X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יצירת מאגרי מומחים מטעם בית המשפט רק ינציח ויחמיר את הבעיה הקיימת הדרך הנכונה היא לפסול לחלוטין את מי שמתיימרים להציג מומחיות שאינה קיימת
▪  ▪  ▪
[צילום: אתר המוסד לבטיחות וגהות]

שופטים ועורכי דין בכירים מציעים לעיתים להקים קבוצה מצומצמת של מומחים בתחומי הבנייה, שרק הם יהיו רשאים להימנות עם מומחי בית המשפט. לדעתי בהצעה זו יש יותר נזק מתועלת.
ההצעה היא לערוך מכרז בין מהנדסים ואדריכלים, בו ייבחרו המתאימים ביותר לשמש מומחים מטעם בית המשפט, וייקבע שהם לא יהיו רשאים לתת חוות דעת מטעם צד לדיון. אולם עצם התנאי המוצע מחשיד המומחים-בכוח בהיותם נגועים במתן חוות דעת מוטות משיקולים זרים כיום, וגלומה בו ההנחה שאולי לאחר שימונו מטעם ביהמ"ש - יישרו דרכיהם.
דבר זה מוכיח בעליל שההצעה אינה ראויה, כי מי שחשוד במתן חוות דעת לא מאוזנות וללא פניות, אינו ראוי לשמש מומחה כלל, קל וחומר - מומחה מטעם בית המשפט, וזאת מבלי שיותנה תנאי כלשהו המתייחס לעבודתו המקצועית בעתיד.
אך לא זה העיקר. הסדר זה ייצור מה שיש כיום, ולא שום דבר חדש - קבוצה כמעט סגורה של מומחים המקבלים מינויים מבית המשפט, ובכך פרנסתם, והרי אלו המומחים שנגדם מוטחת הביקורת הקשה שהם לא אוביקטיביים.
חוסר האוביקטיביות של מומחים מטעם בית המשפט הוא בכך שהן מוטות לעיתים לטובת קבלנים, לא בגלל שהם מצפים לקבל הזמנה לתת חוות דעת מטעם קבלנים, אלא מפני שבית המשפט עצמו משדר נכונות וקדימות לקיצור הליכים. קיצור הליכים בתחום זה, אינו אלא קיצוץ עד כדי ביטול זכויותיהם של דיירים.
בנוסף, את הקבלן המומחים יפגשו פעמים רבות בתיקים שונים, וכך יוכלו ליצור איתו קשרים סמויים שאינם בהכרח קבלת שוחד או טובות הנאה ישירות. די בכך שהחברות הקבלניות יקדמו מינויים של מומחים המשרתים את מטרותיהן, ואלה ישרתו את מטרותיהם של הקבלנים כדי לזכות באהדה בתיקים הבאים, ובכך ייווצרו יחסי גומלין בעייתיים לדיירים. מן הצד השני מצויים הדיירים, שהופעתם בבית המשפט היא חד-פעמית ואיתם אין שום צורך ליצור קשרים.
בנוסף, ההצעה טומנת בחובה סיכון של גיבוש קבוצת מומחים שעוסקים דרך קבע רק במומחיות ואילו את המקצוע עצמו זנחו זה מכבר. לאמר: אלו מומחים שאינם מומחים בתחום מומחיותם, כי הם אינם עוסקים בו כלל בשגרת עבודתם.
לדוגמא: מומחה בתחום הקונסטרוקציות - שאינו יודע כלל מהו מבנה לא מסוים מבחינה סטטית, וכל שכן אינו יודע לחשב בו את הכוחות, המאמצים והמומנטים לסוגיהם. או מומחה בתחום התכנון, שלא תכנן מזה עשרות שנים, ואולי בכלל, ולו צריף אחד. או מומחה בעל מוניטין בניהול הבנייה וגם תעודות המוכיחות את מומחיותו בתחום זה, בתיק בו סלע המחלוקת אינו ניהול הבנייה אלא נושא אחר לחלוטין, כגון חוזק מבנים נגד רעידות אדמה.
האמנם לזה התכוון המשורר, בהעלאת הצעה שתתגבש קבוצת מומחים שהמקצוע שלהם וכל עיסוקם יהיה "מומחה מטעם בית המשפט"?! האין זה המצב כיום - וכנגדו עיקר הביקורת?!
יש להבהיר, כי אין תחליף לכך שבתי המשפט יקפידו על עבודתם כנותני שירות לאזרח, שבמקרה זה הוא שירות של עשיית צדק ועשיית דין. על בית המשפט מוטלת האחריות להקפיד למנות מומחים ראויים ולסלק מבין שורות המומחים המתמנים את הלא-ראויים, בשל חוות דעת לא מאוזנות, לא מקצועיות, לא שקולות, לא מציאותיות. בשל סירוב להעמדת חוות דעתם למבחן מציאותי בטענה שהם "רק מומחים", "לא מפקחים, לא אחראים, לא בעסק". בשל זיוף שרטוטים מהתקן והכללת הזיוף כחלק מחוות הדעת - והיו דברים מעולם - בשל התחזות מומחה שלא תכנן בחייו צריף או מחסן, כאילו הוא "מומחה למבנים [קונסטרוקציות]".

תאריך:  21/10/2014   |   עודכן:  21/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עורכי דין בכירים /  "
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בלי קונסטרוקציה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
האם זה כולל ״מומחים ״שכמוך...
יוסף הצדיק..  |  21/10/14 09:06
2
מאגר מומחים למתן חוות דעת .
צביקה אייכבאום  |  21/10/14 09:36
3
המחשבה נכונה
משהלה  |  21/10/14 23:03
4
חדל לשלוח לי דוא"לים ל"ת
ניצן שועלי  |  22/10/14 08:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
הצהרתו של שר החוץ, שלהערכתי יצאה אל אוויר העולם ללא תיאום מראש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ואולי אפילו בניגוד לדעתו, היא חומר מודיעני מן המעלה הראשונה, והחומר כבר "טס" בדרך אל הבית הלבן
צ'לו רוזנברג
שעצם ההנחה שמשכילים הם מחוץ למעגל התנועות המהפכניות או טרוריסטיות היא מוטעית מיסודה. נהפוך הוא: רוב מכריע של מנהיגי התנועות המהפכניות או הטרוריסטיות היו אינטלקטואלים, בעלי השכלה מן המעמד הבינוני ולא סתם פשוטי עם, בורים ועמי ארצות
ד"ר מהרן פרהדיאן
לישיבתנו בארץ יש ערך שלא נמדד בכסף, בגודל הבית או במחיר גבינת הקוטג', ומזה מתעלמים הצעירים הישראלים שלא טעמו את טעם הגלות, ויורדים היום בגאווה מהארץ
עמוס גלבוע
בימים אלו העולם נתון במלחמה נגד ה"מדינה האיסלאמית" המגלמת את כל הרוע של הטרור האיסלאמי הקיצוני. האם ניתן לראות זאת כתהליך היסטורי במסגרת רחבה יותר?
יורי מור
אני כבר כתבתי בעבר כי משא ומתון אנחנו מנהלים לא מול פלשתינים אלא מול ארצות הברית. כשידידינו מעבר לים יבינו מי באמת מחווה מכשול, את מי לכופף, על מי ללחוץ (ויש כלים) - אז נגיע גם לתוצאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il