X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התרגלנו לשקרים, או לפחות כך מעריכים הפוליטיקאים העוסקים בהונאתנו חדשים לבקרים. אסור להתרגל. אולי אז יפסיקו להונות, לרמות, לתעתע
▪  ▪  ▪
משה יעלון [צילום: מן הטלוויזיה]

שר הביטחון משפץ את העובדות ממבצע צוק איתן: "המטרה שלנו הייתה להביא את החמאס להפסקת אש על-פי תנאינו". האמנם יצא צה"ל למבצע כדי להשיג הפסקת אש?
לא ברור איך עדיין יש לָאיש שם טוב. שם של אדם הגון וישר. האמנם כזה הוא?
אחרי שלא הוארכה תקופת כהונתו כרמטכ"ל, הסביר "להגנתו": שרון אמר לי שמופז לא יכול לעבוד איתי. נתפסתי במערכת כמסויג מתוכנית ההינתקות, ואין לזה שחר.
זיכרון סלקטיבי גרם לרובנו לזכור דווקא את דבריו לפני ה"הינתקות": "ההינתקות תיתן רוח גבית לטרור". אין שחר לתפיסת המערכת על הסתייגותו?
גם הכתוב בספרו, כמה שנים אחרי גירוש היהודים מגוש-קטיף וצפון השומרון, מקשה על תיוגו כאדם הגון. וכך כתב: ראש לשכתו (של שרון), דב ויסגלס, אמר לי באחת הפגישות שבהן ניסה לשכנע אותי לתמוך בהינתקות, שמעמדו הפוליטי של שרון בירידה, ולכן הוא צריך לעשות מעשה. מובן שחשתי שלא בנוח עם הצגת שיקולים שכאלה לרמטכ"ל. הייתה תחושה שאין לפוליטיקה גבולות. הייתה תחושה ששיקולים אישיים ושיקולים זרים משפיעים על האופן שבו מתקבלות החלטות בנוגע לביטחון ישראל, וכתוצאה מכך מתקבלות החלטות על חשבון אינטרסים של מדינת ישראל1.
ומה עשה יעלון עם תחושת האי-נוחות בנוגע לביטחון ישראל? קיבץ עשרות פסיכולוגים עבור תכנון שטני שֶכּונה "הכנות מנטאליות למשימת ההינתקות" (שנה לפני החלטת כנסת על תוכנית שרון!), כדי להפוך חיילים לרובוטים למען יצליחו במשימתם.
הלזאת תיקרא הגינות?
ועכשיו - התעתוע החדש: במבצע צוק איתן "המטרה שלנו הייתה להביא את החמאס להפסקת אש על-פי תנאינו"2. האמנם? האם יצא צה"ל למבצע כדי להשיג הפסקת אש? אין צורך במנת משכל, אפילו תהא זהָה לזו של יעלון, כדי להפריך את האמירה חסרת ההיגיון - מטרת הפתיחה באש הייתה... להפסיק אותה. או, שמא נפטור את יעלון מדבר שקר, ואז ייוותר מדבריו "רק" חוסר היגיון גרידא?
חיפשתי תיאור מהלכי המבצע ומטרותיו, בתוך התאריכים שבין חטיפת שלושת הנערים הי"ד, לבין סיום המבצע. בשום מקום לא מצאתי, לא מטרה מוצהרת למבצע (לא מטרות נקודתיות תוך כדי) ולא תנאים.
אפילו לא את המטרה שבדיעבד – את הפסקת האש. קל היה למצוא הפסקות אש הומניטריות בפועל, לטובת האויב; קל היה למצוא אספקה שוטפת של חשמל, מלט (אגב, מחֶברה בעלת מונופול להובלת מלט, שהיו"ר שלה הוא מיודענו אולמרט), כסף, מזון, תרופות, טיפול חינמי של עזתים בבתי החולים בישראל. האם אלה היו תנאינו?
ובכן, מהם התנאים שהיצבנו? האם קיבל אותם החמאס? האם קיבלנו אנחנו את תנאיו? אמר ולא יסף.
התרגלנו לשקרים, או לפחות כך מעריכים הפוליטיקאים העוסקים בהונאתנו חדשים לבקרים. אסור להתרגל. אולי אז יפסיקו להונות, לרמות, לתעתע.
ואולי בנוסף, פשוט יש לנו שר ביטחון חסר כישורי חשיבה וכישורי הסקת מסקנות? אולי הוא עדיין קשור בכבלי אותו תא"ל ממלת"ם שמשחק במושגים על-פי השיטה הפוסט-מודרנית? דוגמא? "השאלה היא מהו ניצחון", הוא מתפלסף, ואז באה ה"הוכחה" שזה לא מה שחשבנו: הנה מלחמת ששת הימים שהניבה מיד מלחמת התשה. ולהפך- מלחמת לבנון השנייה שאחריה יש לנו שקט כבר 8 שנים. כאילו היו מלחמות גוף שיש לו יכולת שקלא וטריא, או לחלופין כאילו היו איתני טבע.
להשוואה: כאילו אחרי הפצצת הירושימה או דרזדן, היו חוזרות בנות הברית לאחוריהן, לענייניהן במקדונלד או מילקי, מבלי להכתיב לארצות הכבושות את תנאיהן. אולי זאת משמעות המושג ניצחון? אולי עיקור סופי של יכולת ההתקפה? המסקנה של יעלון היא למעשה, שאין חשיבות לניצחון כלשהו- יוגדר איך שיוגדר, שהרי אחרי מלחמה כושלת יש שקט, ואחרי ניצחון מוחץ, אין... הגיון בריא, לא כן? ועדיין, אחרי יציאת לבנון 2000, אינו מבחין ששמונה השנים הן שנות שקט שלפני הסערה, צבירת עוד ועוד טילים המתנייעים להם בטוחות על ציר אירן לבנון.
למעשה, אם נקלף מהזמן 9 שנים שהפרידו בין הגירוש מגוש-קטיף לבין מבצע צוק איתן, נקבל חיבור ישיר בין השניים, על שניהם ניצח יעלון.
ראוי לציין כי באותו ראיון על הישגינו, הוא מבקר את התנהלות מלחמת לבנון השנייה. אין אדם רואה את קצה חוטמו. גם מלחמת נפל זו הייתה תוצאת ניצוחו על הגירוש, שהוגדר כפצל"ם חשוב לביטחון ישראל: פעולות צבאיות לא מלחמתיות, לצד "עימות מוגבל בעצימות נמוכה" מבית המדרש מלת"ם- מכון לתורת מלחמה, בניהולו של תא"ל שהצהיר על מטרתו: מדינה פלשתינית...
אל תגידו- לא ייאמן!
אלא שהבעיה היא שהנפגעים, כרגיל, אינם מי שגרמו, ואלה שגרמו לא משלמים כל מחיר, ובמקרהו של יעלון, אף מיתמר ועולה ערכו בשוק הפוליטי. לפחות נזהיר אנחנו מעליית ערכו בעינינו.

