X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שעצם ההנחה שמשכילים הם מחוץ למעגל התנועות המהפכניות או טרוריסטיות היא מוטעית מיסודה. נהפוך הוא: רוב מכריע של מנהיגי התנועות המהפכניות או הטרוריסטיות היו אינטלקטואלים, בעלי השכלה מן המעמד הבינוני ולא סתם פשוטי עם, בורים ועמי ארצות
▪  ▪  ▪
דעאש. השגת מטרות עוברת דרך כוונות הרובה [צילום: AP]
הכלל עצמו
דאעש, בניגוד לתנועות איסלאמיות אחרות, מגייסת לשורותיה בעלי השכלה רחבה. ההיגיון מאוד פשוט: ככל שאנשים חדורי אידיאולוגיה המובנת להם היטב, כך הם הופכים להיות הרבה יותר יעילים. לכן, עות'מאן אבו אל-קעיאן אינו היוצא מן הכלל אלא הוא הכלל עצמו.
אז אל יתפלאו הבריות שרופא מתמחה התגייס לארגון הרצחני

מאז הגילוי המרעיש לכאורה שעות'מאן אבו אל-קעיאן, רופא מתמחה שאמור היה להתחיל את התמחותו בבית החולים סורוקה, הצטרף לדאעש ונהרג במהלך הקרבות, השיח הציבורי מתמקד בעובדה שבן טובים, משכיל וחרוץ מאוד, הפך להיות טרוריסט מן השורה. זהו כשל מחשבתי משום שעצם ההנחה שמשכילים הם מחוץ למעגל התנועות המהפכניות או טרוריסטיות היא מוטעית מיסודה. נהפוך הוא: רוב מכריע של מנהיגי התנועות המהפכניות או הטרוריסטיות היו אינטלקטואלים, בעלי השכלה מן המעמד הבינוני ולא סתם פשוטי עם, בורים ועמי ארצות. היסטוריה מלאה בדוגמאות ורק צריך להושיט את היד ולהתעדכן בסוגיה זו.
ויש הגיון רב דווקא בהיותם של מנהיגי מהפכות ותנועות המוגדרות כטרוריסטיות. הסיבה מאוד פשוטה: כדי להזיז המונים ולהחדיר אידיאולוגיה כזו או אחרת, יש צורך, תחילה, באידיאולוגיה ברורה. רק אנשים משכילים, רק אינטלקטואלים חדורי תחושת שליחות במעשיהם יכולים ליצור תפיסת עולם המשמשת כמגנט עבור ההמונים. זהן השלב הראשון, ההכרחי, בבנייתה של כל תנועה רעיונית גם אם היא עוסקת בטרור פוליטי או דתי. שנית, כדי לארגן את השורות, כדי להקים את מוסדות ההנהגה, כדי לרכוש נשק וליצור מסגרת פעולה בעלת פיקוד לסוגיו, יש צורך באנשים המסוגלים להתגייס למאמץ רב זה. ושוב המובילים הם האינטלקטואלים ובעלי השכלה גבוהה המבינים היטב בנבכי פוליטיקה ארגוני, קשרי חוץ, וכד'. אי-לכך, אין להתפלא מכך שרופא מתמחה בחר להתגייס לדאעש משום שמבחינתו, הדרך להשגת מטרות קולקטיביות ואישיות עוברת דרך כוונת הרובה.
נתחיל בדוגמה מוכרת היטב: המשטרים הטוטליטריים אשר קמו ופעלו במאה ה-20, זאת לאחר שביצעו פעולות טרור ומאבקים עקובים מדם. ראשית, למפלגה הקומוניסטית הרוסית בראשותו של לנין. האיש היה בעל השכלה רחבה, למד משפטים ואף נחשב לסופר פוליטי מוערך למדי. את פעילותו הטרוריסטית החל בהיותו סטודנט למשפטים. גם אנשים אחרים שפעלו סביבו היו אנשים משכילים למדי, כולל יהודים רבים אשר אמצו את האידיאולוגיה המרקסיסטית. מה לנין וחבריו עשו למען השגת אותה המטרה כולם יודעים. גם ממשיכיו לא היו מפשוטי העם. סטלין לא היה בור ועם הארץ. ההפך הוא הנכון. זה לא מנע ממנו לחסל בדם קר מיליוני אנשים.
גם המפלגה הנאצית לא נעדרה מוחות מבריקים. הווה ידוע לכולם שמיטב המעדנים והמומחים בתחומי שונים בנו את האידיאולוגיה הנאצית לתלפיות, והיו בין מבצעי הפשעים הנוראיים ביותר.
הרשימה ארוכה למדי ונסתפק בכך. נעבור לאזורינו. ערפאת הכה מוכר לנו היה מהנדס אשר סיום את לימודיו באוניברסיטת קהיר. נא לבדוק את תולדות חייהם של מנהיגים אחרים שפעלו ליד ערפאת ותיווכחו עד כמה הם היו משכילים. גם כיום הנהגת הרשות מורכבת מאנשים משכילים למדי.
תנועת חמאס השנואה עלינו כל-כך אינה מנוהלת על-ידי פשוטי העם אלא על-ידי אנשים בעלי השכלה אקדמית התחומים שונים. עובדה זו אינה מונעת את פעילותם הטרוריסטית. גם אסד בסוריה המתמוטטת הוא רופא בהשכלתו. מלך ירדן הנוכחי למד והתחנך בבריטניה ורכש השכלה ראוי לכל שבח. השלטון האירני, על-אף היותו תיאוקרטי, אינו נעדר אנשי רוח ומשכילים מאוד. בדיקה פשוטה תוכיח זאת היטב.
דאעש, הניגוד לתנועות איסלאמיות אחרות, מגייסת לשורותיה בעלי השכלה רחבה. ההיגיון מאוד פשוט: ככל שאנשים חדורי אידיאולוגיה המובנת להם היטב, כך הם הופכים להיות הרבה יותר יעילים. לכן, עות'מאן אבו אל-קעיאן אינו היוצא מן הכלל אלא הוא הכלל עצמו.
אז אל יתפלאו הבריות שרופא מתמחה התגייס לארגון הרצחני. סביר להניח שיש עוד בישראל שהתגייסו או יתגייסו והם בעלי השכלה גבוהה, בדומה למתגייסים בכל ארצות אירופה המגיעים משכבות אוכלוסייה משכילות ומבוססות. זו מהות ארגון דאעש וראוי מאוד להבין זאת כשנלחמים בו, כי יכולתם של המשכילים לשכנע את פשוטי העם גבוהה מאוד.

