X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הפתרון המשפטי לגל השקרים:

ייצוגית נגד הארץ

הכזבים השיטתיים של הארץ בנוגע לפלשתינים מצביעים על לקונה משפטית: אי-אפשר לתבוע את עלבונה של המדינה מידי מי שמשמיצים אותה תוך שימוש בשקרים. הפתרון מצוי במישור אחר: תביעה ייצוגית בטענה להטעיית לקוחות
▪  ▪  ▪
בודים מדמיונם החולני [צילום: אילן שריף]
סכנה נוסח כלכליסט
כך נפתחת כתבה בכלכליסט (יום א', 19.10.14): "נניח שאתם רוצים לקנות דירה. או לרשום את הילד לבית הספר. או סתם לדעת מה קורה מסביב. אז אתם מתחילים לחפש נתונים על האיזור. מה רמות המחירים, איזה אנשים גרים בסביבה, אם יש חוגים טובים באיזור, או אם הולכים לבנות לכם בית כנסת מול הבית". הבנתם? צרה צרורה: הולכים לבנות לכם בית כנסת מול הבית. לא מתנ"ס, לא מגרש כדורגל ואפילו לא מכון עיסוי; בית כנסת. ובכמה טבעיות זה יוצא להם!

מוכר בזכות השקרים
הארץ מקבל דבר במרמה: הוא מוכר עיתונים בין היתר בזכות השקרים המכוונים המודפסים בהם. זוהי מרמה לא פחות גרועה מאשר איסוף תרומות בתואנות שווא, או מכירת מכונית שעברה תאונה תוך הסתרה הנזקים שנגרמו לה. למעשה, היא הרבה יותר גרועה - גם בשל האופי המתמשך של המרמה, גם בשל המספר הרב של קורבנותיה וגם בשל העובדה שהיא מכוונת נגד המדינה, אזרחיה וכוחות הביטחון שלה

החוק יוצר אבסורד
נוצר פה אבסורד מסוים. אם אומרים על טייס שהוא שמהווה סכנה לחיי נוסעיו, הוא יכול לתבוע; אבל אם אומרים על כלל טייסי חיל-האוויר שהם רוצחים, בלי לנקוב בשמותיהם - הם לא יכולים לתבוע. שרברב יכול לתבוע אם נטען נגדו שהוא נוכל, אבל אם נאמר עליו שהוא אזרח במדינה המבצעת רצח עם - הוא אינו יכול לתבוע את עלבונו. תאגיד יכול להגיש תביעת לשון הרע; המדינה לא יכולה

