X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסכנה האמיתית לישראל מגיעה מבפנים תפיסות אנטי-ציוניות חדרו במהלך השנים לאקדמיה והפכו מקובלות בזרם המרכזי שלה
▪  ▪  ▪
תפיסות אנטי ציוניות באקדמיה [צילום: AP]

בראיון שהעניקה במהלך ימי מבצע "צוק איתן" פרופ' אווה אילוז מהאוניברסיטה העברית, שאותו סיכמה במילים "הסכנה האמיתית לישראל מגיעה מבפנים", טוענת אילוז כי "ישראל היא כוח צבאי קולוניאליסטי. הצבא שולט בפלשתינים על-ידי רשת של כלים קולוניאליסטים".
אין זו טענה חדשה וימיה כימי המדינה. כבר ב-1949 כתב ס. יזהר בסיפורו "חרבת חזעה": "קולוניזאטורים, צעקו קרבי. שקר, צעקו קרבי. חרבת-חזעה אינה שלנו... הכל למען (ה)פליטים... שלנו. אלה שאנו מגרשים - זה עניין אחר לגמרי...עתה אנחנו האדונים".
בספר "שלום שלום ואין שלום: ישראל-ערב 1948 - 1961" (הרצליה 1999), שכתבו ב-1961 מייסדי ארגון "מצפן" במהלך לימודיהם באוניברסיטה העברית, מופיע ציטוט זה מסיפורו של יזהר, ואין זה מקרה. שכן מאז הקמתו טוען "מצפן" כי "אין אנו רואים עוד את מלחמת 1948... אלא כהמשך המפעל הקולוניזאטורי של הציונות".
יש לציין כי "מצפן", ארגון אנטי-ציוני מוצהר, הוא תוצר היברידי של אנשים שהגיעו ממק"י, רק"ח וארגונים אחרים. מורלה בר-און אמר עליהם ב-1970 את הדברים הבאים: "אין אלה אלא כנופיית בוגדים שנתנו יד לאויבי המדינה ומבקשי נפשה. הגיעה השעה להוריד את המסווה מעל פניהם ולהודיע בפשטות כי 'מצפן' כמוהו כ'פתח'". בראון עצמו הצטרף לתנועת "שלום עכשיו", ומאז, טרם נמצא בין שורות המחנה הציוני מי שיסיר את המסכה מעל פניה.
מאחר שאילוז מעלה טענות שהיו בעבר נחלתם של השוללים את המפעל הציוני, יש לחפור בערוגות שמהן צמחה התפיסה של נשיאת בצלאל, בדרכה האקדמאית במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, על-מנת לנסות להבין כיצד הן נעשו מקובלות בזרם המרכזי באקדמיה.
בספרה "כוכב אדום בדגל כחול לבן", ("מגנס" 2012), מתארת ד"ר לאה מירון את דרכה של התנועה הקומוניסטית משנות ה-30' לנסות ולהשפיע על דמותה של המדינה, למרות היותה מחוץ למחנה הציוני, כך: "התנועה הקומוניסטית ראתה בסטודנטים יעד אסטרטגי חשוב שיש להשיגו... עתודת המגזר האקדמאי שיעמוד לרשות המדינה... אשר ממונה על עיצוב המדיניות של משרדי הממשלה ...להשפיע על זהות המשק הכלכלי, האזרחי, המדיני והחינוכי. לעומתם, יכלו חברי הסגל האוניברסיטאי (מקרב הקומוניסטים)... להנחות את הדורות הבאים ולעצב את תפיסת עולמם".
האוניברסיטה העברית הייתה היעד הראשון ליישום התפיסות המרקסיסטיות באקדמיה אך לא היחיד. כפי שעולה ממאמר של חבר "מצפן" בכתב העת "תיאוריה וביקורת" של מכון ון-ליר: "יעברו עוד שנים עד שאפשר יהיה להיווכח... עד לאן הגיעו הרעיונות שתנועת מצפן הייתה בית גידולם... כשיופיעו ההיסטוריונים החדשים והסוציולוגים הביקורתיים, הם יעניקו לכמה מן הרעיונות האלה גושפנקה אקדמית. הכינוי 'פוסט-ציונות' שמודבק לכיוון הביקורתי הזה... אינו יכול לטשטש את העקבות שמוליכות מאוניברסיטאות באר-שבע ותל אביב של סוף שנות התשעים לקפה טעמון הירושלמי של שנות השישים".
נוכח המגמות והתהליכים המוצגים כאן, אחרי 40 שנות "כיבוש הגבעות", אפשר להגיע למסקנה של דוד בן-גוריון, שמתארת מירון בספרה: "אם בתקופה היישובית הוגדר 'החלוץ-הפועל-המתיישב' כיסוד המוביל את המפעל הציוני, הרי שלב הריבונות המדינית הביא לשינוי ערכים ולהגדרת האקדמיה ככוח האסטרטגי המוביל שעליו נשענת היוזמה הציונית". לפיכך, על המחנה הלאומי להכיר בחשיבות האקדמיה כחלוץ המוביל את המפעל הציוני ולהשקיע בהצמחת קאדר אינטלקטואלי אלטרנטיבי למגמות השולטות בה. בשל מה שתואר כאן כחריש עמוק ויסודי ברבדים השונים של מעצבי דעת הקהל במדינה, יש להעריך כי מהלך כזה לא יניב מיד פירות, אך פעילות השמאל בתחום זה מלמדת כי הסבלנות משתלמת.
והערה לסיום: בראיון נשאלת נשיאת בצלאל, מה יקרה אם תמשיך הירידה בדמוקרטיה בישראל. על כך השיבה אילוז, כי לפי סקר שפורסם בהארץ, 40 אחוז מהישראלים שוקלים לרדת מהארץ. מבלי להתייחס לנתונים ומהימנותם, מובאים כאן דברים שאמר הרצל על אלה שלא יכלו עוד לשאת את מסע העם הזה: "אנו מאבדים רק את אלה שאין לנו בהם משום אבידה".

