X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האחריות על קיומו של העולם נמסרה לידינו וחובתנו לזכור שאנו עלולים להשמיד אותו במו ידינו - וגם את שליחותנו כעם ישראל להיות אב המון גויים
▪  ▪  ▪
[ציור: אדוארד היקס]

פרשת המבול, המתוארת בפרשת השבוע - פרשת נח, מלמדת, כי קיומו של העולם אינו מובטח כלל ועיקר. ריבונו של עולם ברא את העולם ומסר אותו בידינו, אולם קיומו של העולם צריך להצדיק את עצמו, וכשאין הוא עושה זאת - הביא ריבונו של עולם לראשונה את המבול.
הסיבות למבול הן גם כלליות - "כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ", אך גם סיבה פרטית ייחודית מצוינת בהמשך הפסוקים: "כי מלאה הארץ חמס מפניהם". הפרשנים הסבירו את המילה "חמס" כגזל. חברה בה מתקיימת אווירה של חמס, במובן הרחב של המילה; שבה אין כבוד וזכויות לזולת מאבדת את זכות קיומה.
אף על-פי כן הבטיח ריבונו של עולם, כי מבול נוסף לא יבוא על הארץ. המבול הוא אירוע חד-פעמי שמלמד ברמה העקרונית את שלמדנו לעיל - קיומו של העולם הוא קיום מותנה. ברם, ריבונו של עולם כרת ברית עם העולם לאחר המבול, והבטיח, כי גם אם תהיה השחתה נוספת עתידית לא יהיה עוד מבול. מאיפה כן יהיה הפתרון? כיצד תבוטא בעולמנו ההכרה, כי הבריאה צריכה להצדיק את קיומה ולא להכרית את עצמה?
על אף העובדה שהדברים אינם כתובים במפורש נראה מתוך התורה, כי האחריות לקיומו של העולם הוטלה מעתה והלאה על האדם. בסוף הפרשה נח נוטע כרם. המציאות בה אדם נוטע מנוגדת למה שראינו בפרשה הקודמת, בה ריבונו של עולם הוא שנוטע את הגן בעדן הבריאה. הקב"ה מצווה על נוח ועל בניו לפרות ולרבות, ולא רק מברך אותם כפי שהיה בבריאה הקודמת.
והנה, למרות זאת ישנם עוד עשרה דורות של כישלון שבסופן לא בא מבול נוסף, אלא דבר מה שונה לחלוטין - אברהם אבינו. הוא שנצטווה על-ידי ריבונו של עולם ללכת לארץ לישראל, להיות שם לגוי גדול, "ונברכו בך כל משפחות האדמה". הברכה תבוא מעבודת האדם ולא מהרס המבול האלוהי.
לאמור: מעתה והלאה העולם יתקיים בדרך זו. אם אנו חס ושלום נשחית את דרכנו על הארץ, ולא נפעל כפי שנדרש מהאדם לפעול - העולם יחרב. השחתה זו יכולה להיות בעלת משמעויות רבות ומגוונות. אנו חיים היום בעולם בו אנו רואים בעינינו את היכולת האנושית להחריב את העולם כולו, ולדעת מומחים - כמות הנשק הגרעיני שביד בני אדם מאפשרת להשמיד את כל החי שעל כדור הארץ כמה וכמה פעמים.
המסר מפרשת השבוע
אנו רואים בעינינו את היכולת האנושית להחריב חס ושלום את העולם על-ידי התנהגות לא מוסרית, המביאה למלחמות ולמאבקים קשים, בהם תוצאות המלחמה הם הפסד לכל הצדדים. אנו מודעים היום יותר לאחריות שלנו כלפי העולם במישור האקולוגי - אפשר שחורבן העולם יבוא חס ושלום מהזיהום הנורא שבעולם, או מעמידות וירוסים חדשים בפני כל התרופות והאמצעים הביולוגיים.
הרבה מאוד נמצא אפוא בידינו. לא זו בלבד, אלא שפעמים רבות הדברים קשורים זה בזה. התנהגות מוסרית מרגילה את האדם לחשוב לא רק מה ניתן לעשות, אלא גם מה ראוי לעשות, ולשאלות מעין אלו יש השפעה ניכרת על כל תחומי החיים - בין החברתיים, בין האמוניים, בין הסביבתיים.
ההתרגלות להבין, כי עלינו לחיות בעולם זה חיים של אחריות לו, בשל מה שלמדנו מפרשת השבוע, היא אחת הבשורות העמוקות של תורת ישראל. ריבונו של עולם ברא אותנו בצלם אלוהים, ועם ההבטחה שלא יהיה עוד מבול על הארץ, הוא למעשה יצר איום מסוג אחר על התמדתנו בעולם - איום ההשמדה העצמית שהאנושות מביאה על עצמה בכל המישורים: מהות הקיום והאמונה, המערכת החברתית והסביבתית, ועוד עניינים רבים ומגוונים.
פרשת השבוע צריכה להאדיר בשיח הציבורי את האחריות לכך, ובד בבד עם העיסוק בשאלות רוחניות רבות ומגוונות, בשמירת מצוות, במאבק על ארץ ישראל וכדומה, נזכיר לעצמנו את ייעודנו להיות אב המון גויים ומקור לברכה לעולם כולו, באותם תחומים המאיימים על עצם קיומו.

הכותב הוא ראש ישיבת אמי"ת "אורות שאול" כפר בתיה וחבר הנהלת צהר. המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  23/10/2014   |   עודכן:  23/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא עוד מבול!
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
היי לא הגזמת בכלל....נו באמת  ל"ת
קוגר  |  23/10/14 13:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות צהר לפרשה
הרב חגי גרוס
הכל בחיים הוא עניין של נקודת מבט, וחג הסוכות מלמד אותנו שאפשר לראות בסוכה דירת עראי מחניקה - ואפשר לראות בה דירת פאר לאושפיזין עילאין. המצוה היא לבחור בראייה האופטימית ומתוך כך גם לשמוח
הרב אלי קפלן
התורה מצווה לקלל נמרצות ובפרהסיה את מי שנראים כלפי חוץ כצדיקים אך בסתר הם עושים עבירות קשות במיוחד    מנגד, מי שגם בסתר נוהג בצדיקות - זוכה לברכה של כלל ישראל
הרב יוסף צבי רימון
שמיטת כספים אינה חינוך לחוסר אחריות, אלא מתן סיוע למי שבאמת נזקק לו. המצוה מסייעת לנו לזכור את ייעודו האמיתי של הכסף שאנו מקבלים מה'
הרב אלישע אבינר
רשעת הגויים והבטחת ה' לאבות - אלו הסיבות בזכותן יורש עם ישראל את ארץ ישראל. השאלות שניצבו בפני יורשי הארץ הראשונים, נותנות תשובות גם לדורנו
הרב שלה חברון
השבת דורשת מאיתנו כל השבוע לזכור שבסוף יש שבת, ובה צריך לדאוג שכל הכפופים לך ינוחו. לכן השבת משפיעה על החסד והיחס שלנו לעובדים שלנו לאורך כל השבוע
רשימות נוספות
אלה הדברים  /  הרב איתמר אלדר
צדק אופטימלי   /  הרב יובל שרלו
כסף ומשפחה   /  הרב מאיר נהוראי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il