בעיתון הארץ התקבצה חבורה של כותבים, שאינה מסתפקת בהבעת דעות קיצוניות נגד יחסה של ישראל לפלשתינים. חופש הביטוי הרגיל אינו מספיק לגדעון לוי וחבר מרעיו, אז הם בודים מליבם שקרים. לא פעם ולא פעמיים, אלא בצורה שיטתית. בן-דרור ימיני מביא שורה של דוגמאות מאלפות בספרו "תעשיית השקרים", ולכמה מהן כבר התייחסתי.
השאלה היא, מה אפשר לעשות מול השקרים הללו - והתשובה המשפטית היא לכאורה: מעט מאוד. חוק לשון הרע אינו מאפשר להגיש תביעות בשל השמצתו של ציבור, ויש בכך היגיון. תארו לעצמכם שכל מתנחל היה מגיש תביעה בכל מקרה בו לדעתו הושמעה לשון הרע על המתנחלים ככלל, וכל ערבי היה מגיש תביעה בכל מקרה בו לדעתו הושמעה דעה גזענית נגד ערבים, וכל עורך דין היה מגיש תביעה בכל מקרה בו לדעתו הוכפש שמם של העוסקים במקצועו - וכן הלאה וכן הלאה. אם תביעות כאלו היו אפשריות, בתי המשפט היו מוצפים בהן ורובן הגדול היו מצריכות הכרעה עקרונית בשאלה של חופש הביטוי מול הזכות לשם טוב. מבחינת מדיניות משפטית ראויה והשימוש במשאבי המערכת המשפטית, ודאי שאין לאפשר זאת.
מצד שני, נוצר פה אבסורד מסוים. אם אומרים על טייס שהוא שמהווה סכנה לחיי נוסעיו, הוא יכול לתבוע; אבל אם אומרים על כלל טייסי חיל-האוויר שהם רוצחים, בלי לנקוב בשמותיהם - הם לא יכולים לתבוע. שרברב יכול לתבוע אם נטען נגדו שהוא נוכל, אבל אם נאמר עליו שהוא אזרח במדינה המבצעת רצח עם - הוא אינו יכול לתבוע את עלבונו. תאגיד יכול להגיש תביעת לשון הרע; המדינה לא יכולה.
בזמן מבצע "צוק איתן" כבר הצעתי, על-רקע דברי בלע שקריים במפגיע של לוי, לתקן את החוק כך שיתאפשר לקבוצות מוגדרות ומתוחמות להגיש תביעות דיבה גם אם ההשמצה אינה פרטנית. לא יהיה קל להגדיר את המקרים הללו, אבל זה אפשרי. למשל: כאשר מדובר בצנחנים שלחמו בג'נין והושמצו בגסות ובצורה שקרית בידי מוחמד בכרי בסרטו "ג'נין ג'נין", או - במקרה האקטואלי - כאשר מדובר בטייסים שהשתתפו בלחימה ב"צוק איתן".
קבלת דבר במרמה
אלא שהבעיה ששמה הכזבים של הארץ אינה יכולה להיפטר בצורה נקודתית בלבד. מול שקרים שיטתיים, יש צורך במענה שיטתי - ולזה חוק לשון הרע אינו נותן תשובה, וגם לא יכול לתת. אבל אפשר למצוא אותה בכיוון אחר לגמרי: הכיוון הצרכני.
נתחיל דווקא במישור הפלילי, ואני אומר זאת כמי שמתנגד למשפטיזציה בכלל ולפליליזציה בפרט. החוק אינו אוסר לשקר (למעט בהליכים משפטיים); הוא אוסר ליהנות מפירות השקר. העבירה הקלאסית בתחום זה היא קבלת דבר במרמה. וכאן אפשר בהחלט לומר, שהארץ מקבל דבר במרמה: הוא מוכר עיתונים בין היתר בזכות השקרים המכוונים המודפסים בהם.
זוהי מרמה לא פחות גרועה מאשר איסוף תרומות בתואנות שווא, או מכירת מכונית שעברה תאונה תוך הסתרה הנזקים שנגרמו לה. למעשה, היא הרבה יותר גרועה - גם בשל האופי המתמשך של המרמה, גם בשל המספר הרב של קורבנותיה וגם בשל העובדה שהיא מכוונת נגד המדינה, אזרחיה וכוחות הביטחון שלה.
האם ביהמ"ש ייענה?
אני לא אומר שצריך להעמיד לדין את הכותבים השקרנים, את עורכיהם ואת העיתון; עד כמה שזה מפתה, מדובר בצעד קיצוני מדי. מה שכן אפשר לעשות, הוא להשתמש בעילת המרמה בתחום הצרכני: להגיש תביעה ייצוגית נגד הארץ על הטעיית לקוחותיו. רוכשי העיתון, לפחות ברובם, רוצים לקרוא בו דברי אמת; הם לא רוצים שישקרו להם. ואם הארץ משקר במכוון ולאורך זמן, הוא מרמה את הרוכשים וגורם להם לשלם תמורת מוצר פגום שאינם רוצים.
ושוב: זה לא פחות גרוע מאשר תאריך תפוגה כוזב על חלב, רשימת רכיבים מטעה בעוגה או הוראות שימוש שגויות בנוזל לשטיפת רצפות. כאמור, יותר נכון לומר שזה הרבה יותר גרוע מהמקרים הללו, בשל אותן סיבות שכבר ציינתי.
האם בית המשפט יקבל תביעה ייצוגית כזו? קשה מאוד לדעת. מצד אחד, יש כאמור עילות ברורות של הטעיה. מצד שני, נכנסות כאן שאלות נכבדות של חופש הביטוי, ויש שופטים שיאמרו שמדובר בביטוי - קיצוני ככל שיהיה - של אידיאולוגיה. מה שכן ברור הוא, שאם לא תוגש תביעה כזו - היא לעולם לא תתקבל. ושאם יוגשו כמה וכמה תביעות, הסיכוי שאחת מהן תתקבל כמובן עולה בהתאם.
מבחינה עובדתית, הגשת תביעה ייצוגית כזו אינה משימה קשה במיוחד. ספרו של ימיני מספק לא מעט עילות. הבה ונראה את שקרני הארץ מתייצבים בבית המשפט, נחקרים נגדית ומנסים להצדיק את השימוש בדמיונם החולני כמקור עיתונאי. אולי מה שלא עובר דרך המוח, יעבור דרך הכיס.

