X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בימים אלו העולם נתון במלחמה נגד ה"מדינה האיסלאמית" המגלמת את כל הרוע של הטרור האיסלאמי הקיצוני. האם ניתן לראות זאת כתהליך היסטורי במסגרת רחבה יותר?
▪  ▪  ▪
אל-קאעידה. נולד באפגניסטן [צילום: מתוך המגזין המקוון של אל-קאעידה]

הפיל הרוסי הסתער על אפגניסטן והוליד את "אל-קאעידה"; הפילון הישראלי הסתער על לבנון והוליד את "חיזבאללה"; הפיל האמריקני הסתער על עירק, השתולל ובסוף הביא להולדת דאעש. כיום, כלקח מהעבר, הפיל האמריקני מסתער מהאוויר, לא מהיבשה. האם התוצאה תהיה כמו הסתערויות הפילים בעבר? בינתיים אפשר כבר להבחין בטעויות הקשות שאפינו את כישלונות הסתערויות העבר.
בימים אלו העולם נתון במלחמה נגד ה"מדינה האיסלאמית" המגלמת את כל הרוע של הטרור האיסלאמי הקיצוני. האם ניתן לראות זאת כתהליך היסטורי במסגרת רחבה יותר? ניסיתי לברר את השאלה עם ידידי, ד"ר ראובן ארליך, יו"ר "מרכז המידע למודיעין וטרור". והנה התובנה שהגענו אליה, והיא קשורה להסתערות של פילים!
איך? ובכן, ב-סוף 1979 פלשה ברה"מ לשכנתה אפגניסטן. פעלה כפיל משתולל, והתוצאה הייתה שנולדה וקמה, בין השאר, "אל-קאעידה", ארגון טרור סוני קיצוני; ב-1982 הפילון הישראלי פלש ללבנון. התוצאה הייתה, בין השאר, שקם ארגון טרור שיעי קיצוני בשם "חיזבאללה"; ב-2003 הפיל האימתני האמריקני פלש לעירק. התוצאה הייתה, בין השאר, שקם שם פלג פורש מ"אל-קאעידה", קיצוני שבקיצונים, דאעש שמו (המדינה האיסלאמית בעירק וסוריה). זמן קצר לאחר מכן הפילון הישראלי דווקא נסוג לאחור ברצועת עזה, הסכים (בניגוד להסכם אוסלו) שהחמאס ישתתף בבחירות, וארגון הטרור הסוני הזה רכש לעצמו מדינה.
מה משותף לכל הסתערויות הפילים הללו באזורנו, הקרוב והרחוק?
ראשית, בכולן המטרה הייתה להחליף שלטון/משטר. ברה"מ רצתה לכונן ממשל אפגאני פרו רוסי; ישראל רצתה לכונן בלבנון ממשל נוצרי, פרו ישראלי ואנטי סורי; ארה"ב בהנהגת בוש רצתה להפיל את משטר סדאם חוסיין הסוני ולכונן בעירק משטר דמוקרטי. זה מה שארה"ב גם דרשה מהפילון הישראלי: תנו ידכם להשתתפות החמאס בבחירות על-מנת להביא לפלשתינים את הדמוקרטיה שלנו.
המטרות הללו לא הושגו באף מקום. האמריקנים אומנם הצליחו להפיל את משטר צדאם חוסיין, אך נכשלו כליל בהבאת הדמוקרטיה לעירק ובבניית צבא עירקי חדש.
שנית, בכל שלושת המקרים הפילים נסוגו, בסופו של דבר: הרוסים מאפגניסטן, האמריקנים מעירק וישראל מלבנון (כמו גם מרצועת עזה). בכל המקרים הכוח הצבאי שהתמודד מול הפילים היה כוח גרילה וטרור שידע לנצל עד למקסימום את נקודות התורפה של הפילים
שלישית, בכל אחד מהמקומות שאליו פלשו הפילים, המערכת הפנימית הייתה שברירית, מפוצלת, או נתונה לרודנות אכזרית ביותר (כמו בעירק) שברגע שנופצה, נחשפו כל התחלואים המבניים של המדינה שנקראה עירק.
רביעית, בכל המקרים, הפילים לא הבינו לעומק את הבעיות הפנימיות המורכבות של כל ארץ, השנאות ההיסטוריות בין שבטים ועדות ועומק השנאה האיסלאמית למערב.