פורסם במקור במגזין "מראה"
הכותב הוא עמית מחקר במרכז אריאל לחקר ביטחון ותקשורת באוניברסיטת אריאל
תאריך:  27/10/2014   |   עודכן:  27/10/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קולוניאליזם של האקדמיה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
עוד סיבה למה מעדיפים מכללות  ל"ת
ד.ט.  |  27/10/14 12:55
 
- הלואי ודבריך היו נכונים
לד.ס.  |  27/10/14 19:51
2
בחלומותיו הגרועים ביותר,
אבנר צפוני  |  27/10/14 16:35
3
אם לחפש נקודת אור בתהליך
יוסי אבידור  |  27/10/14 18:59
 
- לא לשכוח
הג:וקר  |  28/10/14 10:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בדמוקרטיה מצוי השלטון בידי העם באמצעות נציגיו, ובמקרה שלנו - הכנסת    לבית המשפט יש תפקיד חשוב ביותר ביישום החוק ובפרשנותו, אך המילה האחרונה חייבת להיות של המחוקק
שבי גטניו
לצערי חוק ההגבלים הנוכחי ריק מתוכן כל עוד חברות לובינג ימשיכו לייצג במקביל אינטרסים של אין-סוף גורמים מתחרים במשק. במצב הנוכחי ענף הלובינג עשוי להוות "דרך עוקפת חוק הגבלים" שבאמצעותה ענפי משק שלמים יכולים להמשיך ולתאם ביניהם אינטרסים
ראובן לייב
השתתפותו של נשיא המדינה, רובי ריבלין, בטקס הזיכרון לחללי טבח כפר קאסם, אמורה להתפרש כהכרה רשמית של מדינת ישראל במעשה הפשע הנתעב שבוצע כלפי אזרחיה הערביים, על-פי פקודה בלתי-חוקית
עו"ד חיים שטנגר
כל חוק במדינת ישראל, שקיומו מותנה במצב חרום במדינה, הינו בגדר של בושה, בכל הכבוד הראוי, למחוקק ויריקה פומבית בפרצופה של הדמוקרטיה הישראלית. חובה על חברי הכנסת להתכנס ולפעול - במרץ - לביטול אות הקלון של קיום חוקים כאלה, בספר החוקים במדינת ישראל
רועי אורן
רצוי שכל פקולטה תקבע בנפרד תנאי-סף ותחבר מבחני משווה אשר יכילו בתוכם את הידע אליו נדרש הסטודנט העתידי בבואו ללמוד מקצוע זה. כך יוכל כל תלמיד לדעת איפה הוא עומד, ומה הוא צריך לשפר לקראת ההשתלבות האפשרית בפקולטה כזו או אחרת
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
נחוצה מלחמה כוללת  /  מנשה שאול
נא לא לגעת בפירות  /  מהרן פרהדיאן
ג'ון קרי צודק, וגם בנט  /  יובל ברנדשטטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il