרים בין השניים, ובבוא העת, לאחר גמר מוצלח של התביעה בגין נזקי גוף אותה הגיש המומחה באמצעות עורך הדין, שאל עורך הדין את המומחה - האם לגרום/להסכים למינויו כמומחה מטעם בית המשפט בכמה תיקים שבטיפולו.
- את מי אתה מייצג? - שאל המומחה.
- - דיירים שונים - השיב עורך הדין.
- אז אל תמנה אותי, אני לא בעד זכויות דיירים - השיב המומחה ובכך נסתיימה השיחה.
אני מכיר את שני האנשים בהם מדובר, את עורך הדין ואת המומחה; עם אחד אני ביחסי ידידות וביחסים מקצועיים, ועם השני אני ביחסים מקצועיים. המומחה ההנדסי - למרות שברגע של אמת גילה כי אינו אוביקטיבי וכי מלכתחילה הוא "נגד דיירים" ו"בעד קבלנים" - מקבל מינויים מטעם בית המשפט, וגם כאשר הוא נתפש בקלקלתו (חוסר אוביקטיביות) וצד לדיון שעלול להיפגע מכך מבקש כי יבוטל מינויו - הוא נלחם כארי על מינויו ומתנגד לוותר עליו באמצעים שונים ובכל תוקף.
ציבור הדיירים נפגע מכך, כי הוא לא מקבל את מה שמגיע לו על-פי שיקול דעת אוביקטיבי מקצועי - אין בסביבה מי שישקול כך את טענותיו פרט למומחה שמטעמו שבדרך כלל חוות דעתו משנית לחוות דעת מומחה בית המשפט.
בית המשפט נפגע מכך, בהוציאו תחת קולמוסו פסקי דין בלתי אוביקטיביים, הנסמכים על חוות דעת מומחה שאינו אוביקטיבי. איכות המגורים נפגעת מכך, מטעמים ברורים. המומחה מטעם התביעה נפגע גם הוא, כי יוצא לכאורה שחוות דעתו אינה עומדת במבחן שיפוטי וממצאיה נדחים.
לא מדובר במקרה חריג, בודד, יוצא דופן, אלא מדובר בתופעה. התופעה היא שמומחי בית המשפט, ברובם שבויים בקונצפציות לא מקצועיות ולא אוביקטיביות, עם לטישת עיניים למינוי הבא, והמינוי הבא תלוי גם ברמת הנוחות שהם גורמים לבית המשפט שסדר יומו עמוס לעייפה.
מה יותר קל לו לבית המשפט, "לקצר" תביעה על-פי דחייה מקצועית של עיקר הטענות לאור חוות דעת של מומחה לכאורה מומחה אוביקטיבי?!
זאת אף זאת, מכיוון שקבוצת מומחי בית המשפט ברובה כבר אינה עוסקת בתכנון אלא רק בייעוץ, כלומר, מדובר במומחים המומחים לנושאים בהם הם כבר שנים רבות לא עוסקים, הרי פרנסתם של אותם מומחים תלויה במינויים אלה. זו אחת הסיבות שגורמת להם לאחוז בקרנות המזבח כאשר צד לדיון לא מעוניין בשירותם. למעשה זו גם הסיבה להיותם לא אוביקטיביים, כי למען פרנסתם מוטב להם לעוות את חוות דעתם ולקלוע למה שמצפים מהם.
ראוי לציין כמה פסקי דין מזן אחר, שעשו בית-ספר לכמה מומחים מטעם ביהמ"ש, ואביא במסגרת זו סיפורו של פסק דין אחד מרבים:
דיירים שונים במעלות נגד שיכון ופיתוח ואחרים
בתיק זה שכלל קבוצת דיירים קשי יום אשר רכשו דירות 3 חדרים מחברה ציבורית בבניינים טרומיים במעלות, מונה מומחה שקיבל בזמנו תיקים כמומחה בית המשפט דרך קבע. כותב שורות אלו הכין את חוות הדעת המקצועיות, אך לא היה לו סיכוי לאור עמדותיו של מומחה בית המשפט שהיה מוטה קיצונית לטובת הקבלנים. אכן, מומחה בית המשפט קבע בחוות הדעת כי למעשה פרט לפגמים מזעריים וזניחים, אין ליקויים בדירות. בית משפט השלום פסק בעקבותיו של המומחה שמינה כי אין ליקויים בדירות.
על כך הוגש ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה, ועל המדוכה ישבו 3 שופטים שהתייחסו לטענות שבערעור בכובד ראש ובעמקות.
יצא תחת ידיהם פסק דין מחוזי לתפארת, אשר הוא מצוטט כמעט בכל כתבי הטענות בתחום ליקויי הבנייה; טענותיו של מומחה בית המשפט נדחו אחת לאחת, וטענות המומחה מטעם התביעה הועדפו עליהן אף שלא נחקר בביהמ"ש על חוות דעתו.

תאריך:  11/10/2014   |   עודכן:  11/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מומחה להשכיר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
זה מה שקורה
משהלה  |  11/10/14 15:43
2
חד צדדיות של מומחים מטעם בית ה
עו"ד צבי שטיין  |  12/10/14 18:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
מסיפורי חג
איתמר לוין
מפכ"ל המשטרה מפזר אי-דיוקים, בלופים ואפילו שקרים בראיון לידיעות אחרונות. מאחר שהמראיין שלו לא ממש בקיא בחומר, אנחנו מציגים את האמת וגם את השאלות הקשות שלא נשאלו
אריה אבנרי
ליברמן ואיל ההון האוסטרי, מרטין שלאף חגגו בוינה לכבוד החוק הישראלי שהפך לצחוק. לאחרונה שוב ביקר ליברמן אצל שלאף וטען כי הגיע לכנס של קהילות יהודיות    חציית הקווים של יו"ר ההסתדרות לשעבר, עופר עיני, גרמה עוולה גדולה לרבבות חברי הסתדרות שראו בו מנהיג פועלים עממי, ועתה התברר שהמלך הוא לא עירום אלא לובש מחלצות משי    הקלון שהטיל ביהמ"ש על לחיאני טרפד את תוכניותיו למסלול פוליטי. מה יעשה כעת בשבע השנים הבאות?
איתמר לוין
אלו שהולכים לברלין בשביל מילקי זול יותר, ואלו שהורסים לולבים תוך בדיקתם. מי שהנהיג עובדים וכעת יוצא נגדם, ומי שמתגאה בתוספת תקציב לחינוך אך מסתיר את הקיצוץ. ראש ממשלה מוחצן שטוען שנכנסים לו לצלחת, ומשפטנית בכירה שדוחפת את האף לסוגיות הלכתיות
מרדכי ליפמן
החלטת בג"ץ בנושא המסתננים מחייבת להסדיר את מעמדו של בית המשפט העליון ולהקים לצידו בית משפט לחוקה, כדי לאפשר לרשות המחוקקת ולרשות המבצעת לבצע את תפקידיהן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il