תאריך:  20/10/2014   |   עודכן:  20/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קיצוניות אינה נחלת הבורים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ניתן להביא גם דוגמאות הפוכות
ב.ל  |  21/10/14 15:51
 
- באמת
נו   |  21/10/14 16:48
 
- נו-או שאתה צ'לו או שאתה יותר
ב.ל  |  22/10/14 17:35
 
- אתה
לבטח  |  22/10/14 18:14
2
בוקר טוב אליהו...
קורא ותיק  |  22/10/14 11:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מהרן פרהדיאן
לישיבתנו בארץ יש ערך שלא נמדד בכסף, בגודל הבית או במחיר גבינת הקוטג', ומזה מתעלמים הצעירים הישראלים שלא טעמו את טעם הגלות, ויורדים היום בגאווה מהארץ
עמוס גלבוע
בימים אלו העולם נתון במלחמה נגד ה"מדינה האיסלאמית" המגלמת את כל הרוע של הטרור האיסלאמי הקיצוני. האם ניתן לראות זאת כתהליך היסטורי במסגרת רחבה יותר?
יורי מור
אני כבר כתבתי בעבר כי משא ומתון אנחנו מנהלים לא מול פלשתינים אלא מול ארצות הברית. כשידידינו מעבר לים יבינו מי באמת מחווה מכשול, את מי לכופף, על מי ללחוץ (ויש כלים) - אז נגיע גם לתוצאות
אורי שרגיל
אולי האלימות לשמה היא מה שאנחנו רוצים לראות כשהמחאה התרבותית לא עובדת בשבילנו. כן, יש גם רומנטיקה בטרור המיועד לשנות את העולם ולעשות אותו כאילו טוב יותר
מרק בריל
כשאני שומע את המטיפים להגירה, שעוד מעיזים לקרוא לבריחה - "עליה", משהו מאוד צורם ומתקומם בי. תמיד הייתה ירידה מישראל, אפילו חוזה המדינה בא לקצת, והלך. לא בשביל הזמירות הללו הוקמה כאן מדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il