תאריך:  19/10/2014   |   עודכן:  19/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ייצוגית נגד הארץ
תגובות  [ 29 ] מוצגות  [ 29 ]  כתוב תגובה 
1
הונאת הקוראים..
מ.אלקרייאף  |  19/10/14 10:01
 
- שכחתם את המצאת המאה
חוסה אלפונס הגדול  |  19/10/14 13:24
 
- שכל אזרח יפעיל את האונות שלו
עטרה שגב קלימי   |  19/10/14 15:12
 
- מוכיח שאת טועה
הזבלון היום  |  19/10/14 16:00
 
- כתיבתך מוכיחה שיש אינטרסים
עטרה שגב קלימי   |  19/10/14 18:35
 
- אם זה מה שהבנת, המצב קשה.
עטרה שגב כלומי  |  19/10/14 19:15
 
- אמרת עיתון הונגרי אמרת הכללללל
עטרה שגב קלימי   |  19/10/14 20:10
 
- היה ריב בין האוי קלט של אמא
אצלנו בבית  |  19/10/14 21:54
 
- הכל בגלל החשיבה הגזענית
עטרה שגב קלימי   |  20/10/14 08:02
 
- היתה אומרת על הרחמים שלך-
סבתי עליה השלום,   |  20/10/14 09:35
 
- האם באיידיש עסקינן אני פורשת
עטרה שגב קלימי  |  20/10/14 14:00
 
- יהיו עיתותייך פנויים לדברור
פרישתך יאה לך  |  20/10/14 14:19
 
- פחדן שאינו מזדהה בשמו האמיתי
עטרה שגב קלימי   |  22/10/14 08:29
2
הטענה של הארץ נגד
סמך  |  19/10/14 10:34
3
להכות בכיס. להחרים את המפרסמים
מחמד1  |  19/10/14 10:35
4
הגיע הזמן לנהל משפט כזה,
רעיון נהדר  |  19/10/14 10:49
 
- המאשים יהפוך לנאשם. ל"ת
כמו במשפט קסטנר  |  19/10/14 11:20
5
למה רק את הארץ?
חייםק'ה  |  19/10/14 11:36
 
- הבעיה היא שזה מתמשך לאורך שנים ל"ת
ציוני אומלל  |  19/10/14 16:07
6
ג'נין ג'נין-או שופטים שופטים
החוליה החלשה  |  19/10/14 12:00
7
הארץ אחלה עיתון חוץ מהפוליטיקה
מנוי ימני על הארץ  |  19/10/14 12:11
 
- בהארץ יש מתאם מלא,
טעות בידך  |  19/10/14 15:01
8
עיתון הארץ.
ירון לונדון  |  19/10/14 13:11
 
- אחד שיודע -
שמ  |  19/10/14 15:13
9
אפשר להגיש תביעה יצוגית
אתי אורי  |  19/10/14 13:17
10
לוין - לך על זה! אנחנו מאחוריך ל"ת
שפכטל  |  19/10/14 13:33
11
לא הבנתי מר לוין אתה מתבדח ?
זו בדיחה ?  |  19/10/14 14:57
12
מינויי "הארץ" אוהבים שמשקרים ל
מאיר_5728  |  19/10/14 15:43
13
הארץ מקפח את קוראיו
יוליוס שטרייכר  |  20/10/14 12:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
גרשון אקשטיין
האם אתה באמת חושב שהפתרון הטוב ביותר הוא לבנות ולבנות במקומות שבמילא מיועדים להחזרה לרשות הפלשתינית, בין אם יהיה הסכם ובין אם לא?
יוסי צרויה
דברי שר החוץ האמריקני, קרי, על השפעת הסכסוך הישראלי-פלשתיני על התגייסות צעירים לדאעש לא שיקפו את כל מה שאמר בנאומו אך בהחלט משקפים את הקו הפייסני של הממשל כלפי האיסלאם הקיצוני
עמוס אריכא
קם לנו מטיף ארך-רגליים וקצר-דעת בשם ג'ון קרי להעכיר את מעט האור הדועך עד עלטה מוחלטת    ג'ון קרי איננו רצוי כאן יותר מפני שהוא מעוות בעיוורונו המטריד את המציאות בעזרת אמירות שקריות ומקוממות
איציק וולף
מאות מוסלמים התפרעו בשל הגבלת גיל המורשים להיכנס למסגד אל-אקצה    השליכו אבנים לעבר שוטרים בעיר העתיקה    המשטרה, בתגובה, עצרה את כניסות היהודים להר-הבית
אליקים העצני
בנאומו באו"ם השווה נתניהו את החמאס לדא'עש והזמין את אבו-מאזן לבחור: פיוס עם החמאס או שלום עם ישראל. והנה, רק חזר לארץ וכבר הוא משתף פעולה עם ממשלה שנקראת "ממשלת פיוס" או "אחדות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il