חמישית, הארגונים האיסלאמיים הקיצוניים שקמו, התרבו, קבלו שמות חדשים, חיים וקיימים ובועטים בעוז, קודם כל ב"כופרים" בני דתם, בנוצרים הנופלים בידיהם, ובכל מי שמייצג את התרבות המערבית. כל הממשלים המערביים שבצעו את הסתערות הפילים, כבר אינם יותר בשלטון.
ועכשיו, כלקח מהעבר, אנו עדים לסוג חדש של הסתערות פילים, הפעם מהאוויר ולא מהקרקע, בהנהגת ארה"ב. היעד: השמדת ה"מדינה האיסלאמית". איך זה יסתיים? העתיד בחיק האלים, אך כבר לאור מה שאנחנו רואים, ברור שכמה ממאפייני טעויות העבר כבר רובצים בפתח: "המדינה האיסלאמית" היא סימפטום למערכת המדינית שהתמוטטה בסהר הפורה, ובהשמדתה (אם בכלל הדבר יתאפשר) לא יהיה משום פתרון כלשהו להתפוררות הזאת; "המדינה האיסלאמית" היא רק אחד ממרכיבי הטרור האיסלאמי המצוי בכל פינה באזור שלנו, באפריקה ובאסיה; היריבות השיעית -סונית לא תעלם, כפי שמקווים האמריקנים, מול אויב משותף זמנית בדמות "המדינה האיסלאמית".
האם את האסטרטגיה שגיבש הממשל האמריקני ניתן להוסיף כבר עכשיו לרשימת "מצעד האיוולת של ברברה טוכמן? אולי עדיין מוקדם, אך הטרגדיה האמיתית היא לדעתי שאין אסטרטגיה חלופית יעילה יותר בתנאים העולמיים הנוכחיים להתמודדות מול תהליכי ההקצנה האיסלאמית. בסוף עוד יאשימו את ישראל שבגלל שלא הגיעה להסדר עם הפלשתינים, נכשל המערב במלחמה נגד "המדינה האיסלאמית".זה לא מצחיק! כאשר מדינות הטרור והרודנות שולטות כיום באו"מ-הכל אפשרי!

תאריך:  20/10/2014   |   עודכן:  20/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הסכם אוסלו  סדאם חוסיין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסתערות פילים מצמיחה טרור
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
לא הבאת שום מסקנה
סמך  |  20/10/14 10:29
2
גילוי אריות
אהרון שחר  |  20/10/14 10:55
3
מסקנות?
שמ  |  20/10/14 19:19
4
מאמר מאיר עיניים
אהוד פרלסמן  |  21/10/14 04:10
5
מה הן המסקנות למאמרך ?
לעמוס גלבוע  |  21/10/14 12:16
6
אסלם לא נוצר ע"י פילים גדולים
לעמוס גלבוע  |  22/10/14 03:45
7
המסקנה העולה מהדברים
סמך  |  23/10/14 10:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורי מור
אני כבר כתבתי בעבר כי משא ומתון אנחנו מנהלים לא מול פלשתינים אלא מול ארצות הברית. כשידידינו מעבר לים יבינו מי באמת מחווה מכשול, את מי לכופף, על מי ללחוץ (ויש כלים) - אז נגיע גם לתוצאות
אורי שרגיל
אולי האלימות לשמה היא מה שאנחנו רוצים לראות כשהמחאה התרבותית לא עובדת בשבילנו. כן, יש גם רומנטיקה בטרור המיועד לשנות את העולם ולעשות אותו כאילו טוב יותר
מרק בריל
כשאני שומע את המטיפים להגירה, שעוד מעיזים לקרוא לבריחה - "עליה", משהו מאוד צורם ומתקומם בי. תמיד הייתה ירידה מישראל, אפילו חוזה המדינה בא לקצת, והלך. לא בשביל הזמירות הללו הוקמה כאן מדינה
עו"ד יצחק פרנלדס, עו"ד ארתור בלאייר
בית המשפט זיכה תלמידה בפיצוי על פציעה קשה, בין היתר משום שהמועצה המקומית לא דאגה להחליף מעקה שנבנה לפי תקן ישן בכזה שיעמוד בתקן העדכני    התוצאה הזו אינה מובנת מאליה
עו"ד חיים שטנגר
טוב למות בעד ארצנו היא סיסמה יפה מאוד לשיעורי היסטוריה רוויי פאתוס, אבל אי-אפשר לשלם איתה, במכולת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il