הערות

1 - הדגשות של המחברת
2- מקור ראשון 17.10.14

תאריך:  17/10/2014   |   עודכן:  17/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יעלון, חדל תעתוע
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
המלחמה הופסקה בדיוק במועד הנכו
דניאל נכון  |  17/10/14 21:42
2
קשקשן מסוכן
אביתר בן-צדף  |  17/10/14 22:47
3
למדתי והשכלתי
אריה312  |  18/10/14 09:23
4
אין כלים שכליים לסתור את דבריה
יוסף דיין  |  18/10/14 23:39
5
מי מפחד מיעלון?
באום  |  19/10/14 00:43
 
- הגיון בריא:בעד בנט ובעד יעלון.
רותי איזיקוביץ  |  19/10/14 13:04
 
- גרוש זה גם כסף
באום  |  19/10/14 18:50
 
- קראתי את דברי שניכם, שלך ושל
כותבת המאמר.  |  20/10/14 08:06
 
- הערה טכנית(מוסרית?):
רותי איזיקוביץ  |  20/10/14 10:56
 
- לרותי
זו טעות מצערת  |  21/10/14 21:25
 
- לא זילזול ולא נעליים
באום  |  20/10/14 12:21
 
- א. חרגת מנושא המאמר. ב.כנראה
רותי איזיקוביץ  |  20/10/14 13:54
 
- סגרנו את הבסטה ל"ת
באום  |  20/10/14 20:24
6
עיוורון הציבור
אזרחית מוטרדת  |  19/10/14 07:18
7
יעלון הגון יחסית לפוליטיקאים
הכל יחסי...  |  21/10/14 21:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס אריכא
קם לנו מטיף ארך-רגליים וקצר-דעת בשם ג'ון קרי להעכיר את מעט האור הדועך עד עלטה מוחלטת    ג'ון קרי איננו רצוי כאן יותר מפני שהוא מעוות בעיוורונו המטריד את המציאות בעזרת אמירות שקריות ומקוממות
יהודה דרורי
האטה משמעותית בהעברת חומרים לרצועה עד שניווכח באופן מוחלט לאן כל משלוח ומשלוח מכוון ולמה משתמשים בו... יש לנו הזכות המלאה לדרוש זאת וגם היכולת להפעיל לחץ במסופים ואמצעי מודיעין לכך
צבי גיל
במדינה היהודית אשר השואה היא חלק בלתי נפרד מהמורשת שלה, מדי פעם בפעם אנו מקבלים תזכורת על שנאה, אלימות, דריסת כבוד האדם שמבעבעות בקרבנו    שום עם לא יכול להיקרא עם חופשי אם בקרבו ישנם אנשים שאינם חופשיים    נקודת מחשבה על ברלין
אורי גרוס
שתי מחאות נמצאות כיום על סדר היום הציבורי, לשתיהן הקשרים גרמניים    מחאת המילקי קשרה עצמה לברלין ומחאת מחירי הכרטיסים למשחקי הכדורגל פוזלת לכיוון מינכן    אחת תדעך עם הזמן, השנייה תישאר עמנו לאורך זמן
הרב שלמה אבינר
כאשר ציבור מחליט מתוך הסכמה כללית ברורה ומכוונת, ללכת נגד זרם המים החיים של דבר השם, יש כאן חטאת ציבור אשר קשה לשער חומרתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il